• 0

Dichtheid enquete?

Beste ondernemers,

 

Momenteel ben ik bezig met een marktonderzoek voor het opzetten van een kledingwinkel. Door middel van een online enquete gericht op mijn doelgroep probeer ik er achter te komen of er bij hen animo is voor meer aanbod in het al bestaande segment. Wanneer kan ik nou van een bepaalde dichtheid spreken? Als het door een x aantal mensen is ingevuld? 100, 200, 300 of misschien 400 of meer?

 

Graag advies.

 

Met vriendelijke groet,

 

Rogier

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dichtheid lijkt me in eerste instantie geen absoluut getal maar een percentage. Als er dus een doelgroep is van kledingkopers van 50000 man dan kan je uitrekenen hoeveel procent daarvan jouw winkel gaat bezoeken bijvoorbeeld. Althans, hoeveel procent er interesse in heeft. Vervolgens moet je uitrekenen wat een minimale steekproef moet zijn om representatief te zijn, dat zou 1%, is 500 man maar ook 10%, is 5000 man kunnen zijn.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

  • 0

Of 220 enigszins representatief is weet je niet. Daarnaast moet de vraagstelling natuurlijk goed zijn. Als je vraagt: "Zou je het leuk vinden als er een nieuwe winkel komt met nog veel meer keuze?!!!!" en ze zeggen ja dan zegt dat natuurlijk nog niet zo veel. Er zijn hele wetenschappelijke onderzoeken en boeken gepubliceerd over hoe een enquete in elkaar moet zitten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

  • 0

Klopt. Daar zat ik zelf ook mee. Het zijn 10 korte simpele vragen inderdaad als:

 

Voldoet het huidige aanbod aan u wensen?

Indien u van mening bent dat er meer aanbod moet komen, in welk segment zal dit zijn?

Wat ontbreekt er volgens u bij de huidige winkels? Voorbeeld: Advies,andere maten etc.

 

Ik kan daar toch wel iets uit afleiden? Naast het analyseren van de concurrentie.

  • 0

Weet niet of het een goede bron is maar kijk hier even naar dan zie je hoe complex het is: http://nl.wikibooks.org/wiki/Methodiek_van_toegepast_onderzoek/Toegepast_wetenschappelijk_onderzoek

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

  • 0

Weet niet of het een goede bron is maar kijk hier even naar dan zie je hoe complex het is: http://nl.wikibooks.org/wiki/Methodiek_van_toegepast_onderzoek/Toegepast_wetenschappelijk_onderzoek

 

Gaat niet specifiek over de vraag van TS.

 

Wat jij moet weten is of er een grote correlatie bestaat tussen wat mensen zeggen, en wat ze doen.

 

Ik dacht dat die correlatie (vaak) te laag is om van nut te zijn, dus kun je beter gedrag bestuderen (kun je enkele methoden hiervoor bedenken? De simpelste is misschien je product te verkopen).

 

Kan iemand hier bronnen voor geven, of de juiste term geven van het effect dat ik beschrijf?

  • 0

Dank voor je uitleg. Heb nu 220 ingevulde enquetes, en 70% daarvan wil meer aanbod en zou zeker de winkel gaan bezoeken. Kan ik vanuit daar dan verder gaan rekenen?

 

Die enquetes zijn ingevuld door...

Dat was een representatieve steekproef?

En zoals XiaoDi al zegt: "Mensen zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen."

 

Is dit voor een stage?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Dank voor je uitleg. Heb nu 220 ingevulde enquetes, en 70% daarvan wil meer aanbod en zou zeker de winkel gaan bezoeken. Kan ik vanuit daar dan verder gaan rekenen?

 

Die enquetes zijn ingevuld door...

Dat was een representatieve steekproef?

En zoals XiaoDi al zegt: "Mensen zeggen niet wat ze doen en ze doen niet wat ze zeggen."

 

Is dit voor een stage?

 

De enquete is ingevuld door mijn doelgroep aan wie ik mijn producten wil verkopen. Ik laat 1000 mensen over heel Nederland de enquete invullen.

Nee dit is niet voor een stage, voor het serrieus opzetten van een nieuwe onderneming. Is dat 'gevaarlijk' dan om er waarde aan te hechten. Er is namelijk ook een laatste open vraag, en krijg daar heel veel respons van wat ik zelf ook al zag en de doelgroep die het nu bevestigd.

