• 0

mede-eigenaar worden! doen of niet????

Beste forumbezoekers,

 

Ik zit met het volgende. Ik kan zo in een eethuis als 3e mede-eigenaar inspringen waarbij ik voor 33% eigenaar word (VOF als rechtsvorm). Ik hoef hier naast arbeid geen andere middelen in te brengen. Als mede-eigenaar krijg is 3.000,- bruto salaris p/mnd. De bedoeling is om de zaak naar zo'n 1 jaar te verkopen, per persoon zullen we er zo'n 20.000,- aan overhouden.

 

Met mijn huidige situatie hou ik nu zo'n 2.000,- netto p/mnd over.

 

Mijn vraag is wat er fiscaal voor mij bij komt kijken om zo in een bestaande VOF te stappen en wat ik er per maand netto aan overhou. Zal het financieel en fiscaal gezien beter voor mij zijn dan mijn huidige situatie?

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

 

Alvast bedankt.

 

JuniorOndernemer (in spe)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je netto in de ondernemerssituatie overhoud is niet te zeggen. Is afhankelijk van je persoonlijke situatie en een pensioen, auto, alimentatie of hypotheekrente aftrek hebben op dat soort situaties bijv. allemaal invloed.

 

Maar grofweg denk ik dat je op basis van wat je schrijft, 3000 bruto als ondernemer + 20.000 bonus aan het einde van het jaar, fiscaal en financieel meer geld overhoud, dan de 2000 die je nu netto in je huidige situatie hebt. Is dat voldoende info voor je om nu verder te kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Een andere berkenwijze is de volgende.

 

Bij een netto inkomen van ongeveer € 2.000,00 hoort een bruto inkomen van ongeveer € 3.000.

 

Bij ondernemersschap heb je ook recht op zelfstandigenafrek; startersaftrek en winstvrijstelling.

 

Zo beredeneert is het dus voordeling om deel te nemen in de VOF.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de nuttige reacties.

 

Ik vraag mij ook af met wat voor belastingen ik te maken krijg. Wat ik weet (denk) is dat ik dan vernootschapsbelasting moet afdragen. Is dit correct of komt er nog meer bij kijken? En bedraagt deze belasting 40% van mijn jaarinkomen? Heb ik dan ook recht op een teruggaaf?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de zekerheid in je huidige situatie? Vaste baan, pensioenopbouw, ziektekostenverzekering, ww bij eventueel ontslag? En hoe ziet die zekerheid er uit nadat het eethuis over een jaar is verkocht? Kun je dan zo weer in een nieuwe baan stappen?

 

Waar is die 20.000 euro per persoon op gebaseerd? Liggen daar nu al (harde) afspraken over met een potentiële koper of is dat een "hoopvolle verwachting"?

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij ook af met wat voor belastingen ik te maken krijg. Wat ik weet (denk) is dat ik dan vernootschapsbelasting moet afdragen. Is dit correct?

Het gaat hier om een VOF. Vennootschapsbelasting is de belasting die (o.a.) een BV over zijn winst afdraagt. In een vennootschap onder firma is het resultaat maal jouw aandeel in de VOF je inkomen en daar draag je inkomstenbelasting over af. Geen vennootschapsbelasting. 3000 euro bijschrijven op je rekening kan ook een afspraak zijn, het is goed mogelijk dat je over een hoger of lager bedrag belasting moet betalen. Probeer daar een goed beeld van te krijgen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Dag juniorenondernemer,

 

Die 3.000,- is een voorschot op het uiteindelijke resultaat. Als er naar rato minder resultaat in de VOF behaald wordt zul

je het teveel ontvangen bedrag terug moeten betalen.

 

Verder: vergewis je van de balans van de VOF voor je vennoot wordt. Nadat je eenmaal vennoot bent ben je

in prive aansprakelijk voor alle schulden van de VOF. In principe geldt dit naar rato maar als je medevennoten

niet kunnen betalen ben jij evenzogoed aansprakelijk voor schulden waar je wellicht part nog deel aan hebt.

 

Klinkt misschien wat negatief maar deze aspecten moet je wel meenemen in je besluit om met derden mee te gaan ondernemen.

 

Succes.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 1

Waarom willen ze jou als mede-eigenaar? Als ze wellicht ook een personeelslid in dienst kunnen nemen, waar bij verkoop van de onderneming niets aan betaald hoeft te worden? Waarschijnlijk ga je meer doen dan wat je normaal deed met jouw beroep: het leiden van een onderneming, waarvoor vaardigheden nodig zijn en wat verantwoordelijkheden met zich meebrengt. Wil je dat?

 

De keuze voor het ondernemerschap is meer dan het berekenen en afwegen van twee inkomens.

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de nuttige reacties.

 

Ik zal proberen het verhaal met het volgende iets duidelijker te maken.

 

De huidige 2 eigenaren zijn familieleden van mij waarbij eerlijkheid en vertrouwen vanzelfsprekend zijn. Deze 2 vennoten doen momenteel in principe alles zelf (naast enkele personeelsleden) en het werk wordt voor hen letterlijk te veel. Ze zijn puur met de zaak bezig en willen minder uren kunnen maken. Daarnaast benaderen zij mij al een langere tijd om hen te adviseren en te helpen daar waar nodig is. Wat zij van mij nodig hebben is mijn kennis en ervaring wat betreft leidinggeven en ondernemen in het algemeen en zij zien mij als de juiste persoon om hen van een aantal taken te ontlasten.

 

Wat betreft de verwachte verkoopprijs? Deze is gebaseerd op een taxatie.

 

Ik hoop hiermee de situatie beter te hebben geschetst.

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de nuttige reacties.

 

Ik zal proberen het verhaal met het volgende iets duidelijker te maken.

