• 0

vragen omtrent WSNP

Sorry voor een nieuwe topic, ik heb echt heel wat doorgestruind, maar er blijft een aantal dingen nog altid onduidelijk voor me.

 

Het is ook allemaal nog niet zover, maar ik vindt duidelijkheid wel rustgevend, om te weten wat er zoal op ons af kan komen.

Hier gaan we:

 

1. Hoelang duurt het vanaf het punt dat één van je leveranciers of de bank je faillisement aanvraagt, totdat je ook daadwerkelijk de deur van je winkel moet sluiten?

 

2. Mijn vrouw werkt fulltime en verdient zo'n 1500 netto. Bij een eventuele faillisement ga ik ook weer fulltime aan de slag en zal ik ook rond dat bedrag gaan verdienen. We hebben verder 2 kinderen. Wat is dan precies de bijstandsnorm (Wat mogen we maandelijks houden van onze inkomen), in een WSNP traject?

 

3. Omdat we een eenmanszaak hebben zijn we persoonlijk failliet, gaan dan alle schulden (dus ook de prive schulden) op één hoop en ben je ook voor die schulden na 3-5 jaar schuldenvrij?

 

4. In hoeverre is er enig uitzicht dat je je koophuis wél mag houden in een WSNP traject? En als je die niet mag houden, hoe gaat de verkoop dan meestal (executie of gewoon te koop zetten)? Want bij een executie verkoop wordt onze schuld nóg hoger...

 

5. Hoe zit het met een urgentie voor een sociale huurwoning wanneer een gezin met 2 kinderen failliet verklaart wordt en in het WSNP terechtkomt?

 

6. ik lees verhalen over mensen die geen internet aansluiting meer mogen hebben in het WSNP. Waarom is dit?

het geld wat je aan eigen levensonderhoud mag houden, mag je toch zelf vrij uitgeven? en een internetverbinding heb je al vanaf 15 euro p/m... Mag dit niet?

 

alvast bedankt allemaal!!

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb alleen een antwoord op vraag 2. In de WSNP mag je minimaal 90% van de voor jou geldende bijstandsnorm houden. Voor jullie zit die norm volgens mij rond de 1300 euro, dus je bent in ieder geval zeker van 90% daarvan.

 

bedankt.

Ik vond namelijk een aantal verschillende bedragen :-[

 

de bijstandsnorm voor gehuwden is ; €|1234,09 (excl 5% Vakantie Toeslag).

wordt er ook rekening gehouden met het feit dat we 2 kinderen hebben?

en wat wordt er precies in het WSNP met de kinderbijslag gedaan?

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit laatst voor iemand in een iets andere situatie allemaal uit zitten zoeken. Het hebben van kinderen of niet doet niets voor de bijstandsnorm, behalve als je alleenstaand bent. Kinderbijslag valt niet onder het inkomen en daar zal dus niets van afgestaan hoeven worden. Dat geldt overigens ook voor de verschillende toeslagen (huur-, zorg-) e.d.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je zo ie zo http://www.wsnpforum.messageboard.nl/ als tip geven daar kan je zeeeeeeer veel vinden.

 

Het kan nogal verschillend zijn per bewindvoerder wat je wel en wat je niet mag hebben,,ik ken iemand die zit ook in de wnsp en die kon ze auto inleveren,hij woont 15 km van ze werk af daar hebben ze gewoon tegen gezegd ga maar lekker op de fiets naar je werk,hij mocht ze internet wel gewoon houden.

 

Maar ik ken ook weer iemand die moest zijn internetverbinding opzeggen wat hier de reden precies van is weet ik ook niet en daarbij er zijn nog wel goedkopere abbonementen dan 15 euro voor internet

Link naar reactie
  • 0

[b]Er is beslag gelegd op mijn loon of uitkering. Mag mijn loon of uitkering helemaal worden ingehouden? [/b]

Nee.