 

 

  • 0

Weet niet of het een goede bron is maar kijk hier even naar dan zie je hoe complex het is: http://nl.wikibooks.org/wiki/Methodiek_van_toegepast_onderzoek/Toegepast_wetenschappelijk_onderzoek

 

Gaat niet specifiek over de vraag van TS.

 

Wat jij moet weten is of er een grote correlatie bestaat tussen wat mensen zeggen, en wat ze doen.

 

Ik dacht dat die correlatie (vaak) te laag is om van nut te zijn, dus kun je beter gedrag bestuderen (kun je enkele methoden hiervoor bedenken? De simpelste is misschien je product te verkopen).

 

Kan iemand hier bronnen voor geven, of de juiste term geven van het effect dat ik beschrijf?

 

Dat ben ik met je eens. Het is uiteindelijk beter om de consument voor het blok te zetten, en kijken of ze de portemonnee er voor open trekken. Ik zou dit met met samples eigenlijk moeten gaan doen die ik van de fabriek ontvang. Maar in combinatie met enquête, concurrentie onderzoek en straatinterview moet dat toch voldoende zijn?

  • 0

Hallo Rogier,

 

Ik kan uit jouw informatie niet opmaken of het hier gaat om een fysieke winkel of een webshop. Dat lijkt me wel relevant, ook als je het hebt over een online enquête met respondenten uit heel Nederland. Een fysieke winkel kan met het aanbod best een gat in de markt opvullen, maar als je winkel bijvoorbeeld niet "in de loop" zit heb je enorme marketingkosten.

 

Welke "gaten" in het aanbod kwamen er trouwens uit de enquête en heb je al onderzocht of je de juiste producten ergens vandaan kunt halen om die gaten op te vullen? En heb je enig idee waarom de huidige winkels die gaten niet al lang hebben opgevuld?

 

Groet,

 

John

  • 0

Hallo Rogier,

 

Ik kan uit jouw informatie niet opmaken of het hier gaat om een fysieke winkel of een webshop. Dat lijkt me wel relevant, ook als je het hebt over een online enquête met respondenten uit heel Nederland. Een fysieke winkel kan met het aanbod best een gat in de markt opvullen, maar als je winkel bijvoorbeeld niet "in de loop" zit heb je enorme marketingkosten.

 

Welke "gaten" in het aanbod kwamen er trouwens uit de enquête en heb je al onderzocht of je de juiste producten ergens vandaan kunt halen om die gaten op te vullen? En heb je enig idee waarom de huidige winkels die gaten niet al lang hebben opgevuld?

 

Groet,

 

John

 

Het gaat om een fysieke winkel. Met 'gaten' bedoel je wat er volgens de consument ontbreekt momenteel? Het huidige beeld ziet er als volgt uit: Saai aanbod, veel hetzelfde, oudbollige en onoverzichtelijke winkels. Wat ik wil doen is een beetje hetzelfde zoals de koffiebar nu vroeger een koffiehuis was. Ik blijf in het zelfde segment zitten, ga met frisse jonge ontwerpers aan de slag en wil de nadruk op het merk gaan leggen. De winkel moet inderdaad op een goede a en doorloop locatie zitten.

 

Hoeveel waarde kan ik aan een enquete hechten John?

  • 0

Het gaat om een fysieke winkel. Met 'gaten' bedoel je wat er volgens de consument ontbreekt momenteel? Het huidige beeld ziet er als volgt uit: Saai aanbod, veel hetzelfde, oudbollige en onoverzichtelijke winkels. Wat ik wil doen is een beetje hetzelfde zoals de koffiebar nu vroeger een koffiehuis was. Ik blijf in het zelfde segment zitten, ga met frisse jonge ontwerpers aan de slag en wil de nadruk op het merk gaan leggen. De winkel moet inderdaad op een goede a en doorloop locatie zitten.

 

Hoeveel waarde kan ik aan een enquete hechten John?

Ik zou hier - zoals hierboven ook al meerdere malen aangegeven - heel voorzichtig mee zijn.

 

Je hebt nog maar een tipje van de sluier opgelicht. Wat je opsomt als resultaat van de enquete is wat men niet wil. Geen "saai aanbod", maar wat is "saai"? Als ik de felle kleuren in een aantal winkels zie - die ook nog eens per paar maanden wisselen - zou ik dat niet saai willen noemen. En sommige winkels hebben alles per kleur, andere per maat, weer andere per soort kleding, dus hoezo "onoverzichtelijk"?

