• 0

Boekingen zakelijke <-> Prive rekening

Goedenmiddag.

 

Heb even een vraagje of eigenlijk 2 welke ik niet zo snel via de search kon vinden, maar de kenners hier vast wel raad mee weten.

Ik heb een hele simpele eenmanszaak voor een uit de hand gelopen hobby waar ik sinds een jaar wat geld mee verdien buiten me normale werk om. Ik doe alles zelf, zo ook de administratie ed.

Ik zit in de Kleine Ondernemers Regeling dus zoveel stelt het allemaal niet voor.

 

Sinds het begin heb ik buiten mijn prive rekening om een tweede rekening geopend waar alle inkomsten binnen komen, en alle uitgaven van betaald worden welke te maken hebben met mijn bedrijf.

Gezien ik zelden grote zakelijke uitgaven doe, komt er voornamelijk meer geld binnen dan dat er uitgaat.

Ik ben echt nooit happig geweest om met een pinpas rond te lopen waar veel geld opstaat, ik boek dan ook regelmatig middels overschrijving de inkomsten door naar mijn priverekening waar ook een spaarrekening aan vast zit, om wat minder risico te lopen mocht mijn zakelijke pas ooit ten prooi vallen aan skimmers en alle ellende en dat ik dan veel geld kwijt ben.

Een enkele keer moet ik dat geld weer van de prive naar de zakelijke rekening terugboeken, omdat ik op dat moment niet genoeg saldo heb staan op de zakelijke rekening, omdat ik bijvoorbeeld iets wil kopen.

 

-Nu is mijn eerste vraag of dit overschrijven naar en van prive rekening uberhaubt wel mag van de Belastingdienst, en er later geen problemen ontstaan?

 

-Mijn tweede vraag is als ik binnenkort eens een vrij grote uitgave wil doen, waarvoor ik sinds de start van mijn bedrijf niet genoeg geld voor heb verdient om dit van te kunnen financieren, mag ik dan vanuit mijn prive gespaarde geld een deel inleggen om dit wel 100% te kunnen financieren? En zoja, zitten hier nog regeltjes en belangrijke weetjes aan verbonden?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag gerust geld overmaken van zakelijk naar prive of andersom, zolang het duidelijk in je boekhouding verwerkt is. Ikzelf doe het namelijk ook zo. Zo kan het bv ook beter zijn om geld op spaarrekening te hebben staan die als prive staat (betaal je alleen vermogenbelasting) en niet als zakelijk (dan betaal je inkomstenbelasting over de rente).

 

Zo kan je ook prive geld gebruiken om te investeren in je eigen bedrijf. Zover ik weet zijn daar geen regels voor...zolang je het duidelijk in je boekhouding bijhoudt....Het is natuurlijk wel zo dat het beter is / misschien zelfs verplicht de aankoop vanaf je zakelijke rekening doen. Dus geld overmaken van prive naar zakelijk, van zakelijke rekening je aankoop betalen, ipv je aankoop vanaf prive rekening betalen. Beter gezegd, betalen vanaf een rekeningnummer die ook volledig in je boekhouding is ingenomen. Dan komt het sowieso in je boekhouding, als het via omslachtige manieren is betaald kan de belastingdienst argwaan krijgen.

Link naar reactie
  • 0

- Nu is mijn eerste vraag of dit overschrijven naar en van prive rekening uberhaubt wel mag van de Belastingdienst, en er later geen problemen ontstaan?

Dit is vanzelfsprekend toegestaan: anders zou je nooit iets met het verdiende geld kunnen doen. Zorg wel dat je bij de overschrijvingen vermeldt dat het om een privé-opname dan wel privéstorting gaat, en verwerk deze stortingen in je administratie (zodat bijvoorbeeld de balanspost Bank blijft kloppen).

- Mijn tweede vraag is als ik binnenkort eens een vrij grote uitgave wil doen, waarvoor ik sinds de start van mijn bedrijf niet genoeg geld voor heb verdient om dit van te kunnen financieren, mag ik dan vanuit mijn prive gespaarde geld een deel inleggen om dit wel 100% te kunnen financieren? En zoja, zitten hier nog regeltjes en belangrijke weetjes aan verbonden?

Dit mag zeker. Daar zijn geen speciale regels of eisen voor. Je kunt het geld gewoon overmaken naar je zakelijke rekening, en administratief gewoon verwerken als een privéstorting.

Link naar reactie
  • 0

het is inderdaad geen enkel probleem als jij op deze manier je geld beheert, zolang jeinderdaad maar netjes je prive stortingen en onttrekkingen inde administratie vastlegt.

 

Er zijn ongetwijfeld nog wat handigheidjes en tips voor bij grotere uitgaven maar dat laat ik graag aan de experts hier over.

 

 

Ik heb nog wel een tip aangaande de pinpas. Op elke pinpas zitten 2 daglimieten

1. voor het pinnen bij de geld automaat, afhankelijk van de bank standaard 500 of 1000 euro per dag

2. voor het pinnen bij betaalautomaten (in winkels e.d.) wederom afhankelijk van de bank tussen de 1000 en 2500 euro per dag

 

Je kunt bij vrijwel elke bank die limiet laten verlagen of verhogen. ik kan me zo voorstellen dat je met je zakelijke rekenig eigenlijk nooit geld haalt bij de geldautomaat of kleinere bedragen, je zou die limiet dus op bij 50 euro per dag kunnen zetten.

