• 0

Op bedrijf een woning kopen en privé verhuren aan derden

Goedenavond,

 

Samen met een collega hebben wij het idee een bedrijf te starten en vanuit het bedrijf een woning te kopen om deze vervolgens privé aan derden te verhuren . Naast een aardig aantal andere vragen hebben wij er in eerste instantie maar 1, nl: Is dit mogelijk?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Samen met een collega hebben wij het idee een bedrijf te starten en vanuit het bedrijf een woning te kopen om deze vervolgens privé aan derden te verhuren . Naast een aardig aantal andere vragen hebben wij er in eerste instantie maar 1, nl: Is dit mogelijk?

 

Technisch gezien lijkt me dat geen probleem (een woningbouwvereniging of vastgoedbeheerder doet in principe hetzelfde maar dan op veel grote schaal). Alleen of het uitvoerbaar is is vraag twee. Kun je het pand dat je wilt kopen ineens betalen of heb je daar een hypotheek voor nodig? In dat laatste geval kan een bank moeilijk doen, zowel over het feit dat je het wil financieren met geld uit een onderneming (welk geld? de onderneming kan immers nog geen resultaten laten zien) en dat je het direct wil gaan verhuren (wat ook weer een zeker risico is voor de bank).

 

Praten met de bank, gemeente, kvk en belastingdienst en wellicht een jurist op dit gebied zullen de zaken denk ik verder verduidelijken, maar wie weet heeft iemand anders hier nog kennis over dit onderwerp.

Link naar reactie
  • 0

dag donndz

 

Vraag blijft wel in welke bedrijfsvorm jullie dat gaan doen. Als jullie een VOF starten die alleen een pand verhuurt, dan kan de fiscus dat zien als box 3 bezit (ieder 50%) en zijn de huuropbrengsten belastingvrij, maar de kosten niet aftrekbaar. Het verhuren van een enkel pand maakt doorgaans namelijk geen onderneming. Bonus: de waardestijging van het pand zelf is dan ook onbelast.

 

Als de huuropbrengst groter is dan de kosten, dan is dit veelal aan te raden.

 

Samen een BV beginnen zorgt er in elk geval voor dat er geen discussie is over ondernemerschap of niet. De BV is per definitie een onderneming in deze casus, zodat de huur belast is na aftrek van alle kosten. Een BV is daarmee wel een dure start voor de verhuur van een enkel pand. Waardestijging van het pand is belast.

 

Voordat jullie starten lijkt het mij dus goed om eerst eens na te gaan welke rechtsvorm jullie kiezen.

 

De financiering zal mede afhangen van wat jullie aan eigen middelen hebben, welke schulden daar nu tegenover staan en hoeveel jullie nodig hebben voor de aanschaf.

 

Let er ook op dat als jullie samen een financiering aangaan en een van jullie blijft in gebreke met rente en/of aflossing, dat dan iedere vennoot aangesproken kan worden voor de totale schuld!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Donndz

 

Zoals ik jullie vraag lees, willen jullie een woning aankopen en verhuren en in de toekomst misschien wel meer.

 

Waarom zou je het bij de start als een bedrijf willen opzetten? Over het algemeen vind ik dit alleen interessant als woningen aankoopt, gaat verbouwen en weer verkoopt. Kies je voor de langetermijn belegging dan zou ik het in eerste instantie gewoon als box3 belegging houden. Veel minder rompslomp.

 

Mocht je een financiering nodig hebben dan kijkt de bank naar de waarde in verhuurde staat, de betaalbaarheid en jullie prive situatie. Letop dat als je een woning koopt die nog niet is verhuurd de prijs vaak veel hoger ligt dan in verhuurde staat.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.