• 0

Stamrecht BV advies over loonbelastingnummer

Graag advies....Ik heb al het zoekfuntie gebruikt! (Ik schrijf verder in Engels omdat mijn Nederlands is nog niet zo goed!)

 

I've spoken with an accountant and salary administrator regarding payrolling a DGA through their Stamrecht BV and been advised as follows but I'm confused!

 

The Accountant informed me that if a BV is registered with the tax authorities as a Stamrecht BV then as a consequence it will not have a Loonbelastingnummer or UWV inzake percentage werknemersverzekeringen.

 

The Salary Administrator told me the DGA must payroll (gebruikelijk loon - I understand this so no explanation necessary!) through the BV. How can this be done if the Stamrecht BV has no loonbelastingnummer?

 

Is there something missing in the set-up/registration of the Stamrecht BV and the DGA, as its Werknemer and aandeelhouder?

 

Thanks in advance and reply in Dutch is OK, as I can understand it! ;D

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een stamrecht BV heeft geen loonbelastingnummer, omdat er geen personeel in dienst is (behoudens de DGA, die geen werkzaamheden verricht). De kwalificatie 'stamrecht' heeft daar echter niets mee te maken. Als de DGA werkzaamheden gaat verrichten en daarvoor een beloning krijgt, kun je een LB-nummer aanvragen bij de belastingdienst door je als werkgever aan te melden via het betreffende formulier. Ook wanneer de stamrechtuitkeringen aanvangen zal normaal gesproken een LB-nummer nodig zijn, dus in principe krijgt iedere stamrecht-BV daar op een gegeven moment mee te maken.

 

Overigens, wat gaat de DGA doen? Gaat hij de BV gebruiken om daar een onderneming in te starten? Payrolling zoals we dat hier meestal zien langskomen is om zekerheid te krijgen over toepassing van loonbelasting en werknemersverzekeringen. Voor een DGA blijft dat laatste de vraag, omdat de DGA typisch niet verzekerd is voor de werknemersverzekeringen, maar dit wel kan worden als hij ingeleend wordt en die inlening feitelijk als dienstbetrekking moet worden aangemerkt volgens het UWV. Een verklaring arbeidsrelatie (VAR) kan daarbij dan helpen.

 

Any need for a translation? It's not the easiest subject, taxes.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho

 

Thanks for making sense of the confusion!

 

Overigens, wat gaat de DGA doen? wat gaat de DGA doen? Gaat hij de BV gebruiken om daar een onderneming in te starten?

 

Yes she is using the BV to start a publishing business. So the DGA needs to apply for:

- LB number (Stamrecht BV is the Werkgever).

- Inform the UWV

- apply for a VAR-DGA.

- record (41K) salary in the grootboek for the Stamrecht BV

 

Have I forgotten anything? ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

You're welcome.

 

Vergeet niet de statuten van de BV te controleren en/of te laten aanpassen: deze moeten de nieuwe werkzaamheden wel toestaan. Dit geldt ook voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

 

Daarnaast zul je waarschijnlijk een btw-nummer (omzetbelasting, VAT) nodig hebben.

 

De hoogte van het gebruikelijk loon hoeft niet altijd 41k te zijn. In beginsel is het tenminste 41k, maar indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, kan minder dan 41k ook. Belangrijke factor daarbij is hoeveel winst er aan de activiteiten van de DGA kan worden toegerekend.

 

Dat zijn even de aanvullingen die ik zo snel kan bedenken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.