• 0

Klanten schrikken af doordat ik te jong ben?

Ik ben momenteel 19 jaar , en ben een autobedrijf begonnen sinds een weekje.. Ik heb momenteel 6 auto's op voorraad. Laatst was er een klant gekomen voor een auto , en toen die kwam , gaf ik die gene een hand enz , en ik zag gelijk dat ze het heel erg raar vonden(Blik van de klant = ??? ??? ??? ). Dus begon de klant een raar smoesje te verzinnen om toch ''opeens'' geen interesse te tonen in auto , waarvoor de klant 100 km heeft gereisd.

 

De bedrijf is ongeveer 330 m2.

 

Wat zou de reden hiervan kunnen zijn? Heeft het echt te maken met dat ik te jong ben? Of kan het eventueel andere redenen hebben?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey Altan

 

N.a.v. je gemelde yesmomenten en autoverkopen van de afgelopen tijd ben ik wel benieuwd hoe je nu tegen dit topic aankijkt

 

Frans

 

Ik weet dat klanten mij serieus nemen. Omdat ik weet hoe ik moet praten en hoe ik moet omgaan met mijn klanten. Ik kom nu ook veel meer zelfverzekerder naar voren. ''Ik ben te jong'' kan eventueel wel een probleem zijn , maar als je je werk gewoon goed aanpakt , kan zoiets geen probleem zijn. Tenminste , dat is dan mijn ervaring tot nu toe. Omdat ik dit soort tegenslagen toch heb overwonnen voel ik me nog sterker. Ik voel van binnen dat ik steeds en steeds sterker in mijn schoenen sta , waardoor ik bijvoorbeeld niet meer moe kan worden. Ik heb vandaag 15 uur gewerkt , en het lijkt alsof ik maar 1 uurtje heb gewerkt , zelfs dat niet eens.

 

Ik weet dat het goed gaat komen. Deze conclusie trek ik doordat wanneer een bedrijf met redelijk hoge vaste kosten begint , en gelijk de eerste maand + in deze crisis tijd , letterlijk winst boekt , dan betekend het voor mij, dat er een toekomst in die ene bedrijf zit.

 

Meestal maak je 3-4 maanden verlies. Tenminste , ik heb veel rond gevraagd , en alle ondernemers die ik ken zeggen allemaal dat ze de eerste paar maanden verlies hadden gedraaid.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

Ik weet dat het goed gaat komen. Deze conclusie trek ik doordat wanneer een bedrijf met redelijk hoge vaste kosten begint , en gelijk de eerste maand + in deze crisis tijd , letterlijk winst boekt , dan betekend het voor mij, dat er een toekomst in die ene bedrijf zit.

 

Meestal maak je 3-4 maanden verlies. Tenminste , ik heb veel rond gevraagd , en alle ondernemers die ik ken zeggen allemaal dat ze de eerste paar maanden verlies hadden gedraaid.

 

Maak je geen zorgen.. die verlies maanden gaan ook nog wel komen, is ook helemaal niet erg en dan zit je soms gewoon weer met "de billen bijelkaar" omdat het toch wel weer even spannend is of het goed komt. Maar dat hoort bij ondernemen! en neemt zeker niet weg dat je trots mag zijn dat je de eerste maand goed hebt afgesloten.. een goed begin is het halve werk!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik weet dat het goed gaat komen. Deze conclusie trek ik doordat wanneer een bedrijf met redelijk hoge vaste kosten begint , en gelijk de eerste maand + in deze crisis tijd , letterlijk winst boekt , dan betekend het voor mij, dat er een toekomst in die ene bedrijf zit.

 

Meestal maak je 3-4 maanden verlies. Tenminste , ik heb veel rond gevraagd , en alle ondernemers die ik ken zeggen allemaal dat ze de eerste paar maanden verlies hadden gedraaid.

 

Maak je geen zorgen.. die verlies maanden gaan ook nog wel komen, is ook helemaal niet erg en dan zit je soms gewoon weer met "de billen bijelkaar" omdat het toch wel weer even spannend is of het goed komt. Maar dat hoort bij ondernemen! en neemt zeker niet weg dat je trots mag zijn dat je de eerste maand goed hebt afgesloten.. een goed begin is het halve werk!

