• 0

Werkweigering tijdens opzegtermijn

Goedemorgen,

 

Graag ontvang ik wat advies...

Een werknemer neemt ontslag maar dit verloopt alles behalve prettig en met weinig fatsoen:

 

 

Een werknemer in vaste dienst heeft aan het begin van deze maand per sms(!) zijn ontslag bij mij ingediend...

Nadat ik diezelfde dag bij hem langs op het werk ben geweest om de reden van ontslag te vragen, blijkt dat hij niet naar een andere werklocatie wil. Dit was al 1,5 maand bekend bij hem en hij heeft er nooit blijk van gegeven hier zo erg tegen op te zien.

In overleg wordt besloten dat hij zijn opzegtermijn op zijn huidige werklocatie mag afmaken, de plaats waar hij zich wel goed voelt, en dat i.p.v. de vier volle weken hij slechts tot het einde van deze maand hoeft te werken (een kleine drie weken).

Zijn vakantiedagen neemt hij in het begin van de opzegtermijn op en de overige dagen werkt hij conform het rooster.

 

Echter... vandaag 22 juni, 8 dagen voor het einde van de opzegtermijn, ontvang ik weer een sms dat hij de laatste week van zijn opzegtermijn niet afmaakt.

De sms is om 16:00 verstuurd en zijn dienst begint om 23:00.

In redelijk korte tijd heb ik dus een vervanger moeten zoeken.

Helaas heb ik maar 2 andere werknemers, één persoon was al ingeroosterd en de ander had vrij van werk en is gelukkig komen werken.

Voor de overige dagen heb ik op dit moment geen invaller. De nieuwe kracht kan niet eerder beginnen dan 1 juli. Ik ben dan ook genoodzaakt tijdelijk personeel in te huren.

 

Met de (ex)werknemer heb ik het helemaal gehad. De relatie is dusdanig verstoord dat een normale conversatie niet meer nodig is. Op de dag van ontslag werd mij al een hand geweigerd en was zijn opstelling tegenover mij agressief. Eerlijk gezegd ben ik blij dat hij per direct niet meer komt, maar ik zit wel met hoge kosten die ik graag op hem wil verhalen.

 

 

- - De Vragen - -

 

[*]Zijn de gemaakte kosten van inhuur van tijdelijk personeel te verhalen op de ex werknemer?

[*]Het liefst zonder tussenkomst van rechter... (i.v.m. dat ik het zelf niet meer zo goed trek)

 

[*]Deze meneer moet nog werkkleding inleveren t.w.v. 1500 euro.

[*]Is dit d.m.v. een tussenpersoon te regelen? Een locatie waar hij de kleding heen brengt en waar hij bijv. een ontvangstbevestiging krijgt?

 

[*]Het salaris is nog niet overgemaakt. Dit heb ik vandaag per direct laten tegen houden i.v.m. de onverwachte opzegging.

[*]Mag ik het salaris inhouden totdat de kleding terug is en de gemaakte kosten van inhuur personeel hier afhalen?

 

En heeft u verder nog tips?

 

Alvast bedankt.

Gr. Marshall

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het verhalen van schade op een werknemer, meer dan de forfaitaire schade in de vorm van een bedrag gelijk aan het salaris over die periode is erg moeilijk, omdat deze schade naar het oordeel van een rechter veelal binnen het ondernemersrisico valt. Als de betreffende werknemer ziek was geworden of zich vanwege een arbeidsconflict ziek had gemeld, had je hetzelfde probleem gehad, zonder enige verhaalsmogelijkheid.

 

Wat betreft bedrijfseigendommen: die moeten teruggegeven worden en hoewel de wet zegt dat salaris betaald moet worden, is er juist bij einde dienstverband enige verrekenmogelijkheid. Juist daarom moet je een termijn stellen om die eigendommen terug te geven, met de aankondiging dat anders de kosten verhaald en voor zover mogelijk verrekend worden.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marshall,

 

In een klein bedrijf zijn de lijnen meestal kort en kent men elkaar. Hoe heb je de verhuizing van werklocatie meegedeeld en heb je daar de afgelopen 1,5 maand met die medewerker nog over gesproken? Gaat het (alleen) om een langere reistijd en zo ja, hoeveel langer is die? Heb je inzicht in de consequenties die de verhuizing voor de medewerker heeft? Je zegt dat je geen signalen hebt opgevangen dat hij er moeite mee had, maar heb je daar wel actief naar geinformeerd?

