• 0

Banken. Ik snap er niets van.

Hallo allemaal,

 

Ik ben samen met mijn broer al geruime tijd bezig om een financiering te krijgen voor een startende onderneming. Hieronder mijn ervaringen met banken.

 

Rabobank: Allemaal prima, goed contact, goed geholpen, komen afspraken na. Helaas geen lening omdat er geen eigen vermogen is en het risico te groot schijnt te zijn.

 

ABN: Ook prima, in 2 werkdagen was alles besproken, plannen nagekeken. Wederom door dezelfde redenen geen lening.

 

Maar toen. De ING...

 

Website: 'Wij bellen u binnen 2 werkdagen terug!'

Werkelijkheid: 'Als u ons nou eens 2 maanden lang wekelijks belt, misschien dat wij u dan terugbellen!'

 

Net weer maar eens gebeld. 'Wij weten van niets, in ons systeem staat dat u in mei al bent teruggebeld, heeft u misschien geen voicemail aanstaan?'

 

Mijn voicemail werkt prima, ik denk dat hun systeem wat kuren heeft.

 

Afijn, nieuwe aanvraag, het hele vragenlijstje weer doorlopen.

 

'Heeft u een inschrijving bij de KvK?' - 'Eh, nee mevrouw, dat is niet zo heel erg logisch op dit moment, denkt u ook niet?'

- 'Ja, daar ben ik het op zich wel met u eens, maar ja, procedures hé! Ik kan u nu niet in contact brengen met een financieel adviseur.'

 

Huh, wat? Een KvK inschrijving voor alleen een gesprek?!

 

Einde ING.

 

Hoewel ik ergens wel weet dat geen één bank een lening verstrekt zonder eigen inbreng, wilde ik het toch eerst via de gebruikelijke kanalen proberen.

 

Een andere stap die ik nu nog kan nemen is Qredits, hoewel zij niet het gewenste bedrag (50.000) kunnen verstrekken wil ik het daar ook proberen. Wat ik mij trouwens ook afvroeg, zijn aansluitkosten normaal bij microkredieten? 450 euro exclusief de kosten van de coach vind ik behoorlijk wat.

 

Maar wat mij vooral bezighoudt is de manier waarop ING met haar (potentiële) klanten omgaat. Herkent iemand deze ervaringen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Dirk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ervaringen zou je met de zoekfunctie van dit forum moeten kunnen vinden (understatement).

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo hier met Winod,

 

Graag wijs ik u op de volgende regeling voor starters waarbij de overheid voor 80 % garant staat voor kredietbedragen tot

€ 250.000,00.

 

Klik op

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/subsidies/ez/borgstelling-mkb-kredieten

 

Met vriendelijke groet,

 

Winod Debipersad

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hallo hier met Winod,

 

Graag wijs ik u op de volgende regeling voor starters waarbij de overheid voor 80 % garant staat voor kredietbedragen tot

€ 250.000,00.

 

 

Ik ga van uit dat banken dit ook weten. Zelfs bij zo'n krediet moet men eigen inbreng van 20% hebben.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik ergens wel weet dat geen één bank een lening verstrekt zonder eigen inbreng, wilde ik het toch eerst via de gebruikelijke kanalen proberen.

 

Een andere stap die ik nu nog kan nemen is Qredits, hoewel zij niet het gewenste bedrag (50.000) kunnen verstrekken wil ik het daar ook proberen. Wat ik mij trouwens ook afvroeg, zijn aansluitkosten normaal bij microkredieten? 450 euro exclusief de kosten van de coach vind ik behoorlijk wat.

 

 

Beste Dirk,

wat ik me afvraag, waarom je bij de reguliere banken een krediet gaat vragen als je al weet dat dat niet gaat lukken zonder eigen inbreng. Jouw tweede stap: aanvraag bij qredits.nl is een betere stap, omdat je daar meer kans van slagen hebt zonder een eigen inbreng. Hopelijk heb je wel een goed onderbouwd ondernemersplan want dat heb je ook daar nodig.

