• 0

Klanten schrikken af doordat ik te jong ben?

Ik ben momenteel 19 jaar , en ben een autobedrijf begonnen sinds een weekje.. Ik heb momenteel 6 auto's op voorraad. Laatst was er een klant gekomen voor een auto , en toen die kwam , gaf ik die gene een hand enz , en ik zag gelijk dat ze het heel erg raar vonden(Blik van de klant = ??? ??? ??? ). Dus begon de klant een raar smoesje te verzinnen om toch ''opeens'' geen interesse te tonen in auto , waarvoor de klant 100 km heeft gereisd.

 

De bedrijf is ongeveer 330 m2.

 

Wat zou de reden hiervan kunnen zijn? Heeft het echt te maken met dat ik te jong ben? Of kan het eventueel andere redenen hebben?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vind het een beetje kul en zeker ongepast om iemands (prijzen) beleid ter discussie te stellen op dit forum!

Ook als jij vindt dat iemand hulp kan gebruiken ( wat op zich wel een nette gedachte is), is dat niet iets om in het openbaar te uiten in maar doe je dat beter per pm.

 

ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0
Die klant zou mij van te voren bellen , bij een eenmanszaak kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld door omstandigheden even niet bij je bedrijf kunt zijn. Daarom zeg ik ook altijd tegen mijn klanten , bel mij een half uurtje of zelfs een uurtje van te voren om misverstanden tegen te gaan.

Eh...nee. Afspraak is afspraak. Dan moet dat andere maar even wachten. Typisch voorbeeld van het gebrek aan klantgericht denken dat in de tweedehands autobranche zo sterk aanwezig is. Ik heb regelmatig tweedehands auto's gekocht bij diverse concurrenten van je, en het is niet 1 keer normaal verlopen.

 

Als ik een afspraak met je heb en je bent er niet, dan ben ik best bereid om 10 minuten te wachten, maar als je er dan nog niet bent, dan ben je mij voorgoed als klant kwijt. Simpel. Alternatief is dat je mij (op tijd) belt dat je verhinderd bent - het moet toch niet gekker worden dat je als potentiele klant met een afspraak moet bellen of het uitkomt dat je die afspraak nakomt...

Link naar reactie
  • 0

Dit klopt, dit maak ik ook vaak mee. Als jij je klant gewoon netjes te woord staat en netjes behandeld en hun echt een vertrouwen geeft zullen zij daar ook niet meer aan twijfelen! :)

Link naar reactie
  • 0

Dit klopt, dit maak ik ook vaak mee. Als jij je klant gewoon netjes te woord staat en netjes behandeld en hun echt een vertrouwen geeft zullen zij daar ook niet meer aan twijfelen! :)

 

Vertrouwen is heel belangrijk bij de verkoop/aankoop van een auto. Ik ben in de oriëntatiefase voor een andere tweede hands auto i.v.m. gezinsuitbreiding maar op internet kun je niet zien of een kinderwagen in de kofferbak kan.

 

Dus aantal weken geleden op naar occassion center en maar passen. Ik ga dus geen auto kopen op dat moment! Of er moet echt een interessante auo bij staan.

 

Op het moment dat ik de showroom binnen kom, komt de verkoper naar mij toe en maakt een vriendelijk praatje. Ik heb dus gevraagd of ik mocht passen dus voor verkoper is al duidelijk dat ik niet voor een bepaalde auto kom en waarschijnlijk dus niks ga kopen.

 

Passen was geen probleem dus meerdere auto's geprobeerd en na een tijdje komt de verkoper weer naar me toe en vraagt ik misschien een bakkie koffie wil. Lekker! Verkoper geeft tevens aan dat proefritje geen probleem is, moet ik maar even aangeven als ik dat wil. Nu stond er niet echt een interessante auto bij en heb de verkoper duidelijk uitgelegd dat op dit moment niks voor mij erbij zit. Verkoper wenst mij nog een prettige dag en ik weer naar huis.

 

Al met al was ik erg klantvriendelijk geholpen ook al wist de verkoper dat ik daar geen auto ging kopen op dat moment. Maar ik blijf zeker de auto's die binnen komen in de gaten houden en als er een bijzit die interessant is, koop ik hem.

 

Waarom? Omdat het een vriendelijke verkoper was die vertrouwen uitstraalde. En niet een die meteen alles afkapt en denkt: Ach daar heb je er weer een, kijken kijken niet kopen!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die klant zou mij van te voren bellen , bij een eenmanszaak kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld door omstandigheden even niet bij je bedrijf kunt zijn. Daarom zeg ik ook altijd tegen mijn klanten , bel mij een half uurtje of zelfs een uurtje van te voren om misverstanden tegen te gaan.

