• 0

waardering assurantieportefeuille

Ben bezig met een potentiële overname van een assurantieportefeuille.

 

Schadeverzekeringen (vnl. reis, auto, bromfiets en fiets)

Veelal via internet gesloten (verloop weet ik niet maar hoog)

Stabiele doorlopende provisie inkomsten.

Ik wil in een later staduim een assurantiemakelaar in de hand nemen.

Wat is een goede factor op dit moment?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben bezig met een potentiële overname van een assurantieportefeuille.

 

Schadeverzekeringen (vnl. reis, auto, bromfiets en fiets)

Veelal via internet gesloten (verloop weet ik niet maar hoog)

Stabiele doorlopende provisie inkomsten.

Ik wil in een later staduim een assurantiemakelaar in de hand nemen.

Wat is een goede factor op dit moment?

 

Op dit moment is het zeer lastig om assurantieportefeuilles te verkopen. Vooral de financiering is een probleem. Als jij in staat bent om deze portefeuille over te nemen en meteen in 1 x wilt betalen dan is een factor tussen de 2 en 2,5 keer netjes.

 

De afgelopen tijd heb ik in de praktijk niet veel hogere koopsommen langs zien komen. Wat inmiddels ook vrij gebruikelijk is, is om een deel in 1 x te betalen (bijvoorbeeld 1 x de doorlopende provisie) en de rest in de jaren erna afhankelijk van de hoogte van de provisie op dat moment. Hierbij kom je voorstellen tegen variërend van 3 jaar lang 40% tot 6 jaar lang 50% en soms zelfs nog langere termijnen.

 

Als de portefeuille vooral gesloten is via internet heeft dit als voordeel dat de klanten niet gebonden zijn aan de huidige ondernemer en als nadeel dat de klanten niet gebonden zijn aan de onderneming. Dit zijn particuliere klanten die al via internet gesloten hebben en dus ook eenvoudig weer via internet oversluiten. Het zijn blijkbaar ook klanten die niet per se gediend zijn van advies en een warm contact met hun tussenpersoon.

 

Mijn ongevraagde tip: ga op zoek naar een portefeuille met klanten die persoonlijk contact wel op prijs stellen als jij zelf van plan bent om niet alleen via internet te werken. Er zijn voldoende portefeuilles te koop.

Link naar reactie
  • 0

(verloop weet ik niet maar hoog)

Stabiele doorlopende provisie inkomsten.

Stabiele doorlopende inkomsten bij een hoog verloop? ??? ??? ??? ???

 

Kan best :-) Als het percentage weglopers en nieuwkomers ongeveer gelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn dan de bijbehorende kosten van werving? Ben je opgeleid en ervaren?

 

Bij een portefeuille met groot verloop zou ik geen langdurige betalingsverplichtingen aangaan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn dan de bijbehorende kosten van werving?

Ik begrijp deze vraag niet in relatie tot mijn vraag...

 

Ben je opgeleid en ervaren?

Ik begrijp deze vraag niet in relatie tot mijn vraag

 

Bij een portefeuille met groot verloop zou ik geen langdurige betalingsverplichtingen aangaan.

Als je een groot verloop hebt zou je dan een prijs ineens willen betalen?

En als je een klein verloop hebt zou je dan wel langdurige verplichtingen aangaan?

 

 

Groet,

 

Highio

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn dan de bijbehorende kosten van werving?

Ik begrijp deze vraag niet in relatie tot mijn vraag...

 

Ben je opgeleid en ervaren?

Ik begrijp deze vraag niet in relatie tot mijn vraag

 

 

Ik denk dat Highio erop doelt dat je

1. de kosten om de doorlopende provisie vast te houden ook moet doorrekenen

2. je geen assurantiebemiddeling mag verrichten zonder de juiste papieren

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn dan de bijbehorende kosten van werving? Ben je opgeleid en ervaren?

Ik begrijp deze vraag niet in relatie tot mijn vraag...

 

Denk o.a. aan kosten vergunningaanvraag en/of benodigd personeel (met diploma's ) t.b.v. verkrijgen van vergunning als je deze diploma's zelf niet hebt.

 

Of een reservering van € 96.000,- voor de boete wegens het bemiddelen in verzekeringen zonder vergunning. Die € 96.000,- is overigens de minimum boete die de AFM daarvoor oplegt, vrij recentelijk nog aan verzekeringenonline.nl, daadwerkelijke boete kan dus hoger uitvallen (maar niet lager).

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik doelde op de kosten voor het verwerven van nieuwe klanten/contracten. Ook met internet gaat dat niet van zelf. Een langdurige financieringsverplichting aangaan voor iets waar je maar een aantal jaren de vruchten van plukt is ook niet verstandig. Zie verder de reacties van Joost en Norbert.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Via google kwam ik hier terecht. Ik dacht, maak maar niet meteen een nieuw topic aan als nieuweling en reageer hier maar even. Ik kan de assurantieportefeuille van mijn baas overnemen. Ik heb alle benodigde papieren, maar niet de centen. Nou kan ik alleen de portefeuille overnemen en niet het pand. Het pand wordt bij overname gehuurd. Banken willen wel financieren, maar graag wel met pand. Verz.maatschappijen willen tegenwoordig ook niet zo maar een zak geld neerleggen. De zak met geld zal tussen de 2 en de 3 ton groot moeten zijn, iemand nog tips of ideeen voor me, hoe ik die zak met geld gevuld krijg? Redelijk nieuw voor mij, daar ik al jaren gewoon in loondienst ben en we bijna alleen maar particuliere schadeverzekeringen in onze portefeuille hebben.