Kijk ook nog eens kritisch naar je financiële paragraaf van je plan, indien een financiering van 50/m. noodzakelijk is terwijl je maar 35/m. kunt verkrijgen zou dat tot een valse start van je onderneming kunnen leiden.

 

De suggestie van Winod van "Antwoord voor Bedrijven" is een goede suggestie. Banken zijn terdege op de hoogte van de mogelijkheden om een garantie van de Nederlandse Staat te krijgen indien de kredietvrager te weinig zekerheden kan afgeven. Maar ook bij deze moet de bank een eigen inbreng verlangen, naast een goed plan.

 

Dat de ING niet op een wijze die een bank past reageert, is zeker niet goed te praten en verrekte lastig voor ondernemers, maar wel te verklaren.

 

Op dit moment zijn nagenoeg alle banken erg intern gericht vanwege de vele zeperts en scheuren in de broek die ze de afgelopen jaren hebben opgelopen en naar verwachting de komende periode nog op zullen lopen. Wat daarnaast ook nog meespeelt, is de kunststukken die ze moeten gaan uithalen om een voor de aandeelhouders voldoende winstgevende exploitatie te laten zien, met als gevolg dat er weer een aantal ontslagrondes voor de deur staan. Dit laatste is ook niet bevorderlijk voor de verstandhouding tussen de bankmensen onderling dus zeker niet naar hun klanten.

Link naar reactie
  • 0

Je kan beter bij particulieren proberen, de echte ondernemers die ondernemers helpen. Banken zijn niks anders dan instituten die op geld van de belastingbetaler drijven. Daar kom je door als je iemand kent.

 

Vanwaar deze negatieve reactie? persoonlijke ervaring?

 

Niet alle banken drijven op overheidssteun, en hoe zou de wereld eruit hebben gezien indien de sommige banken geen overheidssteun gekregen zouden hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik snap ook niets van banken . In mijn geval gaat het niet om een lening maar om overige bankzaken en ik verbaas me over het gebrek aan kennis bij met name de ING. Ik heb een oud postbank rekening (werkend met tancod'e) en ik heb een oud ing rekening welke ik moest benaderen via Electronic Banking, Die 2 zijn nog steeds niet samen te voegen binnen 1 systeem.

 

Op het oud ing rekening heb ik een incasso contract. Ik wilde graag van het ouderwetse EB systeem af en naar een online systeem. Het feit dat dat dan zou werken met een calculator nam ik maar even voor lief. Daarbij wilde ik wel voorkomen dat ik geen incasso's kon uitvoeren. De relatiemanager verzekerde me ervan dat de EB pas opgezegd zou worden als het internet bankieren zou werken. Helaas dachten anderen bij ING er anders over en werd mijn EB contract opgeheven zodat ik geen incasso's kon uitvoeren. Nadat ik contact had opgenomen met de betaalexperts van ING gaven die aan dat ik met de online variant geen incasso's kon uitvoeren (lijkt me vreemd dan zouden alle bedrijven met ing rekening moeten werken met EB???). Op hun aanraden direct opnieuw een EB contract aangevraagd wat inmiddels wel weer werkt. Om dit probleem nu te tackelen heb ik bij mijn huidige rabobank rekening nu maar een incasso contract aangevraagd zodat ik de incasso's via de rabobank rekening ga uitvoeren. Mijn ing rekening kan dan straks opgeven worden. De oude postbank rekening hou ik aan omdat het betalen met Tan fijn werkt.

 

Ik zit voor andere bv's ook met het probleem van ing rekeningen die omslachtig werken met calculators. Vandaag weer de ing betaal expert aan de lijn gehad en gevraagd of het mogelijk is om nieuwe rekeningen aan te vragen (evt met nummerbehoud) die via mijn ing met tan code's werken. De meneer wist me te vertellen dat er geen 9 cijferige bankrekeningen zijn die werken met tan code's. Toen begon ik toch wel erg te twijfelen aan die meneer zijn expertise. Volgens mij is bij het aanvragen van een nieuwe rekening bij ing gebruik van TAN code's standaard ::)

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 3

Kruip nu eens in de huid...