 

Daar geef ik je 100% gelijk in. Turkse gezegde: winst en verlies zijn broeders van elkaar.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat het goed gaat komen.

om in de gezegdes te blijven: "alles wat je aandacht geeft, groeit!"

en in jouw geval: " -kan niet- ligt op het kerkhof en -wil niet- ligt ernaast..."

 

zolang jij ervan overtuigd bent dat je (ondanks je leeftijd) gewoon goed kan verkopen, kan je dat ook. Succes!

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 3

Ik heb even getwijfeld of ik dit op het forum zou zetten of niet. Zoals je ziet zet ik het toch online, in de hoop dat anderen aanvullen/bevestigen/corrigeren waar nodig. Daar heeft de TS het meeste profijt (en anderen die ook een autobedrijf willen starten ook).

 

Afgelopen zaterdag ben ik bij Altan en zijn autohandel langsgeweest. Daar zijn me een aantal dingen opgevallen die voor een deel al ter plaatse met Altan heb gedeeld. Overigens is Altan een leergierige jongen die open staat voor advies. Misschien dat het goed is wat minder advies van anderen aan te nemen en ook zelf een eigen lijn te trekken, want zo veel mensen, zo veel verschillende adviezen!

 

De 5 P's

Het belangerijkste om in de autohandel van goedkopere auto's te kunnen verkopen zijn de 5 p's (prijs, prijs, prijs, prijs, presentatie). Aan de ene kant wil de klant een koopje (prijs), anders ging hij wel naar de dealer. Aan de andere kant wil de klant graag een auto die er super uitziet (wat eigenlijk niet kan voor die lage prijs). De prijzen lijken mij wel in orde, en daar krijg je anders snel genoeg feedback op van klanten.

De presentatie dus. De auto's staan in een hal zoals ze zijn aan komen rijden. Soms met de neus naar de ingang, soms met de neus naar de andere kant. Dat 2 rijen naast elkaar. Dan is er nog een stukje achteraan opzij waar ook 2 auto's neergezet zijn. Ik denk dat het belangerijk de auto's netjes neer te zetten en ze te presenteren. Daarvoor zou ik de auto's scheef tegen de ene muur zetten, zoals ik dat ook zaterdag heb omschreven. Daardoor lijkt het meer een showroom ipv opslagruimte. Bijkomend voordeel is, dat als er een auto uitgehaald moet worden, niet eerst andere auto's aan de kant gezet moeten worden.

Wat betreft de indeling, kun je het beste de auto waar de meeste vraag naar is (de Yaris neem ik aan) achterin zetten bijvoorbeeld de golf cabrio vooraan. Aangezien Altan 20 auto's wil aanschaffen, staan de auto's zoals ze nu staan. Zodra je er daadwerkelijk 20 hebt, passen er op mijn manier meer in en loop je minder alle auto's aan de kant te zetten.

 

De auto's

De auto's laat je poetsen dacht ik gelezen te hebben. Let er wel op dat ze ook van binnen schoon moeten zijn. Dat draagt bij aan de betere indruk die de klant krijgt van de auto. Als je daar zelf geen oog voor hebt, leer dan gewoon heel kritisch te kijken!

Ik zou aanraden om ook wat werk aan auto's door je buurman te laten doen. Je hebt daarmee een garage naast de deur en die moet je te vriend houden. Al was het alleen al om eens iets te kunnen lenen. Ook zou je misschien met hem kunnen overleggen dat hij een auto die je gekocht hebt even kort naloopt. Als hij als monteur er een keer om heen loopt en een klein blokje rijdt, weet hij meer van de auto dan de vorige eigenaar.

 

Verkoopgesprek

Anderen hier kunnen veel beter aangeven hoe een verkoopgesprek het beste loopt. Ik zou het als volgt doen:

- Klant begroeten, voorstellen en meenemen naar de auto waar hij voor komt (heeft immers afspraak)

- Laat de auto zien, vertel er wat bij en doe ook vooral de motorkap open (9 v/d 10 klanten hebben er niks mee, maar willen het toch zien).

