• 0

Mogelijkheden horecazaak

Beste mede-ondernemers,

 

Ik ben de laatste weken bezig mij te oriënteren op de mogelijkheden van een sportkantine. Ik zal onderstaande mijn situatie even aan jullie voorleggen;

 

Ik ben een 19-jarige student aan de opleiding Management, Economie en Recht. Ik heb al verschillende bijbaantjes gehad in verschillende horecagelegenheden en de horecasector bevalt mij echt prima! Ik ben zeer ondernemend ingesteld en loop eens in de zoveel tijd met een "geniaal" ( dat denk ik op dat moment ) ondernemingsplan in me hoofd wat soms lukt maar bijna altijd drempels tegen kom die niet te overwinnen zijn. Nu is er onlangs in mijn woonplaats de kantine van de lokale sporthal vrijgekomen. Het betreft een bar met keuken en magazijn. Voor de huur wordt €750,00 / €850,00 ex. per maand gevraagd en voor overname van inventaris en goodwill wordt totaal €15.000,- / €25.000,- gevraagd. Ik heb inzage in de verlies- en winst-rekening van de afgelopen 3 jaar en dit ziet er goed uit, natuurlijk is het geen vetpot maar de nettowinst is ongeveer €1500,- / €2500,- per maand. Ik wil de details allemaal niet te specifiek benoemen in verband met de privacy van de huidige eigenaar. De reden dat ik de sporthal wil overnemen is dat het een bestaand en lopend bedrijf is, het vraagt weinig investering en ze leven van de klantenkring van de kantine dus deze klantenkring is niet iets dat ik moet werven. Ik hoop er een kleinigheidje per maand aan over te houden en vooral veel te leren. Nu houden de volgende vragen mij bezig en ik hoop dat jullie antwoorden mij helpen een beslissing te kunnen maken;

 

- In het bedrag van de inventaris zit goodwill bij, hoe zit dat met de goodwill van een sportkantine? Naar mijn idee is dit onzin want de sporthal heeft zijn bezoekers en daar is de kantine afhankelijk van, de kantine mag geen concurrentie bieden aan de lokale horeca dus ze hebben geen eigen klantenkring geworven buiten de klantenkring van de sporthal om.

 

- Er werd eerste Heineken geschonken, dit contract is verlopen maar de tapinstallatie en dergelijke zijn nog in bruikleen van Heineken. Kan iemand mij helpen met de verschillende brouwerijen qua voor- en nadelen als horeca-eigenaar? Mocht dit liever via een PB gaan is dit natuurlijk ook niet erg.

 

- Ik schreef het net ookal dat de kantine geen concurrentie mag bieden aan lokale horeca en alleen sportgerelateerde klanditie mag hebben. Iemand hier ervaring mee om toch wat meer klanten binnen te snoepen door slechts net binnen de regels te blijven? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een dart-team, biljart-team en het uitzenden van sportevenementen.

 

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Allemaal vast bedankt om de moeite te nemen het hele verhaal door te lezen.

 

( Ik kreeg niet duidelijk gevonden onder welke categorie ik het moest plaatsen, verbeter mij mocht dit nodig zijn )

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij voor 24k die inventaris koopt heb je een jaar lang geen inkomen als je winst maar 2000 euro is per maand. Kijk dus goed naar de werkelijke cashflow en de cashflow die je overhoud per maand om je investering af te betalen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als jij voor 24k die inventaris koopt heb je een jaar lang geen inkomen als je winst maar 2000 euro is per maand. Kijk dus goed naar de werkelijke cashflow en de cashflow die je overhoud per maand om je investering af te betalen.

 

Er zijn natuurlijk maar erg weinig investeringen die binnen een jaar helemaal zijn terug verdient, voor al deze investeringen in bijvoorbeeld de inventaris spreid je de kosten over meerdere jaren en schrijf je af op je investeringen.

Stel dat wij er voor kiezen om het bedrag over 2 jaar te spreiden dan zou er in het voorbeeld dat jij geeft 1000 euro winst per maand overblijven en zouden we na 2 jaar de inventaris hebben afgelost van 24.000 euro. Die 24.000 is dan nog steeds in ons bezit alleen dan is het de waarde van de inventaris, mochten wij met de exploitatie van de kantine stoppen wordt de inventaris natuurlijk verkocht en zullen wij onze 24.000 terug krijgen min de waardevermindering in twee jaar tijd.

 

Voor ons is het hobby en alles wat we verdienen natuurlijk interessant maar ik hoef geen huishouden te runnen en heb geen vaste lasten dus ik hoef er nauwelijks inkomen uit te behalen. Of we de inventaris nu op korte termijn af betalen of op lange termijn, mijn geld krijg ik toch.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.