Eh...nee. Afspraak is afspraak. Dan moet dat andere maar even wachten. Typisch voorbeeld van het gebrek aan klantgericht denken dat in de tweedehands autobranche zo sterk aanwezig is. Ik heb regelmatig tweedehands auto's gekocht bij diverse concurrenten van je, en het is niet 1 keer normaal verlopen.

 

Als ik een afspraak met je heb en je bent er niet, dan ben ik best bereid om 10 minuten te wachten, maar als je er dan nog niet bent, dan ben je mij voorgoed als klant kwijt. Simpel. Alternatief is dat je mij (op tijd) belt dat je verhinderd bent - het moet toch niet gekker worden dat je als potentiele klant met een afspraak moet bellen of het uitkomt dat je die afspraak nakomt...

 

De probleem is dat er heel veel mensen gewoon liegen. Ze zeggen dat ze zullen komen , maar ze komen niet. Dan wacht je daar dus voor jan l*l. Daarom vind ik het beter als de klant een half uur of zelfs een uur van te voren belt.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Dit klopt, dit maak ik ook vaak mee. Als jij je klant gewoon netjes te woord staat en netjes behandeld en hun echt een vertrouwen geeft zullen zij daar ook niet meer aan twijfelen! :)

 

Ik geef geen reactie meer op dit soort comments. Begin een autobedrijf , Dan zul je begrijpen wat ik al die tijd hier probeerde uit te leggen.

 

Succes verder

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Je bent een auto bedrijf begonnen maar uit je houding en reacties krijg ik het gevoel dat je het runnen van een auto bedrijf eigenlijk helemaal niet leuk vind en al die (potentiele) klanten enkel maar een stel zeikerds en leugenaars vind...

 

Waarom ben je nu eigenlijk dit bedrijf begonnen, wat is je motivatie hierbij?

Link naar reactie
  • 0
De probleem is dat er heel veel mensen gewoon liegen. Ze zeggen dat ze zullen komen , maar ze komen niet. Dan wacht je daar dus voor jan l*l. Daarom vind ik het beter als de klant een half uur of zelfs een uur van te voren belt.

Nee, het probleem is dat ik op die manier niet als klant behandeld wordt, maar als een lastig iemand die jou van je belangrijke bezigheden afhoudt, en dan misschien ook nog de lef heeft een proefrit te willen maken.

 

Je klant is je bron van inkomsten, en al die andere dingen zijn ondersteunende werkzaamheden. Die klant moet je dus koesteren, ook al zal hij uiteindelijk niets kopen. Dat zou in ieder geval een hele goede manier zijn om je in deze branche te onderscheiden van je concurrenten...

 

Oh, en als jij niet een paar auto's aan de kant wil zetten omdat ik een proefrit wil maken, dan mag je die auto houden.

Link naar reactie
  • 0

De probleem is dat er heel veel mensen gewoon liegen. Ze zeggen dat ze zullen komen , maar ze komen niet. Dan wacht je daar dus voor jan l*l. Daarom vind ik het beter als de klant een half uur of zelfs een uur van te voren belt.

Nee, het probleem is dat ik op die manier niet als klant behandeld wordt, maar als een lastig iemand die jou van je belangrijke bezigheden afhoudt, en dan misschien ook nog de lef heeft een proefrit te willen maken.

 

Je klant is je bron van inkomsten, en al die andere dingen zijn ondersteunende werkzaamheden. Die klant moet je dus koesteren, ook al zal hij uiteindelijk niets kopen. Dat zou in ieder geval een hele goede manier zijn om je in deze branche te onderscheiden van je concurrenten...

 

Oh, en als jij niet een paar auto's aan de kant wil zetten omdat ik een proefrit wil maken, dan mag je die auto houden.

 

Als die klant nog een dagje erover na moet denken , dan hou ik hem liever.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Als die klant nog een dagje erover na moet denken , dan hou ik hem liever.

 

Volgens mij kun je met zo'n instelling geen bedrijf runnen. Wat dan als de klant wel terug komt? Verkoop je hem dan niet meer?

 

Tevens moet je je denk ik afvragen waarom mensen gaan liegen. Als je open en klantvriendelijk bent, heb je als klant volgens mij geen reden tot liegen. Dat sommige klanten het dan toch doen, ja dat moet je dan maar op de koop toenemen. Daarvoor moet je je af kunnen sluiten als ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik geef jullie hierbij niet gelijk. (gericht op 2de hands autohandelaren. Dus niet bedoeld voor dealers.) Bedankt voor de informatie.

Vraag ons dan in het vervolg ook maar niets meer, okay? Eigenwijs...

