• 0

Mag de afnemer zelf de betalingstermijn bepalen?

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als hij jouw AV heeft geaccepteerd en jij daarin rept over een betalingstermijn dan is dat leidend.

 

Desalniettemin zie je dat grote bedrijven andere betalingstermijnen hanteren en dat ook toepassen.

 

Heb jij jouw AV kenbaar gemaakt voordat de overeenkomst is afgesloten en van toepassing laten verklaren op die overeenkomst? Dan kun je hem daaraan houden. Maar of je dat wilt, is een tweede...

 

Ik zou gewoon geduldig op je centjes wachten... Pas echt gaan acteren als ze ook later betalen dan wat zij in hun AV schrijven.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

uiteraard bepaal je zelf de betlaingstermijn, tenzij anders is afgesproken of de afnemer heeft gezegd dat het onder hun algemene voorwaarde geleverd mag worden. Deze moeten dan wel uitgereikt zijn.

 

Maar slaat dat 4x in vredesnaam op. Als ik dus 60 dagen aan hou dan maken zijn er 240 dagen van? Volgens mij mag dat volgens de wet niet eens.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gewoon geduldig op je centjes wachten... Pas echt gaan acteren als ze ook later betalen dan wat zij in hun AV schrijven.

 

Ligt er natuurlijk wel aan of 1 maand ineens 4 maanden wordt, vooral als je marges klein zijn ben je je winst kwijt aan misgelopen rente (of teveel betaalde)

 

14 dagen -> 60 dagen

 

60 dagen is niet heel ongebruikelijk. Maar staat er in hun voorwaarde nu 60 dagen of 4x de door de aanbieder gehanteerde betalingstermijn?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou gewoon geduldig op je centjes wachten... Pas echt gaan acteren als ze ook later betalen dan wat zij in hun AV schrijven.

 

Ligt er natuurlijk wel aan of 1 maand ineens 4 maanden wordt, vooral als je marges klein zijn ben je je winst kwijt aan misgelopen rente (of teveel betaalde)

 

 

Het zou mij eerder om de relatie gaan dan om de rente... Bij sommige bedrijven mag je als kleine jonge blij zijn dat je mag leveren... Om die reden zou ik niet te veel lopen pushen. Neemt niet weg dat je het wel kan doen, zeker als ze jouw AV hebben geaccepteerd...

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Het zou mij eerder om de relatie gaan dan om de rente... Bij sommige bedrijven mag je als kleine jonge blij zijn dat je mag leveren... Om die reden zou ik niet te veel lopen pushen. Neemt niet weg dat je het wel kan doen, zeker als ze jouw AV hebben geaccepteerd...

 

Ik zal rustig afwachten, aangezien bovenstaande quote wel van toepassing is ;D

Link naar reactie
  • 0

Kleinere of niet-strategische opdrachtgevers kun je bij een nieuwe bestelling melden dat ze aan hun kredietmax. zitten. Dat je de order graag uitvoert na betaling. Factuur bij dit soort partijen in het vervolg uitschrijven bij orderontvangst/opdrachtbevestiging kan ook weer een aantal dagen/weken verschil maken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

interesante vraag, ik heb het momenteel juist andersom bij de hand.

Heb een projectje (texten) laten uitvoeren door de vriendin van iemand die ik via msn ken.

Project heeft ruim 5 maanden geduurt waarbij ik regelmatig een aantal; weken niks van opdrachtnemer hoorde (verder geen probleem).

 

eind april/begin mei krijg ik via msn de vraag of ik nog werk heb en of ik de factuur ontvangen heb. Had ik niet (zou per e-mail verzonden zijn).

Zou hem alsnog per post ontvangen.

Heb deze dus half mei ontvangen, blijkt het plots een factuur uit naam van een bedrijf te zijn (ik wist niet beter of ik werkte met de vriendin van...).

