• 0

Ben ik een Leider of een Manager?

Hallo HLers,

 

Ik zou graag willen weten hoe gedacht wordt over leiders en managers en de gedachte achter een leider.

"ben ik een leider of een manager".

 

Heeft een leider een visie waar die naar toe werkt ? Is dat dan een goede leider? of werkt een leider juist vanuit een toekomst beeld?

Kan een manager een leider zijn of is die juist meer gericht op het doorvoeren van de veranderingen van de leider.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een leider is in mijn ogen iemand die met enthousiasme en inspiratie een groep mensen mee kan krijgen in een bepaalde visie, juist gericht op de langere termijn dus met het oog op de toekomst. Een manager is iemand die precies de juiste middelen en mensen op de juiste plaats weet te coördineren. Verder zijn voor de manager sleutelwoorden plannen, organiseren, dirigeren en controleren.

 

In de praktijk speelt dit onderscheid minder en zal een manager ook moeten kunnen leiden en andersom, het is meer een theoretisch onderscheid.

 

Groet,

 

Arjuna Bosch

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn talloze voorbeelden van leiders die als ondernemer niet zoveel voorstelden, andersom ook trouwens. Misschien dat goede ondernemers een beetje van beide hebben: de visie en inspiratiekracht van leiders, gecombineerd met het coördinerend en uitvoerend vermogen van managers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een leider is in mijn ogen iemand die met enthousiasme en inspiratie een groep mensen mee kan krijgen in een bepaalde visie, juist gericht op de langere termijn dus met het oog op de toekomst. Een manager is iemand die precies de juiste middelen en mensen op de juiste plaats weet te coördineren. Verder zijn voor de manager sleutelwoorden plannen, organiseren, dirigeren en controleren.

 

In de praktijk speelt dit onderscheid minder en zal een manager ook moeten kunnen leiden en andersom, het is meer een theoretisch onderscheid.

 

Groet,

 

Arjuna Bosch

 

 

Ik bemerk in je eerste zin dat een leider zijn voor een ieder een ander beeld heeft en dat een leider een langetermijnvisie heeft dus naar de toekomst toe werkt. Dat vindt ik namelijk vreemd en kan het me enigszins voor een bestaand bedrijf als b.v Philips voorstellen. Maar ik zie een zelfstandig ondernemer als een leider die juist vanuit zijn visie van achter naar voren werkt om zijn (beeldvorming) te kunnen bewerkstelligen. Vandaar dus ook mijn vraag. Is mijn visie juist. Als ik hier een voorbeeld van mag geven. Zie ik een ondernemer die een idee bedacht heeft en die tenslotte gaat uitwerken tot het idee leeft zoals hij die bedacht heeft. Is dat niet een vorm van vanuit de gedachte werken? dus van achter naar voren?

 

Deze taak zie ik idd niet weggelegd voor een manager.

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn talloze voorbeelden van leiders die als ondernemer niet zoveel voorstelden, andersom ook trouwens. Misschien dat goede ondernemers een beetje van beide hebben: de visie en inspiratiekracht van leiders, gecombineerd met het coördinerend en uitvoerend vermogen van managers.

 

Dus dat betekend dat je een leider kan aanstellen die op basis van zijn ervaring en kennis de kar voort trekt maar geen ondernemer is om de nodige omzetten te behalen. (strateeg) begrijp ik dat goed?

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij vergelijk je twee zaken die niet te vergelijken zijn.

 

Een manager is een functie. Iemand in loondienst die een afdeling leidt, coordineert. ongeacht welke karaktereigenschappen hij/zij heeft

 

Een leider is iemand met bepaalde eigenschappen. Dat heeft niets met een functie te maken.

 

Karaktereigenschappen vergelijken met een functie is in mijn ogen een non-discussie, waarvan de link met ondernemen mij volledig ontgaat. Maar wellicht heb je daar zoals Joost al vroeg een goed antwoord op.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Goeiedag,

 

If I may, geef ik graag ook mijn visie en antwoorden hierover.

 

Q: Heeft een leider een visie waar die naar toe werkt ?

A: Uiteraard, en vanuit die visie stuurt hij

 

Q: Is dat dan een goede leider?

A: Dat hangt af van hoe rieel en goed zijn visie is, en de waarde die zijn visie geniet binnen zijn organisatie en of bedrijf.

Ook zal de manier waarop hij invulling geeft aan zijn visie hem een goede leidier kunnen maken.

 

Q: Werkt een leider juist vanuit een toekomst beeld?

A: Een leider kan vanuit zijn toekomst beeld, medebepaald door opgedane ervaring en kennis die hij zelf-,

of ter beschikking heeft, werken.

 

Q: Kan een manager een leider zijn of is die juist meer gericht op het doorvoeren van de veranderingen van de leider.

A: Een manager kan een leider zijn, als hijzelf de visie van een onderneming bepaald

 

 

Dit, "Wat is leiderschap", 's een vraag die gesteld werd tijdens een Managers cursus die ik volgde:

 

My vision of Leadership is:

To be able to Inspire people in a way.... to have them follow your footsteps and visions...

Admire your thougths and visual activities within a Community, an Organisation a Company or in Politics

 

 

www.twitter.com/readerstreet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.