• 0

Hoe verwerk ik bij mij gestolen laptops in mijn boekhouding?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou zeggen de verlies en winst rekening:

Debet rekening: diefstalkosten oid.

 

Dus

 

diefstalkosten

aan inventaris

www.ms-s.nl

Ms&s Zakelijke dienstverlening, | Marketing | Sales | Boekhouding |

Uw boekhouding vanaf slechts 400 euro per jaar geheel verzorgd!

Link naar reactie
  • 1

Ik laat het nog even over aan andere meningen, op het gebied van de precieze naam van de post

www.ms-s.nl

Ms&s Zakelijke dienstverlening, | Marketing | Sales | Boekhouding |

Uw boekhouding vanaf slechts 400 euro per jaar geheel verzorgd!

Link naar reactie
  • 1

een speciale rekening voor diefstalkosten lijkt me wat overdreven, hoop niet dat dit een regelmatig terugkerende kostenpost word >;(

 

voor een afboeking van Activa wegens diefstal daarvoor kun je de rekening afschrijving gebruiken maar in het algemeen zie je (in wat grotere administraties) zie je naast een afschrijvingsrekening ook vaak een rekening "Boekresultaat Activa". Deze rekening zet je in de zelde nummer groep als je afschrijvingen. Voordeel is dat je die rekening vervolgens weer makkelijk kan toelichten wat daar is geboekt. terwijl je afschrijvingsrekening netjes normale bedragen vertoont.

 

Je boekt dus

4... Boekresultaat Activa (of 4.... Afschrijvingen)

aan Computerapparatuur

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van het schadebedrag kun je de laptops ook afboeken op incidentele lasten. Waren de laptops niet verzekerd?

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Kan als negatieve boeking of bij de baten kant?! Geld wat je krijgt is geen last namelijk.

 

 

nee maar als je t verlies van de diefstal wegstreept met de inkomsten uit de verzekering weet je wat je onder de streep voor verlies lijdt aan de inbraak, dat was mijn gedachte, net zo je ingekomen ob kan wegboeken tegen betaalde ob

 

t gaat er naar mijn mening altijd om om je cijfers te gebruiken voor eigen inzicht, pas ten tweede komen belastingdienst en kvk aan de beurt, probeer de boekhouding steeds meer zo te krijgen dat de aandeelhouders er direct wat mee kunnen.

 

 

Dank voor je feedback

 

EN... Gefeliciteerd iedereen!

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 1

Het kan ook gewoon simpel.

 

De aanschafwaarde van de laptops en de reeds geboekte afschrijving boek je uit de balans naar de resultaten rekeningen. De eventuele schade uitkering boek je ook weer in de resultatenrekening. Daarmee heb je de kosten geboekt. Voorbeeld

 

Boeking diestal:

Activa 100 C

Afschrijving 50 D

Bijzondere last 50 D

 

Boeking uitkering

bank 25 D

bijzondere last 25 C

 

Dit kan doordat de verzekering misschien niet snel is in het verwerken van je aanvraag over twee boekjaren lopen. Maar volgens de boekhoudregels mag je kosten op het moment dat je denkt dat er kosten zijn (en dat weet je zeker door de diefstal) en opbrengsten verantwoorden als je ze ontvangen hebt (schade uitkering).

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Het kan ook gewoon simpel.

 

De aanschafwaarde van de laptops en de reeds geboekte afschrijving boek je uit de balans naar de resultaten rekeningen. De eventuele schade uitkering boek je ook weer in de resultatenrekening. Daarmee heb je de kosten geboekt. Voorbeeld

 

Boeking diestal:

Activa 100 C

Afschrijving 50 D

Bijzondere last 50 D

 

Boeking uitkering

bank 25 D

bijzondere last 25 C

 

Dit kan doordat de verzekering misschien niet snel is in het verwerken van je aanvraag over twee boekjaren lopen. Maar volgens de boekhoudregels mag je kosten op het moment dat je denkt dat er kosten zijn (en dat weet je zeker door de diefstal) en opbrengsten verantwoorden als je ze ontvangen hebt (schade uitkering).

 

 

dank

ik heb idd de kosten geboekt op de bewuste dag dat de alibengali's ons pand hadden leeggetrokken

de uitkering gaat nog even duren omdat verzekering (interpolis) pas uitkeert als er opnieuw geherinvesteerd wordt, typisch is dat zelfs als je besluit de plee te gaan vervangen je deze factuur kan indienen, verzekeraars hebben toch hun eigen logica.

 

 

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
  • 0

Het kan ook gewoon simpel.

 

De aanschafwaarde van de laptops en de reeds geboekte afschrijving boek je uit de balans naar de resultaten rekeningen. De eventuele schade uitkering boek je ook weer in de resultatenrekening. Daarmee heb je de kosten geboekt. Voorbeeld

 

Boeking diestal:

Activa 100 C

Afschrijving 50 D

Bijzondere last 50 D

 

Boeking uitkering

bank 25 D

bijzondere last 25 C

 

Dit kan doordat de verzekering misschien niet snel is in het verwerken van je aanvraag over twee boekjaren lopen. Maar volgens de boekhoudregels mag je kosten op het moment dat je denkt dat er kosten zijn (en dat weet je zeker door de diefstal) en opbrengsten verantwoorden als je ze ontvangen hebt (schade uitkering).

 

 

Hai Sander,

De activa heb ik zo geboekt, dank, alleen wat ik me afvraag, de kostenrekening van apparatuur onder de 450 EU kan je niet zo boeken toch?

BV: boeking diefstal

 

Apparatuur kostenrek. 340 cr

incidentele lasten 340 deb

 

?

Want de diefstal verandert toch niets aan het feit dat je de apparatuur hebt gekocht en daar een x bedrag voor hebt betaald?

 

Ik hoor t graag.

 

Groeten,

Laurens.

 

www.coconutbookkeeping.com accounting your troubles away

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.