 

...van een kredietverstrekker en denk eens mee over de belangen die spelen bij het verstrekken van een krediet. Ik merk uit eigen ervaring dat ondernemers wel héél makkelijk denken over het aanvragen van een lening en snel teleurgesteld zijn wanneer het wordt afgewezen. Een goede voorbereiding en inlevingsvermogen in de andere partij kan dat mede voorkomen.

Daar ligt overigens wel een duidelijke taak bij de bankmedewerkers om de verwachtingen goed te managen en zorgvuldig te zijn met de afwikkeling van een krediet aanvraag, Mijn ervaring is, en dat blijkt ook uit de reactie van Dirk, dat dat momenteel erg te wensen over laat. Een terechte opmerking en ik begrijp de frustratie.

 

De belangen van een kredietverstrekker

Bankmedewerkers dragen momenteel een grote verantwoordelijkheid om te zorgen dat hun instellingen zelf weer financiëel gezond worden. Wanneer zij dus een lening aangaan willen ze graag een aantal zekerheden hebben die er op wijzen dat het geleende geld ook weer echt terug naar de bank vloeit. Dat is in feite het hart van het bankwezen: Het waarderen, afwegen, en afdekken en van risico's, en geld verdienen door daar in te handelen.

 

Het lijkt erop dat diverse banken inmiddels de weg naar boven weer hebben gevonden. (bijvoorbeeld ABNAMRO, http://nos.nl/video/158613-winst-voor-abn-en-fortis.html) maar zij staan nog wel voor hoge kosten de komende maanden en er zijn echt nog hindernissen te nemen. Ook Marco geeft dat heel terecht aan. Wanneer je dan ook aan een financieringstraject begint stel je dan de volgende vraag:

 

Welke risico's loopt een kredietverstrekker met míjn plan en wat kan ik hem aanbieden/voorstellen om het risico voor hem acceptable te maken? Een aantal voorstellen zijn in deze discussie al gedaan:

 

[*]Garantstelling van de overheid:

[*]Garantstelling door een familielid

[*]Inbreng van eigen kapitaal

Maar ook kun je denken aan:

[*]Borgstelling via bezit van een eigen woning

[*]Borgstelling via overige bezittingen

[*]Garantstelling d.m.v. afnemerscontracten

[*]Garantstelling via inkomen partner

Dit alles moet in ieder geval vergezeld gaan van een goed onderbouwd financieel plan. Laat daarin zien dat je de belangen van de andere partij goed begrijpt en dat je bereid bent ook persoonlijk risico te lopen. Daarnaast moet het geheel zijn opgebouwd op basis van realistische cijfers, het liefst zodanig dat het ook voor een kredietvertrekker verifieerbaar is.

 

Kosten van krediet

Nog even een opmerking over de kosten van een krediet aanvraag (bijvoorbeeld bij Qredits) Dirk, je geeft aan eigenlijk een krediet nodig te hebben van ongeveer €50.000,- . Een van je plannen is om bij Qredits het krediet aan te vragen. Vervolgens schrik je als ze daarvoor een bedrag aan afsluitkosten van €450,- (0.9% van wat je eigenlijk denkt nodig te hebben) vragen. Ik zie dat vaker en ik begrijp dat werkelijk niet. Eerder schrik ik zelf dan weer van het gebrek aan besef bij ondernemers dat het opstarten van een zaak geld kost. Qredits, noch een andere kredietverstrekker kan haar diensten leveren zonder dat ze daarvan de kosten minimaal dekken. Aandeelhouders zullen daarnaast een winst eisen. Er zijn best mogelijkheden om goedkoop een adviseur te krijgen, maar daar zijn ook wel weer beperkingen in. Desalniettemin, hier een suggestie:

 

KvK

http://www.kvk.nl/ondernemen_in_uw_regio/middennederland/advies_en_seminars/gesprek_met_een_adviseur/adviesgesprek_met_een_kvk-adviseur/

 

Tot Slot...

