• 0

is verkapt dienstverband toch aantrekkelijk?

Hallo allemaal,

 

Even een introductie; ik ben student en heb (voor verschillende werkgevers) een aantal projecten uitgevoerd op mijn vakgebied.

Tot nu toe heb ik dit altijd via een uitzendbureau geregeld.

 

Het ziet ernaar uit dat ik de komende periode (in ieder geval een jaar) een aantal andere aanbiedingen ga aannemen.

Deze aangeboden werkzaamheden zijn bij verschillende werkgevers en waarschijnlijk voor verschillende tijdsperiodes.

 

Mijn vraag:

Wat is het 'goedkoopste' voor mij om een arbeidsverbinding met deze verschillende werkgevers aan te gaan?

 

Ik zat zelf de denken om als ZZP'er de werkzaamheden voor de opdrachtgevers uit te voeren. Echter, ik kom (vanwege de studie) niet aan het minimum van 1225 uren, waardoor het een verkapt dienstverband zou betreffen.

Ondanks dat het een verkapt dienstverbant betreft, zou het voor mij dan nog steeds een interessante optie zijn? (m.a.w. wat is het nadeel/voordeel van uitzendkracht vs. verkapt dienstverband?)

 

Een andere mogelijkheid is om een 0 urencontract aan te gaan met de werkgever(s), dit was al door één aangeboden, is dit volgens jullie een betere optie?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. De 1225 uur heeft niets te maken met het verkapte dienstverband. Waar heb je dit gelezen?

 

De 1225 uur is de basis voor voor bepaalde belastingaftrek noodzakelijk.

 

Als je 1 of 2 werkgevers hebt en je bijvoorbeeld bij allebij 20 uur per week maakt dan zal de belastingdienst zich gaan afvragen of je eigenlijk gewoon niet in dienst bent van de ondernemingen.

 

de KVK zegt er dit over:

 

Dienstverband

U heeft een arbeidsovereenkomst als aan 3 voorwaarden is voldaan:

 

•Er moet sprake zijn van loon; u krijgt betaald voor uw werkzaamheden.

•Het gaat om verplichte persoonlijke arbeid. U bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert .U kunt zonder toestemming van de werkgever niet zomaar iemand anders in uw plaats sturen.

•Er is een gezagsverhouding. Uw werkgever bepaalt waar, wanneer en hoe u uw werk doet.

 

 

Zelfstandigheid

Om te bepalen of u daadwerkelijk zelfstandig bent, gebruikt de Belastingdienst een aantal criteria. Dat zijn onder meer:

•Het aantal opdrachtgevers. Als ondernemer werkt u voor meerdere opdrachtgevers en heeft u wisselende inkomsten.

•Zelfstandigheid in het werk: bepaalt u zelf hoe u uw werk doet of bepaalt uw opdrachtgever dat?

•Streven naar continuïteit: onderneemt u acties om te zorgen dat uw bedrijf blijft bestaan?

•Investeren in uw bedrijf: koopt u uw eigen bedrijfsmiddelen? Besteedt u geld aan marketing, om uw bedrijf te profileren?

•Zelf risico lopen: wie loopt het risico als dingen misgaan? Wie is aansprakelijk bij eventuele schade?

•Streven naar winst.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Jasper!

 

Als je de 1225 uren niet aantoonbaar hebt besteed aan je werkzaamheden, dan wordt je volgens de belastingdienst niet aangemerkt als ondernemer. Hierdoor loop je inderdaad een aantal belastingvoordelen mis (startersaftrek, ondernemers/zelfstandigenaftrek etc.).

 

Bron: KVK;

Ziet de Belastingdienst u als ondernemer voor de inkomstenbelasting en besteedt u per jaar meer dan 1225 uur aan uw eigen bedrijf? Dan komt u in aanmerking voor extra aftrekposten, zoals startersaftrek en zelfstandigenaftrek. U moet dan wel uw uren bijhouden, zodat u kunt aantonen dat u deze tijd daadwerkelijk aan uw bedrijf besteed hebt.

 

Tot zover had ik het nog begrepen (volgens mij).

 

Naar aanleiding van jou antwoord begrijp ik dat dit los staat met het verkapt dienstverband verhaal.

