• 0

Guerrilla Marketing ?

Hallo allemaal,

 

Graag wil ik jullie mening over het volgende (met name meningen van ondernemers)

 

Ik ben van plan een guerrillamarketing bureau te beginnen. Ik heb mezelf de afgelopen jaren gespecialiseerd in guerrillamarketing- en communicatie.

 

In Amerika is het een zeer effectieve manier van marketing-communicatie gebleken, maar in Nederland is het nog relatief onbekend. (Er is geen enkel bedrijf in gespecialiseerd)

 

Guerrillamarketing is een manier van marketing waarbij met zo min mogelijk financiele middelen zo veel mogelijk resultaat behaald wordt. Dit wil zeggen spectaculaire, creatieve acties, maar absoluut en alleen als alle andere factoren binnen een bedrijf en haar communicatie tot in de puntjes is ingesteld om klanten te (her)winnen.

 

Bijvoorbeeld: Een taxibedrijf had weinig geld om klanten te werven. Op een dag bleken de bussen in een bepaalde regio te staken. De ondernemer-taxichauffeur reed langs alle bushokjes en plakte daar een sticker op: "Wilt u wel verder komen? bel 67656676" ps: de bussen staken vandaag.

 

Het resultaat? Een topomzet en tientallen nieuwe vaste klanten.

Kosten: € 45,-

 

Dit is een klein voorbeeld, maar bedrijven kunnen een guerrilla-strategie invoeren in hun bedrijfsvoering en communicatie.

 

Ik wil die dienst gaan verlenen en er voor zorgen dat bedrijven tegen zeer lage kosten meer klanten binnen halen en effectiever met hun communicatie omgaan.

 

Wat denken jullie, is hier vraag naar en zo ja waar precies?

Waarom is er evt. geen vraag naar?

 

Ik hoor graag jullie mening.

Je kunt me ook mailen via: joost@studio34.nl

Ik weet niet of ik dit er in mag zetten, maar de moderator haalt het er vast wel uit als het niet mag. Ik ga binnenkort mijn site lanceren over guerrilla-communicatie. De url is: www.studio34.nl

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Ik zie niet in waarom het betrekken van een lokale krant niet in een guerrilla marketing aanval zou kunnen passen.

Het gaat om de originaliteit maar vooral ook om de grootte van de impact.

 

Stel mijn doelgroep zijn studenten en ik wil een drankje presenteren met een hoge dosering aan antioxydanten en vitaminen die naast dat ze gezond zin ook erg goed werken tegen een kater.

Ik zet in de krant, bijvoorbeeld een gratis krant die de studenten lezen, dat er aan het einde van de middag (na de colleges) gratis sterke drank wordt verstrekt op een bepaalde plaats. Enfin de rest mag je invullen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie niet in waarom het betrekken van een lokale krant niet in een guerrilla marketing aanval zou kunnen passen.

Het gaat om de originaliteit maar vooral ook om de grootte van de impact.

 

Stel mijn doelgroep zijn studenten en ik wil een drankje presenteren met een hoge dosering aan antioxydanten en vitaminen die naast dat ze gezond zin ook erg goed werken tegen een kater.

Ik zet in de krant, bijvoorbeeld een gratis krant die de studenten lezen, dat er aan het einde van de middag (na de colleges) gratis sterke drank wordt verstrekt op een bepaalde plaats. Enfin de rest mag je invullen.

 

 

Lijkt me geen guerilla actie. Meer een demonstratie met product sampling....

Link naar reactie
  • 0

Zo kan je werkelijk alles tot nihil relativeren ;D.

 

Het gaat er toch om om met minimale middelen een maximaal resultaat te verkrijgen. Je hoeft m.i. niet letterlijk in de bosjes te gaan liggen. Veras je doelgroep, zorg dat er over gesproken wordt en uiteindelijk is het doel natuurlijk dat je product gekocht wordt.

 

Wat dacht je van deze actie?

 

ibba-2-25.jpg

Link naar reactie
  • 0

Zo kan je werkelijk alles tot nihil relativeren ;D.

 

Het gaat er toch om om met minimale middelen een maximaal resultaat te verkrijgen. Je hoeft m.i. niet letterlijk in de bosjes te gaan liggen. Veras je doelgroep, zorg dat er over gesproken wordt en uiteindelijk is het doel natuurlijk dat je product gekocht wordt.

 

 

Heet dat niet Calimeromarketing. :P

 

Volgens mij is het idee van Guerilla marketing juist het verrassingseffect, en dat is er niet als je van te voren aankondigt wat je precies gaat doen.

