• 0

Belasting over opbrengsten jaarmarkten

Goedeavond Allen

 

Ik heb het complete internet al rondgezocht maar kan er niet echt een duidelijk antwoord op vinden.

 

Maar wij zijn dus van plan om naast de spullen die wij in de webshop gaan verkopen ook met spullen op jaarmarkten en braderieen te gaan staan.

 

Nu is onze vraag hoe gaan wij hiermee om mbt de boekhouding,aangezien we straks met de webshop natuurlijk overal facturen van hebben,dit zal op jaarmarkten niet gelden.

 

P.s Ben zeker wel van plan om een boekhouder in de arm te nemen maar deze vragen spoken nu door me hoofd namelijk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ultimate

 

Op jaarmarkten is het gewoon van het grootste belang dat je kasadministratie klopt. Dat kun je vereenvoudigen door ook daar bonnetjes van de verkopen te verstrekken en in kopie te bewaren.

 

groet

Joost

 

Ok dan dank je voor je antwoord,ik zat er nogal mee in me hoofd namelijk.

 

Heb hem op de lijst genoteerd van nog te bestellen producten .......bonnenboekje :)

Link naar reactie
  • 0

Het is me dus nu duidelijk dat ik ook op markten/braderieen van iedere verkoop een bonnetje moet maken.

 

Is het dan toegestaan om na de jaarmarkt thuis alle bonnen bij elkaar op te tellen en 1 verzamelfactuur te maken met de opbrengst van die dag?

 

 

Link naar reactie
  • 0

je zult ook een kasboek bij moeten houden van die dag. Ik zou het dus netjes gespecificeerd bewaren

 

Ja ok,dus per klant een handgeschreven bonnetje maken dat volstaat gewoon? en dan gewoon thuis een verzamelfactuur maken en daar bijv de handgeschreven bonnetjes aan vast nieten?

 

Komt misschien allemaal erg klungelig over,maar kan er niet echt duidelijk antwoorden op vinden op het net en wil het graag wel goed voor elkaar hebben,zodat het allemaal duidelijk zal zijn voor de boekhouder(die ik overigens nog niet heb ben afgelopen week pas begonnen dus ben nog op zoek)

Link naar reactie
  • 0

belangrijker dan die bonnetjes is een goed kasboek op zulke dagen. Saldo begin dag en dan elke verkoop daarin administreren, maakt saldo einde dag. Goed bewaren, want het is onderdeel van je totale administratie

 

Ok dan,,maar dat kan ik dus ook gewoon na de markt thuis doen aan de hand van alles losse bonnetjes?(wat een vragen he)

 

Even korte samenvatting voor me eigen:

 

Pin geld voor wisselgeld

Schrijf het wisselgeld op in het kasboek.

van iedere verkoop bonnetje

Bonnetjes verwerk ik in het kasboek.

tel alles samen op en stort het totaal op me rekening.

 

 

Link naar reactie
  • 0

zorg voor voldoende bonnenboekjes, omdat je altijd misgrijpt als je het nodig hebt.

Je kan de bonnetjes ook van te voren even stempelen, dat scheelt weer tijd met afrekenen.

 

Als je weet dat je stroom hebt zou je natuurlijk ook voor een eenvoudige electronische kassa kunnen kiezen,

op marktplaats staan die dingen voor een prikkie te koop.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

als je toch stroom hebt... even een wild idee...

 

neem je laptop mee en maakt in je webshop een klant "jaarmarkt " en voer al je bestellingen daarin, afrekenmethode contant..

heb je gelijk de administratie geregeld en dezelfde mooie verkoopstatistieken als bij je website.... moet je wel een snel bestelproces hebben anders staan klanten 4 minuten te wachten..

 

Voor de klanten die per se een bonnetje willen alsnog een bon schrijven uit het bonboekje.. of je moet ook een printer mee nemen.. om een factuur af te drukken..

 

en als je nu heel regelmatig op jaarmarkten staat (met stroomvoorziening) kun je ook de webbouwer vragen even een soort snelkassa maakt voor je..

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal...Op de eerste plaats dank voor de vele reacties en tips ik zal zeker alle tips gaan onderzoeken wat haalbaar is voor ons en wat het fijnste werkt.

 

Vandaag dus de 1e markt gehad en moet zeggen het is me reuze meegevallen...al was het natuurlijk verschrikkelijk warm dus bijzonder druk was het niet en we hadden ook nog de pech op een doodlopend stuk van de markt te staan uit de loop ...maar goed voor zelfde geld hebben we de volgende x een perfecte plaats.

 

Nu even het volgende wat me niet helemaal duidelijk is:

 

Ik had bijv in de kraam verschillende soorten horloges liggen in diverse prijsklasses.......moet ik elk horloge een apart artikelnummer geven?

 

Of is het voldoende als ik op de bon zet horloge €14,95

horloge €9,95

 

Nu weet ik natuurlijk dat ik dit beter van te voren had kunnen vragen maar het schoot me pas te binnen op het moment dat ik op de markt stond(er blijven toch dingen ook al is je voorbereiding nog zo goed die je vergeet)

 

 

En dan nog over het volgende:

 

Hoe vaak moet ik het kasgeld afstorten,,,aangezien we volgende week namelijk weer op een markt staan....Is het dan raadzaam om het bijv morgen af te storten en dan volgende week gewoon weer kasgeld op te nemen.......Alleen de opbrengst van vandaag storten en het wisselgeld eruit houden ......of 1x per maand storten?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties....

