• 0

BTW in rekening brengen vanuit Filippijnen?

Sinds kort woon ik op de Filippijnen, op het prachtige eiland Boracay. Ik heb in Nederland - in prive - een licentieovereenkomst gesloten en ga vanaf 1 augustus iedere maand licentiegelden ontvangen. Kort uitgelegd: Ik heb een softwareprogramma geschreven, een Nederlandse ondernemer gebruikt dit en betaalt mij een vergoeding. In de Filippijnen is deze royaltie vrijgesteld van de inkomstenbelasting, ik hoef dus geen belasting te betalen over deze inkomsten. Nu is mijn vraag:

1. Moet ik iedere maand een factuur sturen? De onderneming heeft een contractuele verplichting om mij iedere maand te betalen en zal dat ook doen.

2. Moet ik BTW in rekening brengen ?

3. Als de onderneming, uit zichzelf 19% BTW betaalt, moet ik die dan in Nederland aan de fiscus betalen? Of moet ik deze aangeven in de Filippijnen ?

 

Als iemand nog ideeen of suggesties heeft hoor ik het graag.

Een warme groet !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds kort woon ik op de Filippijnen, op het prachtige eiland Boracay. Ik heb in Nederland - in prive - een licentieovereenkomst gesloten en ga vanaf 1 augustus iedere maand licentiegelden ontvangen. Kort uitgelegd: Ik heb een softwareprogramma geschreven, een Nederlandse ondernemer gebruikt dit en betaalt mij een vergoeding. In de Filippijnen is deze royaltie vrijgesteld van de inkomstenbelasting, ik hoef dus geen belasting te betalen over deze inkomsten. Nu is mijn vraag:

1. Moet ik iedere maand een factuur sturen? De onderneming heeft een contractuele verplichting om mij iedere maand te betalen en zal dat ook doen.

2. Moet ik BTW in rekening brengen ?

3. Als de onderneming, uit zichzelf 19% BTW betaalt, moet ik die dan in Nederland aan de fiscus betalen? Of moet ik deze aangeven in de Filippijnen ?

 

Het verlenen van licentierechten is BTW-technisch een dienst. Jij verricht die dienst aan een Nederlandse ondernemer. BTW heffing vindt dan plaats bij de ondernemer in Nederland. ik zou iedere maand een factuur met BTW verlegd versturen. De Nederlandse ondernemer geeft dan 19% BTW aan en brengt deze tegelijkertijd in aftrek.

 

Ik denk dat vraag 2 (Nee dus) en vraag 3 hiermee ook zijn beantwoord.

 

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik stuur de licentiehouder dus een factuur met mijn naam en mijn adres in Filippijnen. Vermeld ik nu wel of niet licentievergoeding EUR xbedrag exclusief BTW.

 

Want ik denk dat als men mij 19% BTW bovenop de licentievergoeding betaalt, ik hier de BTW weer moet afdragen later.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rvb1960,

 

Ik dacht dat mijn antwoord vrij duidelijk was. Je 2de vraag "Moet ik BTW in rekening brengen?""beantwoord ik met "Nee". Duidelijker kan het niet, lijkt mij :)

 

Je moet wel een factuur versturen. De ondernemer in Nederland moet immers zijn kosten met facturen kunnen onderbouwen. Anders krijgt hij geen aftrek. De BTW wordt verlegd naar de Nederlandse ondernemer en daarom zet jij op je factuur BTW verlegd.

 

Omdat jij geen BTW op de factuur zet, zal de Nederlandse ondernemer ook geen BTW aan jouw betalen.

 

Als ik het over BTW heb, bedoel ik uiteraard de Nederlandse BTW.

Hoe het in de Filippijnen met de Filippijnse BTW zit, weet ik niet. Dat moet je ter plaatse navragen

 

Ik hoop dat het nu duidelijk is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondertussen ben ik verhuisd naar Duitsland.

 

Heb helaas in Azie geen enkele keer mijn royalties ontvangen omdat ik afwachting was van een beschikking van de inspecteur van de belastingen in Nederland. Wilde graag weten of mijn royalties in Box 1 of 3 zouden vallen.(als ik in Nederland zou wonen) Heb nu een beschikking dat het box 3 wordt. De inspecteur geeft echter wel aan dat ik in juridische zin ondernemer ben. De inspecteur geeft verder aan dat als ik in Nederland zou wonen ik een BTW nummer moet aanvragen omdat de royalties met BTW belast zijn.

 

Mijn vraag nu voor de situatie in Duitsland. Moet ik hier ook een BTW nummer aanvragen? Of kan ik volstaan met het advies van Odeon:

 

"Je moet wel een factuur versturen. De ondernemer in Nederland moet immers zijn kosten met facturen kunnen onderbouwen. Anders krijgt hij geen aftrek. De BTW wordt verlegd naar de Nederlandse ondernemer en daarom zet jij op je factuur BTW verlegd. Omdat jij geen BTW op de factuur zet, zal de Nederlandse ondernemer ook geen BTW aan jouw betalen."

Link naar reactie
  • 0

Hi Ron,

 

Aangezien je nu in Duitsland woont, moet je nagaan hoe Duitsland de royalties beschouwt. Maar ik neem aan dat zij jou in eerste instantie als ondernemer gaan aanmerken en dat je een Duits BTW nummer krijgt.

 

Je stuurt dan je factuur vanuit Duitsland naar Nederland. Je vermeld op de factuur zowel jouw als de afnemer zijn BTW nummer. Er wordt wel BTW in rekening gebracht, maar die is 0% omdat de dienst grensoverschrijdend is voor Duitsland. Jouw afnemer geeft dan de inkoop aan als ICP transactie, berekent zelf 19% NL BTW daarover maar mag dit bedrag dan ook weer als voorbelasting opvoeren. Voor je afnemer is het dan een nul verhaal en ook voor jou. Je moet alleen wel periodiek aangifte doen in Duitsland en waarschijnlijk ook periodiek aangeven aan wie je geleverd hebt aangezien je een ICP transactie hebt.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.