 

Gezien het feit dat je een kleine onderneming hebt zal je ook de betaalautomatenlimiet flink kunnen verlagen.

 

Dat zorgt dat mocht je getroffen worden door diefstal dat je in elk geval niet meer als de daglimiet kwijt bent. (aannemende dat je de vermissing dezelfde dag ontdekt).

 

Vaak moet je dat even op een kantoor regelen om in te stellen maar ik weet dat er ook banken zijn waar dat online kan en waar de de limiet ook weer voor 1 dag of een paar dagen kan verhogen als je een bijzondere uitgave gaat doen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sinds het begin heb ik buiten mijn prive rekening om een tweede rekening geopend waar alle inkomsten binnen komen, en alle uitgaven van betaald worden welke te maken hebben met mijn bedrijf.

Gezien ik zelden grote zakelijke uitgaven doe, komt er voornamelijk meer geld binnen dan dat er uitgaat.

Ik ben echt nooit happig geweest om met een pinpas rond te lopen waar veel geld opstaat, ik boek dan ook regelmatig middels overschrijving de inkomsten door naar mijn priverekening waar ook een spaarrekening aan vast zit, om wat minder risico te lopen mocht mijn zakelijke pas ooit ten prooi vallen aan skimmers en alle ellende en dat ik dan veel geld kwijt ben.

Een enkele keer moet ik dat geld weer van de prive naar de zakelijke rekening terugboeken, omdat ik op dat moment niet genoeg saldo heb staan op de zakelijke rekening, omdat ik bijvoorbeeld iets wil kopen.

 

-Nu is mijn eerste vraag of dit overschrijven naar en van prive rekening uberhaubt wel mag van de Belastingdienst, en er later geen problemen ontstaan?

 

-Mijn tweede vraag is als ik binnenkort eens een vrij grote uitgave wil doen, waarvoor ik sinds de start van mijn bedrijf niet genoeg geld voor heb verdient om dit van te kunnen financieren, mag ik dan vanuit mijn prive gespaarde geld een deel inleggen om dit wel 100% te kunnen financieren? En zoja, zitten hier nog regeltjes en belangrijke weetjes aan verbonden?

 

Hoi WB23,

 

Zakelijke gelden prive opnemen en privegeld op zakelijk storten mag zeker. Bij de belastingaangifte voor ondernemers heb je hier zelfs aparte invulvelden voor in het onderdeel "Box 1: Winst uit onderneming"; "priveonttrekkingen" en "privestortingen". Via deze velden regel je e.e.a. met de fiscus. Bij VOF's komt het saldo impliciet ook terug in het onderdeel "specificatie samenwerkingsverband" in het veld "kapitaalaandeel"; weet niet of dit bij eenmanszaken ook terug komt.

 

Het is dan ook erg handig (noodzakelijk) als je alle prive <-> zakelijk transacties goed benoemd; ik heb er 2 journaalposten voor gemaakt (storting prive en opname prive). Bij de jaarafsluiting komen de jaartotalen van deze twee posten in de balans, en deze gebruik ik dan in april bij de belastingaangifte.

 

Bij het onderdeel kapitaalaandeel bij de aangifte (hoeveel waarde binnen je bedrijf aan jou toebehoord - je hebt immers geen BV die zijn eigen rechtspersoon is) komen deze opnames/stortingen ook terug. Je pakt het kapitaalaandeel van het jaar ervoor, verhoogd die met de winst die je in dat jaar aan jezelf toebedeeld (de winst behoort immers aan jou toe) en daarna verwerk je hier meteen je prive <-> zakelijk mutaties in, zodat je het nieuwe winstaandeel krijgt (geld vanuit prive storten = saldo bedrijfsrekening hoger = meer waarde in bedrijf = hoger kapitaalaandeel; geld prive opnemen analoog maar dan omgekeerd).

 

Naar mijn weten valt onder de term "privestortingen" trouwens ook prive betaalde zakelijke middelen (dat pak pennen dat je voor je bedrijf bij het boodschappen doen meteen even in de boodschappenkar legt in de super), maar de bonnetjes moet je dan natuurlijk wel hiervan goed in de administratie stoppen. Ikzelf heb dan ook helemaal geen zakelijke pinpas, en schiet alles gewoon prive voor (wel zo makkelijk) of betaal zakelijk via internetbankieren. In het ene geval boek ik de aankoop tegen op "1300 - Storting prive", in het andere geval op "1015 - Triodos". Scheelt meteen weer wat jaarlijkse paskosten en mijn portemonee wordt niet zo dik ;) En omdat ik op deze manier toch bijna nooit betalingen zakelijk doe, heb ik ook meteen via internetbankieren een Restspaar opdracht aan staan die elke dag alles boven de 150,- van zakelijk naar prive stort (onder vermelding van "opname prive" natuurlijk); op deze manier hoef ik bijna nooit meer naar mijn zakelijke rekening om te kijken.

 

Mochten er toch wat foutjes in bovenstaand verhaal zitten dan hoor ik ze natuurlijk graag!

TwoLogs - IT Dienstverlening en Productontwikkeling

A natural choice!

http://www.twologs.com

TimeTraces: het krachtige en veelzijdige tijdregistratiesysteem!

http://timetraces.twologs.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.