• 0

Banktransacties inboeken

Hoi allen,

 

sinds maart dit jaar heeft mijn man een eenmanszaak en doe ik zijn administratie. Ik boek elke bankbetaling separaat in, en schrijf een nummer op de bon die correspondeert met het nummer dat ik acher de desbetreffende transactie noteer op het transactieoverzicht, alles op datum van de transactie. Ik vind dit overzichtelijk. Later las ik echter hier en daar dat het bankafschrift als het boekstuk wordt beschouwd en niet elke bon apart. Weet iemand of mijn manier bezwaarlijk is? Is het verplicht om per heel bankafschrift in te boeken?

 

Kom ik meteen op mijn tweede vraag; het is nogal lastig communiceren met mijn bank en ik heb tot nu toe geen bankafschriften van hen ontvangen, dus print ik transactieoverzichten uit via internetbankieren. Naar mijn idee ben ik verplicht om bankafschriften in mijn administratie te hebben dus heb ik de bank gevraagd om deze alsnog te verstrekken. Klopt mijn idee of mag ik het doen met de uitgeprinte transactieoverzichten?

 

Alvast bedankt.

 

Ester

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

uitgeprinte transactieoverzichten in principe zijn voldoende maar als je je bank in een boekhoudpakket importeert is zelfs dat vaak niet nodig, het saldo blijkt dan uit je balans en de grootboekrekennig bank geeft de details,

de bank stuurt bij zakelijke rekeningen vaak (volgens mij altijd) 1x per jaar een standaard saldo overzicht met de saldi aan begin en einde van het jaar. Dit overzicht kun je in je administratie opnemen als bewijs van de bankstand.

 

Daarnaast kun je eventueel ook een zgn standaard bankverklaring aanvragen van de saldi per einde jaar, dit laatste kost wel geld (15-20 euro) maar dat kost het op sturen van de afschriften ook tegenwoordig.. Bij grotere bedrijven word zo'n verklaring eigenlijk standaard opgevraagd, vaak vraagt een accountant er ook om als er geen bank afschriften zijn.

 

Voor wat betreft het gebruik van de stuknummers, het is algemeen gebruik om het afschrift nummer te gebruiken en kan erg handig zijn bij het terugvinden van je transactie op de transactieoverzichten. maar voor zover ik weet is het niet verplicht, om toch een verband met je afschriften te houden kun je ook zorgen dat alle transacties van een bepaald afschrift worden geboekt met de datum van dat afschrift. of je kunt eventueel een nummering kiezen die bestaat uit het afschrift nummer en een volgnummer dat je zelf geeft. bijvoorbeeld 4501 voor afschrift 45 en bon 01,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.