 

De huidige 2 eigenaren zijn familieleden van mij waarbij eerlijkheid en vertrouwen vanzelfsprekend zijn. Deze 2 vennoten doen momenteel in principe alles zelf (naast enkele personeelsleden) en het werk wordt voor hen letterlijk te veel. Ze zijn puur met de zaak bezig en willen minder uren kunnen maken. Daarnaast benaderen zij mij al een langere tijd om hen te adviseren en te helpen daar waar nodig is. Wat zij van mij nodig hebben is mijn kennis en ervaring wat betreft leidinggeven en ondernemen in het algemeen en zij zien mij als de juiste persoon om hen van een aantal taken te ontlasten.

 

Wat betreft de verwachte verkoopprijs? Deze is gebaseerd op een taxatie.

 

Ik hoop hiermee de situatie beter te hebben geschetst.

 

Mijn eerste reactie was ook: too good to be true.....

 

Je hoeft geen mede-eigenaar te worden om mee te delen in de winst van de verkoop. Als de enige reden is dat ze jou willen betrekken en je daar goed voor willen belonen dan zou ik voor die korte periode een andere constructie kiezen. Laat ze jou maar gewoon in dienst nemen met een enorme bonus bij de verkoop.

 

Een VOF brengt veel aansprakelijkeheidsrisico met zich mee en ondanks dat het familie is: als het niet nodig is, zou ik het gewoon niet doen.

 

Probeer goed te kijken naar wat jullie willen bereiken en kies dan de veiligste constructie.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de verwachte verkoopprijs? Deze is gebaseerd op een taxatie.

Er ligt dus een taxatie op basis waarvan de 2 eigenaren de zaak met 60.000 euro winst kunnen verkopen. En ze willen er over een jaar sowieso vanaf. Waarom dan niet nú verkopen? In een jaar kan veel gebeuren en de horeca is behoorlijk gevoelig voor economische omstandigheden (kijk naar de aangekondigde bezuinigingen).

 

Niet om wantrouwig te doen, maar wat is hun motivatie om jou een jaar lang 3000 euro te betalen en dan de verwachte winst bij verkoop door drieën te delen, in plaats van nu verkopen en per persoon 10.000 euro extra te incasseren?

Link naar reactie
  • 2

Beste JO,

 

Zoals Michiel volkomen terecht opmerkt gaat het bij de keuze voor ondernemerschap - en het starten/instappen in een onderneming - om meer dan het afwegen van twee inkomens. Heb je de consequenties ten aanzien van bijvoorbeeld jouw inzet, verantwoordelijkheid en risico al overdacht? En jezelf afgevraagd of je over voldoende branchekennis en -ervaring beschikt en over de juiste ondernemerscompetenties?

 

Jij wordt in deze constructie ondernemer (in een VOF), dat betekent dat je geen salaris krijgt. Er kan geen gegarandeerd bedrag aan jou worden gegeven omdat jij als ondernemer wordt beloond op basis van het gezamenlijk behaalde bedrijfsresultaat. Òf de vennoten moeten afzien van al hun winstaanspraken en jou zelfs bij een totale winst van minder dan die 30.000 uit eigen zak willen compenseren. Het bedrag van € 3.000,- kan bedoeld zijn als een voorschot, en zal dan later moeten worden verrekend. Als alle partners gelijk worden beloond zou er per jaar in het eethuis tenminste sprake moeten zin van een winst van € 108.000,- (3 partners maal € 3.000 per maand maal 12). Een dergelijk hoog rendement is op het eerste gezicht niet in overeenstemming met de taxatie van de inventaris en goodwill van € 60.000,-. Bovendien zou er bij deze winst ook sprake moeten zijn van een behoorlijke omzet: ruim € 700.000,- uitgaande van het gemiddelde rendement van 15 % bij een fastservicebedrijf.

 

Ondanks een taxatie (door wie: een onafhankelijk expert of bijvoorbeeld de eigen boekhouder?) geldt ook dat het verkoopbedrag voor de onderneming op geen enkele manier is gegarandeerd. Dit is afhankelijk van ondermeer de marktsituatie, en die is in de horecabranche op dit moment nog steeds slecht.

 

Als iemand zonder inbreng en kosten en met grote beloftes over winst en vermogen wordt verleid om in te stappen in een VOF kan er meer aan de hand zijn dan in eerste instantie wordt verteld. Dat hoeft in jouw geval niet zo te zijn, maar zelfs als het familie betreft is het instappen in zo’n bedrijf risicovol. Als je toch jouw huidige baan zondermeer kunt en wilt opgeven dan is de suggestie van Manon van een loondienstverband en een goede bonus minder risicovol. Jij bent bij deelneming in deze vennootschap namelijk aansprakelijk - ook privé - voor alle eventuele schulden en verplichtingen.

 

Als je toch wilt starten als ondernemer doorloop dan alle stappen die ook bij een reguliere bedrijfsovername van belang zijn, zoals het inzien van verlies- en winstrekeningen en de balansen. Wordt er genoeg winst gemaakt? Welke bezittingen en schulden zijn er? Welke verplichtingen zijn er aangegaan (bijvoorbeeld t.a.v. leningen, huur, brouwerij, personeel, e.d.) en onder welke voorwaarden? Vraag eens een objectief oordeel van een onafhankelijke deskundige over de cijfers, het bedrijf en de situatie. Leg juist als er sprake is van vrienden of familie altijd vóór je begint alle afspraken over taakverdeling, verantwoordelijkheden, winstverdeling, e.d. vast in een VOF-contract (daarvan zijn op bedrijvensites genoeg voorbeelden te vinden).

 

Veel wijsheid en succes gewenst.

Groet,

 

Paul

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.