• 0

Klant betaalt met opzet teveel: hoe de BTW te verrekenen?

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw in de wereld van het ondernemen, en minderjarig. Nou moet ik binnenkort omzetbelasting aangifte doen. Nou is er alleen een factuur waar ik niet helemaal weet wat ik ermee moet doen. Ik beschrijf hieronder de situatie.

 

Ik heb namelijk voor een klant een factuur van 90 euro incl. BTW gemaakt, en deze klant heeft deze factuur voldaan, maar hij heeft 100 euro overgemaakt. Daar heb ik hem op gewezen en zij dat hij dat met opzet had gedaan voor de goede afhandeling van de opdracht.

 

Nou weet ik helaas niet wat ik met die 10 euro moet doen. Het is natuurlijk niet veel, maar ik neem wel aan dat er iets mee moet gebeuren. Heeft iemand daar meer informatie over?

 

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

UIt die 10 euro ook de BTW halen en boeken. En de rest boeken als omzet.

 

ok, dus het komt er op neer dat ik voor deze 'fooi' alleen de BTW moet betalen, en geen omzetbelasting.

 

Omzetbelasting en BTW zijn 2 namen voor dezelfde belasting.. :)

ik denk dat je inkomstenbelasting bedoelt? Je betaalt ook inkomstenbelasting over het bedrag ex btw want die tel je bij de omzet op..

 

je boekt dus

 

bank 10

aan te betalen BTW 1,60 (10 euro / 119 * 19)

aan Omzet 8,40 (10 euro / 119 *100)

 

(even opletten met de BTW dus, want 10 euro is al incl 19% btw, dus 10 euro is 119% en die reken je terug naar 100% )

Link naar reactie
  • 0

Zie Handboek Ondernemen 2010 (paragraaf 9.5):

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_ondernemen_2010_aa9701z01fd.pdf

 

of de website van de Belastingdienst over Kleine-ondernemersregeling (2009):

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/btw_aangifte_doen_betalen/btw_bedrag_berekenen/btw_bedrag_berekenen-09.html

 

Vraag is af te dragen BTW, niet zo zeer de minimale omzet, maar goed, dat is een detail... ik ken geen verschil voor minderjarige ondernemers, maar misschien dat iemand dat aanvult of kan bevestigen. Ondernemer ben je sowieso onder deze regeling.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zie Handboek Ondernemen 2010 (paragraaf 9.5):

http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_ondernemen_2010_aa9701z01fd.pdf

 

of de website van de Belastingdienst over Kleine-ondernemersregeling (2009):

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/btw_aangifte_doen_betalen/btw_bedrag_berekenen/btw_bedrag_berekenen-09.html

 

Vraag is af te dragen BTW, niet zo zeer de minimale omzet, maar goed, dat is een detail... ik ken geen verschil voor minderjarige ondernemers, maar misschien dat iemand dat aanvult of kan bevestigen. Ondernemer ben je sowieso onder deze regeling.

Er zijn voor minderjarige ondernemers inderdaad geen speciale regelingen.

 

Doe je zelf je boekhouding? In dat geval raad ik je aan (op z'n minst) een goed boek te kopen om alles een beetje op een rijtje te krijgen, want zonder basale kennis (bijv. dat BTW en omzetbelasting hetzelfde is) gaat die boekhouding waarschijnlijk niet kloppen...

Link naar reactie
  • 1

Ik doe inderdaad zelf mijn boekhouding.

 

En sorry, ik weet wel degelijk dat BTW en omzetbelasting hetzelfde is, ik haalde omzetbelasting alleen door de war met inkomstenbelasting.

 

Maar ik denk dat dit mij wel lukt

 

Bedankt!!!

Link naar reactie
  • 0

Maak naast de rekening omzet een rekening betalingsverschillen.

 

En boek daar de het betalingsverschil ex btw op en de btw op ontvangen btw.

 

Zo krijg je geen facturen administratie die niet overeenstemt met de ontvanger van de factuur.

De Kanjer

Link naar reactie
  • 0

BTW draag je alleen af als je die gefactureerd hebt. Zelf de BTW uit de 10 euro "fooi" halen, is dus geen oplossing. De oplossing van Shetlaz1 is dus de juiste. Je boekt dan dus:

 

bank 100

aan crediteuren 90

aan betalingsverschillen 10

 

crediteuren 90

aan omzet 75,63

aan te betalen BTW 14,17

 

succes!

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

BTW draag je alleen af als je die gefactureerd hebt.

 

Nee hoor, ook over niet gefactureerde omzet moet je BTW afdragen.

 

Art 8 lid 1 en lid 2 van de Wet op de Omzetbelasting luiden als volgt:

 

1. De belasting (BTW) wordt berekend over de vergoeding.

2. De vergoeding is het totale bedrag dat ter zake van de levering of dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen. Ingeval ter zake van de levering of dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, komt in plaats daarvan hetgeen is voldaan.