 

De beslaglegger moet altijd rekening houden met de beslagvrije voet. De beslagvrije voet is het deel van het inkomen dat u zelf mag houden voor levensonderhoud en vaste lasten. De hoogte van de beslagvrije voet hangt af van uw gezinssamenstelling, en is wettelijk vastgelegd. De beslagvrije voet is – bij voldoende inkomen - minimaal 90% van de bijstandsnorm die voor u geldt. Hebt u hoge woonlasten en geen recht op huurtoeslag? Dan moet de beslaglegger hier in sommige gevallen ook rekening mee houden. Ook moet rekening worden gehouden de premie van de ziektekostenverzekering.

Op de kinderbijslag, de huurtoeslag, de subsidie kinderopvang en de tegemoetkoming schoolkosten mag geen beslag worden gelegd

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor een nieuwe topic, ik heb echt heel wat doorgestruind, maar er blijft een aantal dingen nog altid onduidelijk voor me.

 

Het is ook allemaal nog niet zover, maar ik vindt duidelijkheid wel rustgevend, om te weten wat er zoal op ons af kan komen.

Hier gaan we:

 

1. Hoelang duurt het vanaf het punt dat één van je leveranciers of de bank je faillisement aanvraagt, totdat je ook daadwerkelijk de deur van je winkel moet sluiten?

 

2. Mijn vrouw werkt fulltime en verdient zo'n 1500 netto. Bij een eventuele faillisement ga ik ook weer fulltime aan de slag en zal ik ook rond dat bedrag gaan verdienen. We hebben verder 2 kinderen. Wat is dan precies de bijstandsnorm (Wat mogen we maandelijks houden van onze inkomen), in een WSNP traject?

 

3. Omdat we een eenmanszaak hebben zijn we persoonlijk failliet, gaan dan alle schulden (dus ook de prive schulden) op één hoop en ben je ook voor die schulden na 3-5 jaar schuldenvrij?

 

4. In hoeverre is er enig uitzicht dat je je koophuis wél mag houden in een WSNP traject? En als je die niet mag houden, hoe gaat de verkoop dan meestal (executie of gewoon te koop zetten)? Want bij een executie verkoop wordt onze schuld nóg hoger...

 

5. Hoe zit het met een urgentie voor een sociale huurwoning wanneer een gezin met 2 kinderen failliet verklaart wordt en in het WSNP terechtkomt?

 

6. ik lees verhalen over mensen die geen internet aansluiting meer mogen hebben in het WSNP. Waarom is dit?

het geld wat je aan eigen levensonderhoud mag houden, mag je toch zelf vrij uitgeven? en een internetverbinding heb je al vanaf 15 euro p/m... Mag dit niet?

 

alvast bedankt allemaal!!

 

Antwoord op vraag 4

 

http://www.wsnpforum.messageboard.nl/viewtopic.php?t=3987&highlight=koophuis

Link naar reactie
  • 0

beste ultimate, ik had daar ook al rondgeneusd, zelfs geprobeerd aan te melden/registreren, maar dat wilde niet lukken.

zonder registratie rond geneust en kreeg het idee dat het al heel lang niet meer actief was?

 

maar zal er nogmaals naar kijken!

 

Begrijp ik uit jou verhaal dat in bepaalde gevallen je inkomens minimum zelfs onder die genoemde 90% v/d bijstandsnorm kan zakken? :-[

 

En wat ik niet begrijp, je mag een bepaalde deel van je inkomen houden. Bepalen zij dan wel waaraan je dat deel weer uitgeeft?? ik bedoel (jij geeft het al zelf aan, dat het zelfs goedkoper dan 15 euro kan), 15 euro p/m voor internet is toch niet het einde van de wereld?

 

 

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

het stukje gelezen, er is dus een kleine kans dat je je koophuis zou mogen houden, mits je de lasten kan dragen.

 

alleen dit deel snap ik niet helemaal:

 

Verder is de vraag hoe de overwaarde zich verhoudt tot de overige schuldenlast. Er kan onderzoek gedaan worden naar het treffen van een betalingsregeling met de overige schuldeisers. Het verdient daarbij de voorkeur dat dit geen regeling is waarbij om kwijtschelding verzocht wordt. Anders is het risico groot dat schuldeisers via een juridische procedure aansturen op gedwongen verkoop van de woning. Hierbij hoeft de schuldhulpverlener zich niet te laten beperken tot een looptijd van 3 jaar. Wanneer een betalingsregeling van 7 jaar leidt tot behoud van de woning, is dit zeker het overwegen waard.