 

Als - zoals je aangeeft - je doelgroep bevestigt wat je zelf ook al zag, dan heb je je vragen misschien wel zo opgesteld dat de gegeven antwoorden daarmee vanzelfsprekend in lijn liggen. "Zou u bij de komende verkiezingen overwegen om op een andere partij te stemmen?" Ja natuurlijk, want ik wil niet uitgemaakt worden voor iemand die elke keer klakkeloos op dezelfde partij stemt, hoewel ik dat in de praktijk wellicht wel doe.

 

Enquêteren is een kunst en het interpreteren van de resultaten nog veel meer.

  • 0

Het zijn 10 korte simpele vragen inderdaad als:

 

Voldoet het huidige aanbod aan u wensen?

 

Ik kan altijd een beter aanbod bedenken, dus nee.

 

Indien u van mening bent dat er meer aanbod moet komen, in welk segment zal dit zijn?

 

In de segmenten die ik graag koop.

 

Wat ontbreekt er volgens u bij de huidige winkels? Voorbeeld: Advies,andere maten etc.

 

Geen voorbeelden geven.

 

 

 

Je wilt kleren verkopen, en een mooie winkel starten. Dat zijn visuele dingen. Maak je enquete dus ook visueel:

 

[*]Voor welke van deze kleren (laat foto's/videos zien) zou u 30 euro willen betalen, en voor welke 60 euro? (meerdere keuzemogelijkheden)

[*]Welke kleren zou u niet eens bekijken? (meerdere keuzemogelijkheden)

[*]Bij welke van deze winkels zou u het snelst binnenstappen (laat foto's/video's zien)? (meerdere keuzemogelijkheden)

[*]Welke zou u niet eens bekijken? (meerdere keuzemogelijkheden)

 

Herhaal deze vragen een tiental keer, en je hebt geen abstracte intenties meer, maar concrete voorbeelden van welk soort kleren en winkels mensen goed vinden.

 

Voeg nog wat open vragen toe, misschien vooral over hoe je de service moet organiseren en hoeveel mensen nu al per maand aan kleren uitgeven.

 

 

Je kunt natuurlijk ook, zoals elke kleerdesigner of architect ook doet: de kleren verkopen die jij mooi vindt, en de winkel inrichten zoals jij mooi vindt. Dan voldoet je winkel in ieder geval 100% aan de wensen van een mogelijke klant (jij), en is het hopen dat andere mensen genoeg op jou lijken om een goedlopend bedrijf te kunnen starten.

 

  • 0

Het zijn 10 korte simpele vragen inderdaad als:

 

Voldoet het huidige aanbod aan u wensen?

 

Ik kan altijd een beter aanbod bedenken, dus nee.

 

Indien u van mening bent dat er meer aanbod moet komen, in welk segment zal dit zijn?

 

In de segmenten die ik graag koop.

 

Wat ontbreekt er volgens u bij de huidige winkels? Voorbeeld: Advies,andere maten etc.

 

Geen voorbeelden geven.

 

 

 

Je wilt kleren verkopen, en een mooie winkel starten. Dat zijn visuele dingen. Maak je enquete dus ook visueel:

 

[*]Voor welke van deze kleren (laat foto's/videos zien) zou u 30 euro willen betalen, en voor welke 60 euro? (meerdere keuzemogelijkheden)

[*]Welke kleren zou u niet eens bekijken? (meerdere keuzemogelijkheden)

[*]Bij welke van deze winkels zou u het snelst binnenstappen (laat foto's/video's zien)? (meerdere keuzemogelijkheden)

[*]Welke zou u niet eens bekijken? (meerdere keuzemogelijkheden)

 

Herhaal deze vragen een tiental keer, en je hebt geen abstracte intenties meer, maar concrete voorbeelden van welk soort kleren en winkels mensen goed vinden.

 

Voeg nog wat open vragen toe, misschien vooral over hoe je de service moet organiseren en hoeveel mensen nu al per maand aan kleren uitgeven.

 

 

Je kunt natuurlijk ook, zoals elke kleerdesigner of architect ook doet: de kleren verkopen die jij mooi vindt, en de winkel inrichten zoals jij mooi vindt. Dan voldoet je winkel in ieder geval 100% aan de wensen van een mogelijke klant (jij), en is het hopen dat andere mensen genoeg op jou lijken om een goedlopend bedrijf te kunnen starten.

 

 

Goede tips. Ik sluit deze enquete bij 400 personen af en ga dan een nieuwe starten met inderdaad voorbeelden van wat ik de consument wil aanbieden. Ben wel van mening dat het uiteindelijk ook qua enquete erg verschilt in wat je daadwerkelijk gaat verkopen. Moet er nu vandoor!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.