• 0

Guerrilla Marketing ?

Hallo allemaal,

 

Graag wil ik jullie mening over het volgende (met name meningen van ondernemers)

 

Ik ben van plan een guerrillamarketing bureau te beginnen. Ik heb mezelf de afgelopen jaren gespecialiseerd in guerrillamarketing- en communicatie.

 

In Amerika is het een zeer effectieve manier van marketing-communicatie gebleken, maar in Nederland is het nog relatief onbekend. (Er is geen enkel bedrijf in gespecialiseerd)

 

Guerrillamarketing is een manier van marketing waarbij met zo min mogelijk financiele middelen zo veel mogelijk resultaat behaald wordt. Dit wil zeggen spectaculaire, creatieve acties, maar absoluut en alleen als alle andere factoren binnen een bedrijf en haar communicatie tot in de puntjes is ingesteld om klanten te (her)winnen.

 

Bijvoorbeeld: Een taxibedrijf had weinig geld om klanten te werven. Op een dag bleken de bussen in een bepaalde regio te staken. De ondernemer-taxichauffeur reed langs alle bushokjes en plakte daar een sticker op: "Wilt u wel verder komen? bel 67656676" ps: de bussen staken vandaag.

 

Het resultaat? Een topomzet en tientallen nieuwe vaste klanten.

Kosten: € 45,-

 

Dit is een klein voorbeeld, maar bedrijven kunnen een guerrilla-strategie invoeren in hun bedrijfsvoering en communicatie.

 

Ik wil die dienst gaan verlenen en er voor zorgen dat bedrijven tegen zeer lage kosten meer klanten binnen halen en effectiever met hun communicatie omgaan.

 

Wat denken jullie, is hier vraag naar en zo ja waar precies?

Waarom is er evt. geen vraag naar?

 

Ik hoor graag jullie mening.

Je kunt me ook mailen via: joost@studio34.nl

Ik weet niet of ik dit er in mag zetten, maar de moderator haalt het er vast wel uit als het niet mag. Ik ga binnenkort mijn site lanceren over guerrilla-communicatie. De url is: www.studio34.nl

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
of zijn we hier gewoon met allemaal kleine ondernemertjes die hun tijd eigenlijk niet beter te besteden hebben dan - puntjes geven op higherlevel leden?

 

I guess so!

Zo maak je vrienden :-*

 

Als je het mij vraagt wek je zo hier en daar een beetje de indruk dat je alleen maar ter meerdere glorie van jezelf aanwezig bent.

Dat zou ik als reden kunnen verzinnen waarom je karma keldert.

 

Maar misschien zijn er meer mysterieuze redenen voor....

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf inderdaad (als ik mijn eigen berichten teruglees) het idee dat ik te weinig reageer op andermans topics...dus dat ga ik maar ff wat meer doen.....en over "vrienden maken" ....Je moet toch gewoon kunnen zeggen wat je denkt? of je daarmee andere ondernemers nu een spiegel voorhoud of niet... ;-)

Link naar reactie
  • 0
Je moet toch gewoon kunnen zeggen wat je denkt? of je daarmee andere ondernemers nu een spiegel voorhoud of niet... ;-)

 

Natuurlijk moet je gewoon zeggen wat je denkt. Dat is nu bij uitstek de bedoeling van dit forum. Misschien moet je iets minder zeggen wat je denkt van jezelf en wat meer zeggen wat je denkt van anderen en de onderwerpen die hier behandeld worden.

 

Anyway, dat met dat karma komt wel weer in orde lijkt mij.

 

Je score was 16 kneusjes en 12 reusjes. Je hebt in ieder geval iets los gemaakt bij de overige leden. Omdat "negatief karma" niet motiveert begin je nu weer met een schone lei. :D Verpruts het niet.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn karma onderuit gaat als de aex in 2000? Ik zeg toch geen rare of vervelende dingen? Moet ik meer input geven of zijn we hier gewoon met allemaal kleine ondernemertjes die hun tijd eigenlijk niet beter te besteden hebben dan - puntjes geven op higherlevel leden?

 

Misschien is het de toon die de muziek maakt?

 

Maar om ff terug te komen op dat mysteryshopping en het feit dat het regiogebonden zou zijn...

Een vriend van mij heeft dit ook eens als bijbaantje gedaan. Een goedkope oplossing omdat hij student is en daarom een OV-jaarkaart heeft, dus gratis reizen.

