• 0

Reduce Energy Store: gat in de markt?

Beste higherlevelaars, ;D

 

Nu de recessie al een poos gaande is.

Zie ik juist kansen die benut moeten worden

 

Ik denk dat er een groter verschil komt tussen de arme en de rijke klasse.

Alles gaat duurder worden,inflatie,brandstofprijzen gaan weer komen ect ect.

Dus mensen moeten gaan bezuinigen en op wat doen ze dat....

 

Niet op hun mooie auto of kleding aangezien de meeste mensen toch nog erg materialistisch zijn ingesteld door de maatschappij.

Omdat mensen wel willen bezuinigen doen ze dat op producten en apparatuur wat niemand ziet.

Dus zag ik een idee om een winkel te beginnen in energie zuinige producten.

 

Een winkel met verschillende soorten categorieën waar de nadruk op bezuinigen ligt.

Ik heb wat ideeën uitgewerkt maar ben nog jong en onervaren daar in;-)

Zou er volgens jullie vraag zijn naar dit soort nieuwe concept.

 

Mvg,

 

Bruk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Bruk,

 

Als mensen moeten bezuinigen, zullen ze in eerste instantie op zoek gaan naar "quick wins". Dus pas een nieuwe TV of wasmachine aanschaffen als de oude kapot gaat. En dan een heel goedkoop apparaat kopen waarbij ze accepteren dat ze daar wellicht maar korte tijd mee kunnen doen.

 

Kun je een voorbeeld geven van een product dat je gaat aanbieden? Wat kost zo'n product in aanschaf, hoeveel duurder is het dan een vergelijkbaar niet-energie-zuinig product en in hoeveel jaar verdien je dat terug in de energiekosten?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

@ John

 

Je moet het meer zien als een soort kijkshop.

Waar in categorieen de producten staan met labels hoeveel het bezuinigd.

Het moet tastbaar zijn dus voor een breed publiek.

 

Het bij elkaar brengen van allerei uit eenlopende energie zuinige producten voor binnen huis,buitenhuis ect

Dus led verlichtingen,zonne panelen,kleine gadgets,zoals batterij opladers,opwind radio's,

Maar ook producten wat geen energie kost maar wat wel handig in gebruik is.

Eigenlijk veel producten die al bestaan maar teveel zijn onderverdeeld.

 

En de kans geven voor nieuwe producten wat nog niet is doorgevoerd is op de lokale markten.

Dus dat idee om het bij elkaar te brengen in een overzichtelijke winkel waar energie en prijs bewust voor op staat.

Kan er niet te al duidelijk over spreken;-)

 

 

Mvg,

 

Bruk

Link naar reactie
  • 0

Niet op hun mooie auto of kleding aangezien de meeste mensen toch nog erg materialistisch zijn ingesteld door de maatschappij.

Omdat mensen wel willen bezuinigen doen ze dat op producten en apparatuur wat niemand ziet.

Ik denk dat mensen kunnen/willen bezuinigen op hetgeen wat het meeste effect heeft om op te bezuinigen. Zoals John al zegt, het uitstellen/afstellen van dure aanschaf is zo'n voorbeeld. Of juist wel de auto de deur uitdoen en het terugkopen van een zuiniger exemplaar.

 

Je moet goed kijken of je producten aansluiten bij een mogelijke grote besparing. (Veel) geld besparen doe je meestal al ook op de grootste uitgaven in huis zoals autoverzekering, zorgverzekering, energierekening, (mobiele) telefonie en internet.

 

Zo zijn er genoeg van die suffe producten die je wel iets kunnen besparen, maar waarbij de aanschaf dusdanig hoog is dat die besparing zich niet snel laat terugverdienen. Kijk bijvoorbeeld naar LED lampen, verkoop je kwaliteit, dan betaal je nog veel meer dan een 'normale' spaarlamp, terugverdientijd enkele jaren. Verkoop je prul LED lampen, dan is de aanschafprijs al een stuk leuker, maar om de hoeveel tijd moet je dan de lampen zelf vervangen? Of wat dacht je van zonnepanelen, vaak een dure grap... Dat is mijn inziens geneuzel in de marge, welke besparing maak je daadwerkelijk mogelijk met zoiets? Het is volgens mij veel effectiever als je gewoon je thermostaat 1 graad lager zet en een extra trui aantrekt, daar bespaar je pas echt mee...

