• 0

Belastingpapieren invullen

Hallo,

 

Ik ben bezig alles af te ronden van 2003, net terug van me vakantie en kan dus weer aan de slag.

 

Korte info : Bedrijf november gestart, dus twee maanden slechts in het afgelopen jaar. Bedrijf is een eenmanszaak.

 

Nu heb ik van de belastingsdienst slechts 2 papieren om in te vullen.

- Aangifte omzetbelasting

- Opgaaf omzetbelasting

 

Klopt het dat ik geen inkomsten belastings papier heb?

 

Wat betekend '5d - Vermindering volgens de kleine ondernemersregeling' ?

 

Bij '5a - Verschuldigede omzetbelasting' staat dat ik 1a t/m 4b moet op tellen en in vullen, echter is 2a ('2a - Leveringen/diensten waarbij de heffing van omzetbelasting naar u is verlegd') de voorbelasting.

 

Of begrijp ik punt 2a niet helemaal goed?

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals Benm al aangeeft... inkomsten belasting papierwinkel die ploft binnenkort op je deurmat (alvast veel plezier gewenst ;) )

 

Kleine ondernemersregeling betekent dat als je in het jaar 2003 minder dan 1345 euro aan BTW moet afdragen aan de fiscus dat je dat dan af mag trekken bij dit onderdeel, waardoor je dus niets hoeft af te dragen. Als je meer dan 1345 euro maar minder dan 1883 euro af moet dragen dan mag je hier 2,5 keer het bedrag aftrekken dat je bepaalt door het af te dragen BTW bedrag af te trekken van 1883 euro.

Dus stel je zou 1500 euro BTW af moeten dragen, dan mag je hier 2,5 x ( 1883 - 1500 ) = 2,5 x 383 = 957,50 euro invullen, waardoor je nog maar 542,50 euro BTW hoeft af te dragen.

 

2a heeft betrekking op inkopen die je gedaan hebt, waarbij de leverancier via een speciale regeling geen BTW aan jou in rekening gebracht hebt, terwijl de geleverde goederen/diensten normaal wel belast zouden moeten zijn met BTW. In dit geval wordt van je verwacht dat je over deze inkopen BTW aan jezelf in rekening brengt bij vraag 2a en dat je deze BTW meteen weer als voorbelasting aftrekt bij 5b (aftrek voorbelasting). Het voordeel van zo'n regeling is dus dat je niet eerst BTW hoeft te betalen, dat je pas maanden later terug krijgt.

 

Voorbelasting trek je dus af bij vraag 5b en niet bij 2a.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Dus je omzet belasting moet je gewoon invullen en terug sturen. Daar heb ik nog een vraagje over.

 

Ik blijf in een jaar onder de 1345 euro.. nu heb ik het vorige kwartaal dat bedrag al verminderd, maar het kwartaal daarvoor heb ik dat gewoon afgedragen.. mag ik dat nu in het laatste kwartaal ook nog terugvragen, en zoja, hoe doe ik dat?

 

Tevens hoorde ik dat je ook een jaaropgave of zoiets moest laten maken bij een accountant? Is dit verplicht?

 

En het formulier voor de inkomstenbelasting kun je gewoon aanvragen neem ik aan of niet?

 

Alvast bedankt.. zal voor de meeste wel logisch zijn deze vragen, maar ik ben er nog niet achter.

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie
  • 0

Na maanden maar weer eens hier kijken, op 6 oktober ben ik officieel ingeschreven bij de KvK, Als LdB-Kunstvormgeving,.ook een eenmanszaak- en heb ook dezelfde papieren gekregen. (overigens deze zelf aangevraagd)

Ik ben wel naar 2 x bij belastingvoorlichtingsavonden geweest, misschien een tip voor je, heb ik veel aan gehad en ga in februari weer.

wat deze twee papieren betreft, voorlopig hoef je nog helemaal niets in te vullen, kan je strekken tot 1 jaar of wel 2 jaar, of je moet zoveel gaan verdienen dan wordt dit verhaal een beetje anders.

 

voorlopig is btw nog genoem, of heb je al een wereld bedrijf??

 

groetjes Loes

 

 

Link naar reactie
  • 0

voorlopig hoef je nog helemaal niets in te vullen, kan je strekken tot 1 jaar of wel 2 jaar, of je moet zoveel gaan verdienen dan wordt dit verhaal een beetje anders

 

Pas alsjeblieft heel erg op met het uitstellen van het betalen van belasting. Als startend bedrijf is het best mogelijk 1 tot 2 jaar te rekken met het betalen, maar reken er dan wel op dat je in jaar 3 een hele dikke rekening gaat ontvangen. In het ergste geval moet je in 1 keer de belasting van 2 jaren betalen, en daar bovenop een voorschot voor het (dan) komende jaar.

 

Als het om kleine bedragen gaat kan het natuurlijk wel, maar bedenk dat de belastingdienst de ergste schuldeiser is die je kunt oplopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Kai,

 

of een jaaropgave verplicht is hangt af van de juridische structuur die jouw bedrijf heeft. Als je een eenmanszaak bent kan je best zelf een balans in elkaar zetten. De belastingdienst zal in de eerste drie jaar echter wel een keer komen controleren. Dus je dient er wel zeker van te zijn dat je balans klopt. Als je daar over twijfelt is het verstandig om dat door een administratie kantoor te laten doen of door een accountant, maar die laatste zijn meestal wel iets duurder.

Ik heb vorig jaar zelf ook mijn balans gemaakt en heb daar tot nu toe nog geen commentaar op gehad....

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Heb even navraag gedaan, en een jaaropgave is idd niet verplicht. Wel een winst en verlies rekening, en een balans. Ik ken iemand die accountant is, en die doet dat nu voor mij.

 

Hij zei wel dat ik een O-formulier opgestuurd had moeten hebben, maar na het nagevraagd te hebben bij de belastingdienst, zou ik een ander formulier moeten hebben, omdat de winst niet heel hoog was.

 

Nu stuurt de belastingdienst volgens mij toch nog een O-formulier op. Maakt dat veel uit? Je zal toch inkomstenbelasting moeten betalen, en het percentage zal bij elk formulier wel hetzelfde zijn.. of heb ik dat fout?

Startpunt voor bedrijfsuitjes, vrijgezellenfeesten en familiedagen in Limburg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.