 

Leuke grap trouwens met dat BBQ rooster, zijn na deze actie alle putdeksels vastgelast. :P

Link naar reactie
  • 1

Stel mijn doelgroep zijn studenten en ik wil een drankje presenteren met een hoge dosering aan antioxydanten en vitaminen die naast dat ze gezond zin ook erg goed werken tegen een kater.

Ik zet in de krant, bijvoorbeeld een gratis krant die de studenten lezen, dat er aan het einde van de middag (na de colleges) gratis sterke drank wordt verstrekt op een bepaalde plaats. Enfin de rest mag je invullen.

 

 

Toch heeft dit wel kenmerken van Calimeromarketing.

 

De kwinkslag die er in zit is het woord "sterke drank". Je zet mensen dus bewust op het verkeerde been. Je geeft ze namelijk in plaats van een sterk alcoholisch drankje, een drankje waar je sterk van wordt ... (tsja, die kranten ook altijd met hun tikfouten, ik eis een rectificatie .... :))

 

Het wordt nog brutaler als je in de krant zet dat het drankje uitgeserveerd wordt door Kim Feenstra (is dat dat Next Top Model ???) maar ook hier handelt het zich om een tikfout , :D, je laat een meisje opdraven die Kim Veenstra heet ... Kopietje van het paspoort uitvergroten etc etc.

 

Zeker als je doelgroep zich jong voelende mensen zijn, zijn dit effectieve instrumenten.

 

En leuk om te ontwikkelen!

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik vond ergens deze definitie die ik wel OK vind.

 

"Guerillamarketing een strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium is, die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wauw-effect opwekt voor een merk, mening, dienst of product."

 

Wat jullie nu elke keer aan Calimeromarketing doet denken begrijp ik niet erg. Voor mij is dat de ondernemer die in een klein bedrijf zijn relaties, zijn flexibiliteit en kunde uitnut. In het voorbeeld van de sterke drank zie ik hier helemaal niets van. Mis ik iets?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat mijn docent zei over waarom Guerillamarketing niet wordt behandeld is?

 

Wat is dat nu weer?? Guerillamarketing?

 

Na even diep nadenken;

 

Ow dat, nee, ik doe alleen maar wat jullie voor de toets moeten weten, verder is het anders te overbodig en raken jullie in de war...

 

En dat is dus mijn marketingdocent...

 

En dit soort docenten willen salarisverhoging???

 

Ga eerst maar eens een vak leren...

Link naar reactie
  • 0

Wat mijn docent zei over waarom Guerillamarketing niet wordt behandeld is?

 

Wat is dat nu weer?? Guerillamarketing?

 

Na even diep nadenken;

 

Ow dat, nee, ik doe alleen maar wat jullie voor de toets moeten weten, verder is het anders te overbodig en raken jullie in de war...

 

En dat is dus mijn marketingdocent...

 

En dit soort docenten willen salarisverhoging???

 

Ga eerst maar eens een vak leren...

 

Schijnbaar... Maar dan is het niet zo gek dat studenten vragen gaan stellen op fora als deze lijkt mij...

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou een leerkracht minder goed zijn als hij zich zo veel mogelijk aan zijn te behandelen stof houdt? En wat heeft dat te maken met onderbetaald zijn?

In de marketing wordt erg veel gehyped en sommige dingen halen de leerboeken maar lang niet alles. Zeker als marketing een bijvak is wordt het hebben van basiskennis belangrijk en dat zijn jammer genoeg nog de P's.

Toen ik de Nima C opleiding deed hadden we les van een docent die een soort van intuitie marketing propageerde en van hot naar haar ging bij de minste vraag. Er was vaak geen touw aan vast te knopen. Uiteindelijk moet je gewoon de examenstof beheersen.

Dat sommige studenten hier verwijderd worden en HBl gewoon zijn gang kan gaan begrijp ik ook niet helemaal.

Link naar reactie
  • 0

Nou, het is gewoon jammer, een docent dient een leerling wat te leren, zeker als er enige vraag naar is uit de klas lijkt mij...

 

Daarnaast is bij ons Marketing geen bijvak, maar een hoofdvak en een verplichte Deelkwalificatie. Vandaar dat ik het juist vreemd vind dat de horizon niet verbreed wordt, want wat ik nu krijg, vind ik aan stof erg summier. Maar goed: dat is mijn mening.

