Al enige tijd zijn wij bezig met het schrijven van een ondernemingsplan. Wij willen een fiets introduceren in Nederland op een onderscheidend prijsniveau, maar wel in een bestaand segment. Tijdens het begin stadium van dit ondernemingsplan hebben wij het doel gesteld om binnen 18 maanden 1% marktaandeel te veroveren. Nu beginnen wij te twijfelen of het überhaupt verstandig is geweest om vooraf een dergelijk doel te stellen zonder een grondig onderzoek naar de markt en de koop intentie van de consument. Wij begrijpen dat een enquête hier indicaties van kan verschaffen waarop uiteindelijk een marketingcampagne gebaseerd kan worden. Deze campagne moet dan een bereik hebben dat in verhouding staat tot het gewenste marktaandeel en de indicaties van de enquête. Helaas is de aankoop van een fiets vaak eenmaal in de 'zoveel' jaar. Een directe vraag om de koop intentie van de consument te peilen hebben wij dan ook vermeden om dat dit voor een vertekend beeld kan zorgen. Helaas heeft dit wel tot gevolg dat wij ons marktaandeel niet op deze wijze kunnen onderbouwen. Is er wellicht iemand bekend met andere mogelijkheden? Wij nemen aan dat er ondernemers zijn geweest die hetzelfde dilemma hebben ervaren, maar hier toch een oplossing voor hebben gevonden. Wil je een bank o.i.d. overtuigen om het plan te financieren, dan moet er natuurlijk wel een realistische onderbouwing van het te behalen marktaandeel aanwezig zijn. Bij voorbaat dank.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Fireztarter
Fireztarter
Beste Higherlevel bezoekers,
Al enige tijd zijn wij bezig met het schrijven van een ondernemingsplan. Wij willen een fiets introduceren in Nederland op een onderscheidend prijsniveau, maar wel in een bestaand segment. Tijdens het begin stadium van dit ondernemingsplan hebben wij het doel gesteld om binnen 18 maanden 1% marktaandeel te veroveren. Nu beginnen wij te twijfelen of het überhaupt verstandig is geweest om vooraf een dergelijk doel te stellen zonder een grondig onderzoek naar de markt en de koop intentie van de consument. Wij begrijpen dat een enquête hier indicaties van kan verschaffen waarop uiteindelijk een marketingcampagne gebaseerd kan worden. Deze campagne moet dan een bereik hebben dat in verhouding staat tot het gewenste marktaandeel en de indicaties van de enquête. Helaas is de aankoop van een fiets vaak eenmaal in de 'zoveel' jaar. Een directe vraag om de koop intentie van de consument te peilen hebben wij dan ook vermeden om dat dit voor een vertekend beeld kan zorgen. Helaas heeft dit wel tot gevolg dat wij ons marktaandeel niet op deze wijze kunnen onderbouwen. Is er wellicht iemand bekend met andere mogelijkheden? Wij nemen aan dat er ondernemers zijn geweest die hetzelfde dilemma hebben ervaren, maar hier toch een oplossing voor hebben gevonden. Wil je een bank o.i.d. overtuigen om het plan te financieren, dan moet er natuurlijk wel een realistische onderbouwing van het te behalen marktaandeel aanwezig zijn. Bij voorbaat dank.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27353-het-onderbouwen-van-een-marktaandeel-in-een-ondernemingsplan/Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag