• 0

Inschrijven KvK: welke rechtsvorm, welk type bedrijf?

Beste heren/dames

 

Enige tijd geleden zijn mijn vriendin en ik gestart met 3 webshops/bedrijfjes. Onderhand wordt het écht tijd om ons in te schrijven. Onze voorkeur: 1 rechtsvorm, alle 2 werkzaam.

 

Het betreffen:

- Grafisch/creatief bureau: ontwerpen van kaarten, logo en alles wat met grafisch vormgeven te maken heeft. Maar dan op een manier welke wij nog nergens terug hebben gezien

- Decoratief bedrijf: het maken van houten decoraties en figuren van mdf. Tevens ook een klein stukje in- / verkoop m.b.t. kleine leuke knutselspulletjes: kralen etc

- Webshop: in- & verkoop (+ import uit Hongkong).

 

De 3 bedrijfjes zijn dusdanig anders kwa doelgroep en producten dat ze niet gecombineerd kunnen worden. Of ja, moeilijk in ieder geval.

 

Mijn vriendin is 95% van de tijd bezig met de grafische gebeuren. Ik ben 95% van de tijd bezig met de andere 2.

 

1) Onder welke rechtsvorm kunnen wij ons het beste inschrijven? Wij wonen samen en hebben een samenlevingscontract (niet getrouwd). Contract is iets meer dan 2 jaar oud. Mijn vriendin verdient kwa salaris het minste (uitzendwerk)

2) Wij willen deze 3 graag samen pakken onder één noemer en dan de namen van de 3 bedrijven los gebruiken. Dus eigenlijk 'onderdeel van...' . Wat voor type bedrijf past het beste bij zowel het grafische, als het producerende, als de in- en verkoop?

3) Is een zakelijke rekening verplicht? Of is dat alleen makkelijker?

 

Zouden jullie ons verder willen helpen met het opstapje naar de KvK?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Daar heb ik uitbundig gekeken, maar ik vind maar geen bevredigende oplossing voor ons probleem :-[ :-[

 

De vof leek mij al de beste oplossing, maar welk type bedrijf omvat alle 3 de soorte zaken (grafisch, productie en in- verkoop?)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ow, vandaar dat ik niet veel hierover kon vinden op de website van de KvK.

 

Wij mogen ons dus gewoon inschrijven als

 

OpdeKopenzo

 

En dan Hello2u en Stokhout als 2e namen gebruiken?

 

OpdeKopenzo is het grafische deel (website nog in opbouw)

Hello2u is het in-&verkoopdeel

Stokhout is het zaaggebeuren enz.

 

Nog iemand tips verder?

 

(dan gaan we nu eens kijken hoe dat gaat met het invoeren van producten BTW technisch.)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet twee eenmanszaken? Dat is het eerste wat in me opkomt: er is namelijk nauwelijks sprake van één bedrijf. Er zijn in feite twee bedrijfjes, beide (voor 95%) gerund door één persoon. Binnen deze bedrijfjes is door deze werkverhouding nauwelijks sprake van een echte samenwerking. Een VOF is hier niet voor bedoeld. De boel gescheiden houden is makkelijker en overzichtelijker.

 

Een zakelijke bankrekening is niet verplicht en kost weliswaar een paar tientjes, maar zal je héél wat meer overzicht en rust geven.

Link naar reactie
  • 0

Over 2x eenmanszaak is nagedacht.

 

Maar, op dit moment is de verdeling inderdaad 95%-5%. De bedoeling is echter, als de trent doorzet zoals hij nu gaat, dat ikzelf van 5 dagen in de week werken naar 4 dagen ga (parttime ondernemer) en mijn vriendin zelfs naar 3 dagen werken en 2 dagen ondernemer. (van de toekomst).

 

Mijn vriendin gaat zeer spoedig een aantal van mijn taken overnemen waardoor ze veel meer tijd zal spenderen aan de andere 2 websites. Denk aan administratieve werkzaamheden, verzendingen, adverteren etc etc.

 

Met het oog op de toekomst lijkt een vof mij dan veel geschikter.

 

Tevens staat er, ooit, in de planning om de 3 website zó te maken dat ze 'samenwerken'. Dus dat bestellingen gecombineerd kunnen worden. Ook dan lijkt een vof makkelijker, omdat je je snel met andersmans werkzaamheden dan gaat bezighouden.

Link naar reactie
  • 0

Beste Danoontje,

 

Een VOF zou in jullie geval de beste optie zijn. De VOF is namelijk niets meer dan een samenwerkingscontract waarin je contractueel bijna alles zelf kan regelen zoals jij/jullie willen. Dus bijvoorbeeld de winstverhouding voor een bepaalde tak van jouw VOF kan je eenvoudig in dit contract worden vastgelegd. Daarnaast kan je onderscheidt van diensten/producten die je aanbied onder een en dezelfde VOF zetten. Ondanks dat je één VOF hebt, kan je natuurlijk in de communicatie naar klanten altijd aangeven welke producten je voor wie aanbiedt.

 

NB. Het is fiscaal niet aantrekkelijk om nu een BV op te richten, mocht jij dit van plan zijn. Daarnaast zijn voor de oprichting van een BV vele malen grotere kosten verbonden dan aan het oprichten van een VOF, alleen omdat je het VOF-contract zelf kan opstellen.