 

Begrijp ik hieruit dat een schuldhulpverlener je traject binnen het WSNP kan oprekken naar 7 jaar (!!) als dit ervoor zorgt dat de schulden ingelost worden?

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Ik heb er jammer genoeg te weinig verstand van om er echt inhoudelijk antwoord op te geven,maar dacht ga via google even kijken wat ik voor je kan vinden vandaar dat ik het hier neerzet.

Ik neem aan dat er genoeg op het forum zitten die er wel verstand van hebben dus denk dat er vanavond al wel het een en ander aan contacten en antwoorden uit zullen komen.

 

Mijn mening is het ook ja dat het niet het eind is van de wereld dat bedrag voor internet maar ik kan er ook inkomen dat de bewindvoerders zo niet zullen denken

 

Ik vind zo ie zo dat er nogal wat rare regels inzitten : zo zit de ex van me vriendin ook in de wnsp ze hebben samen 2 kinderen,omdat meneer er nu inzit ontvangt me vriendin ook geen alimentatie meer...terwijl er in de wet vermeld staat dat een ouder verplicht is te voorzien in de levensbehoefte van een kind

Link naar reactie
  • 0

Klopt maar volgens mij gaat het erom dat je ergens met een contract weer aan vastzit.

 

Maar ik denk dat het qua internet niet zon vaart zal lopen tegenwoordig kan je bijna niet meer zonder weet niet hoe oud je kinderen zijn maar die zullen het straks qua school ook nodig hebben denk.

 

Maar ik zou gewoon even buiten de informatie die je zelf opzoekt en tips die je krijgt op internet gewoon even langs je gemeente gaan.

Link naar reactie
  • 1

 

1. Hoelang duurt het vanaf het punt dat één van je leveranciers of de bank je faillisement aanvraagt, totdat je ook daadwerkelijk de deur van je winkel moet sluiten?

 

2. Mijn vrouw werkt fulltime en verdient zo'n 1500 netto. Bij een eventuele faillisement ga ik ook weer fulltime aan de slag en zal ik ook rond dat bedrag gaan verdienen. We hebben verder 2 kinderen. Wat is dan precies de bijstandsnorm (Wat mogen we maandelijks houden van onze inkomen), in een WSNP traject?

 

3. Omdat we een eenmanszaak hebben zijn we persoonlijk failliet, gaan dan alle schulden (dus ook de prive schulden) op één hoop en ben je ook voor die schulden na 3-5 jaar schuldenvrij?

 

4. In hoeverre is er enig uitzicht dat je je koophuis wél mag houden in een WSNP traject? En als je die niet mag houden, hoe gaat de verkoop dan meestal (executie of gewoon te koop zetten)? Want bij een executie verkoop wordt onze schuld nóg hoger...

 

5. Hoe zit het met een urgentie voor een sociale huurwoning wanneer een gezin met 2 kinderen failliet verklaart wordt en in het WSNP terechtkomt?

 

6. ik lees verhalen over mensen die geen internet aansluiting meer mogen hebben in het WSNP. Waarom is dit?

het geld wat je aan eigen levensonderhoud mag houden, mag je toch zelf vrij uitgeven? en een internetverbinding heb je al vanaf 15 euro p/m... Mag dit niet?

 

 

 

 

Hallo,

 

Hier een reactie van mij.........iemand die inmiddels gestopt is met de zaak, en druk bezig is met

de kredietbank om te kijken wel traject wij gaan bewandelen. Dus inmiddels ben ik aardig ingelezen in

het WSNP verhaal,

 

even de punten bijlangs:

1: Geen idee, dit hebben we dan nog net niet meegemaakt.

 

2: Je hebt idd recht op 90% van de bijstandsnorm, en als je werkt is dit 100%, maar......

kosten als kinderopvang (minus toeslag, dus eigen bijdrage), autokosten mag je er sowieso

bij optellen. Let er op wat de kredietbank voor je berekend, bij ons zaten er maar liefst 5(!!) fouten in,

dit scheelde ons ca 500 euro aan VTLB (vrij te laten bedrag) de huur was verkeerd, kinderopvang was niet

mee gerekend en autokosten niet. Heeft een hele discussie opgeleverd, terwijl ik dus gewoon gelijk had.