 

En zo gaat die vlieger op voor tientallen van die energiebespaarproducten die je nu overal ziet opduiken. Laats ook zoiets stoms, voor in de douche, een http://www.bespaarbazaar.nl/douche-coach-zandloper-p-413.html. Allemaal leuk en aardig, maar wat bespaar je als je elke dag 2 minuten korter doucht? Oh trouwens, hier heb je meteen een voorbeeld van een site die dezelfde soort zaken doet, misschien kun je achterhalen wat voor een omzet zij draaien, dan heb je meteen een indicatie of er een beetje markt voor is.

Link naar reactie
  • 0

Een interessant idee! Er bestaat vraag naar energiezuinige producten, en het aanbod neemt toe doordat producenten steeds meer waarde hechten aan energiezuinigheid. Er is echter nog geen plek waar deze vraag en dit aanbod bijeen worden gebracht: consumenten moeten er met veel aandacht zelf naar op zoek gaan, en zullen dit waarschijnlijk vaak daarom niet doen.

 

Mits je hier leuk invulling aan geeft, en jouw unique selling point ook goed onder de aandacht brengt (begint al met een goed passende naam), zie ik wel kansen :).

Link naar reactie
  • 0

@ Michel

 

 

Want er is een grote groep mensen die dat niet allemaal willen uitzoeken op internet.

Er zijn talloze energie bewuste sites waar je de bomen door het bos niet meer ziet.

En je moet er erg goed in verdiepen wil je er wat uithalen nou als er een soort winkel is waar dat allemaal al voor je uitgelegd is en visueel goed onder ogen kan worden gebracht.

Zie ik daar wel kansen in.

Precies wat je zegt Michel

 

Mvg,

 

Bruk

Link naar reactie
  • 0

Het initiatief lijkt me een goede en inderdaad in deze tijd relevant. Een groot aandachtspunt is wel hoe wil je energiebesparing gaan meten en weergeven op een consistente manier. Welke aspecten tel je daarbij op en wat doe je met de door de fabrikant geleverde informatie (die per fabrikant waarschijnlijk op een verschillende manier gemeten wordt). Energiebesparing kan voorkomen door bebruik van een product, maar je kunt het ook op een LCA manier bekijken bijvoorbeeld. Dus wat heeft het aan energie gekost om te produceren, te gebruiken en te verwijderen?

 

Ik ben zelf sceptisch zolang het niet op een uniforme manier worddt uigelegd/gemeten.

Link naar reactie
  • 0

Onderzoek de bereidheid van mensen om naar een dergelijke winkel te komen.

 

Kijk eens waar je concurrentie ligt:

Als mensen een vaatwasser gaan kopen gaan ze vermoedelijk naar een winkel waar veel vaatwassers staan. Tussen deze vaatwassers staan al enkele types welke energiezuinig zijn. Denk je dat deze mensen ook naar jou winkel zullen komen omdat jij alleen energiezuinig verkoopt? Dit net als veel andere dingen als: wasmachines, auto's en zelfs huizen.

 

Onderzoek daarom ook met welke producten je je winkel wilt gaan vullen.

 

Indien je die vragen hebt beantwoord denk ik dat je al een stuk verder staat m.b.t. de realisatie van een dergelijke winkel / bedrijf.

Ben benieuwd naar de ideeën die je zelf hebt uitgewerkt.

Link naar reactie
  • 0

Het initiatief lijkt me een goede en inderdaad in deze tijd relevant. Een groot aandachtspunt is wel hoe wil je energiebesparing gaan meten en weergeven op een consistente manier. Welke aspecten tel je daarbij op en wat doe je met de door de fabrikant geleverde informatie (die per fabrikant waarschijnlijk op een verschillende manier gemeten wordt). Energiebesparing kan voorkomen door bebruik van een product, maar je kunt het ook op een LCA manier bekijken bijvoorbeeld. Dus wat heeft het aan energie gekost om te produceren, te gebruiken en te verwijderen?

