• 0

Probleem met het aanvragen van automatisch incasso

Goedenavond,

 

Sinds 01-02-2010 zijn mijn compagnon en ik een VOF gestart.

We startende ondernemers die een advertentieconcept aan kleine zelfstandigen aanbieden.

De tarieven die we hanteren zijn tussen de 300,- en 400,- per jaar.

Omdat we naar verwachting ongeveer 50 betalingen per maand binnen zouden gaan krijgen wilden we graag

werken op basis van automatisch incasso of eenmalige machtiging. Dit was na wat navraag alleen mogelijk bij ING

omdat we een startende onderneming zijn. Nu hebben we het volgende probleem de partner van compagnon heeft een BKR melding (Acodering) vanuit haar verleden en om die reden wil ING ons geen mogelijkheid tot automatisch incasso geven.

Dit is voor ons echt heel vervelend. We zijn nu zo'n 5 maanden bezig en factureren onze klanten met een betalingstermijn van 14 dagen. Wat we echter merken is dat de kleine zelfstandigen het niet zo nauw nemen met het betalen wat voor ons echt vervelend is aangezien wij ook onze betalingen moeten doen.

We zijn op zoek naar een oplossing maar die kunnen we tot op heden niet vinden, graag zouden we een bank vinden die ons de mogelijkheid kan geven om maandelijks tussen de 50 en 100 automatische incasso's van tussen de 300,- en 400,- te doen.

 

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

 

Groeten,

 

Bennie Wagemakers

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb gemerkt dat facturen met iDeal sturen via http://MoneyBird.nl soms wel werkt bij de mensen die je eigenlijk niet verwacht. De meeste gebruiken het niet maar sommige betalen dus meteen als ze de factuur ontvangen per direct via ideal zodat het geregeld is. Mooi meegenomen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bennie, je moet er rekening mee houden dat automatisch incasso ook niet heilig is. Het is voor ondernemers mogelijk dit bedrag te storneren, maar het komt ook vaak voor dat er te weinig saldo is of dat automatische incasso überhaupt niet mogelijk is op een rekening. Naast je automatische incasso zul je dus altijd gewoon overboekingen blijven ontvangen.

 

Je stipt het probleem aan dat er een verschil zit tussen het moment dat jij geld van je klant krijgt en wanneer jij je facturen moet betalen. Allereerst zullen de facturen die jij van je leveranciers ontvangt ook een betalingstermijn hebben: ook jij kunt dus spelen met het moment van betalen. Een investering in je bedrijf bij de start om dit soort liquiditeitsproblemen op te lossen is niet ongewoon en zegt niet per definitie dat je bedrijf ongezond is.

Link naar reactie
  • 0

Zoals al vermeld is is er voor incasso's een storneringstermijn, die is momenteel bijna 60 dagen. Theoretisch is het dus mogelijk dat jij een opdracht hebt uitgevoerd, de klant heeft betaald via incasso en storneert dan de incasso binnen 60 dagen. Dan zal je een bewijsvoeringstraject in gaan met de bank, waarin jij moet aantonen dat de incasso wel geldig is (handtekening van klant etc) en dat kost weer extra tijd en moeite.

 

Waarom niet een 50% aanbetaling laten verrichten, opdracht uitvoeren en na uitvoeren opdracht de andere 50% laten betalen met betalingstermijn.

Wat soms ook werkt is om extra korting te geven (bijv. 2%) bij betaling binnen 7 dagen.

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Zoals al vermeld is is er voor incasso's een storneringstermijn, die is momenteel bijna 60 dagen. Theoretisch is het dus mogelijk dat jij een opdracht hebt uitgevoerd, de klant heeft betaald via incasso en storneert dan de incasso binnen 60 dagen. Dan zal je een bewijsvoeringstraject in gaan met de bank, waarin jij moet aantonen dat de incasso wel geldig is (handtekening van klant etc) en dat kost weer extra tijd en moeite.

 

Voor zakelijke machtigingen is die storneringstermijn maar 5 werkdagen ook onder de nieuwe Payment Servive Directive die sinds 1 november 2009 van kracht is (zie website van currence veelgestelde vragen)

 

Wat betreft het aanvragen van het recht op automatisch incasseren, daar zijn de banken terecht terughoudend mee. Elk bedrijf die een dergelijk contract heeft gesloten kan namelijk van elke willekeurige rekening in Nederland een bedrag afschrijven. welliswaar gebonden aan een maximum bedrag per transactie en een maximum aantal transacties per maand maar toch krijg je als bedrijf een redelijk grote vrijheid met controle achteraf en dus een redelijk potentieel schade risico voor de bank. Veel banken hanteren zelf een regel dat je pas gebruik mag maken van Incasso als je onderneming 1 of 2 jaar klant is bij de betreffende bank. Dit om snelle oplichters te ontmoedigen.