Teken dus ook niet zomaar de papieren van hun, mocht het zover zijn.

 

3: Alle schulden worden op een hoop gegooid, dus ook priveschulden zullen meegenomen worden.

(behalve CJIB en.....??)

 

4: Woonhuis behouden ligt aan de overwaarde (of juist niet) en de maandlasten, als blijkt dat je maandlasten netto 300 euro zouden zijn en jullie een huurhuis zullen moeten huren voor 450 euro, is er zeker een grote kans dat je je huis mag behouden) Maar dan moet je natuurlijk geen enorme overwaarde hebben. Mocht huur en eigen huis evenveel kosten, heb je ook een grote kans dat je je huis mag behouden ivm verhuiskosten, wat dan weer extra kost.

 

5: Geen idee, gelukkig hier (nog) geen ervaring mee

 

6: Volgens mij mag je wel een internet aansluiting hebben, want dit wordt gezien als sociaal iets....

wel is het zo, dat als je weinig/geen eigen inkomen hebt, je ook minder kan ''krijgen'''. Dit is natuurlijk logisch.

Daarbij komt dat veel gemeentes potjes voor zoiets hebben...maar is ook per gemeente verschillend.

 

Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben, ben dan wel geen expert, maar inmiddels wel erg goed ingelezen en met

div, mensen gepraat die wel in de WSNP zitten. en de kans dat wij er in belanden is ook nog steeds (heel erg) aanwezig.

 

Succes!

 

gr didi

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

bedankt didi!

 

wij zitten er ook voorlopig nog niet in, maar wilde alvast weten wat we eventueel voor onze kiezen kunnen krijgen.

 

ik denk dat ik er in ons geval ervanuit ga dat we onze huis niet mogen houden. Daarvoor is het een te hoog maandelijks hypotheekbedrag (950 zonder vooraftrek ), je kunt voor de helft een sociale huurwoning bemachtigen.

 

ook wij hopen dat het niet zover komt, maar áls het zover komt, zijn we iig wel voorbereid ;)

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 0

He hoi,

 

WSNP is inderdaad maatwerk.....maar het ligt ook aan diegene die je

bewindvoerder en/of contact persoon is. Op dit ogenblik heb ik een

jongeman die nog niet zolang bij de kredietbank werkt (over het algemeen

is het personeelsverloop daar groot), hij had een berekening gemaakt

die dus stikte van de fouten, zo moesten wij 1150 euro afdragen per maand

aan de kredietbank, zodat de onderhandelingen konden worden gestart en de

rest van de procedure. (saneringskrediet, minnerlijk traject of toch WSNP)

Dit bedrag was buiten proporties, want van de rest moesten wij zelf

de vaste lasten ed nog betalen.

Ik had div keren aangegeven dat de berekening niet klopte en waar de fouten zaten.

Steeds kreeg ik het antwoord dat ik 'blij'' mocht wezen, want normaal was het bijstand.

Waarop ik antwoorde dat als het zo moest ik dus structueel 300 euro pm minimaal tekort

kwam en dan hadden we nog geen leefgeld gerekend, \

want benzine geld en oppaskosten moesten volgens hem van het VTBL betaald

worden. Na wat heen en weer gezeur, waar ik ZELF een advocaat/bewindvoerder heb gebeld

en waar ik dus alles mee doorgesproken heb, blijkt dus dat ik gelijk heb.

Op dit ogenblik wordt alles opnieuw berekend en kunnen we eindelijk (1e keer dat ik voor BBZ

bij de gemeente kwam is inmiddels 2 jr geleden) beginnen met het om de tafel zitten van

de schuldeisers.

 

Dus mocht je zover komen dat je met de krediet bank in aanraking komt, zorg dat je

alles (ook hun voorwaarden!!) goed leest en zelf ook een bereking maakt, zodat je eventuele

fouten/misverstanden eruit kunt halen.

 

Mocht je meer willen weten mag je best ff een PB sturen.

Over ons BBZ-traject ed heb ik destijds een topic geopend.

