• 0

Verzameltopic : affiliate marketing

Mod-edit

Onderstaande reactie(s) zijn afgesplitst van dit topic met als doel te dienen als openingspost van het nieuwe verzameltopic "Affiliate Marketing"

 

We zitten inderdaad bij Trade Tracker en zijn zeker niet dol enthousiast. Grootste probleem is dat Trade Tracker natuurlijk zelf verdient als er iets verkocht wordt via hun systeems dus ze zijn er niet bij gebaat om je goed voor te lichten (althans dat lijkt zo).

 

Ten eerste hebben we de kosten er nog niet eens uit (opstart en maandelijks).

Dit topic is afgesplitst van dit oorspronkelijke topic

 

 

Daarnaast is het heel veel werk. Als je begint, weet je er nog niet zoveel vanaf en de accountmanager die we toen hadden, had ook niet heel veel uitgelegd. Omdat je er zelf niks van weet, weet je ook niet wat je moet vragen. Dingen waar je tegenaan loopt:

- Sites worden automatisch goedgekeurd behalve als je expliciet vraagt om die instelling aan te passen.

- Enorm veel troep sites, variërend van sites waar onze banner naast die van een sexlijn stond tot gewoon link farms.

- Verschrikkelijke praktijken van kortingscodesites (de goede erbuiten gelaten). Wat er gebeurt is dat zo'n site jouw assortiment opneemt of jouw winkel. Een klant ziet in ons bestelproces een veld staan waar een code ingevuld kan worden dus googled nog even of er ergens een kortingscode is (vanuit de klant begrijpelijk). Die is er niet maar als je googled kom je op een kortingscode site waar staat: klik hier voor de kortingscode. Dan klikken ze, komen ze weer in onze winkel, krijgen geen kortingscode maar hebben wel (zonder dat ze het weten) een trade tracker cookie. Dat is dus gewoon bedriegen. Die sites hebben we allemaal handmatig moet uitzoeken want tenslotte werd alles automatisch goedgekeurd. Je kunt namelijk wel aangeven dat je de kortingscodesites niet wilt, maar ja dat vertellen ze je niet.

- Ander vervelend punt: een klant googled een product en komt bij ons. Kijkt rond in de winkel, vult zijn wagentje en verdwijnt dan weer om 10 minuten later via een trade tracker link weer terug te komen op de site en zijn bestelling af te ronden. Wat gebeurt er dan: klant googled nog even voor de zekerheid om te kijken of een product niet ergens anders ook te krijgen is tegen een betere prijs (ook weer logisch en gebeurt vooral bij duurdere producten), klant ziet hetzelfde product op een andere site (namelijk een webmaster die onze datafeed gebruikt) en klikt erop. Als hij dan via die site doorklikt, komt hij bij ons terug met een cookie. Oftewel, de klant was al bij ons en komt dan weer terug. Aan de ene kant denk ik: oké de klant had bevestiging nodig, die heeft hij gevonden en dus gekocht. Aan de andere kant, wij verkopen vooral unieke producten die toch nergens anders te krijgen zijn dus waarschijnlijk had de klant ook dan gewoon teruggekomen.

- Ik ben nog steeds niet heel blij als ik een bestelling krijg via TT want het kost gewoon een heel groot deel van de marge terwijl het dus niet substantieel meer omzet oplevert. We groeien hard maar daar maajt het affiliateverhaal eigenlijk niet echt een deel van uit.

 

We hebben nu een nieuwe accountmanager, op zich een betere, maar deze maakte een foutje: we wilden de provisie verlagen en hij stelde voor om het in groepen in te delen (brons, zilver, goud). De percentages waarover we spraken waren voor ons de totale percentages. Wat gebeurt er bij de inregeling: hij gebruikt de genoemde percentages als percentage voor de webmasters en gooit daar zijn eigen 30% bovenop. Omdat dit dan al gecommuniceerd is, draai je het ook niet zo makkelijk terug want je bent dan voor webmasters een onbetrouwbare partij. Beetje jammer. Oplossing is nu dat het wat moeilijker is om in zilver en goud te komen (meer bestellingen nodig).

 

We zijn nu wel wat intensiever bezig om specifieke banners en advertorials te maken voor specifieke sites. Maar ook daar komt weinig reactie op. Ik heb bijvoorbeeld op een bepaald moment alle reissites een berichtje gestuurd met de vraag of ze behoefte hadden aan iets specifieks (bijvoorbeeld zonnebrandcreme ofzo). Kreeg gewoon nul reacties. Terwijl ze zich wel aanmelden, dus wat heb je er dan aan.

 

Er zijn eigenlijk (zoals iedereen ook zegt) een paar sites die wel wat verkopen en de rest eigenlijk niet.

 

Nog wat administratieve dingen:

Onze conversie leek heel laag en dat kwam omdat er één site was die automatisch elke seconde een klik genereerde.....tsja dan is je conversie van klik naar aankoop gemiddeld natuurlijk erg laag. Dat soort dingen moet je dus echt goed op letten.