 

Ik ben zelf sceptisch zolang het niet op een uniforme manier worddt uigelegd/gemeten.

 

Heeft jou LCA manier niet meer met het milieu te maken in plaats van energiebesparing?

Link naar reactie
  • 0

Het initiatief lijkt me een goede en inderdaad in deze tijd relevant. Een groot aandachtspunt is wel hoe wil je energiebesparing gaan meten en weergeven op een consistente manier. Welke aspecten tel je daarbij op en wat doe je met de door de fabrikant geleverde informatie (die per fabrikant waarschijnlijk op een verschillende manier gemeten wordt). Energiebesparing kan voorkomen door bebruik van een product, maar je kunt het ook op een LCA manier bekijken bijvoorbeeld. Dus wat heeft het aan energie gekost om te produceren, te gebruiken en te verwijderen?

 

Ik ben zelf sceptisch zolang het niet op een uniforme manier worddt uigelegd/gemeten.

 

Heeft jou LCA manier niet meer met het milieu te maken in plaats van energiebesparing?

 

Dat is een hoe je milieu definieert. Een lca meet de impact op het milieu van productie, gebruik en verwijdering. Als het maken van een bepaald product extreem veel energie gebruikt, maar het daarna in gebruik wel zuinig is hoeft het dus niet per se een "positieve" impact op het milieu te hebben.

 

Zo is er bijv. ook discussie of windmolens wel zo milieuvriendelijk zijn ivm productie en bouw. Het lijkt mij een vorm van windowdressing of "de andere kan op kijken" als je alleen kijkt naar wat het gebruik van een product voor impact heeft. Maar dat is tegelijkertijd makkelijk gezegd. En daarmee ook de moeilijkheid van dit initiatief volgens mij vastgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Snap hem zeker. Maar in principe hoeft brukkie daar geen rekening mee te houden toch? Het gaat er immers om dat zijn klanten energie (lees: geld) besparen. Indien de producten wel echt milieuvriendelijk zijn is dit natuurlijk erg mooi meegenomen.

Link naar reactie
  • 0

Snap hem zeker. Maar in principe hoeft brukkie daar geen rekening mee te houden toch? Het gaat er immers om dat zijn klanten energie (lees: geld) besparen. Indien de producten wel echt milieuvriendelijk zijn is dit natuurlijk erg mooi meegenomen.

 

Daar zal het in de praktijk en op korte termijn op neerkomen inderdaad. :)

 

Totdat de publieke opinie meer gaat richting het verhaal dat ik hierboven heb geschreven en mensen dat belangrijker gaan vinden. Daarnaast als je er een goed verhaal over weet te presenteren zou het juist een usp kunnen zijn. Als je mensen duidelijk kunt maken dat je niet alleen in je eigen portemonnee bespaart, maar ook echt ziet welke impact een product op het milieu heeft. Ik verwacht dat dat (wellicht vanuit de overheid) in de verre toekomst een vereiste gaat worden.

Link naar reactie
  • 0

Kan wel een voorbeeld aanhalen waarbij jij geld en het milieu spaard. En dan bedoel ik ook echt gigantisch. De overheid wilt er alleen niet aan, verdienen ze wat minder accijns. (10%, hetzelfde als wat jij in je portomonnee bespaard). Vertrouw dus niet altijd op de overheid, dat lijkt soms ook gewoon een commercieel bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Kan wel een voorbeeld aanhalen ...

 

Graag :)

 

Ik ben het trouwens met anderen eens dat je ook de grondstoffen en energie gebruikt bij de productie mee moet nemen. Als je dat doet, zul je voorlopig bijvoorbeeld nog geen zonnecollectoren(sic?) kopen, omdat bij de productie meer energie gebruikt wordt dan je er over de levensduur uithaalt (herinner ik me vaag).

 

En de quick wins zijn inderdaad: aankopen uitstellen, en dan downsizen, verzekeringen, thermostaat, mobiel abonnement.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.