En een student is een relatief goedkope arbeidskracht.

Je kunt natuurlijk afvragen of de kwaliteit van het mysteryshoppen in "gevaar" komt door de inhuur van studenten, maar daar kun je je voor indekken door bijvoorbeeld als eis stelt dat de student minimaal een hbo studie volgt in een richting als communicatie of commerciele economie.

Link naar reactie
  • 0

Gespecialiseerde mystery shopping agencies zoal Retail Reality en IBT, ICB of Mercuri leiden hun shoppers apart op, of geven hen duidelijke checklists mee. Het is een beetje verwaarloosde tak van sport, want in de VS heb je ondermeer gespecialiseerde minority mystery shoppers die bv kijken of gehandicapten goed behandeld worden. Is een leuk actiemiddel!

 

Wat is hier eigenlijk nog on-topic?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

[off topic]

Je moet toch gewoon kunnen zeggen wat je denkt? of je daarmee andere ondernemers nu een spiegel voorhoud of niet... ;-)

Ah, iemand met verstand van psychologie!

Ken je dan ook de term "projectie"?

(Zo van, dat je dan andere mensen beticht van kinderachtig gedrag dat het dan eigenlijk over jezelf gaat enzo?)

:P

[/off topic]

 

Verkoper:

Goedemiddag meneer, waarmee kan ik u van dienst zijn?

Klant:

Dat zeg ik niet...dat is een groot geheimzinnig enigmatisch onbekend raadsel!

Verkoper:

Bent u soms een ... mystery guest?

 

TwaLevel, denk jij dat Amerikanen servicegerichter, peoplepleasers zijn dan of is het gewoon "ook een markt" die ze beter bedienen dan Nederlanders. Of heeft het er misschien ook mee te maken, dat de Nederlandse consument MegaMondig is? Je komt er, met andere woorden, dus snel genoeg achter of iets niet naar wens is. En anders hangt Tros Radar wel aan de telefoon of staat Pieter Storms met z'n koevoet tussen je hang- en sluitwerk te wrikken ;)

 

Is mystery guest niet ook een beetje een manier om je personeel te bespoeieneren?

;D

En Joost, wil je zelf stad en land afrijden of zoek je regionale mystery guests die je dan op de klus kan zetten?

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

TwaLevel, denk jij dat Amerikanen servicegerichter, peoplepleasers zijn dan of is het gewoon "ook een markt" die ze beter bedienen dan Nederlanders. Of heeft het er misschien ook mee te maken, dat de Nederlandse consument MegaMondig is?

 

Zelfs in België wordt je in winkels al veel beter bediend. Ik vrees dat het anti-autoritair opvoeden in Nederland een beetje uit de hand is gelopen, en wel zodanig dat beleefdheid als onderdanigheid wordt gezien. Nederlanders zijn best aardig, maar we staan wereldwijd bekend als botterikken. Op de voet gevolgd door de Amerikanen en Australiërs, trouwens. Maar in de VS wordt servicegerichtheid er in gehamerd, en afgedwongen met een beloningssysteem.

 

In de rij staan voor ontbijt en dan geconfronteerd te worden met op service afgetrainde serveersters die direct je lege bordje weghalen omdat ze productie moeten draaien, is trouwens ook geen toonbeeld van klantvriendelijkheid. Maar dat tref je wellicht alleen in de drukke restaurants in de VS aan.

 

Het bezwaar van spionerende mystery guest is in de sector uiteraard bekend en daarom werken de grotere bureaus doorgaans met een code die toepassing van hun observaties beperkt tot trainingsdoeleinden. Dus geen spionage om een exit-dossier op te bauen. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Annedien,

 

Ik heb niemand kinderachtig genoemd, dus neem aan dat je het over iemand anders hebt :)

De Mysteryguest is inderdaad ook geschikt om je personeel te bespioneren en om inderdaad een objectief beeld te krijgen van hoe een winkel of zaak reilt en zeilt. Ook als dat betekent dat je dat in camouflage kleding moet doen, omdat je personeel anders schijnheilig keihard gaat werken en plotseling zeer klantvriendelijk is...

We gaan het noorden zelf doen en hebben samenwerking gezocht met specialisten uit de detailhandel en MKB.

Annedien, je bent soms erg cryptic op HL en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet altijd begrijp waar je heen wilt met je opmerkingen...ben je nu wel of niet enthousiast over de Mysteryguest en welke mogelijkheden en/of kansen zie jij nog?