..nog even een paar relavante links:

 

Pilot borgstelling

In een aantal regio's bestaat er een afwijkende/aanvullende borgstellingsregeling. Het gaat hier om een pilot.

http://www.senternovem.nl/microkredietpilot/

 

Krediet vanuit uitkering

Voor mensen in een uitkeringssituatie zijn er eveneens kredietfaciliteiten en regeleingen. Het UWV kan daar meer over vertellen:

http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13731&hoofdmenu_item_id=1375&rubriek_item=391906&rubriek_id=391817&set_id=2529&doctype_id=6&link_id=26047

http://www.uwv.nl/eigenbedrijf-AG/fasevragen/voorbereiden/geld_lenen_voor_start.aspx

 

 

 

 

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
  • 0

Denken jullie dat het helemaal uitgesloten is om zonder eigen geld een lening los te krijgen? Had gister de bank aan de lijn. Bouw, Horeca, Transport erg lastig op dit moment gaf hij aan. Zelf heb ik dit jaar een 100.000 nodig voor het starten van een onderneming in de retail ( kleding ) Zonder inbreng van eigen vermogen. Nu al uitgesloten?

Link naar reactie
  • 0

Denken jullie dat het helemaal uitgesloten is om zonder eigen geld een lening los te krijgen? Had gister de bank aan de lijn. Bouw, Horeca, Transport erg lastig op dit moment gaf hij aan. Zelf heb ik dit jaar een 100.000 nodig voor het starten van een onderneming in de retail ( kleding ) Zonder inbreng van eigen vermogen. Nu al uitgesloten?

 

Absoluut uitgesloten. Als je dat voor elkaar krijgt zonder eigen vermogen.

 

@Marco, persoonlijke, maar ook doordat er gigantisch veel gesjoemeld is/wordt bij de banken, dat zij dan maar moeten gaan bedelen bij de overheid om gered te worden. Bestuurlijke verantwoordelijken gaan gewoon verder met hun dubieuze praktijken en worden niet gestraft. Doe het zelfde als de kleine man dan krijg je de OM op je dak. Ik noem deze bestuurders zaken doen met handschoenen. (ik heb hier over de reguliere banken)

Link naar reactie
  • 0

Denken jullie dat het helemaal uitgesloten is om zonder eigen geld een lening los te krijgen? Had gister de bank aan de lijn. Bouw, Horeca, Transport erg lastig op dit moment gaf hij aan. Zelf heb ik dit jaar een 100.000 nodig voor het starten van een onderneming in de retail ( kleding ) Zonder inbreng van eigen vermogen. Nu al uitgesloten?

 

Absoluut uitgesloten. Als je dat voor elkaar krijgt zonder eigen vermogen.

 

De medewerker van de abn zei dat dit niet nodig was als het van hen een 'go' heeft. Als het wel zo is hoeveel % van van de totaalsom moet ik dan aan denken?

Link naar reactie
  • 0

Denk aan min 20%. Voor de branche waar jij het bedrag wilt voor lenen zelfs meer. Met een borgstellingskrediet van de overheid kom je wel uit op 20%. Maar dan moet je wel aan diverse voorwaarden voldoen welk de overheid eist. Een gedetailleerd ondernemingsplan is een van ze.

 

Een "go" komt toch van hogerhand en die zijn wat minder "vrijgevig". Zij willen 100% zekerheden zien in de vorm van een eigen woning, spaar tegoeden, een familie die borg wilt staan of de overheid die voor 80% borg zal staan ingeval toewijzing borgstellingskrediet.