 

Ik zou het niet erger maken dan het is. Ik zou hem gewoon vragen om de werkkleding vóór een bepaalde datum in te leveren (liefst op heel korte termijn) en niet meteen gaan dreigen met consequenties als dat niet gebeurt. Ik neem aan dat in de arbeidsvoorwaarden staat dat eigendommen van het bedrijf bij einde dienstverband ingeleverd moeten worden, dus dan is de formele kant al geregeld. Mocht hij moeilijk doen, geef dan aan dat het eventueel ook bij een tussenpersoon kan.

 

Maak voor het inleveren van de werkkleding een afspraak en zorg ervoor dat je dan met z'n tweeën aanwezig bent, dat voorkomt vaak escalatie van eventuele agressie.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

...Hoe heb je de verhuizing van werklocatie meegedeeld en heb je daar de afgelopen 1,5 maand met die medewerker nog over gesproken? Gaat het (alleen) om een langere reistijd en zo ja, hoeveel langer is die? Heb je inzicht in de consequenties die de verhuizing voor de medewerker heeft? Je zegt dat je geen signalen hebt opgevangen dat hij er moeite mee had, maar heb je daar wel actief naar geinformeerd?...

 

Beste John,

 

Het zou gaan om een tijdelijke verhuizing van 3 maanden wegens overbrugging van de vakantieperiode. Hij heeft er al een aantal dagen eerder gewerkt en gaf aan dat het niet zijn favoriete locatie was. Aangezien er voorbereiding nodig was heb ik een aantal keren met hem hierover gesproken. Het enige dat hij aangaf was dat hij liever niet ging en dat zijn huidige werkplaats toch zijn favoriet is... Maar als het niet anders kon dan zou hij het wel doen.

De reistijd zou 15minuten worden i.p.v. 30minuten, het aantal werkuren verminderde tegenover hetzelfde loon.

De enige reden dat hij er tegen op zag was dat hij een collega zou krijgen en dat er wat meer werk verricht moet worden.

Dan gaat het om 3 uur daadwerkelijk 'bezig' zijn van de 8 uur dat je aanwezig bent. Een vermeerdering van een uur.

Maar slechts voor maximaal 3 maanden.

 

Tot de dag dat ik bij hem op het werk langs ging vanwege zijn aanvraag tot ontslag, leefde ik op zeer goede voet met hem. Echter heeft hij het idee dat ik iets persoonlijks tegen hem heb. Zo vond hij het vreemd dat hij niet de volgende dag al kon stoppen en nam mij dat kwalijk. Hij wilde ook niet meer in gesprek waarop ik het even heb laten rusten. De volgende dag was hij nog niet rede vatbaar voor een gesprek, tot op de dag van vandaag.

Met ieder willekeurig, neutraal persoon strandt het gesprek zodra er over zijn plichten gesproken wordt.

 

 

Over de werkkleding: Dit staat inderdaad in het contract vermeld en daarop is hem ook gewezen. Uiteraard verwacht ik niet a la minute de kleding terug maar wacht ik dit enkele dagen af. De afspraak is in ieder geval voor het einde van deze maand.

Aangezien ik geen bedrijfspand bezit beraad ik me nog wel over een plaats om de overhandiging te laten plaats vinden.

 

De schade neem ik dan maar voor lief, mocht het niet verder uit de hand lopen.

 

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties Steven en John

Link naar reactie
  • 0

De enige reden dat hij er tegen op zag was dat hij een collega zou krijgen en dat er wat meer werk verricht moet worden.

Dan gaat het om 3 uur daadwerkelijk 'bezig' zijn van de 8 uur dat je aanwezig bent.

Wat gebeurt er in die overige 5 uur? Volgens mij moet je op zoek naar "het grote geheim" ... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.