Link naar reactie
  • 0

Dat sommige studenten hier verwijderd worden

 

Studenten worden niet verwijderd. Luie studentenvragen, voor ondernemers te irrelevante theorievragen, stageonderzoeken en andere 'help ik moet voor morgen antwoord!!!1'-vragen wel. Anders wordt dit forum binnenkort overspoeld met dat soort vragen (daar is concrete ervaring mee), iets wat we vanuit het oogpunt van focus op ondernemersvragen niet moeten willen. Dat is wel logisch toch?

Link naar reactie
  • 0

Nou, het is gewoon jammer, een docent dient een leerling wat te leren, zeker als er enige vraag naar is uit de klas lijkt mij...

 

Download een RSS-Reader of zoek een online versie, en abonneer je via RSS op een aantal blogs van bekende marketeers en lees wat zij schrijven. Dan leer je ontzettend veel over trends en verschillende zienswijzen, en doe je bergen inspiratie op.

 

Zoals TwaLevel al aangeeft: je opleiding is er voor de basics, de verdieping kun je tegenwoordig heel gemakkelijk zélf inrichten! :)

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een paar euri koop je Marketing Warfare van Ries & Trout. Dit is geen vak van exacte definities. Er zijn legio varianten en inzichten, dus guerrilla en calimero-marketing overlappen mekaar. Zijn gewoon verschillende auteurs die elk hun eigen verhaal vertellen. Pik eruit wat je kan gebruiken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een paar euri koop je Marketing Warfare van Ries & Trout. Dit is geen vak van exacte definities. Er zijn legio varianten en inzichten, dus guerrilla en calimero-marketing overlappen mekaar. Zijn gewoon verschillende auteurs die elk hun eigen verhaal vertellen. Pik eruit wat je kan gebruiken.

 

Helemaal mee eens. Het is ook nog eens ontzettend aan mode onderhevig. Een vriend (een docent marketing :))van me vertelde dat Kotler van de litteratuurlijst wordt geschrapt op een hoge school met marketing als hoofdvak.

Link naar reactie
  • 0

 

Kotler biedt een prima systematische benadering die het analytisch denken stimuleert. Guerrilla-, calimero-, antimassa- en bypass-marketing zijn allemaal prachtig, maar soms staat al teveel creativiteit in de communicatie de praktische uitwerking in de weg. Product, prijs, lokatie blijven belangrijk in relatie tot doel en doelgroep. Ik zou Kotler niet zo snel schrappen, tenzij er een hele goeie reader is met een stapsgewijze opbouw en duidelijke cases. Maar zeker niet een of ander modieus boekje waarin de volgende hype beschreven wordt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ha TL,

 

Je gaat wel erg kort door de bocht als je Guerrillamarketing een boekje noemt waarin een hype wordt beschreven. Jij noemt verschillende malen een boek van Ries & Trout uit 1986 dat ongetwijfeld een variatie is op het jaren eerder verschenen boek van de bedenker van Guerrillamarketing Jay Levinson. Het eerste boek daarover stamt uit 1976 en 32 jaar later worden er jaarlijks nog steeds tienduizenden boeken van hem en zijn co-auteurs verkocht. Dat lijkt mij geen hype en ik vind het dan ook redelijk schokkend dat HLB vertelt dat iemand die zichzelf marketingdocent noemt nog nooit van Guerrillamarketing heeft gehoord.

 

En het overlappen van Guerrillamarketing en Calimeromarketing valt volgens mij ook nogal mee. Uiteraard gaan zo'n beetje alle marketingboeken erover dat je moet zorgen dat klanten met jou zakendoen ipv met je concurrent en bestaan ze allemaal uit een omslag en een binnenwerk. Maar verder lijken ze niet echt op elkaar.

 

De basisgedachte van Levinson is dat je met inventiviteit en creativiteit zoveel mogelijk marketingmiddelen op een zo goedkoop en effectief mogelijke manier moet inzetten. Maximaal resultaat behalen met een minimale investering (in geld).

 

Mijn marketingfilosofie is gebaseerd op het feit dat in veel situaties klanten geen zaken willen doen met kleine bedrijven, maar met de ondernemer(s) daarachter. Als Calimeromarketeer kies je ervoor jezelf en je persoonlijkheid in te zetten als marketinginstrument voor je bedrijf (en voegt daarmee de P van persoonlijkheid toe aan de 4 originele P's van Kotler).

 

Persoonlijk kan ik er weinig bezwaar tegen hebben dat inmiddels tientallen hbo-opleidingen Calimeromarketing op de literatuurlijst hebben gezet ;)

Dat hebben ze gedaan, omdat ze het een praktisch en toepasbaar marketingboek(je) vinden waar volgens hen juist studenten - oa in de minor ondernemen - veel aan kunnen hebben. Steeds vaker wordt het op hogescholen gebruikt als eerste uitleg over marketing in kleine bedrijven en worden daarna de moeilijker theoretische boeken over marketing in grote organisaties behandeld.

