• 0

Stichting runt winkel t.b.v. goed doel: BTW en VPB

Een aantal mensen willen een winkeltje gaan runnen om wat extra inkomsten te genereren voor de plaatselijke kerk (=ANBI). Het geheel zal worden gerund door vrijwilligers. Vraag aan mij (vanuit mijn zus, dus pro deo - in dit geval zelfs vrij letterlijk) is nu hoe e.e.a. vorm te geven.

 

Ik zat zelf te denken aan een stichting (geen idee of een kerk ook zelf zoiets mag runnen?).

 

M.i. is men BTW-plichtig. Zou me verbazen als dit niet zo blijkt te zijn, maar aangezien ik in mijn praktijk nog nooit iets dergelijks aan de hand wil ik dit even gecheckt hebben.

 

Vennootschapsbelasting is voor mij een iets minder duidelijk verhaal. Ik zou denken: Men maakt winst en treedt bovendien in concurrentie met Vpb-plichtige ondernemingen, dus stichting = ook Vpb-plichtig. Maar de winst wordt weer uitgekeerd aan de kerk. Is hiervoor dan een vrijstelling mogelijk? Of geldt dan de reguliere giftenaftrek voor een Vpb-onderneming.

 

Is de kerk dan mogelijk ook nog schenkingsrecht over die uitkeringen verschuldigd?

 

In het geval dat dit nu allemaal negatief uitpakt, is er ook nog een constructie mogelijk waarbij m.n. Vpb en schenkingsrecht worden voorkomen?

Arjan Vos Business Solutions - Haal winst uit uw administratie!

 

(En financieel directeur bij een internationale groothandel in sportartikelen, ik reageer ook vanuit dat perspectief als "ik"/"wij")

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Arjen,

 

De winkel is gewoon BTW-plichtig.

 

Voor de vpb geldt alleen een vrijstelling indien de behartiging van een algemeen maatschappelijk belang of sociaal belang op de voorgrond staat en de winst onder een bepaald niveau blijft (Vrijstellingsbesluit vennootschapsbelasting). Hierbij denk ik niet meteen aan het exploiteren van een winkel, zeker omdat men in concurrentie treedt met andere winkels die ook gewoon belasting moeten afdragen. Maar je kunt altijd een vrijstelling bij de fiscus aanvragen. Nee heb je, ja kun je krijgen.

 

De kerk is geen schenkingsrecht verschuldigd. ANBI's zijn vrijgesteld van schenkingsrecht.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvulling voor wat betreft de vennootschapsbelasting: Als de stichting niet een de VPB-vrijstelling voldoet, maar wel aan de voorwaarden voor een Fiscaal Fondsverwervende Instelling (FFI) voldoet, o.a. de overschotten statutair en feitelijk ten gunste van een ANBI en geen ernstige concurrentieverstoring (wat meer ruimte geeft dan 'in concurrentie treden met'), dan zijn de uitkeringen aan de ANBI volledig aftrekbaar van de winst. Dat werkt ook als het om een BV gaat die eigendom is van de kerk (de dividenduitkeringen zijn dan aftrekbaar), maar niet als de kerk zélf de winkel exploiteert, dus zonder tussenkomst van een andere rechtspersoon.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.