 

Ik hoef toch niet perse over alles ook met jullie eens te zijn? Sommige dingen wel en sommige dingen weer niet.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Probeer jezelf nu eens te onderscheiden van de rest. Wat is er nu mis mee om bijv. een uur van te voren zelf even met de klant te bellen:

 

“Goedemiddag met Altan. Wij hebben zo een afspraak. Ik wilde even verifiëren of deze nog staat? Ja? Prima, de koffie en een gevulde koek staan klaar.

Tot zo!”

 

Hoe moeilijk kan het zijn. Jij hebt je klant nodig. De klant niet jou.

Kruipen moet je voor de klant. Jij doet alles voor hem (binnen het haalbare) om hem maar die ene auto te verkopen. Al moet je ALLE auto’s naar buiten rijden. Who cares! Het is maar tijd en die tijd kan je geld opleveren. Laat zien dat je hem waardeerd. Vaak zat zal de deal niet door gaan. Maar alleen maar door je dienstverlenend op te stellen zullen de deals vaker wel doorgaan dan met je huidige houding.

 

Vergeet niet dat je klant ook kennissen/ familie/ vrienden/ buren heeft. Zouden allemaal jouw klant kunnen worden. Alleen maar omdat jij die ene man de juiste service hebt verleend die hij nodig heeft.

 

Service, service, service. Bedienen, bedienen, bedienen.

Alleen jij kan beslissen of je bij de rest van al die 2e handshandelaren wilt horen of dat jij juist die ene handelaar bent die net dat tikje extra geeft.

Alleen jij kan dat, alleen jij…….

 

Ferry

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het best vreemd dat klanten blijkbaar zo vaak hun afspraak niet nakomen. Je zegt zelf dat je niets kan veranderen aan het feit dat veel klanten "liegen", maar misschien kan je daar wél wat aan veranderen. Door voor jezelf na te gaan of er iets is wat de klant na jullie telefoongesprek heeft doen twijfelen, waardoor die de afspraak op de valreep toch maar niet nakomt bijvoorbeeld. Aangeven dat de klant moet bellen om extra te bevestigen is iets wat veel klanten volgens mij kan doen afhaken. Je maakt een afspraak en dat zou moeten volstaan bij een professional. Dan wil je als klant niet nog eens extra moeten bellen.

Beter zou zijn als je zelf je telefoonnummer zou geven, met de vraag of je klant daarnaar wil bellen mocht hij verhinderd zijn. Geen belletje van de klant betekent dan dat jij (soms misschien tevergeefs) op hem wacht.

Ik kan jouw eerste (telefonisch? via email?) contact met de klant niet beoordelen van hieruit, maar het kan nooit kwaad dat even onder de loep te nemen. Wat zeg je aan de telefoon en op welke manier? Hoe communiceer je via email? Is daar ruimte voor verbetering en zou dat klanten zover kunnen brengen dat ze ernstiger omgaan met hun afspraak, waardoor jij weer minder tijd verliest? Kritisch durven zijn voor jezelf brengt zoveel meer op dan te stellen dat er nu eenmaal dingen zijn waar je niks aan kan veranderen (en vervolgens ook niks meer te proberen). Overigens zullen er altijd wel mensen zijn die hun afspraak niet nakomen, maar het zou eerder uitzondering dan regel moeten zijn.

Succes ermee in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Moderatormodus:

 

Willen we deze discussie nog inhoudelijk van nut laten zijn voor Altans bedrijf, of willen we al zijn stappen grondig tegen het licht gaan houden zonder dat Altan dat zelf wellicht wil. Althan probeert op zijn manier een bedrijf op te bouwen, waar iedereen iets van kan vinden, maar dat is met elk bedrijf zo. Of hij daar wat mee doet moet Altan zelf weten, net als bij andere topcis waarin goede tips gegeven worden is het altijd aan de topicstarter om er wel of niet iets mee te doen.

 

Daarom: graag dit topic richten op Altans specifieke vragen als die er nog zijn, voor algemene discussies over tweedehands autohandelaren, hun aanpak en hun motivatie zijn andere plekken beter geschikt. Of Altan moet dit zelf toejuichen, maar daar krijg ik wat twijfels bij als ik de laatste 10 posts van dit topic zo lees.

Link naar reactie
  • 0

Altan... vertel nu eens wat voor jou de motivatie was om een bedrijf in tweedehands auto's te starten...

 

Ik vind het zelf leuk om in auto's te handelen. Het is iets wat ik leuk vind. Daardoor vind ik het ook niet erg als ik extra lang moet gaan werken. Of bijv bij tegenvallers , meeste mensen zullen daar wel moeite mee hebben denk ik. Maar ik pak die tegenvaller hard aan , wat ik helemaal geen probleem vind. Niets kan me tegenhouden.

 

Het aller belangrijkste is natuurlijk geld verdienen. Zonder geld , kan ik namelijk geen brood op de plank leggen. Geen brood op de plank=sterven met veel pijn.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.