• 0

waar moet ik aan voldoen mbt wet bescherming persoonsgegevens

Beste higherlevel leden,

 

ik heb een hoop gegoogled maar kom er niet uit, tot ik op deze site terecht kwam waar een hoop juridische vraagstukken beantwoord worden.

 

Ik heb een website waar men gratis een cv kan maken, vergelijkbaar aan: http://wwwpuntcv(-)generator.nl/

 

Mensen kunnen hun cv gratis aanmaken en bewerken, deze krijgen ze toegestuurd in word en pdf bestand.

Een erg leuke dienst die zijn tijd (qua coding en vormgeving) ver vooruit is.

 

Echter is het de bedoeling zoals bij iedere site dat ermee verdient wordt. Dit gebeurt op dit moment niet.

 

Ik heb de volgende opties:

 

- CV's doorverkopen aan bijvoorbeeld monsterboard.

mensen die dit dan niet willen kunnen dat aangeven en dmv een telefoontje (mollie a €2,-) de cv uit de database verwijderen.

 

- CV database aanleggen en werkgevers toegang verkopen (zoals bijv monsterboard dat doet)

mensen die hier niet in willen staan kunnen dat aangeven en dmv een telefoontje (mollie a €2,-) de cv uit de database verwijderen.

 

Nu is de grote vraag of dit wel mag? En of er voorwaarden zijn waar ik aan moet voldoen?

 

Ik hoop dat er hier iemand rondloopt die het antwoord op mijn vragen weet!

 

alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bas

 

Als je dergelijke gegevens van mensen gaat opslaan, zit je al vast aan de spelregels van de WBP. Dat zal bij verhandeling van die gegevens alleen maar erger worden, temeer als jij tegen betaling enkel een negatieve optie (zwijgen is toestemmen) aan mensen geeft om zich af te melden. Ik denk zelfs dat je het zo niet eens mag aanbieden, maar dat zal eerder het Burgerlijk Wetboek zijn.

 

Enfin, ik ben geen jurist, maar hopelijk volgt nog een inhoudelijke reactie van de HL juristen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

ik vind het ronduit SCHANDALIG dat men moet betalen om gegevens te kunnen verwijderen.

Waarom moet er 2 euro betaald worden via Mollie? waarom kan iemand niet gewoon via een formuliertje de verwijdering aanvragen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is ook maar een idee. er zal toch verdient moeten worden met dit systeem, ik ben enkel aan het uitzoeken op welke manier dat mogelijk is.

 

voorlopig kan iedereen nog voor niks en zonder verplichtingen gebruik maken van een top systeem. SCHANDALIG is het dus niet, want er gebeurt nog niets.

Link naar reactie
  • 0

Echter is het de bedoeling zoals bij iedere site dat ermee verdient wordt. Dit gebeurt op dit moment niet.

 

Ik heb de volgende opties:

 

- CV's doorverkopen aan bijvoorbeeld monsterboard.

mensen die dit dan niet willen kunnen dat aangeven en dmv een telefoontje (mollie a €2,-) de cv uit de database verwijderen.

 

- CV database aanleggen en werkgevers toegang verkopen (zoals bijv monsterboard dat doet)

mensen die hier niet in willen staan kunnen dat aangeven en dmv een telefoontje (mollie a €2,-) de cv uit de database verwijderen.

 

Wat is mollie?

 

Ik zeg ook maar eens SCHANDALIG! En ja, een idee kan ook schandalig zijn...

 

Enige manier waarop je dit kunt moreel doen is je leden voor het aanmaken van hun CV, de volgende tekst voor akkoord te laten tekenen:

 

"Wij verkopen uw persoongegevens aan overige bedrijven door. Als u dit niet wilt, brengen wij 2 euro bij u in rekening."

 

De vraag is dan nog steeds of het ook van de wet mag.

 

Brainstorm nog maar verder over je verdienmodel... Veel bedrijven hebben een gratis versie van de software, en een betaalde pro versie. En je hebt het verdienmodel van de vacaturesites, maar dan moeten leden makkelijk aan en uit kunnen vinken of ze hun CV aan de werkgevers willen laten zien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou nou, zo schandalig vind ik het nou ook weer niet hoor. Hij is gewoon op zoek naar een verdienmodel waarmee hij tevens de mogelijkheid biedt om het gratis te maken voor gebruikers.