Nou ja... als ze via bedrijf van haar vriend wil factureren oke... staat echter een betaal termijn op van 10 dagen en betaal zelf normaal na ongeveer 30 dagen. verder een factuur datum van begin april (ongeveer 1 1/2 maand eerder als dat ik de factuur ontvang)

ongeveer 14 dagen na ontvangst van de factuur per post krijg ik dus al brief van incasso bureau, of ik even aan hun wil betalen met 150 euro extra.

 

Ondertussen gewoon na de 30 dagen aan oorspronkelijke persoon betaald.

 

Mijn vraag is dus of de opdrachtnemer zomaar willekeurig een betaaltermijn mag stellen van 10 dagen.

 

Let wel op: bedrijf dat factuur stuurde had ik dus nog nooit van gehoort, is geen contract mee, zijn geen algemene voorwaarden van kracht en factuur is dus 6 weken voor ontvangst gedateerd.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt alsof je een oninbare rekening en/of incassokosten van een ander op je bord krijgt. Ik lees niks over een herinnering.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als je niks hebt afgesproken val je volgens mij terug op wat er wettelijk is vastgesteld... 30 dagen. In een keer eenzijdig 10 dagen onder je neus geschoven krijgen lijkt me niet kunnen.

 

Dagen gaan, volgens mij, ook pas lopen nadat de factuur is ontvangen en niet wanneer deze is verstuurd. (correct me if I'm wrong experts...)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Grote bedrijven bepalen zelf wanneer ze betalen. Vaak pas na 60 dagen maar 90 dagen is echt geen uitzondering. Deze bedrijven zijn erg arrogont vwb betalen en hier kun je eigenlijk weinig aan doen. Niet leveren is vaak de enige optie.

 

Voordeel bij grote bekende bedrijven is wel dat je eigenlijk altijd je geld krijgt. Weliswaar na een lange periode.

Link naar reactie
  • 0

Iemand nog goede ideeen voor kleinere bedrijven die dit soort grapjes uithalen?

Klant heeft offerte getekend en factuur geaccepteerd en gaat me nu vertellen over een beleid...

 

Over welk verschil praten we? 30 ipv 14 dagen of 60 ipv 30? kan nog schelen in de aanpak maar in de basis,

simpelweg beginnen houden aan de overeenkomst en zeggen dat hun beleid niet van toepassing is omdat ze bij tekenen van de offerte die van jou zijn geaccepteerd en zij nooit vooraf aan jou hun voorwaarden hebben kenbaar gemaakt en het dus onredelijk en onrechtmatig is ze van toepassing te verklaren.

Dan ga ik even voorbij aan of je juridisch op exact de juiste wijze de algemene voorwaarden hebt aangeboden, want zeker is dat zij hun voorwaarden niet vooraf hebben kenbaar gemaakt.

 

 

Op dit moment word er vaak "misbruik" gemaakt van het feit dat de wet stelt dat een betaaltermijn niet onredelijk mag zijn en je dus als schuldeiser word gedwongen die redelijkheid te laten toetsen bij de rechter (even beetje kort door de bocht geformuleerd). Gelukkig gaat dat veranderen met een nieuwe wet vanaf 1 januari 2013 die een wettelijke termijn van 30 dagen vastlegt, waar alleen door individuele overeenkomst van afgeweken kan worden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hanteer normaal gesproken 21 dagen, welke duidelijk op de offerte (en factuur) staat. Dit wordt zo even ongevraagd opgerekt naar 60 dagen.

 

Ik hanteer alleen op het moment geen algemene voorwaarden. Dat zou dan inhouden dat ik eerst moet aanmanen en in gebreke stellen voor ik verder kan gaan?

Link naar reactie
  • 0

Ik hanteer zelf 14 dagen, maar ik heb vrijwel geen klant, die zich daar aan houdt. Sommige klanten betalen vrij vlot, soms de volgende dag al en andere laten heel lang op zich wachten. Gaat soms tot wel 4 maanden aan toe. Dit is vaak te wijten aan laksheid en/of onverschilligheid. Aangezien het vaak niet om schrikbarend hoge bedragen gaat, maak ik er geen werk van. Maar vervelend is het wel.