 

Mvg gerdjan

Link naar reactie
  • 0

Nergens staat dat je verplicht met bonnen moet werken op de markt.

 

Je hoeft op een bon alleen te omschrijven wat er mee gekocht is, een artikelnummer is mogelijk alleen voor jezelf van belang i.v.m. klacht afhandeling achteraf.

 

Alleen als een ondernemer een bon vraagt en dat mag hij, dan moet je wel de berekende btw op de bon specificeren.

 

Sta zelf op markten naast de website en heb dus enige ervaring op dit gebied en ook met belasting controles op markten.

Zelf ga ik met vast wisselgeld van huis en tel 's avonds wat het verschil met 's morgens is en boek deze dagopbrengst.

Niks geen bonnetjes of electronische kassa. Nog nooit een probleem mee gehad met de belastingdienst bij controles.

 

Wanneer je afstort mag je zelf weten. Wel van belang is dat je kasboek op tijd is bijgewerkt. dus bijvoorbeeld direct als je thuiskomt even de totale dagopbrengst boeken.

 

De juistheid van je kasboek wordt door de belastingdienst streng gecontroleerd, dus let op geen negatieve kas!

 

Als je een fout heb gemaakt documenteer die, zodat je bij een controle kan uitleggen wat er fout was gegaan.

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

Nergens staat dat je verplicht met bonnen moet werken op de markt.

 

Je hoeft op een bon alleen te omschrijven wat er mee gekocht is, een artikelnummer is mogelijk alleen voor jezelf van belang i.v.m. klacht afhandeling achteraf.

 

Alleen als een ondernemer een bon vraagt en dat mag hij, dan moet je wel de berekende btw op de bon specificeren.

 

Sta zelf op markten naast de website en heb dus enige ervaring op dit gebied en ook met belasting controles op markten.

Zelf ga ik met vast wisselgeld van huis en tel 's avonds wat het verschil met 's morgens is en boek deze dagopbrengst.

Niks geen bonnetjes of electronische kassa. Nog nooit een probleem mee gehad met de belastingdienst bij controles.

 

Wanneer je afstort mag je zelf weten. Wel van belang is dat je kasboek op tijd is bijgewerkt. dus bijvoorbeeld direct als je thuiskomt even de totale dagopbrengst boeken.

 

De juistheid van je kasboek wordt door de belastingdienst streng gecontroleerd, dus let op geen negatieve kas!

 

Als je een fout heb gemaakt documenteer die, zodat je bij een controle kan uitleggen wat er fout was gegaan.

 

Goedeavond Shetlaz

 

Ok dank je voor het antwoord dit maakt al het allemaal een stuk duidelijker.

Het feit dat ik met bonnen werk is dat ik bij wil houden hoeveel kopende klanten ik ongeveer per dag krijg,

 

Heb dus vanavond gelijk bij thuiskomst het kasboek bijgewerkt aan de hand van de bonnen ....en het gaf best een kick dat het tot op de cent kloptte haha.

 

Voor de rest vind ik het van belang dat de klanten mij ook na de jaarmarkt kunnen bereiken,ivm met garantie...hiermee heb ik diverse klanten toch over de streep getrokken tot een aankoop....En ja ik geef die garantie ook daadwerkelijk,nu zal je wel denken je heb toch visite kaartjes,buiten dat om kan ik natuurlijk aan de bon zien(met stempel) dat de klant het product ook daadwerkelijk bij mij gekocht heeft.

 

Ja dat klopt die waren ook besteld en geleverd alleen stonden er fouten in dus die heb ik weer teruggestuurd.

 

 

Misschien een overbodige vraag waar ik zelf het juiste antwoord al op geef: Stel voor ik doe een zakelijke aankoop uit kas dan dit gewoon in het kasboek vermelden?

 

Bedankt tot zover voor de antwoorden

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk het is beter als het zo kan. Zelf heb ik op sommige markten nauwelijks tijd voor bonnetjes maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat en waar. Voor belangrijke aankopen maak je inderdaad gewoon een boeking in je kasboek, maar bijvoorbeeld het koffie geld wordt bij mij niet apart geboekt en heeft alleen de totale dagopbrengst verminderd die wordt ingeschreven..

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk het is beter als het zo kan. Zelf heb ik op sommige markten nauwelijks tijd voor bonnetjes maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat en waar. Voor belangrijke aankopen maak je inderdaad gewoon een boeking in je kasboek, maar bijvoorbeeld het koffie geld wordt bij mij niet apart geboekt en heeft alleen de totale dagopbrengst verminderd die wordt ingeschreven..

 

Dank je voor de bevestiging,,,het is geheel duidelijk voor me ....

 

Offtopic ..indien je nog goede paginas heb of sites van marktorganisatoren hou ik me via pm aanbevolen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.