 

Ik hoop alleen niet dat scholen Philip Kotler van hun lijst gaan schrappen. Die man behoort wat mij betreft bovenaan iedere marketingliteratuurlijst te staan.

 

Tot zover mijn 2 centen.

Karen (voormalig mode-student die modieuze boekjes blijkt te schrijven, wow)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb maar even gebeld met deze vriend en ik moet e.e.a. iets nuanceren. Volgens hem zijn de Kotler principes van vóór het Internet tijdperk en volgens hem feitelijk achterhaalt. Zijn boeken zijn (door anderen!) wel aangepast maar dat heeft tot een niet consistente mix van oud en nieuw geleid.

Als basisboek voor marketing is hij een voorstander van Verhage

http://www.grondslagenvandemarketing.noordhoff.nl/

Dit boek is volgens hem zo goed dat het de gemiddelde HBO student vrij eenvoudig op een goed niveau brengt. Bovendien is het boek identiek in het Nederlands en Engels.

De eerlijkheid gebied me te vermelden dat hij Verhage persoonlijk kent.

 

Ik begrijp het standpunt van Karen maar heel veel nieuwe marketingstrategieën zijn oude wijn in nieuwe zakken. Vaak zijn de hypestrategieën gebaseerd op het afkijken van een kunstje van succesvolle bedrijven. Resultaten uit het verleden ...........

 

Link naar reactie
  • 0

Dit boek is volgens hem zo goed dat het de gemiddelde HBO student vrij eenvoudig op een goed niveau brengt.

 

Een goed niveau voor wat?

 

Karen (die nooit zal beweren dat haar marketingfilosofie nieuw is en zich ook afvraagt of de topicstarter ooit dat guerrillamarketingbureau is begonnen)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Levinson ooit weleens gesproken Karen? Is een ouwe zeurpiet die het gedachtengoed van guerrilla claimt en daar zelfs auteurs- en merkrecht voor inzet. Doe mij Ries & Trout maar, die een hele serie offensieve en defensieve aanpakken vergelijken. En als Levinson zo graag de term guerrilla voor zichzelf houdt, dan plakken we er toch een andere naam aan vast. Ambush marketing bijvoorbeeld...

 

Een andere vlag op dezelfde modderschuit, het maakt allemaal niet zoveel uit. Marketing is gebaseerd op heel simpele principes, die op allerlei verschillende manieren uitgewerkt kunnen worden. Voor breiwol, voorverpakte levensmiddelen, duurzame consumptiegoederen, financiële diensten, vakanties, steden, landen, goeie doelen, grote multinationals, politici, kleine ondernemingen, websites, winkels, en direct, tele, calimero, guerrilla en calimero: zelfbediening!

 

Ik noemde guerrillamarketing geen hype en calimeromarketing niet modieus, maar wilde slechts illustreren dat er elke maand wel een boekje uitkomt waarin marketing in verband gebracht wordt met een ander inzicht, een nieuwe invalshoek. Wat ik prima vind, want het is een vak van voortschrijdende wijsheid.

 

Daarom denk ik ook dat adviseurs en auteurs en zelfs docenten ervoor moeten oppassen om niet teveel te gaan doceren. Wat gister werkte hoeft vandaag niet meer effectief te zijn, wat in Amerika aanslaat valt dood in Oostenrijk, en wat lukt met zeep is dodelijk voor adviesdiensten. Dat maakt het juist zo'n spannende discipline. Ook voor studenten. Eerst de basics begrijpen, dan de diepte in met al z'n uitzonderingen en verbijzonderingen en hypes.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Marketing gaat toch over mensen?

 

Wat mij betreft kan de essentie van marketing nimmer veranderen.

 

Immers het gaat om mensen.

 

Het inzetten van marketing is enkel bedoeld om mensen in beweging te krijgen van A naar B.

 

Sommige marketing is meer geslaagd dan andere, dan ontstaat er een perpetuum mobile. Fraaiste voorbeeld (en tevens zeer paradoxaal!) is de automobiel. Ooit is er iemand begonnen met de productie van die dingen. Ford deed in het grijze verleden marktonderzoek en vroeg aan de mensen wat ze wilden: het antwoord was een paard met wagen ...

Ford produceerde braaf verder en verkocht zijn auto's. Dankzij marketing wil elk kind van 8 jaar later als hij groot is nu een auto.

