• 0

Factuuur met prive en zakelijke producten

Hallo,

 

Ik ben onlangs bij de sligro geweest en ik heb daar een paar dingen gekocht. Zoals enveloppen, een rekenmachine en een aantal pennen voor me eenmanszaakje(zzp). Maar ook drinken/eten voor mezelf en vrienden. Normaal reken ik dit apart af zodat ik zowel een bon heb voor zakelijk en voor prive(ze gaan beide wel van dezelfde rekening af). Maar dit keer had ik haast en heb ik dat niet gedaan.

 

Nu wil ik wel graag de kosten van de zakelijke producten aftrekken voor de belastingaangifte. Hoe moet ik dat doen? Moet ik gewoon de prive dingen doorstrepen en de totale prijs incl. en excl. btw uitrekenen voor alle zakelijke producten, of moet het anders.

 

Ik heb ook nog een ander vraagje. Ik heb namelijk onlangs een laptop gekocht. En aangezien ik hem zowel zakelijk als prive gebruik weet ik niet zeker of ik hem in 1x van de kosten kan aftrekken. Kan iemand dat mij uitleggen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Tom,

 

Ten eerste zou ik adviseren om een tweede zakelijke bankrekening te openen, zodat je zakelijke en privé transacties eenvoudig gescheiden kan worden. Dit maakt het voor zowel boekhouding als belasting een stuk eenvoudiger.

 

Ten tweede kan slechts de BTW voor zakelijke producten worden teruggekregen. Dus je moet inderdaad ook hiervoor een onderscheid maken, zoals Joost aangaf.

 

Ten derde is het afhankelijk van je winst van dit belastingjaar, of het verstandig is om nu in één keer de laptop af te schrijven of dat je dit gewoon uitspreid over vijf jaar. Heb je dit jaar een hoge winst, dan zou ik dit jaar de laptop zoveel mogelijk afschrijven.

 

Succes!

 

Ficsus

Link naar reactie
  • 0

Aangezien ik nog minderjarig ben, en nog geen handlichting kan aanvragen(ben ik ook niet van plan), is het voor mij nog niet mogelijk om een zakelijke rekening te openen.

 

Ik heb een 2e prive rekening bij de ing aangevraagd. Deze word alleen telkens geweigerd omdat ik volgens de regels naast een jongerenrekening niet een extra betaalrekening mag hebben.

 

Oke, dan zal ik de kosten van de laptop (300 euro) aan het eind van dit jaar aftrekken, zo ook het btw.

 

Bedankt voor de info!

 

Mvg,

 

Tom

Link naar reactie
  • 0

Wat de btw over de laptop betreft: Die verreken je meteen op het einde van het kwartaal waarin je hem gekocht hebt.

 

Aftrekken van de netto prijs van je winst kan/moet je over meerdere jaren doen (afschijving), maar gezien het lage bedrag mag het ook in 1x (en daarnaast sowieso als je starter bent). Als je verwacht bijv volgend jaar meer winst te maken dan dit jaar, kan het zin hebben hem over een aantal jaren af te schrijven. Dat heeft uiteraard het meeste voordeel als je bijv dit jaar marginaal in de eerste schijf zit voor de inkomenstebelasting, en bijv volgend jaar net in de tweede oid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.