Het feit dat je niet gewoon kunt mailen maar via dat ticketsysteem moet werken is ook super irritant.

Het is heel veel werk om de sites te selecteren die zich aanmelden. Je wilt iedereen een eerlijke kans geven dus bekijken we alle websites serieus.

 

Nou dit was het geloof ik wel :-) Meer vragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Manon,

 

Oef, wat een enorme reactie op mijn kleine aanvulling. Maar dit is zeer leerzaam, vooral voor potentiële merchants, maar ook voor mij en andere Affiliates.

 

Allereerst: ik begrijp je gemengde gevoelens over de commissie die je moet uitbetalen als er een sale is via een Affiliate. Daar staat tegenover de frustratie van Affiliates wanneer er sales worden afgekeurd om dubieuze redenen (ontdubbeling of andere redenen).

 

Je verhaal van kortingscode sites is natuurlijk schandalig, die moeten keihard worden aangepakt. Maar als je commissie moet betalen omdat iemand eerst bij jouw website geweest is, dan weer terugkomt via een Affiliate, dat is geen slechte zaak. Bezoekers kopen gemiddeld pas bij het vijfde bezoek, en misschien had de bezoeker helemaal niet teruggekomen als de Affiliate er niet was geweest.

 

Bekijk het eens zo: Dat je een deel van je marge kwijt raakt aan commissie is natuurlijk waar. Maar welk deel van je marge raak je kwijt aan alle andere marketinguitingen (inclusief SEO inspanningen voor je eigen site)? Bij Affiliate marketing weet je in ieder geval zeker wat je ervoor teruggekregen hebt.

 

Wel is het meest gehanteerde systeem van last-cookie-counts niet optimaal. Ook wij als Affiliates hebben vaak de frustratie dat we een klant helemaal warm hebben gemaakt voor een product, waarna een linkfarm er met de sale vandoor gaat.

 

Duidelijk is dus dat er een hoop te verbeteren is bij de Affiliate netwerken. Ik denk dat de accountmanager van Tradetracker je inderdaad een hoop ellende had kunnen besparen. Ik heb een soortgelijke frustratie: merchants die sales maar niet goedkeuren, niet reageren, en accountmanagers die ook niet in beweging komen: heel irritant.

 

Dan nog een laatste reactie op je vraag voor iets specifieks: wij hebben ook een reissite, en ja, goede zonnebrandcrème zouden we wel kunnen promoten (onze baby-paklijst doet het erg goed). En als je nog meer specifieke reisproducten hebt, dan is dat ook interessant voor ons.

 

Link naar reactie
  • 0

O, nog even over je eerste opmerking: doordat TradeTracker ook verdient aan een sale, zouden ze juist WEL gemotiveerd moeten zijn om je goed voor te lichten. Beter een langdurige klant dan een tijdelijke, uitgemolken klant lijkt me.

 

Dat zal ook wel hoor, het is meer mijn frustratie ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Allereerst: ik begrijp je gemengde gevoelens over de commissie die je moet uitbetalen als er een sale is via een Affiliate. Daar staat tegenover de frustratie van Affiliates wanneer er sales worden afgekeurd om dubieuze redenen (ontdubbeling of andere redenen).

 

Begrijp ik volledig, wij gaan daar ook heel zorgvuldig mee om en hebben weinig afkeuringen. Wij hebben ook weinig retouren dus dat scheelt ook.

 

Je verhaal van kortingscode sites is natuurlijk schandalig, die moeten keihard worden aangepakt. Maar als je commissie moet betalen omdat iemand eerst bij jouw website geweest is, dan weer terugkomt via een Affiliate, dat is geen slechte zaak. Bezoekers kopen gemiddeld pas bij het vijfde bezoek, en misschien had de bezoeker helemaal niet teruggekomen als de Affiliate er niet was geweest.

 

Eens hoor, daarom schreef ik dat ook hierboven. Tegelijkertijd zien wij aan onze statistieken natuurlijk heel goed hoeveel mensen hun sale ook afronden als ze eenmaal een winkelwagen hebben aangemaakt en daar kunnen we toch conclusies uit trekken die niet heel positief uitvallen voor de affiliate klanten.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Manon ik zou als ik jou was eens contact opnemen met Daisycon een toch grotere partij als Tradetracker met alle respect. Hier zitten ook de grote site's aangesloten zoals Marktplaats.nl Korting.nl etc etc. Het is maar een tip maar doe er je voordeel van zou ik zeggen!

 

We hebben in de aanloop naar dit verhaal ook gesproken met Daisycon maar hun bereik op het gebied van kindersites is echt heel klein, heb de aantallen nog ergens liggen. Affiliate4U is gefocust op de kindermarkt dus dat is ook nog een overweging. TT had ook technisch gezien zeer goede mogelijkheden en dat is bij A4U weer een stuk minder.

