• 0

Personeel in Frankrijk

Hallo,

 

Allereerst zal ik ons bedrijf even voorstellen:

 

Ik heb een bedrijf dat voornamelijk SSL certificaten en domeinnamen verkoopt. Op dit moment bedienen we voornamelijk de Nederlandse en Belgische markt. Echter kunnen we dit veel breder bieden, zo hebben we overeenkomsten met veel registers wereldwijd zodat we ook alle domeinnamen kunnen en mogen registreren.

 

Nu hebben we de mogelijkheid om een medewerker aan te nemen in Frankrijk om zo ook de Franse markt te kunnen bedienen. Nu is de vraag hoe we dit het beste kunnen aanpakken en wat is het voordeligst voor beide partijen.

Laten we deze medewerker onder Nederlands recht in Frankrijk werken, uiteraard zal hij dan een sofi nummer moeten aanvragen of laten we hem onder Frans recht werken waarbij we een bruto uitkering doen en de medewerker zelf verantwoordelijk is voor de belastingen en sociale verzekeringen.

 

Daarbij willen we ook graag weten welke zaken geregeld dienen te worden bij de genoemde mogelijkheden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben een B.V. in Fr opgezet op z/n France S.A.R.L. voor de betalingen en voor de ZZP'ers die wij in FR in dienst hebben.

Je zou dit ook vanuit Nl kunnen organiseren, alleen brengt dit een romp slomp met zich mee.

 

 

stappen;

FR Postadres.

inschrijving in het handelsregister;

aanvraag registratienummers 'Siret' en 'Siren' bij het Insee;

aanmelding bij de plaatselijke belastingdienst ('Centre des Impôts') en sociale diensten, zoals de arbeidsinspectie (indien er werkzaamheden plaatsvinden door werknemers) en het Franse overheidsagentschap voor sociale zekerheid URSSAF ('Unions de recouvrement des cotisations de sécurité sociale et d’allocations familiales').

Link naar reactie
  • 0

Stom toevallig zie ik je vraag (ik bezocht de site voor antwoord op een heel andere vraag en zag de jouwe bovenaan staan).

 

Ik ben betrokken professioneel bij een advieskantoor op het gebied van Frans recht. Bij vragen als de jouwe schakelen wij doorgaans een accountants/fiscalistenkantoor in Frankrijk in. Voordelen: zeer deskundig, bescheiden geprijsd en (in Frankrijk tamelijk uniek) zowel directie als enkele medewerkers zijn tweetalig (Vlaams/Frans),

Weet niet of ik hier de naam mag noemen maar als je die wil weten zie ik jouw reactie hier wel tegemoet.

 

Op voorhand: zakendoen en personeel aannemen in Frankrijk is complex, althans anders dan in Nederland. Neem alsjeblieft(!!) geen besluiten op basis van de verscheidenheid van informatie die je op fora als dit vindt. Ongetwijfeld bedoelt iedereen het goed en zullen antwoorden in hun specifieke geval kloppen. Omdat de meeste situaties echter uniek zijn is het echt verstandiger om antwoorden bij een vakman ter plaatse te halen (dat doen wij zelf ook).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu hebben we de mogelijkheid om een medewerker aan te nemen in Frankrijk om zo ook de Franse markt te kunnen bedienen. Nu is de vraag hoe we dit het beste kunnen aanpakken en wat is het voordeligst voor beide partijen.

Laten we deze medewerker onder Nederlands recht in Frankrijk werken, uiteraard zal hij dan een sofi nummer moeten aanvragen of laten we hem onder Frans recht werken waarbij we een bruto uitkering doen en de medewerker zelf verantwoordelijk is voor de belastingen en sociale verzekeringen.

 

Volgens mij kun je in Frankrijk net zo min onder Nederlands recht werken als dat je in Nederland onder Frans recht kunt werken.

Link naar reactie
  • 0

@ Odeon:

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

(De waarheid is soms verbluffend simpel.)

 

@ Joost / @ networking(...):

De adviseurs die ik bedoelde is Representation Fiscale du Nord (RFN) in Boeschepe, Frankrijk. (Dat 'gat' ligt dermate noordelijk dat zelfs de plaatsnaam onfrans is...). Hun website: www.rfn.fr.

Vraag naar dhr. Neyrinck of dhr. Cornette. Beiden heren spreken Nederlands (Vlaams), zijn erg vriendelijk en - belangrijker - ongetwijfeld competent op het gebied waarop jouw vraag betrekking heeft. Je mag gerust melden dat je bent verwezen door Kantoor Flipse in Arnhem.

 

Het is wel raadzaam om je situatie nauwkeurig voor te leggen en zo mogelijk gerichte vragen stelt. RFN werkt nauwgezet en neigt ernaar om werkelijk alle aspecten grondig toe te lichten die ook maar enigszins relevant kunnen zijn. Misschien is het best om even bij ze op de koffie te gaan. Tijdens een persoonlijk gesprek ontstaan immers vaak nieuwe vragen en komen zaken in een ander perspectief te staan. Dat werkt vast sneller en efficiënter en het kan voorkomen dat je je uiteindelijk door een schriftelijk advies van 22 pagina's moet worstelen.

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Er is in Frankrijk hoe dan ook héél wat te bereiken op het gebied van internet en IT in het algemeen. Succes daarrmee!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.