• 0

BTW herzieningstermijn

Stel : Ik begin de bouw van een nieuwbouw huis begin 2011. Begin dan van elke termijn btw terug te vorderen. Eind 2012 is het klaar en ik besluit er begin 2013 in te gaan wonen. Is het dan zo dat ik voor 2011 en 2012 een vrijstelling krijg voor terugbetaling Prive deel ?Dus ik hoef dan nog maar 8 jaar te betalen van de 10 ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hartelijk dank voor de snelle reactie, zie ik het goed dat ik het beste de oplevering kan doen eind 2012 en er pas 2013 echt gaan wonen. Win ik dan wel een jaar? Aangezien ik voor het prive deel btw terug moet betalen.

 

Zijn er verder nog gevolgen bij verkoop in de IB sfeer ? Of beperking rente aftrek in de IB sfeer ?

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Nee daar win je hooguit een wat latere eerste herzieningsafdracht mee (scheelt wat rente), maar er vervalt geen jaar herziening omdat je later laat opleveren.

 

Als je het pand voor de IB volledig privé houdt, dan is er geen gevolg voor de IB. Ik ga er wel vanuit dat je verder alle ins jn outs over deze wijze van BTW op nieuwbouw kent: Charles/Tijmensarrest, ondernemerschap, geldt niet voor de DGA die geen BTW ondernemer meer is, zakelijke ruimte kent geen eigen opgang (kwalificerende werkruimte) etc.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben resultaat genieter. Verder in loondienst 40 uur.

Het gaat mij puur om het financieringsvoordeel.

 

Ik heb straks op zolder een kantoor en daar doe ik wat adm werk voor derden.

 

Ik maak dan een berekening qua meters 10% zakelijk en 90%prive.

Dus elk jaar 1/10 * 90 % * btw die teruggevorderd is.

Link naar reactie
  • 0

Win ik dan geen jaar ? Eind 2012 is oplevering. 2012 is dan jaar 1 voor herziening.

Of kijken ze echt per maand ?

 

Ik heb toch geen afgesloten werkruimte nodig op deze manier of wel ?

 

Als ik nu geen resultaat heb uit mijn werkzaamheden, is dat erg ?

 

Wederom dank alvast,

Link naar reactie
  • 0

De herziening bedraagt 10 jaar. Zoals gezegd wordt dat niet een jaar minder omdat je de oplevering uitstelt! In dat geval schuift de herzieningstermijn gewoon op.

 

Nee, de werkruimte hoeft niet afgesloten te zijn.

 

Ja, je hebt wel een probleem als je ophoudt BTW ondernemer te zijn! In dat geval ben je de resterende herzieningstermijnen ineens verschuldigd.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.