 

Graag wat tips en trucs voor deze leek :)

Link naar reactie
  • 0

Via google kwam ik hier terecht. Ik dacht, maak maar niet meteen een nieuw topic aan als nieuweling en reageer hier maar even. Ik kan de assurantieportefeuille van mijn baas overnemen. Ik heb alle benodigde papieren, maar niet de centen. Nou kan ik alleen de portefeuille overnemen en niet het pand. Het pand wordt bij overname gehuurd. Banken willen wel financieren, maar graag wel met pand. Verz.maatschappijen willen tegenwoordig ook niet zo maar een zak geld neerleggen. De zak met geld zal tussen de 2 en de 3 ton groot moeten zijn, iemand nog tips of ideeen voor me, hoe ik die zak met geld gevuld krijg? Redelijk nieuw voor mij, daar ik al jaren gewoon in loondienst ben en we bijna alleen maar particuliere schadeverzekeringen in onze portefeuille hebben.

 

Graag wat tips en trucs voor deze leek :)

 

Beste,

 

Lijkt me eigeniljk best een goed idee om hiervoor een nieuw topic te openen, maar dat even daar gelaten.

 

Zelf ben ik bezig mijn eigen assurantiekantoor op te starten. In eerste instantie was ik ook van plan een portefeuille op te kopen tussen de 200k en 300k. Nu heb ik echter besloten vanaf 0 te beginnen.

 

Ik merk dat een bank wel degelijk met geld over de brug wil komen, echter op basis van een goed businessplan. Bij mij was het destijds geen enkel probleem, omdat ik met nieuwe ideeen voor de verzekeringswereld zit en de bank dit wel ziet zitten.

 

Nu zal ik nog maar een fractie nodig hebben van het geld, dus gaat dat helemaal geen probleem worden.

 

Kortom: Maak een mooi businessplan, want alleen het beheren van de portefeuille en daarmee inkomsten genereren is voor de banken niet interessant genoeg (bleek na wat gesprekken bij de bank). Een verzekeringsportefeuille wordt niet meer gezien als een stabiel onderpand in deze tijden.

 

Ik weet niet hoe groot de doorlopende provisie, gemiddelde leeftijd klanten, polisdichtheid etc etc van je baas nu is. Maar veel verkopende partijen denken nog altijd 3/3,5 keer de doorlopende provisie te mogen vragen. Maak die fout niet, want dan kun je beter (net als ik) van 0 af starten.

 

Belangrijk is om te kijken hoe lang je erover gaat doen om je lening af te lossen, wat je daarbij als inkomsten hebt, lopen er klanten weg omdat je baas niet meer in de zaak zit???

 

Snel rekenwerk:

200/300k kosten

doorlopende provisie 100k??

Met personeel, bedrijfskosten, eigen pand

Dan hou je niet veel over.

 

Bovendien kun je in de tijd dat je zwaar aan het aflossen bent (minimaal 6/7 jaar) niet zelf een portefeuille bij elkaar "verdienen" van die omvang? Dat ga ik namelijk doen!

 

Succes met je besluit

Startend ondernemer: vdPoel Assurantien

Link naar reactie
  • 0

Via google kwam ik hier terecht. Ik dacht, maak maar niet meteen een nieuw topic aan als nieuweling en reageer hier maar even. Ik kan de assurantieportefeuille van mijn baas overnemen. Ik heb alle benodigde papieren, maar niet de centen. Nou kan ik alleen de portefeuille overnemen en niet het pand. Het pand wordt bij overname gehuurd. Banken willen wel financieren, maar graag wel met pand. Verz.maatschappijen willen tegenwoordig ook niet zo maar een zak geld neerleggen. De zak met geld zal tussen de 2 en de 3 ton groot moeten zijn, iemand nog tips of ideeen voor me, hoe ik die zak met geld gevuld krijg? Redelijk nieuw voor mij, daar ik al jaren gewoon in loondienst ben en we bijna alleen maar particuliere schadeverzekeringen in onze portefeuille hebben.

 

Graag wat tips en trucs voor deze leek :)

 

Mijn eerste reactie is geen antwoord op je vraag maar een welgemeend advies wat aansluit bij de vorige schrijvers. Ik ben overnameadviseur en assurantiebedrijven is één van de branches waar ik veel vanaf weet en regelmatig wat in doe (ook op dit moment). Het is nu absoluut erg moeilijk om je portefeuille te verkopen en zeker tegen een bedrag in 1x. De constructies die nu te vinden zijn in de markt werken vaak met 1 x de doorlopende provisie in 1 x en daarna een aantal jaren lang bijvoorbeeld 50% van de provisie die dan nog in stand is. Ik ben dus ook geinteresseerd in of je niet veel te veel gaat betalen.

 

Jouw vraag over hoe die zak geld gevuld kan worden. De verkoper kan je een lening verschaffen waardoor de bank je ook sneller wat zal willen lenen maar banken staan zeker niet te springen om een traditionele particuliere portefeuille te financieren. De ontwikkelingen id markt zijn onduidelijk en jij als ondernemer brengt ook niet voldoende ondernemerservaring mee. Zal erg lastig worden. Het meest logische is om het met de verkoper te regelen.

Link naar reactie
  • 0
Het pand wordt bij overname gehuurd.

 

Van wie? En onder welke voorwaarden? En wat gebeurt er met het dienstverband?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.