• 0

BTW betalen factuur binnen EU

Ik heb zo'n beetje alle topics doorgelezen die gaan over BTW en het buitenland, maar het grootste deel daarvan gaat over leveringen náár het buitenland. De website van de Belastingdienst heb ik ook al 3x doorgespit, maar volgens mij zoek ik op verkeerde termen, ik krijg niet de informatie die ik zoek.

 

De situatie is als volgt: ik wil via het web een softwarelicentie kopen bij een leverancier binnen de EU, waarbij ik dan een factuur ontvang met 0% BTW. Het betreft een licentiecode per mail en een download van de software, er wordt dus geen fysiek product gestuurd. (dus ook geen invoerrechten?)

 

Klopt dan de volgende redenering? Ik geef bij de aangifte 19% over het factuurbedrag op onder 4B (verwerving van binnen de EU) en datzelfde bedrag trek ik vervolgens weer af bij 5B (voorbelasting). Per saldo betaal ik dan dus geen BTW over de software.

 

De reden waarom ik graag even een bevestiging krijg is dat ik wil voorkomen dat ik straks alsnog een relatief groot bedrag aan BTW moet betalen over de software.

 

Alvast hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of het vraag 4b is weet ik niet zeker.. maar het klopt wel dat als jij software koopt in het buitenland dat je dat dan in je BTW aangifte eerst aangeeft als te betalen en daarna weer terugvraagd onder 5b voorbelasting.

 

Zolang jij maar ondernemer bent en het BTW nummer vermeld staat op de factuur kun je de btw aangeven en terugvragen. op dezelfde aangifte. Net als dat als je de software in Nederland koopt dan mag je ook de btw aftrekken onder 5b. Dus dat mag voor buitenlandse software ook.. (alleen op een wat omslachtigere manier ;D)

Link naar reactie
  • 0

Oke, dan weet ik dat in elk geval, dank.

 

Valt dit dan ook onder het hoofdstuk 'communautaire verwervingen'? Omdat er eigenlijk geen daadwerkelijk fysiek vervoer van een product plaatsvindt? Op dit soort momenten, als ik in de knoop kom met allerlei regels, ben ik in staat om het gewoon bij de softwareboer hier op de hoek te halen, dan maar voor €100 meer..... >;(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.