 

Als er gewoon bij het aanmaken 2 grote knoppen staan met de keuzes:

 

1. Gratis CV maken, uw CV wordt tevens beschikbaar voor onze partners Monsterboard en ..., zij kunnen eventueel contact opnemen indien uw CV aanspreekt voor hun klanten.

 

2. CV maken tegen kleine vergoeding (2 euro). U hebt een mooi strak opgemaakt CV en dit CV wordt nooit beschikbaar voor andere behalve uzelf om wijzigingen aan te brengen.

 

Het is pas schandalig als je het in kleine lettertjes zet ergens tussen een lijst met algemene voorwaarden.

voorbeeldbuttons.thumb.png.6bd873b6690517f451419cad31b46755.png

voorbeeldbuttons.thumb.png.6bd873b6690517f451419cad31b46755.png

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is pas schandalig als je het in kleine lettertjes zet ergens tussen een lijst met algemene voorwaarden.

Zo kwam het op mij over.

 

De oplossing die je hebt bedacht ziet er mooi uit.

 

Maar dit is 1 mogelijk verdienmodel. Er zijn er meer te bedenken.

Link naar reactie
  • 0

Idd, met die laatste opmerking van XiaoDi ben ik het eens.

 

Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig basvd, voldoet je systeem aan de e-Portfolio NL standaard (NTA 2035)? Zo nee, dan is dat een interessante om eens naar te kijken: hoe meer dit soort profielen en CV's volgens deze uitwisselstandaard opgebouwd worden, hoe meer er mee te doen valt.

Link naar reactie
  • 0

Nou nou, zo schandalig vind ik het nou ook weer niet hoor. Hij is gewoon op zoek naar een verdienmodel waarmee hij tevens de mogelijkheid biedt om het gratis te maken voor gebruikers.

 

Als er gewoon bij het aanmaken 2 grote knoppen staan met de keuzes:

 

1. Gratis CV maken, uw CV wordt tevens beschikbaar voor onze partners Monsterboard en ..., zij kunnen eventueel contact opnemen indien uw CV aanspreekt voor hun klanten.

 

2. CV maken tegen kleine vergoeding (2 euro). U hebt een mooi strak opgemaakt CV en dit CV wordt nooit beschikbaar voor andere behalve uzelf om wijzigingen aan te brengen.

 

Het is pas schandalig als je het in kleine lettertjes zet ergens tussen een lijst met algemene voorwaarden.

 

bedankt voor je reactie! zoiets had ik inderdaad ook in gedachte. hoe ik het in wil vullen weet ik echter nog niet helemaal.

 

Idd, met die laatste opmerking van XiaoDi ben ik het eens.

 

Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig basvd, voldoet je systeem aan de e-Portfolio NL standaard (NTA 2035)? Zo nee, dan is dat een interessante om eens naar te kijken: hoe meer dit soort profielen en CV's volgens deze uitwisselstandaard opgebouwd worden, hoe meer er mee te doen valt.

 

Dat had ik nog niet gezien, ziet er erg interessant uit bedankt! Ik ga eens kijken of we de boel daar een beetje voor om kunnen leggen.

 

 

toch ben ik nog benieuw naar het volgende: is het nu wel toegestaan volgens de wet om (na akkoord van algemene voorwaarden ) eventueel met die 2 keuze mogelijkheden de cv's van degene die akkoord hebben gegeven te verkopen/delen met andere bedrijven?

Link naar reactie
  • 0

Als iemand expliciet, en dan bedoel ik dus heel duidelijk, zegt dat hij zijn cv gaat plaatsen en dat jij dat mag verspreiden dan mag dat natuurlijk. Dan is iemand echt baas over zijn eigen gegevens en ben je al 100x beter bezig dan de gemiddelde site die gegevens verspreid.

 

Wellicht kan een jurist hier ook nog even de concrete onderbouwing voor geven maar vooralsnog zie ik totaal geen probleem zowel ethisch als wettelijk.

 

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

djluc, bedankt voor je zeer nuttige reacties! ik ga direct aan de slag! heb nog wat nagezocht en als ik mensen inderdaad gewoon een duidelijke keuze geef zit ik op geen enkel gebied fout.

 

Ik zou ook graag nog van Jeroen bakker wat meer informatie krijgen betreffende het e-portfolio standaard. Ik heb al wat doorgelezen maar misschien kun jij me precies uitleggen wat je bedoeld?

 

de rest ook bedankt voor de nuttige reply's!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.