 

Nu komt de tegenstrijdigheid. Door de toenemende automobiliteit van de mens, daalt de automobiliteit van de mens ... file's, niet kunnen parkeren, a-sociaal gedrag op de weg etc etc. Dus zal er een (glazen) plafond ontstaan en de wens om een auto te hebben neemt af.

 

Dit voorspellen is niet lastig. Je kunt het met een experiment simpel aantonen, maar ook in de praktijk kun je dit verschijnsel aanschouwen.

 

Aan de ene kant heb je dus een zeer simpele factor, de mens, waarvan we weten dat die gevoelig is voor prikkels van buitenaf. (Adam en Eva ... of Romeo en Juliet ..., u mag zelf kiezen). Aan de andere kant verstrijkt de tijd en verandert onze taal als gevolg van 1.374 maatschappelijke ontwikkelingen. Ook de communicatiekanalen veranderen en sommigen raken overvol. "Nieuwetijdsmarketing" poogt dus enkel ruimte op te zoeken in overvolle communicatiekanalen of poogt nieuwe communicatiekanalen te scheppen.

 

De vraag van deze week is dan ook: welke marketeer sprak de wijze woorden "oude wijn in nieuwe zakken"?

 

Zoals altijd kunt u het goede antwoord SMS-en ...

 

Marketing gaat over mensen en is bijgevolg al duizenden jaren oud.

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

 

Marketing is veel meer dan alleen communicatie. Het is ook distributie, productontwikkeling, etc. Maar uiteindelijk heeft het allemaal met bereiken te maken. Via winkels, via catalogi, via webshops, via tankstations, via mobieltjes, enz.

 

Dat bereiken verandert voortdurend. Massamarketing is ontstaan door de industrialisering, de aanleg van spoorwegen en de telegraaf. Discount/value marketing kwam op door rationalisering van die aanvoerketen en het toenemend belang van lagelonenlanden (China, India, Turkije) die het bereik van hun faciliteiten met hulp van westerse inkopers enorm vergroot hebben. Nu kopen oosterse industriëlen westerse bedrijven op om verstand van marketing in huis te halen (en merken). Value-plus ontstaat wanneer H&M topdesign binnen bereik brengt. Gans nieuwe mogelijkheden ontstaan doordat fabrikanten in staat zijn kleine series te maken (snelle wisselingen - afgedwongen door eerdergenoemde rationalisering) waardoor producten niet alleen in grote volumes ingekocht hoeven worden.

 

Grote ondernemingen zijn een belangrijke factor in de verschuivingen, maar ze zijn soms traag en zien gaatjes over het hoofd. Daar kunnen kleine ondernemers slim gebruik van maken. Niet alleen door reclame op putdeksels te maken, maar juist ook door al die andere aspecten van marketing op een slimme manier toe te passen. Uit Turkije kan je nu televisies laten aanvoeren in series van enkelel tientallen (van dezelfde fabriek die door Philips en Sony gebruikt wordt) met jouw merk erop. Menig televisiekok heeft zijn eigen lijn levensmiddelen, soms zelfs in eigen (web)winkels.

 

Als je al die ontwikkelingen optelt, is er een scenario denkbaar waarin de grote massamerken het uiteindelijk afleggen teggen de kleinere. Maar dat was al eens beschreven in de piranha-economie. Nieuwe uitdrukking? Piranha-marketing...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Opa Jay, daar ben ik ook nog door bedreigd met rechtsvervolging omdat ik guerrillamarketing.nl had geclaimd ... iek!

;D

 

Het wordt een beetje chaotisch als het hele bos vol zit met allerlei guerrillastrijders van allerhande pluimage- de tactiek werkt in veel gevallen nog wel maar het verrassingseffect is er wel een beetje vanaf. Ik zeg: bedrukte plastic zadeldekjes, ongevraagd op je fiets. Een flyer achter je ruitenwisser als je even de stad ingeweest bent. Verstopte kabouters, geschilderde keien...ga zo maar door. Het blijft wel grappig hoor, maar de impact wordt natuurlijk steeds minder.

 

Of het nou piranha versus walvis wordt? Beiden hebben bestaansrecht, waarbij de piranha grappig genoeg relatief grote prooien vreet en de walvis zich een ongeluk graast aan krill.

;)

Hele saaie, suffe marketing werkt ook. Loyalty-programma's, gekopieerde A4'tjes in je brievenbus, aanhangwagens in het weiland, ballonnen in een winkelstraat...werkt allemaal en is zo standaard als maar kan.

 

En als je dacht dat marketing iets menselijks was, check

dan eens...
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.