- Verloopt dat goed en toont de klant interesse, biedt aan de auto naar buiten te rijden om hem bij daglicht te kunnen bekijken en biedt evt een proefrit aan

- De klant emmert wat over een deukje en een plekje (hij is aan het afdingen) en er gaan wat bedragen heen en weer. Zit jij en de klant qua prijs in de buurt, laat de klant proefrijden.

- Na de proefrit is het zaak de deal rond te maken.

Specifieke don'ts:

- In het buitenlands met anderen praten, wat de koper niet kan verstaan. Beter geen anderen erbij, jij bent de verkoper dus horen andere medewerkers afstand te houden.

- Klant herhaaldelijk vragen of hij serieus is (anders was hij toch niet gekomen? Ook al is hij niet serieus zal hij toch aangeven serieus te zijn)

- Een klant alleen laten proefrijden als hij de auto koopt (de proefrit is onderdeel van het koopproces en niet de beloning van het kopen).

- Je standpunt over hoe iets te doenen herhaaldelijk wijzigen (eerst proefrit aanbieden, later toch geen proefrit willen doen, waarna het toch weer wel kan mits de koper eerst de auto koopt.

 

Overige adviezen, leg voor jezelf vast, op papier(!), welke procedure je hebt voor bijvoorbeeld een proefrit (dan hoef je dat niet ter plekke te bedenken), omgang met je handelskenteken (tip: koop van die klemmen bij de automaterialenhandel, werkt beter dan elastiekjes of tape), inkopen van een auto (punten die je na loopt als je een auto koopt) en zo voorts.

 

Zo, dat is al een hele lijst. Ik hoop dat er wat reacties komen van anderen die het al dan niet met me eens zijn :-)

Link naar reactie
  • 0

Sommige klanten zijn gewoon sneaky. Die zeggen van jaaaa ik wil een proef ritje maken , MAAAAAAAAAAAAAAAAAR ik wil er wel 1 nachtje over nadenken. Dan is het voor mij simpel zat. Ga maar eerst nadenken , kom dan maar weer terug voor een proefritje. En ik ben bij meerdere handelaren geweest , en die zeggen precies hetzelfde zoals ik het zeg. Eerst nadenken , dan pas proefritje.

 

+

 

Ik heb de auto's met de neus naar de ingang/uitgang gezet. Nu ziet het er wel beter uit. Bedankt voor de tip :)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Je moet wel serieus geintresseerd zijn in een auto. Waarom zou ik 5 auto's naar buiten sjouwen , waarna ik pas die ene auto eruit heb die jij even rond wil rijden?

 

Als je niet serieus geinteresseerd bent , dan houd het gewoon op. Als je zegt van ik vind de auto leuk ik wil hem hebben, dan kun je eventueel een proefritje mee maken. Maar als je zegt van ik moet er wel eerst een nachtje over nadenken , dan houd het per direct op voor mij.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Je moet wel serieus geintresseerd zijn in een auto. Waarom zou ik 5 auto's naar buiten sjouwen , waarna ik pas die ene auto eruit heb die jij even rond wil rijden?

 

Als je niet serieus geinteresseerd bent , dan houd het gewoon op. Als je zegt van ik vind de auto leuk ik wil hem hebben, dan kun je eventueel een proefritje mee maken. Maar als je zegt van ik moet er wel eerst een nachtje over nadenken , dan houd het per direct op voor mij.

 

dat is nogal een verkeerde instelling.

Niemand gaat zeggen dat ze hem willen voordat ze een proefrit gemaakt hebben.

De meeste mensen zullen na een proefrit er nog even over willen nadenken.

 

Dus als jij gaat roepen van: als je een proefrit wil maken moet je eerst zeggen dat je hem wil hebben zullen veel mensen al direct weglopen, komt namelijk wel heel erg arrogant en onvriendelijk over.

 

Dat jij kennelijk je garage zo inricht dat je meerdere auto's naar buiten moet rijden om iemand een proefrit te kunnen laten maken is echt jouw probleem en hoort nu eenmaal bij het werk dat je zal moeten doen om te kunnen verkopen.