 

Betreffende de zakelijke rekening. Wij adviseren ten alle tijde een zakelijke rekening voor de VOF te openen, dit vereenvoudigt namelijk aanzienlijk de administratie. Privé en zakelijke transacties kunnen nu (waarschijnlijk) niet door elkaar gaan lopen.

 

Succes!

 

FiCsus

Link naar reactie
  • 0

Hallo!

 

Dank u wel voor de duidelijke uitleg!

 

Ik vrees alleen dat ik het stukje m.b.t. de winstverhouding niet begrijp. Zeg ik het goed dat u bedoelt dat we met een VOF de opbrengsten van de verschillende webshops kunnen verdelen over ons beiden; naar rato zeg maar?

(op zich niet nodig; alles van ons verdwijnt in één grote pot. Maar ik neem aan dat dit belasting technisch wel erg aantrekkelijk is, aangezien mijn vriendin het minste verdient met haar eigen baan)

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt inderdaad. Naar ik begrijp hebben jullie nog veel leeswerk voor de boeg over de VOF.

 

De winstverdeling moet echter wel zakelijk zijn. Als zij maar 1 dag per week in de vof werkt, dan kun je niet 50% van de winst aan haar toerekenen.

 

Laat je goed voorlichten bij de KvK over wat een VOF inhoudt en wat je ermee kunt en wat er geregeld moet worden.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Graag gedaan!

 

Het klopt inderdaad dat ik doelde op de winstverhouding tussen jullie. Aangezien jullie namelijk ook voor verschillende zaken verantwoordelijk zijn. Maar als alles in één pot verdwijnt en jij/jullie dit niet duidelijk willen of hoeven afspreken, dan zijn specifieke afspraken niet noodzakelijk.

 

Kijk ook even naar het standaard VOF-contract van de KvK, hierin staan belangrijke zaken die je in ieder geval moet afspreken mochten dingen anders lopen dan jullie nu hadden voorzien.

 

Nogmaals Succes

 

FiCsus

Link naar reactie
  • 0

Schiet mij nog een vraag te binnen over de zakelijke rekening.

 

Hij is niet noodzakelijk, wel handig.

 

Is het dan niet makkelijker om een aparte privé rekening te open op onze beider namen en deze voor het betaalverkeer te gebruiken? Of is dat uit den boze?

Ik heb namelijk vrij vaak kleine betalingen, en als ik dan zie wat de kosten zijn van zakelijk betaalverkeer dan is dat best een aardig bedrag.

 

Met een 2e privé rekening voor ons 2-en is het toch ook mogelijk betaalverkeer gescheiden te houden en zo, voor de belasting, een duidelijk overzicht te creëren?

Link naar reactie
  • 0

tik de zoekterm prive rekening zakelijk gebruiken en je vind een wijde variatie aan meningen hoe hier mee om te gaan.

 

In jou geval is het eenvoudig in de zin dat als jij met je webshop(s) Ideal wil gaan gebruiken dan is een zakelijke rekening nodig, banken bieden namelijk alleen Ideal aan gekoppeld met een zakelijke rekening. (hetzelfde geld voor andere zakelijke producten als (electronische) acceptgiro en automatische incasso) weet je zeker dat je deze producten niet gaat gebruiken kun je eventueel overwegen geen zakelijke rekening te nemen. Persoonlijk vind ik het altijd een beetje haarkloverij om uit hoofde kostenbesparing een 2e priverekening te nemen, het zal in het beste geval een paar euro per maand schelen. Ik neem aan dat dat niet het verschil zal zijn tussen een goed leven en een armoedig leven? ;D

 

Je moet ook in je achterhoofd houden dat de meeste banken het zakelijk gebruik van een prive rekening uitsluiten in hun algemene voorwaarden, als goede (eigenwijze) Hollanders negeren we dat soort regeltjes graag, maar uiteindelijk blijft het altijd een risico dat de bank vind dat je de rekening niet gebruikt conform de voorwaarden en dus de rekening opzegt..

 

afijn, ik geloof dat mijn voorkeur inmiddels duidelijk geetaleerd is ;D open gewoon een zakelijke rekening..

Link naar reactie
  • 0

naja de redenatie klopt wel alleen was ik even vergeten dat er ook PSP's zijn die geld voor jou innen en dan later doorstorten naar elke willekeurige rekening..

 

en ik ben ervan overtuigd dat als jou aantal Ideal transacties en het bedrag dat je ontvangt toeneemt dat je met mollie achtige oplossingen per saldo toch duurder gaan uitvallen omdat je je geld maar 1x per maand krijgt..

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel wederom ;D

 

Ik heb vannacht een beetje rond zitten spoken met zoeken. ING = Postbank en daar heb ik toch erg veel negatieve dingen over gelezen. Klopt dit nog?

 

Ik heb zelf al mijn rekeningen bij de sns bank en ik vond het kwa bedragen niet echt veel verschil maken, dus ik had zelf bedacht de rekening daar af te sluiten. Ik vond bij de ING de overige kosten aardig hoog.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.