Link naar reactie
  • 1

Hallo allemaal,

 

Ik ben samen met mijn broer al geruime tijd bezig om een financiering te krijgen voor een startende onderneming. Hieronder mijn ervaringen met banken.

 

Rabobank: Allemaal prima, goed contact, goed geholpen, komen afspraken na. Helaas geen lening omdat er geen eigen vermogen is en het risico te groot schijnt te zijn.

 

ABN: Ook prima, in 2 werkdagen was alles besproken, plannen nagekeken. Wederom door dezelfde redenen geen lening.

 

Maar toen. De ING...

 

Website: 'Wij bellen u binnen 2 werkdagen terug!'

Werkelijkheid: 'Als u ons nou eens 2 maanden lang wekelijks belt, misschien dat wij u dan terugbellen!'

 

Net weer maar eens gebeld. 'Wij weten van niets, in ons systeem staat dat u in mei al bent teruggebeld, heeft u misschien geen voicemail aanstaan?'

 

Mijn voicemail werkt prima, ik denk dat hun systeem wat kuren heeft.

 

Afijn, nieuwe aanvraag, het hele vragenlijstje weer doorlopen.

 

'Heeft u een inschrijving bij de KvK?' - 'Eh, nee mevrouw, dat is niet zo heel erg logisch op dit moment, denkt u ook niet?'

- 'Ja, daar ben ik het op zich wel met u eens, maar ja, procedures hé! Ik kan u nu niet in contact brengen met een financieel adviseur.'

 

Huh, wat? Een KvK inschrijving voor alleen een gesprek?!

 

Einde ING.

 

Hoewel ik ergens wel weet dat geen één bank een lening verstrekt zonder eigen inbreng, wilde ik het toch eerst via de gebruikelijke kanalen proberen.

 

Een andere stap die ik nu nog kan nemen is Qredits, hoewel zij niet het gewenste bedrag (50.000) kunnen verstrekken wil ik het daar ook proberen. Wat ik mij trouwens ook afvroeg, zijn aansluitkosten normaal bij microkredieten? 450 euro exclusief de kosten van de coach vind ik behoorlijk wat.

 

Maar wat mij vooral bezighoudt is de manier waarop ING met haar (potentiële) klanten omgaat. Herkent iemand deze ervaringen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Dirk

 

Uiteindelijk hebben we dan vandaag toch onze handtekening kunnen zetten voor een financiering bij de ING.

Dus nu kunnen we eindelijk gaan starten met onze onderneming.

Per 1 oktober hopen we open te kunnen gaan met onze telecomwinkel in Beneden-leeuwen.

Dank voor iedereen hier op dit forum voor het posten voor de nuttige tips in de diverse topics die dit forum rijk is.

Hier hebben we veel aangehad en ben er van overtuigd dat we in de toekomst er ook nog veel aan gaan hebben.

Link naar reactie
  • 0

Niet alle banken zien het zo negatief enkele weken geleden kreeg ik van de ING een aanbod om mijn lening te verhogen.

 

Ik had al begrepen dat dit in deze tijd uitzonderlijk is, vooral omdat het aanbod van hun uitkwam.

 

Het kan zijn dat dit komt omdat ik die hard mijn lening aan het afbetalen ben. Maar wat ik wil aangeven is dat banken er ook nog wel vertrouwen in hebben.

Link naar reactie
  • 0

Niet alle banken zien het zo negatief enkele weken geleden kreeg ik van de ING een aanbod om mijn lening te verhogen.

 

Ik had al begrepen dat dit in deze tijd uitzonderlijk is, vooral omdat het aanbod van hun uitkwam.

 

Het kan zijn dat dit komt omdat ik die hard mijn lening aan het afbetalen ben. Maar wat ik wil aangeven is dat banken er ook nog wel vertrouwen in hebben.

 

Een bank is dan ook een instelling die je als de zon schijnt een paraplu aanbied maar zodra het begint te regenen die paraplu direct weer afpakt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.