 

Als ik het goed begrijp zijn er dus 3 dingen die je kan zijn als ZZP'er (volgens de belastingdienst);

* verkapt dienstverband

* ondernemer

* zelfstandige

 

Ondernemer is bij deze afgevallen, aangezien ik niet de 1225 uren ga halen. Dan blijft de vraag over of ik zelfstandig ben, of het toch een verkapt dienstverband betreft.

Ik denk dat het toch moeilijk wordt of ik zelfstandige ben of niet.

 

De volgende punten die je had genoemd gelden voor mij (m.b.t. dienstverband);

# Het gaat om verplichte persoonlijke arbeid. U bent altijd degene die de werkzaamheden uitvoert .U kunt zonder toestemming van de werkgever niet zomaar iemand anders in uw plaats sturen.

# Er is een gezagsverhouding. Uw werkgever bepaalt waar, wanneer en hoe u uw werk doet. (enigzins ambigue)

 

Bovendien voldoe ik niet aan de volgende eisen van zelfstandigheid:

# Zelfstandigheid in het werk: bepaalt u zelf hoe u uw werk doet of bepaalt uw opdrachtgever dat? (enigzins ambigue)

# Investeren in uw bedrijf: koopt u uw eigen bedrijfsmiddelen? Besteedt u geld aan marketing, om uw bedrijf te profileren? (okee, een laptop misschien, maar that's it)

 

Om deze redenen heb ik het sterke vermoeden dat het toch een verkapt dienstverband gaat betreffen. Had ik het zo goed begrepen? Dan vraag ik me af wat het beoogde voordeel t.o.v. uitzendkracht is. Ik neem aan dat ik ook nog kosten ga maken, om eens wat te noemen;

 

Welke verzekeringen moet je afsluiten en hoe duur is dat?

Waarover wordt dan precies belasting geheven?

Heb je een boekhouder nodig voor de jaaropgave, indien ja, wat kost dat?

Is er voor mij dan nog steeds een kostenvoordeel? Of zou ik als gevolg hiervan het uurtarief moeten verhogen..?

 

Uiteraard zijn deze laatste vragen ook door mijzelf uit te zoeken, het komt er op neer dat ik graag wil weten wat voor mij het meest interessante dienstverband is.

 

Bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoho, volgens mij trek je veel te snel de conclusie dat je geen ondernemer bent voor de Belastingdienst. Lees je quote eens goed... Er staat 'ziet de Belastingdienst u als ondernemer' EN 'besteedt u meer dan 1225 uur..' Dat zijn twee losse voorwaarden om in aanmerking te komen voor aftrekposten. Er staat verder helemaal niet dat je aan die 1225 uur moet voldoen om als ondernemer aangemerkt te worden. Dat gebeurt namelijk weer op heel andere criteria van de fiscus (o.a. winst, aantal uur, etc.)

 

Ziet de Belastingdienst u als ondernemer voor de inkomstenbelasting EN besteedt u per jaar meer dan 1225 uur aan uw eigen bedrijf? Dan komt u in aanmerking voor extra aftrekposten, zoals startersaftrek en zelfstandigenaftrek. U moet dan wel uw uren bijhouden, zodat u kunt aantonen dat u deze tijd daadwerkelijk aan uw bedrijf besteed hebt.

 

Wat betreft je andere vragen. Gezien de opsomming die je maak over de punten waaraan je wel en niet voldoet (o.a. gezagsverhouding en verplichte persoonlijke arbeid) is het volgens mij vrij duidelijk dat het hier om een dienstverband gaat. Dat betekent dat je werkgever belasting moet betalen over jouw loon en jij in principe gewoon als 'werknemer' gezien moet worden.

 

Volgens mij zijn er dan vrijwel geen financiële voordelen meer om als ZZP'er aan de slag te gaan, temeer omdat je dat o.a. dwingt een administratie bij te houden, etc. Een boekhouder is hiervoor niet noodzakelijk als je het zelf wil en kunt doen, of verzekeringen nodig zijn hangt af van de specifieke werkzaamheden. Denk verder ook aan de 'nadelen' die je hebt als ZZP'er, onder anderen dat je niet onder een CAO valt, vaak geen vakantiegeld krijgt, etc. etc. Dat moet allemaal in je uurtarief zitten. Je uurtarief kan doorgaans wel hoger liggen omdat je werkgever geen werkgeverslasten hoeft af te dragen. Maar volgens mij gaat het hele ZZP-verhaal voor jou niet op. Daarvoor zul je je echt meer als bedrijf, als zelfstandige moeten opstellen.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.