 

Als je een paar klanten die een proefrit zo behandeld gaat dat snel genoeg rond bij alle familie en vrienden van die voormalig potentiele klant en zal je zeer snel een slechte naam opbouwen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet wel serieus geintresseerd zijn in een auto. Waarom zou ik 5 auto's naar buiten sjouwen , waarna ik pas die ene auto eruit heb die jij even rond wil rijden?

 

Als je niet serieus geinteresseerd bent , dan houd het gewoon op. Als je zegt van ik vind de auto leuk ik wil hem hebben, dan kun je eventueel een proefritje mee maken. Maar als je zegt van ik moet er wel eerst een nachtje over nadenken , dan houd het per direct op voor mij.

 

dat is nogal een verkeerde instelling.

Niemand gaat zeggen dat ze hem willen voordat ze een proefrit gemaakt hebben.

De meeste mensen zullen na een proefrit er nog even over willen nadenken.

 

Dus als jij gaat roepen van: als je een proefrit wil maken moet je eerst zeggen dat je hem wil hebben zullen veel mensen al direct weglopen, komt namelijk wel heel erg arrogant en onvriendelijk over.

 

Dat jij kennelijk je garage zo inricht dat je meerdere auto's naar buiten moet rijden om iemand een proefrit te kunnen laten maken is echt jouw probleem en hoort nu eenmaal bij het werk dat je zal moeten doen om te kunnen verkopen.

 

Als je een paar klanten die een proefrit zo behandeld gaat dat snel genoeg rond bij alle familie en vrienden van die voormalig potentiele klant en zal je zeer snel een slechte naam opbouwen.

 

Dan ga ik morgen naar bmw + mercedes + jaguar dealer en ga ik zeggen van dat ik de dikste van de dikste auto wil rond rijden. MAAAR, ik moet wel eerst een nachtje over nadenken.

 

Probeer dat maar is een keertje uit.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
en een reus om die rare kneus recht te zetten. Wie zet Siemi op +1

 

Ja sorry, dat was ik. Ik had inmiddels al een mail naar een moderator en een CC naar Siemi gestuurd om dit recht te zetten. Kwestie van iets te snel klikken.

Nogmaals waardering ;-)

Link naar reactie
  • 0

Dat is toch wel de ruimte voor een discussie waard Altan.

Ik ben namelijk van mening dat een auto niet alleen zich zelf moet verkopen, maar de handelaar ook.

Er zijn altijd veel kijkers en minder kopers, maar een handelaar die voor mij de moeite neemt om een paar auto’s opzij te zetten zodat ik een proefrit kan maken, blijft bij mij wel in mijn hoofd hangen.

Dat is namelijk toch dat beetje extra service. Natuurlijk kost jou dat moeite, maar jij wil een auto verkopen. Daarnaast is een auto kopen wat anders dan de aankoop van een cd.

Ook als je in een lager segment zit, is voor de klanten in dat segment, die auto erg veel geld. Dat houdt nu eenmaal vaak in, kijken, kijken,kijken, nadenken, afwegen en bij gelijke eindstand, ,maakt die fijne verkoper die moeite wilde doen, toch het verschil.

 

Het zal echt niet altijd lonen, maar als de service goed is, komen klanten echt bij je terug

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Dan ga ik morgen naar bmw + mercedes + jaguar dealer en ga ik zeggen van dat ik de dikste van de dikste auto wil rond rijden. MAAAR, ik moet wel eerst een nachtje over nadenken.

 

Probeer dat maar is een keertje uit.

Eh, dat was de laatste keer voor een nieuwe BMW 335d, MB C320 CDI en een Audi A 2.7tdi geen enkel probleem. Sterker nog, de MB dealer had er geen staan en heeft hem van een andere vestiging laten komen. Je hebt mijn auto gezien, dus je weet ook dat het nog even geen van die 3 is geworden (al scheelt het niet veel met de 335d). Wat was je punt ook al weer?

Link naar reactie
  • 0

ten eerste is dat onzin, omdat dat niet in elke winkel het geval is, ten tweede gaat het daar helemaal niet om.

