• 0

Risico's nemen

Na mijn vorige column over het ondernemen in het algemeen. Nu iets specifiekers. Iets wat wel centraal staat in het ondernemen, maar lastig is om te beschrijven. Hoe ga je er mee om? Moet je het wel durven? Is het belangrijk?

 

Waar ik het over heb? De oplettende lezer had het al gezien aan de titel. Risico nemen.

 

Natuurlijk is ook deze column weer vanuit eigen ervaring en kennis. Risico nemen is belangrijk in het ondernemen. Eigenlijk neem je al behoorlijk wat risico voordat je überhaupt begint. De keuze om te gaan ondernemen is een risico. In welke mate hangt natuurlijk erg af van wat je precies gaat doen.

 

Maar de grootste beslissingen komen pas als je een tijdje aan de gang bent. Die grote beslissingen nemen veelal risico's met zich mee. Bijvoorbeeld de keuze wanneer je fulltime in je eigen zaak gaat werken. Lastige keuze en brengt ook veel risico's met zich mee. Het zou namelijk zo maar kunnen zijn dat je een paar maanden niets verdient.

 

Echter is dat risico klein ten opzichte van de winst die je er mee kan behalen. Indien je er voor kiest om full time te gaan werken aan je eigen zaak, kan je er op rekenen dat alles beter gaat lopen. Je kan namelijk de hele dag denken aan je eigen zaak en beter inspelen op veranderingen.

 

Ik denk dan ook dat hoe groter het risico wat je neemt is, hoe beter de resultaten daarvan kunnen zijn.

 

Een pand huren of kopen? Dat eerste personeelslid aannemen of niet?

Allemaal keuzes die een aanzienlijk invloed kunnen hebben op de toekomst van je bedrijf. Durf die risico's te lopen!

 

Die gedachten komen vanuit je gevoel. Je bent al een ondernemer dat gaat schijnbaar goed anders denk je niet na over uitbreiden of wat dan ook. Je bent vanuit je gevoel dat bedrijf gestart. Vertrouw op je gevoel om ook door te gaan waar je goed in bent. Namelijk keuzes maken voor je bedrijf.

 

Toen ik begon als ondernemer had ik er ook moeite mee. Geloven in je zelf, vertrouwen in dat onderbuik gevoel. Dat is eng, want stel je toch eens voor dat het fout gaat!

Nu, een paar jaar verder. Is dat allemaal anders. Die angst is er nog steeds en dat is ook gezond, want dat houdt je scherp. Maar durf keuzes te nemen. Van die ene keuze valt je bedrijf niet zomaar om.

 

Let wel, ik stel nu niet dat je er niet over na moet denken. Elke keuze moet een doordachte keuze zijn. Risico's moet je inschatten (hele aparte tak van sport) en dan gewoon gaan. Neem dat bedrijf over! Huur die vakantiekracht in! Groei!

 

Zonder die risico's te nemen zal je nooit groot worden. Het nemen en accepteren van die risico's maakt jou net wat anders dan al die ondernemers die afwachten en wel zien wat er gebeurd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is altijd leuk om een succesverhaal te lezen. Maar waarom krijg ik bij deze column een beetje hetzelfde gevoel als bij een beleggingsadvies?

 

Ik lees een enthousiaste aansporing om risico’s te nemen (“Durf die risico’s te lopen!”), word verleid om die risico’s zo groot mogelijk te maken (“Ik denk dan ook dat hoe groter het risico wat je neemt is, hoe beter de resultaten daarvan kunnen zijn”) en krijg een onaantrekkelijk scenario in het vooruitzicht gesteld als ik dat niet doe (“Zonder die risico's te nemen zal je nooit groot worden”).

 

Maar nergens krijg ik een garantie. Wel geruststellende woorden (“Van die ene keuze valt je bedrijf niet zomaar om”) terwijl ik me best kan voorstellen dat één foute keuze de toekomst van je onderneming kan bepalen.

 

En net als bij een beleggingsadvies (“Lees de financiële bijsluiter”) volgt ook hier aan het eind de disclaimer (“Let wel, ik stel nu niet dat je er niet over na moet denken”).

 

Ik denk dat risico’s nemen heel individueel is. Dat het nemen van een bepaald risico bij de ene ondernemer goed is afgelopen kun je niet kopiëren naar de situatie van een andere ondernemer. Risico’s moet je niet alleen inschatten en nemen, maar voortdurend managen. Zowel het eerste als het laatste is niet iedereen gegeven. Of ben je dan geen echte ondernemer?

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dan ook dat hoe groter het risico wat je neemt is, hoe beter de resultaten daarvan kunnen zijn.

 

Hoe groter het risico is dat je neemt, hoe groter het risico is dat je verliest. Zo simpel is het en echt niet anders. De kans dat je wint neemt dus af, maar je kans op hogere winsten neemt toe. Kleine nuanceverschil...

Link naar reactie
  • 0

Ja maar, dan nog kriebelt er wat. De aangehaalde voorbeelden om risico te lopen bij investeringen herken ik helemaal niet. Je kunt veel meer risico lopen door keuzes van leveranciers te maken e.d.. Bovendien ken ik geen stilzittende en afwachtende ondernemers. Maar ik begrijp ook wel dat deze C. geschreven is vanuit een webwinkel-perspectief. Daar kunnen misschien best mensen tussen zitten die buiten die winkel geen enkele acquisitie doen of andere ondernemersactiviteiten vertonen.

Link naar reactie
  • 0
Risico’s moet je niet alleen inschatten en nemen, maar voortdurend managen. Zowel het eerste als het laatste is niet iedereen gegeven. Of ben je dan geen echte ondernemer?

 

Wie zijn risico's niet continu managed is geen ondernemer maar een slechte gokker.

 

Een goede gokker doet exact hetzelfde: risico's identificeren, analyseren en de keuze maken uit voorkomen/vermijden, beperken, overdragen, nemen of accepteren (nemen is bewust opzoeken/activeren, accepteren is het risico liefst vermijden, maar de gevolgen van het zich voordoen accepteren / kunnen dragen)

 

Zoals de payoff van mijn risicomanagement colleges op TIAS en WUR luidde:

ondernemen is risico lopen,

verstandig ondernemen is verantwoord risico lopen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.