 

Eigenlijk vrij logisch, want anders zou je met je klant kunnen afspreken minder op de factuur te zetten dan hetgeen hij moet voldoen. Omzetbelasting ontduiken wordt dan vrij gemakkelijk en dat is uiteraard niet de bedoeling :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

BTW draag je alleen af als je die gefactureerd hebt.

 

Nee hoor, ook over niet gefactureerde omzet moet je BTW afdragen.

 

Art 8 lid 1 en lid 2 van de Wet op de Omzetbelasting luiden als volgt:

 

1. De belasting (BTW) wordt berekend over de vergoeding.

2. De vergoeding is het totale bedrag dat ter zake van de levering of dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen. Ingeval ter zake van de levering of dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, komt in plaats daarvan hetgeen is voldaan.

 

Eigenlijk vrij logisch, want anders zou je met je klant kunnen afspreken minder op de factuur te zetten dan hetgeen hij moet voldoen. Omzetbelasting ontduiken wordt dan vrij gemakkelijk en dat is uiteraard niet de bedoeling :)

 

Je hebt gelijk.... niet alleen wat je gefactureerd hebt. Ik zie die € 10 echter als "fooi"/prijsverschil en voor zover ik weet, zit daarin geen BTW begrepen

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gaat misschien om iets kleins maar ik vind het wel interessant te weten hoe het zou moeten. Ik heb namelijk ook weleens van die facturen waarop bv staat

product 10,-

kredietbeperking 5,-

15,- ex btw

17,85 totaal

met dan de tekst dat als het binnen 2 weken de kredietbeperking eraf getrokken mag worden.

 

Ik begreep dat de btw altijd overeen moet komen met wat op het factuur staat, dus als je het volgens de regels zou doen is het dan

te vorderen btw 2,85

inkoopkosten 12,85

tegenover 15,70 naar de bank

 

ipv dus 1,90 btw.

 

Misschien rare vergelijking maar hier komt het btw niet overeen met wat het werkelijk zou moeten zijn. Nu vindt de belastingdienst het vast niet erg als je het opnieuw uitrekent en dus gewoon 1,90 btw vorderd ;) . Maar zou je af te dragen btw niet ook hetzelfde moeten zijn met het factuur die je hebt verstuurd? Enige oplossing dan creditfactuur sturen?

Link naar reactie
  • 0

@TomK: met die paar euro blijf je onder de correctiedrempel, dus als dat de enige correctie is, heb je niets te vrezen als je daar geen btw over af draagt.

-----------------------------------

 

Het theoretische kader zoals ik het zie?

 

Ik zie een aantal mogelijkheden. Vooropgesteld: als er in het geheel geen btw afgedragen of teruggekregen wordt omdat de KOR van toepassing is, dan doet het niet terzake, tenzij de afnemer als ondernemer afneemt - die zal een aanvullende factuur dan wel prettig vinden.

 

Verder is het de vraag of hier ter zake van de levering of dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, of dat er bijvoorbeeld sprake is van een schenking door een familielid/vriend. Een vergelijking met het (overigens bekritiseerde) draaiorgelmanarrest (Tolsma-arrest, als je hem gewoon geld geeft is er geen btw verschuldigd, als je hem geld geeft om door te gaan of juist te stoppen kan er wel sprake zijn van btw-plicht) gaat hier mank, omdat er wel degelijk sprake is van een prestatie en een vergoeding daarvoor, het gaat alleen om de hoogte van de vergoeding. De vraag is dus of die betaling kan worden gesplitst in een vergoeding (incl. btw) en een gift zonder btw. Zo nee, dan is het totale ontvangen bedrag de vergoeding inclusief btw en niet het op de factuur vermelde bedrag. Fooien aan werknemers behoren ook niet tot de belaste prestaties, omdat er een overeenkomst is met de ondernemer, niet met de uitvoerende werknemer. Als het de ondernemer is die de fooi krijgt, zoals bij TomK het geval is, is dit anders. In de literatuur zijn twee kampen, maar beide kampen geven aan dat wanneer de ondernemer de fooi krijgt, deze in beginsel ziet op de prestatie en dus aan btw is onderworpen. Dus staat in dit geval alleen de vraag nog open of het hier de ondernemer is die die 10 euro krijgt, of TomK als privépersoon.

 

Dan de andere kant. Bij het geven van een betalingskorting wordt het corresponderende deel van de omzetbelasting overigens op verzoek terugbetaald door de belastingdienst (art. 29 Wet OB). Dit kan dmv een AMvB worden beperkt, maar dat is voor zover ik weet niet gebeurd. Praktisch kun je in de aangifte natuurlijk ook de lagere, werkelijk ontvangen omzet opgeven, of dit feitelijk ook wordt geaccepteerd durf ik niet te zeggen, volgens de Richtlijn zou het wel zo moeten werken.

 

Overigens zou dit ook zo moeten werken bij het afronden van contante betalingen op veelvouden van 5 cent.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.