Een cd is als voorbeeld genomen omdat je heel wat sneller aanschaft dan een auto... maar misschien had ik beter een zak chips als voorbeeld kunnen nemen

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0
Dan ga ik morgen naar bmw + mercedes + jaguar dealer en ga ik zeggen van dat ik de dikste van de dikste auto wil rond rijden. MAAAR, ik moet wel eerst een nachtje over nadenken.

 

Probeer dat maar is een keertje

 

geen idee hoe dat daar gaat, maar is nogal een verschil of je zo een kapitale nieuwe auto wil gaan kopen of een oud bakkie van jou...

In het eerste geval weet je zeker dat de auto 100% goed is en zal de verkoper ook redelijk snel een inschatting maken hoe geintereseerd je bent of zou kunnen zijn.

 

Bij jou wordt de beslissing om wel of niet te kopen voor misschien wel 80 of 90% gemaakt door de ervaring van de proefrit waaruit moet blijken hoe goed de auto nog rijd en of niet alles van ellende uit elkaar valt als er gas gegeven wordt.

 

en daarbij: hoeveel mensen denk je dat er bij zo een dealer binnenlopen en roepen: doet u me die maar! graag direct meenemen.

Meeste klanten daar zullen er wel langer als 1 nachtje over moeten nadenken.

Link naar reactie
  • 0

Het punt is dat een auto kostbaarder is en dat een gebruikte auto met risico's is verbonden. Daarom willen mensen graag een keer tegen de banden aan schoppen (al weet niemand eigenlijk waarom) en een proefrit maken. De proefrit is dan ook niet bedoeld om te kijken of de auto lekker rijdt, want dat doen de meeste auto's wel, maar of de auto vertrouwen geeft voor vele probleemloze kilometers/jaren. Dan kan het zijn dat zelfs een auto waar technisch niets aan mankeert niet na afloop van een proefrit gekocht wordt, omdat er niet het gevoel is dat de auto probleemloos gaat zijn.

 

ik heb wel eens gehoord dat slechts 1 op de 4 proefritten eindigt met een transactie. Laat 100 mensen proefrijden en je hebt 25 auto's verkocht ;D

Link naar reactie
  • 0

ten eerste is dat onzin, omdat dat niet in elke winkel het geval is, ten tweede gaat het daar helemaal niet om.

Een cd is als voorbeeld genomen omdat je heel wat sneller aanschaft dan een auto... maar misschien had ik beter een zak chips als voorbeeld kunnen nemen

 

Begrijpend lezen....

 

Als je zelfs een cd kunt luisteren voor aanschaf dan is een proefrit met een auto helemaal vanzelfsprekend.

Link naar reactie
  • 0

Laatste auto die ik kocht stond midden in de showroom. Ik was er eigenlijk voor een andere auto maar vond die niets. Verkoper zei probeer eens een ander type alleen om te kijken wat dat is. Prima. Man is 15 min bezig geweest om de auto eruit te halen. 1 Week later stond de auto op mijn naam :).

 

Wat de conculegas doen stoor je daar niet aan. Onderscheid je van de rest. Komen ze naar een auto kijken moet je eigelijk al met de sleutels klaar staan en koffie ;) Ongeacht de waarde van de auto. Nu kopen ze er een van 300 over 1 jaar een van 2000. Enz Enz. Sta je klaar voor ze dan maakt het niet uit hoe oud je bent.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk zelfs dat als een verkoper de moeite neemt om een auto naar buiten te rijden terwijl het veel werk is (??? dit is toch een deel van je taak als verkoper?), ik in gelijke omstandigheden daar m'n karretje kocht. (in gelijke omstandigheden bedoel ik dezelfde auto voor een gelijkwaardig bedrag bij een andere verkoper die mij die service niet geeft)

 

PS is het nou echt zoveel werk om die auto ff goed te showen?

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een kameraad , en die heeft 50 auto's op voorraad. En die moet soms letterlijk 10 tot 20 auto's duwen om die ene autotje naar buiten te brengen.

 

En hij zegt kei hard: Als de klant serieus geinteresseerd is haal ik die ene auto eventueel wel eruit. Maar als die zegt van dat die een nachtje over na moet denken houd het op. Dan zeg ik gewoon: ga maar eerst nadenken , kom dan terug.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.