 

Al met al lijkt incasso een mooi product (voor ondernemers) maar ik vind het nog altijd een van de meest riskante producten die er bestaat niet zo gek dat banken strenge regels stellen, ook nadat je contract wel is gesloten loop je goede kans bij een te hoog terugboekings- en klachtpercentage om je incassocontract weer kwijt te raken.

 

Ik snap wel dat het nu een tegenvaller is dat het niet of zeer moeilijk lukt, maar daar is wel een reden voor, feitelijk is het gewoon een product dat niet meer van deze tijd is. maar het maken van een goede (technologisch ondersteunde) opvolger duurt bij bancaire processen erg lang zeker nu ze allemaal aan een europeese standaard moeten gaan voldoen..

Link naar reactie
  • 0

Ik heb bij de rabobank, driekwart jaar na oprichting van mijn onderneming, geen enkele moeite gehad om automatische incasso in te regelen.

Daarnaast is het verschil in de termijn waarin daadwerkerlijk wordt betaald enorm. Facturen worden dikwijls aan de kant gelegd en betaald over de termijn of pas na de herinnering.

Dat kan strategie zijn of laksheid.

Er wordt ( zo is mijn ervaring in de B2B) niet veel moeite genomen om een bedrag te storneren.

Voor mij is automatische incasso enorm voordelig en scheelt me heel veel tijd in het nabellen en schrijven van herinneringen.

Bijna 50% van mijn klanten laat dit doen en ik heb in 7 maanden tijd slechts één stornering gehad.

 

Of je bij de rabo terecht kunt met bkr codering weet ik niet, maar ik zou het zeker proberen.

 

gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Als 1e bedankt voor jullie reacties.

Ik weet dat er ook haken en ogen zitten aan een incasso ivm het kunnen storneren daarvan,

echter zit daar het probleem niet. De klanten zijn bereid om te betalen alleen wanneer het innitiatief bij de klant

ligt duurt het gewoon allemaal veel te lang en moeten we aanmaningen sturen enz allemaal verloren tijd en moeite.

Zij er dan echt geen kleinere banken die soepeler zijn met een BKR melding, aangezien degene die de melding heeft

niets met onze VOF te maken heeft. Ze is enkel de partner van 1 van de vennoten.

Zijn er ook geen andere mogelijkheden waar wij invloed hebben op de te verkrijgen betalingen??

 

Groeten,

 

Bennie

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring weet ik dat veel banken sowieso al moeilijk doen. Bij de Rabo moet je al minimaal een half jaar gestart zijn. En bij ABN minimaal een jaar. ING is naar mijn mening de soepelste bank wat betreft incasso's. Maar als de banken niet akkoord gaan zit er niet veel anders op dan wachten tot je toestemming krijgt. Misschien is het een idee om te bellen met de afdeling die gaat over incasso contracten en daar duidelijk te maken dat het van groot belang is dat je incasso's kunt uitvoeren. Wie weet gaan ze overstag.

 

Wat de BKR notering betreft. Als je compagnon de betalingsverplichting inmiddels heeft voldaan, kun je contact opnemen met het bedrijf waar de schuld eerst uitstond. In principe kunnen zij de notering laten verwijderen. Of ze dit verplicht zijn weet ik niet zeker.

Mister Boekhouden verzorgt de complete administratie van ZZP'ers voor een vaste lage prijs per maand. Kijk op www.misterboekhouden.nl voor meer informatie.

Link naar reactie
  • 0

BKR en de leeftijd van de organisatie vormt inderdaad vaak een struikelblok bij het aanvragen van een incassocontract. Het bedelen (zo noem ik dat even) om een incassocontract bij de afdeling die dit behandeld heeft bij Rabo geen zin. Je moet je eigen accountmanager bewerken en proberen aan te tonen dat je bedrijf dit nodig heeft en aantonen dat de redenen voor een BKR notering in het verleden liggen en dat er nu geen problemen zijn.

 

Als je bedrijf wat groter is, zou je factoring kunnen proberen. Dit is wel meer weggelegd voor de grotere bedrijven en hier zijn kosten aan verbonden, maar is wel vaak een oplossing om gelden snel te krijgen.

 

Je zou ook een betalingskorting kunnen geven aan bedrijven die binnen 8 dagen betalen. En anders maar bovenop de debiteuren zitten, dus persoonlijk nabellen. Het kost even tijd, maar mogelijk kun je je klanten dan sneller laten betalen.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.