Daisycon is voor ons daarom niet nuttig.

Link naar reactie
  • 0

Misschien ook interessant om te weten waarom we er niet mee stoppen.

We zijn vanaf 1 februari bezig en beginnen steeds beter te begrijpen hoe en wat. Onze focus ligt nu op het selecteren van de sites die we zelf echt interessant vinden. Daar nemen we dan contact mee op en daar gaan we dan specifieke content aan aanbieden.

 

De affiliate wereld bestaat en leeft. Op zich is het een zeer goede manier in theorie: je betaalt alleen bij een sale ipv dat je een advertentie plaatst waar je niks voor krijgt. Het principe is logisch.

 

We zien nog dingen die we nog niet geprobeerd hebben en werken daar nu aan.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

 

Zullen we een verzameltopic openen: Ervaring met Affilliate Marketing? Waar zowel affilliates als verkopers hun boodschap kwijt kunnen. Maar geen spammerts...

 

Als ik maar niet opnieuw hoef te typen :-) Lijkt me leuk!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar affiliatepartijen als Daisycon die sterk in B2B zijn. Daisycon zelf is dat niet in ieder geval, Tradetracker vlg mij ook niet.

 

Weet iemand welke partijen wel relatief goed in B2B-affiliates vertegenwoordigd zijn?

 

Frans

 

Voor zover ik weet en ik doe met de meeste netwerken wel wat, helaas geen eentje..

Link naar reactie
  • 0

Waarom bouw je niet zelf een netwerk in adwords. Daar zijn de mogelijkheden enorm in het display netwerk.

 

Is wel veel werk maar je kunt klein beginnen en specifiek targeten. Als ik zie hoeveel werk Manon er mee heeft dan kun je dat het beste zelf bouwen.

 

Is officieel wel geen affiliatie maar als het draait is CPA (Kosten per acquisitie) je affiliatie. Opstart kosten zijn het testen en vinden van de juiste site's.

 

Ik zie daar dus geen verschil (affiliatie en het display netwerk). Affiliatie netwerken maken daar ook gebruik van.

Link naar reactie
  • 0

Google heeft twee netwerken: Adwords voor de adverteerder en Adsense voor degene die google-advertenties op zijn site plaatst.

 

Via Adwords kan ik advertenties plaatsen in het inhoudsnetwerk van google. Het inhoudsnetwerk is het totaal van alle sites die via adsense google-advertenties weergeven.

 

Die advertenties worden op dezelfde manier geplaatst als in de zoekresultaten, namelijk gekoppeld aan je keyword.

 

Stel dat ik een reclame over hypotheken heb lopen dan plaatst google mijn advertentie op websites/artikelen die over hypotheken gaan.

 

Dit kan een standaard adwords-tekstadvertentie zijn, maar ook een banner/beeldadvertentie.

 

Wordt er op die banner geclicked dan betaal ik het adwords-tarief en een deel daarvan gaat als adsense-inkomsten naar de eigenaar van de betreffende website.

 

Het is dus een cpc-systeem. Andere vormen zoals pay-per-sale o.i.d. zijn dus niet mogelijk.

 

Verder heb je als ik het goed heb controle over de websites in het inhoudsnetwerk waar je advertentie getoond wordt.

 

Er zitten namelijk veel sites tussen die gewoon volledig oninteressant verkeer genereren.

 

Als voorbeeld: ik verkoop lockers. Op youtube loopt een trailer van de bekende film 'the hurt locker' , en wie komt er met z'n advertentie in beeld.....juist, alsof alle kijkers van de hurt locker op zoek zijn naar mijn product.

 

Dit kun je weer voorkomen door of youtube uit te schakelen, of in dit geval 'the hurt locker' als uitsluitingszoekwoord in je campagne op te nemen waardoor hij voor die woordcombinatie niet getoond wordt.

 

Op deze manier het inhoudsnetwerk van google gebruiken vergt tijd en aandacht, en dat heb ik momenteel niet echt, dus ik moet nog even kijken of ik er mee ga experimenteren.

 

De gedachte is wel aardig iig

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

"Het is dus een cpc-systeem. Andere vormen zoals pay-per-sale o.i.d. zijn dus niet mogelijk."

 

 

Andere vormen is wel mogelijk, als je een goede historie hebt opgebouwd dan kun je de conversie optimiser gebruiken. Daar kun je dan een cpa bod op zetten. Voor het zoeknetwerk zou ik dit niet doen. Voor het display netwerk wel.

 

 

Als je het zo hebt staan is de CPA je affiliatie.

 

B2B is wat moeilijker vast te stellen wat je CPA mag zijn. Je werft namelijk nieuwe klanten (lijnen) die als je het goed doet blijven komen. Het is dan ook van belang hier aparte campagnes op te bouwen. Om de CPA beter te kunnen regelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.