• 0

Bescherming Concepten

Als laatste jaar student Media & Entertainment Management ben ik bezig met een juridisch onderzoek naar de mogelijkheden om evenementenconcepten te beschermen tegen misbruik, fraude etc.

Natuurlijk hebben de meeste evenementenbureaus een copyright, maar in de praktijk blijkt dat gemakkelijk te omzeilen. Er wordt vaak misbruik gemaakt van deze concepten door opdrachtgevers of concurrenten.

Ik heb een enquête afgenomen onder een groot aantal evenementenbureaus en daaruit blijkt dat menig bureau graag ziet dat hier iets wettelijks voor geregeld wordt. Ikzelf zou niet weten hoe en of er al wat geregeld is.

 

Ik hoor graag van jullie, groet,

 

Sjoerd van Schooten

Student Media & Entertainment Management aan INHolland Haarlem

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als laatste jaar student Media & Entertainment Management ben ik bezig met een juridisch onderzoek naar de mogelijkheden om evenementenconcepten te beschermen tegen misbruik, fraude etc.

Ik ben wel benieuwd naar de redenen om concepten te beschermen tegen overname door derden. Welk nut heeft de maatschappij daarbij?

 

Voor literaire werken en uitvindingen kan ik me nog wel iets voorstellen, maar een abstract concept?

 

Ik heb een enquête afgenomen onder een groot aantal evenementenbureaus en daaruit blijkt dat menig bureau graag ziet dat hier iets wettelijks voor geregeld wordt. Ikzelf zou niet weten hoe en of er al wat geregeld is.

Tsja, natuurlijk wil iedereen graag bescherming en regelingen zodat zijn business veilig gesteld wordt. Maar daar nemen we geen wetten voor aan (afgezien van de databankenwet dan 8)).

 

In ieder geval, op dit moment zijn concepten, ideeen en dergelijke niet beschermd naar Nederlands recht. Sterker nog, het is een grondbeginsel van de auteurswet dat die zaken niet te beschermen zijn. Het overnemen van een concept is toegestaan. Uitwerkingen daarvan niet. Je mag dus gerust een boek schrijven over een jongetje dat naar tovenaarsschool gaat en er achter probeert te komen wie zijn ouders vermoord heeft. Je mag alleen niet concrete elementen uit de Potter-reeks van Rowling overnemen.

 

In het octrooirecht wordt brede bescherming verleend aan technische vindingen, mits nieuw en inventief. Die bescherming strekt zich uit tot het "achterliggende idee", dus niet alleen maar de specifieke manier van bouwen die de uitvinder voor ogen stond. Het moet dan wel gaan om een technisch idee. In de VS is het wel mogelijk om zogeheten "business methods" te octrooieren.

 

Wellicht dat je met zoekwoorden als "business method patent" interessante literatuur vindt. Een paar links:

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat hier een misverstand ontstaat over het begrip 'concept'.

 

Vergelijk het met Drie Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Die retailer is waarschijnlijk bij een bureau beland met de vraag om het algemene fenomeen uitverkoop een apart en origineel karakter te geven. In de gedachtenvorming ontstaan eerst ruwe ideeën (woorden, beelden, suggesties voor activiteiten) die vervolgens al-dan-niet in samenspraak met de opdrachtgever tot een concreet plan worden uitgewerkt. Al die fases worden in dat wereldje met 'concept' aangeduid, maar de juridische status zou best eens kunnen verschillen.

 

Wat nou in de evenementenbusiness gebeurt, is dat een opdrachtgever een concept tot op detailniveau laat uitwerken door een bureau (accommodatie, activiteiten, catering, communicatie) om vervolgens met plan en begroting opnieuw te gaan shoppen. Deze problematiek is al eens beschreven in het vakblad Events van High Profile.

 

Corrigeer me gerust als ik me vergis Sjoerd.

 

Nou hebben ook andere takken van de communicatiebranche vergelijkbare problemen. Reclamecampagnes, promoties, loyaliteitsprogramma's: in hoeverre is de bedenker beschermd? Een geruchtmakende zaak ergens mid-jaren negentig was Don versus Shell. Don Marketing was het vaste promotiebureau voor Shell in Engeland. Don presenteerde zijn opdrachtgever op een goeie dag een uitgewerkt plan (concept) voor een loyaliteitsprogramma. Shell ging daar niet op in. Enkele jaren later zag Don, wiens relatie met Shell inmiddels verbroken was, zijn voorstel alsnog uitgevoerd. Gelukkig had hij zijn case goed gedocumenteerd, inclusief correspondentie van de betrokken Shell-managers. Don stapte dus naar de rechter, en maakte een hels kabaal in de vakpers en zelfs op de speciale website shell-shareholders.org. Al die informatie is nu niet meer te vinden, dus of Shell heeft uiteindelijk bakzeil gehaald of Don is gedwongen zijn campagne tegen Shell te staken. Maar het is een zaak voor de High Courts geweest!

 

Als je die case wil uitdiepen, heb ik nog de volledige teksten van de oorspronkelijke site.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou hartstikke bedankt, dit is perfect als ondersteuning van mijn juridisch plan. Als je die originele teksten naar mij zou kunnen mailen stel ik dat zeer op prijs! Verder is het inderdaad zo dat Highprofile in ik geloof maart 2001 dit onderwerp heeft behandeld, maar niet ver is gekomen. Het bleef hier enkel bij een analyse van wat de branche dacht en vond. Ik probeer, inderdaad aan de hand van voorbeelden uit het verleden, aan te tonen dat er wel degelijk iets mee gedaan kan worden.

 

Bedankt voor deze informatie tot dusver!

Sjoerd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.