 

gr didi

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag;

 

Mijn bedrijf gaat heel slecht en er is een kans dat ik failliet ga, nou heb ik een VOF dus ben persoonlijk aansprakelijk.

 

Ik ga eerdaags trouwen, wel onder huwelijkse voorwaarden, maar wat gebeurd er met het geld dat mijn vriendin, dan vrouw verdiend en al haar bezittingen.

Die kunnen toch niet worden afgepakt als ik het WNSP in ga?

 

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van de huwelijkse voorwaarden kan je de echtgenote uit de WSNP houden, zoals al eens eerder gemeld op dit forum is men daar niet blij mee maar dat mag en evt. met behulp van een ( pro deo) advocaat accepteerd men dat.

Op deze wijze blijft haar inkomen ongemoeid.

 

Accepteer ook een budgetbeheer traject niet, tenzij je privé er ( ook)* een zooitje van gemaakt heb, immers is de WSNP i.v.m. de zaak en niet de privé uitgaven/schulden.

 

* i.v.m. de 40.000 euro die je jaarlijks voor privé nodig had.

 

P.s. Probeer de zaak z.s.m. te verkopen, daar zijn op internet ook div. site's voor, want met een openbare verkoop kan je er zelfs nog bij inschieten dat de veilingkosten hoger zijn dan de opbrengst.

Mocht je de zaak nog op tijd kunnen verkopen, en dat hoop ik oprecht voor je, geef dan het gehele bedrag aan een advocaat voor evt. kosten in de toekomst.

Alles wat daar aan het eind van de rit van over is is een leuk meevallertje.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga eerdaags trouwen, wel onder huwelijkse voorwaarden, maar wat gebeurd er met het geld dat mijn vriendin, dan vrouw verdiend en al haar bezittingen.

Die kunnen toch niet worden afgepakt als ik het WNSP in ga?

 

In de WSNP is niets onmogelijk lijkt het soms wel, maar het ligt er maar net aan welke bewindvoerder je hebt. Maar los van dat, je GAAT toch nog trouwen ?

 

In deze situatie lijkt het me dan niet echt onverstandig om, vóórdat je de huwelijkse voorwaarden gaat tekenen bij de notaris, je vooraf al laat inlichten door hem !

 

En laat hem vooral ook de jaarlijkse verrekening goed uitleggen, anders kun je alsnog goed nat gaan.

 

Probeer je vraag ook eens weg te zetten op een advocatenforum (of wellicht dat één van de experts hier nog reageert ) maar ik kan me zelfs voorstellen dat je HV teniet worden gedaan omdat je dit in zicht van je mogelijke ondergang geregeld hebt.....

 

(teruglezend : mits je de VOF natuurlijk met je vriendin hebt)

Link naar reactie
  • 0

 

Accepteer ook een budgetbeheer traject niet, tenzij je privé er ( ook)* een zooitje van gemaakt heb, immers is de WSNP i.v.m. de zaak en niet de privé uitgaven/schulden.

 

 

Volgens mij is budgetbeheer verplicht bij WSNP....het is niet verplicht bij een saneringskrediet en/of minnelijk traject.

 

En als alle schulden nu alleen op jouw naam staan, en je trouwt op huwelijkse voorwaarden dan blijven ze ook van jou

en niet van je vrouw. Wel moet je opletten dat je dus straks jaarlijks een verrekening maakt.

Wel wordt er rekening gehouden met het feit dat ze mee moet betalen aan de huur ed, dit wordt dus in van je VTLB afgetrokken. (bv huur 500, de helft is voor jou, de helft voor je vrouw) dit geldt ook voor andere gezamelijke kosten,

ze zal de helft voor haar rekening krijgen.

 

Maar het idd net als wat Marcel hierboven zegt, het ligt ook aan je bewindvoerder. Maar ook zeker aan jezelf.

Reken alles na wat ze doen.....

Wij zijn bezig met het proberen te saneren van de schulden, (nee, we zitten dus NOG niet in de WSNP, maar kans is zeker aanwezig) en in onze berekening van het VTLB zaten 5 (!!) fouten.

 

gr didi

 

Zorg dat je altijd een lichtpuntje blijft zien,

 

En van iedere teleurstelling kun je leren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.