• 0

KOR en BTW

Ik weet dat deze vragen regelmatig verschijnen en heb de zoekfunctie ook gebruikt, alleen ik ben nog niet wijzer geworden, vandaar toch een bericht:

 

Ik heb een kleine onderneming waarvan het grootste gedeelte van de inkomsten 0% BTW is.

Daarnaast zijn sommige diensten wel 19%.

 

Ik doe per kwartaal aangifte. Het te betalen bedrag BTW was 1e kwartaal 10 euro. Dit heb ik verrekend met de KOR dus deze kwam uit op 0. Nu wil ik dit kwartaal nog wat spullen kopen, alleen dan betekend dit dat ik BTW terugkrijg. Hoe moet ik dit dan doen? Moet ik het bedrag gewoon ontvangen en bewaren en 4e kwartaal weer terugstoren?

 

Dus:

1e kwartaal = 10 betalen -> 10 KOR = 0 BTW betalen/krijgen

Meer inkoop dan verkoop in 2e kwartaal = 20 krijgen

3e kwartaal = 10 betalen -> 10 KOR = 0 BTW betalen/krijgen

Meer inkoop dan verkoop in 4e kwartaal = 30 krijgen, maar dan 20 euro KOR weer eraf halen = 10 krijgen?

 

Hoop dat het duidelijk is..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Gedurende het jaar moet je een reele inschatting maken van de toe te passen KOR. Na afloop van het jaar (in het 1e kwartaal van het volgende jaar) dien je de teveel of te weinig toegepaste KOR te verrekenen met de KOR (vraag 5d van het formulier) van dat kwartaal.

 

Jouw inschatting over 2010 is: 10-20+10-30=-/-30. Dit betekent dat je op jaarbasis geen baat hebt bij de KOR, omdat je per saldo geen BTW af te dragen hebt.

 

Nu je dit nu al weet, zouden je aangiftes er zo uit moeten zien:

Q1: 10 -/- 10 (KOR) = 0

Q2: -/-20 + 10 (KOR, correctie van Q1) = -/- 10 (te ontvangen)

Q3: 10 -/- 10 = 0

Q4: -/- 30 + 10 (KOR, correctie van Q3) = -/- 20

 

Omdat het saldo van de KOR nul is, hoef je in het eerste kwartaal van 2011 niets meer te verrekenen.

 

Als je blijvend onder de KOR-grens valt (of denkt te vallen), kun je de inspecteur vragen om een jaaraangifte, dat is administratief eenvoudiger.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gedurende het jaar moet je een reele inschatting maken van de toe te passen KOR. Na afloop van het jaar (in het 1e kwartaal van het volgende jaar) dien je de teveel of te weinig toegepaste KOR te verrekenen met de KOR (vraag 5d van het formulier) van dat kwartaal.

 

Jouw inschatting over 2010 is: 10-20+10-30=-/-30. Dit betekent dat je op jaarbasis geen baat hebt bij de KOR, omdat je per saldo geen BTW af te dragen hebt.

 

Nu je dit nu al weet, zouden je aangiftes er zo uit moeten zien:

Q1: 10 te betalen - 10 KOR = 0

Q2: 20 te ontvangen + 20 KOR = 0

Q3: 10 -/- 10 = 0

Q4: -/- 30 + 10 (KOR, correctie van Q3) = -/- 20

 

Omdat het saldo van de KOR nul is, hoef je in het eerste kwartaal van 2011 niets meer te verrekenen.

 

Als je blijvend onder de KOR-grens valt (of denkt te vallen), kun je de inspecteur vragen om een jaaraangifte, dat is administratief eenvoudiger.

 

Dit is toch niet helemaal correct. Als de KOR wordt toegepast, kan er geen sprake zijn van betalen of ontvangen. Het eindsaldo moet dan 0,00 zijn.

 

Omdat je in jouw rekenvoorbeeld over het gehele jaar een negatief BTW saldo hebt, pas je de KOR niet toe.

De aangiftes zien er dan als volgt uit:

Q1: 10 te betalen

Q2: 20 te ontvangen

Q3: 10 te betalen

Q4: 30 te ontvangen

 

Per saldo ontvang je dus €30,00. Als je de KOR toepast, moet je dit bedrag terugbetalen.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Gedurende het jaar moet je een reele inschatting maken van de toe te passen KOR. Na afloop van het jaar (in het 1e kwartaal van het volgende jaar) dien je de teveel of te weinig toegepaste KOR te verrekenen met de KOR (vraag 5d van het formulier) van dat kwartaal.

 

Jouw inschatting over 2010 is: 10-20+10-30=-/-30. Dit betekent dat je op jaarbasis geen baat hebt bij de KOR, omdat je per saldo geen BTW af te dragen hebt.

 

Nu je dit nu al weet, zouden je aangiftes er zo uit moeten zien:

Q1: 10 te betalen - 10 KOR = 0

Q2: 20 te ontvangen + 20 KOR = 0

Q3: 10 -/- 10 = 0

Q4: -/- 30 + 10 (KOR, correctie van Q3) = -/- 20

 

Omdat het saldo van de KOR nul is, hoef je in het eerste kwartaal van 2011 niets meer te verrekenen.

 

Als je blijvend onder de KOR-grens valt (of denkt te vallen), kun je de inspecteur vragen om een jaaraangifte, dat is administratief eenvoudiger.

 

Dit is toch niet helemaal correct. Als de KOR wordt toegepast, kan er geen sprake zijn van betalen of ontvangen. Het eindsaldo moet dan 0,00 zijn.

 

Omdat je in jouw rekenvoorbeeld over het gehele jaar een negatief BTW saldo hebt, pas je de KOR niet toe.

De aangiftes zien er dan als volgt uit:

Q1: 10 te betalen

Q2: 20 te ontvangen

Q3: 10 te betalen

Q4: 30 te ontvangen

 

Per saldo ontvang je dus €30,00. Als je de KOR toepast, moet je dit bedrag terugbetalen.

 

Inderdaad, ik heb een rekenfout gemaakt van 10 euro. Het bedrag wat ik bovenaan vermeld (30 euro) sluit niet aan met het bedrag vande aangiftes (20 euro).

 

De gedachte blijft overigens hetzelfde.

 

Zelf zou ik altijd de KOR in de eerste drie kwartalen toepassen en vervolgens in het 4e kwartaal (of eventueel in het 1e kwartaal daarop) afrekenen. Dit is veel praktischeren geeft meer rust dan die kleine bedragen af te rekenen (met kans op boete bij te laat betalen).Dit is zonder meer te verantwoorden,omdat het om een inschatting gaat.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.