• 0

Prijsbepaling Buitenland

Goedemorgen allemaal,

 

Al enige tijd niet geweest op dit forum maar loop nu tegen een probleem aan waar ik zelf even niet uit kwam, en bedacht me dat er nog steeds allemaal hulpzame mensen op higher level te vinden zijn. Waardoor ik dus mijn vraag hier even wil stellen!

 

Het probleem is als volgt:

Wij verkopen een luxe product in Nederland voor een bepaalde prijs welke in Nederland goed is, echter willen we dit product nu ook in het buitenland gaan verkopen. Ik heb een afnemer gevonden in portugal welke met onze adviesverkoopprijs het product niet denkt te kunnen verkopen. Nu wil hij een deel van het productieproces, en dan met name de arbeid die met het product gemoeid gaat, op zich nemen. Een Portugees uurloon is veel goedkoper dan een uurloon in nederland, en doordat wij een hele serie producten als halffabrikaten afleveren gaat dit enorm veel schelen in de verzendkosten.

 

Mijn vraag: Wanneer ik dus de halffabrikaten ga leveren en het product in Portugal verkocht gaat worden met een prijs die pakweg 35% lager is dan de adviesverkoopprijs in Nederland. Kom ik dan nu of later in de problemen in Nederland m.b.t. de verkoopprijs. (het product wordt in winkels verkocht)

 

Enkele feiten:

- Van dit product zijn niet veel verschillende modellen te verkrijgen, dus zelfs als er een andere merknaam op staat is het product nog zeer eenvoudig te herkennen

- Het product zal in Nederland nog ongeveer 3 tot 4 jaar goed verkopen, hierna zullen we weer met iets nieuws op de markt moeten komen.

 

Advies, tips, vragen. Alles is meer dan welkom! Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je toestemming geeft om het product in Portugal op de markt te brengen, dan kan het via Portugal vervolgens ook in Nederland op de markt worden gebracht voor een lagere prijs. Dit heet paralle import, binnen de EU is dat toegestaan op grond van het vrij verkeer van goederen. Dus het kan ten koste gaan van je eigen omzet.

 

Dit zou je in het contract met de Portugese fabrikant kunnen regelen, bijvoorbeeld door af te spreken dat hij alleen aan winkels daar mag leveren. Je moet dan wel opletten dat het contract niet in strijd is met de Europese Mededingingsregels, hangt vooral af van marktaandelen.

 

Maar het is de vraag of naleving van het contract goed te controleren is. Is het een mogelijkheid om de hele productie in Portugal laten doen en zelf in Nederland te leveren tegen lagere prijs, maar wel met dezelfde marge?

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Richard.

 

De prijs in Nederland is goed en wil ik zo houden. Enige verlaging van de kostprijs zal zogezegd in eigen zak worden gestoken om geld over te houden voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Dit is tevens nodig door een meningsverschil met mijn vennoot in het verleden.

 

Een contract zou zeker mogelijk zijn om parallelle import te voorkomen, naleving controleren zal ook niet heel moeilijk zijn. Iedereen kent iedereen in mijn branche, mijn verkooppunten zullen mij ook zo snel mogelijk op de hoogte brengen indien ze het gevoel hebben dat mijn product op een manier verkocht wordt die niet klopt. Tot zover is dit dus positief.

 

Echter wanneer iemand uit Nederland mijn product in Portugal ziet voor €550 en deze in Nederland wil kopen maar vervolgens een prijs te horen krijgt van €750.. Dan krijgen uiteindelijk mijn verkooppunten toch het idee dat ik woekerprijzen reken o.i.d.? Het verschil is natuurlijk wel te verklaren.. Zal ik dit risico dan voor lief moeten nemen of toch de standaard advies verkoopprijzen aan laten houden in Portugal en kijken of dat succes heeft? De aantallen die gemoeid gaan met de lagere prijs zijn in ieder geval interessant.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp wat je bedoelt. Een bepaald prijsverschil met het buitenland zal de klant wel accepteren, maar moet niet te groot worden. Denk niet dat de klant je zozeer als woekeraar zal zien, maar hij zal wel proberen het product in Portugal te kopen. Maar wellicht dat iemand van HL met meer commerciele achtergrond daar iets over kan roepen.

 

Vanuit juridisch perspectief adviseer ik je om afspraken met de fabrikant altijd te laten toetsen op EU regelgeving, zowel over exclusiviteit als prijs. Met name afspraken over (advies)prijzen kunnen strijdig zijn met Mededingingsregels, als daardoor de handel tussen lidstaten wordt beinvloed.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Met afspraken over adviesverkoopprijzen ben ik bekend, maar ik wil niks in een contract vastleggen behalve dan deze parallelle import.

 

Mijn product kost hier in de winkel €769,00 inclusief btw. Zou je ook bij deze hoge bedragen een verschil van 30% aan kunnen houden? Bij 30% wordt het tevens niet meer interessant om het product weer terug naar Nederland te halen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.