• 0

minderheidsaandeelhouder bestaand BV

Hallo ik heb zeer zorgvuldig de bestaande artikelen gelezen op dit forum. Het heeft mij al ver gebracht in mijn denkrichtingen. Ik ben momenteel in gesprek om bij een bestaand bedrijf toe te treden als algemeen directeur. Het bedrijf is een BV en onderdeel van een holding. Het bedrijf draait goed. De huidige eigenaren zien in mij de persoon om het bedrijf verder te laten groeien. Ik heb aangegeven naast de dagelijkse leiding ook graag aandeelhouder te willen worden van dit groeibedrijf. De huidige eigenaren hebben een voorstel neergelegd om maximaal 20% van de aandelen over te nemen tegen een multiplier van 5. Kijkend naar de verschillende discussies op het forum twijfel ik aan het verkrijgen van 20% tegen relatief een marktconforme multiplier. redenen: 1. ik blijf minderheidsaandeelhouder met alle consequenties, 2. betaal relatief een hoge multiplier met een gepaard gaande waardering (maw ik mis een toetredingsbonus), etc

Nu wil ik mij op een andere denkrichting orienteren, als ik toch minderheidsaandeelhouder blijf waarom dan niet een belang proberen te krijgen van 4,99% tegen nominale waarde of zo mogelijk omniet en daarnaast een marktconforme salaris of management fee. Reden is dat het bedrijf nu al zeer winstgevend is en dus een groot bedrag aan kapitaal vereist is. De opportunity kosten (rendement) van dit kapitaal gepaard met de belasting van dividend en zo mogelijk waardewinsten bij verkoop kunnen wel eens niet opwegen tegen het risico. Een aantal vragen:

1. Klopt het dat ik in dit scenario dan de aandelen in prive kan nemen (in plaats van in mijn eigen BV), en de toekomstige winst dan alleen belast wordt in box 3. Wat gebeurt er dan fiscaal bij een dividenuitkering?

2. wanneer je aandelen in prive houdt kan je dan vanuit je BV middels een management fee werken voor de bewuste BV? Ik ga hier dan fulltime voor werken, kan dit fiscaal gezien of wordt dit gezien als verkapte loondienst

3. is 25% het tarief zowel voor dividend als voor waardewinst wanneer geld vanuit de Holding BV naar prive wordt gebracht?

4. wat zijn de risico's van aandelen in prive houden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Quirien

 

Aandeelhouder worden voor 4,99% zorgt dat die aandelen tegen marktwaarde in box 3 belast worden. De werkelijke opbrengsten uit die aandelen zijn niet relevant.

 

 

[*]Dividenduitkeringen zijn dan belastingvrij.

[*]Geen gebruikelijk loon

[*]Geen mogelijkheid tot managementfee, maar gewone dienstbetrekking met salaris en premieplicht

[*]Geen 25% heffing op waardewinst aandelen (immers, dat speelt alleen in box 2 en bij 4,99% gaat het om box 3)

[*]

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost

 

Dank dat je wilde reageren, ik had al veel artikelen van je door genomen. Hoe wordt de marktwaarde vastgesteld, het gaat hier om een BV, wie bepaalt daarvan de marktwaarde en hoe gebeurt dit?

Wat versta je onder geen gebruikelijk loon?

Wat zijn de nadelen van aandelen in prive?

Je antwoord doornemend krijg ik de indruk dat dit dus tot een reele mogelijkheid kan behoren. Welke nadelen zie je afgezien van de flexibiliteit van een management fee?

Link naar reactie
  • 0

De marktwaarde kan op veel manieren. De fiscus hanteert doorgaans de DCF methode. Daarover heeft Ruben vd Oord een aantal leerzame columns geschreven:

 

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/122

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/126

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/159

 

 

Over het gebruikelijk loon (wat bij 4,99% dus niet van toepassing is) heb ik een column geschreven:

 

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/261

 

 

Nadelen aan aandelen in privé houden bij een dergelijk klein belang zijn er vrijwel niet. Voor de hand liggend is dat je stem minder zwaar weegt en je dividenden lager zijn en de winst bij verkoop van de aandelen lager is. Zonder eigen holding BV mis je tot slot nog wat opties als 'spelen met je salaris, dividend (binnen fiscale kaders), pensioen in eigen beheer.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.