 

Ik vraag me geregeld ook af welk nut die hele betalingstermijn dan ook heeft, aangezien niemand zich er aan houdt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Klopt, dat gebeurt mij ook vaak.

het geeft alleen qua frustratie een groot verschil wanneer een klant meld dat hij/zij niet kan betalen omdat .... Nu zo'n grapjas me gaat vertellen dat het hun "beleid" is... Heb ook wel wat dingen gedaan voor grote clubs, maar die gaven in ieder geval al vooraf aan wanneer ze gingen betalen. Kan ik tenminste nog een beetje beslissen wat te doen.

Link naar reactie
  • 0
Ik vraag me geregeld ook af welk nut die hele betalingstermijn dan ook heeft, aangezien niemand zich er aan houdt.

 

Dat zou jammer zijn als meerdere ondernemers dat standpunt gaan huldigen.

 

Wij doen veel zaken in de bouw, staan niet bekend om hun betalingsmoraal >:( door echter een consequent debiteurenbeleid te voeren komen we een heel eind:

 

- Duidelijke afspraken in contract en AV

- Duidelijke factuur met ook daarop vermeld je betalingstermijn

- Vervolgens je debiteuren achter de broek zitten, wij doen dat vooral telefonisch

- Als het misgaat ook door durven pakken (uit handen geven, naar de rechter of in uiterste geval faillissement aanvragen)

 

Terug naar de vraag: als er getekend is, kan er toch geen discussie zijn? Of je kiest voor een middenweg of je hanteert de overeengekomen betalingstermijn. Je bent toch geen bank?

Alle info voor startende ZZP'ers: www.zzperworden.info

Link naar reactie
  • 0

Beste Paul,

 

Vandaar mijn vraag ook in dit topic. Welke mogelijkheden zijn er. Faillissement aanvragen lijkt me wat vroeg. Incassobureau dat een paar briefjes stuurt gaat het waarschijnlijk ook niet worden. Blijft er volgens mij niet veel anders over dan aanmanen en in gebreke stellen zodat er op dag 61 beslag kan worden gelegd? Wanneer ik beide briefjes een week na elkaar de deur uit doe ben ik alweer bijna bij die 60 dagen.

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Je verwacht dus dat er geen gesprek mogelijk is en dat je het formele pad moet inslaan? Verwacht je überhaupt wel dat er betaald gaat worden?

 

Ik weet niet wat je geleverd hebt, maar als je nu nog diensten of producten levert moet je je afvragen of je dat nog moet doen.

 

Anders kan inderdaad een pad zijn:

 

- factuur

- herinnering

- aanmaning/ in gebreke stelling

- incasso

 

Je kunt dit overigens vlot achter elkaar doen (steeds 1 week tussen de acties)

 

Succes!

 

Paul

 

Alle info voor startende ZZP'ers: www.zzperworden.info

Link naar reactie
  • 0

Hi Paul,

 

Thanks, ga er nog wel van uit dat ik het geld ga krijgen. Dat komt altijd wel goed. Alleen het feit dat zonder excuus even alle gemaakte afspraken aan de kant werden geschoven valt even erg verkeerd.

 

Maandag dus maar eens aan de slag met een mooie aanmaning.

 

Groet,

Mark

Link naar reactie
  • 0

Als je zeker weet dat je het geld krijgt op dan 60 of daar in de buurt... waarom de moeite doen van aanmaningen etc.

 

Als je dit niet mer wilt dan zie ik als enige optie hun na betaling van de factuur netjes vertellen dat dit de laatste keer geweest is dat je voor hun werkt aangezien zij wel verwachten dat gemaakte afspraken nagekomen worden dan verwacht jij het ook.

 

Weet je niet zeker dat het geld komt op dag 60 dan wel netjes herinnering sturen, aanmaning en daarna in gebreke stelling.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.