Link naar reactie
  • 0
Annedien, je bent soms erg cryptic op HL

Zie mij maar als een mystery guest dan ;)

Ik ben ook niet zo'n wel/niet persoon.

 

Maar: als jij in tamelijk korte tijd zoveel aanvragen krijgt lijkt me een groot succes weggelegd voor je dienst. Om die reden vind ik het heel interessant.

Aansluitend op TwaLevel zijn inzicht- klanten zijn MegaMondig en het personeel eigenlijk nog Mondiger :)

(Vooral in de horeca lijkt het steeds erger te worden, sjongejonge!)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn karma onderuit gaat als de aex in 2000?

 

Er zijn volgens mij twee redenen waarom je meer negatieve dan positieve reacties krijgt.

 

1. Je bent net begonnen als marketingadviseur, en dus kom je allemaal 'nieuwe' dingen tegen. Guerilla marketing, mystery shopping, noem maar op. Voor jouw is het allemaal nieuw en daar wordt je zo enthousiast van dat je het aan anderen gaat verkopen als iets nieuws. Zou je echter iets meer tijd nemen om je in deze onderwerpen te verdiepen, dan ontdek je dat al veel andere mensen zich ook met deze onderwerpen hebben beziggehouden. Daar kun je iets van leren. Je kunt hun ervaring met je eigen inzichten combineren en aan andere Higherlevelaars (quotes en links) doorgeven. Dat doe je echter niet, en een aantal mensen doorziet dat.

 

2. Je bent net begonnen en je wilt dus graag verkopen. In je enthousiasme gedraag je je echter als verzekeringsagent op een verjaardagsfeestje. Elk gesprek dat je begint gaat eigenlijk over je eigen verzekeringen, en vrijwel elke bijdrage aan andermans gesprek gaat wederom over jouw eigen verzekeringen. Dat wordt godzijdank geleidelijk minder, en die spiegel die je anderen graag voorhoudt heb je nu ook op jezelf gericht, dus dan slaat de karma-balans vanzelf door in positieve richting. Effe doorbijten! Zie dit forum maar als speeltuin voor de echte wereld, want daar zul je als adviseur toch ook een positief karma moeten opbouwen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uhm ben blij dat je ziet dat ik me gedrag verander, maar je verhaal dat ik "nieuwe" dingen tegenkom, klopt niet helemaal.

Voor mij is het al jaren bekende koek, alleen ben ik de afgelopen jaren er achter gekomen dat vele hele vele bijna alle ondernemers totaal geen koek hebben gegeten van effectieve marketing. Vandaar het guerrillamarketing verhaal.

 

Ik ben al jaren marketingadviseur...alleen niet voor mezelf. Maar ik zal er eens op letten, bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 0

Voor een persoon die al jaren marketingadviseur is, vindt ik het toch bijzonder knap dat hij nog nooit van RELATIE-MARKETING

heeft gehoord !!!!!!

Toch wel de meest essentiele vorm van marketing in de business-to business.

 

Als je wint, heb je vrienden. Als je verliest, heb je ze het meeste nodig

 

 

ps: ik moet toegeven dat je je eigen topic aardig op gang houdt, 6 bladzijden al

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt hier van een mugje een olifant gemaakt (ook door Joost zelf). Wel een kneusje, geen kneusje, geen verstand van relatie-marketing.. waar gaat het nou allemaal om. Een beetje een valse start waarbij misschien wat te wervend van gang gegaan is, tsja, kan gebeuren denk ik dan. In nieuwsgroepen (Usenet) zie je niet anders. Ik volg Joosts inspanningen in ieder geval met plezier en aandacht en hoop er, al dan niet samen met reusjes en kneusjes, nog veel van te horen.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Zullen we dit topic sluiten of er met zn allen nog een mooie draai aan geven?

Ik kan me voorstellen dat lezers inderdaad wat verveeld raken door ons heen-en-weer gepraat over van alles en nog wat behalve het Topic....guerrillamarketing....

 

En 1 ding moeten jullie me nageven.....Ik probeer wel steeds het topic aan te houden....want dat is wat ik verkoop....al 7 pagina's lang.... ;D

Link naar reactie
  • 0

Om aan het verzoek "niet reageren" gehoor te geven heb ik deze topic een slotje gegeven. En bij deze ook gelijk de uitnodiging tot het starten van een nieuwe topic, want ik heb deze met veel plezier gelezen ;)

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.