• 0

hulp voor opzet als handelsagent

Hallo allemaal,

 

mijn plan is om als handelsagent aan de slag te gaan met producten uit 'Turkije. Ben voor een paar maanden terug naar een sessie van de kvk geweest van startend handelsagent en wat er allemaal bij komt kijken, maar onderstaande was mij niet echt duidelijk.

ik stel me dat als volgt voor;

- Je gaat in conclaaf met een bedrijf in Turkije,(heb 3 bedrijven in het vizier die willen exporteren)

- Je spreekt met ze een bepaalde commissie af voor het verkopen van zijn produkten in het buitenland;, Ned. en Duitsland bijv, maar nu komt het ,

Hoe gaat het verkopen administratief?, dus stel ik heb verkocht, de koper zegt ja ik wil, wat dan, ik moet dan een krabbeltje hebben van de koper voor de order, moet dat op een contract opgemaakt door de leverancier (verkopende partij) of moet ik zelf de verkoopcontracten en voorwaarden e.d. voormekaar hebben.

Hier worden nl. ook de betalingscondities overeengekomen.

 

Wie heeft hier ervaring de administratief zijde van een handelsagent zijn en kan mij hierover meer vertellen?

 

alvast bedankt..

 

emre

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Jij bent "slechts" een tussenpersoon. De uiteindelijke deal wordt gesloten tussen de verkopende partij en de koper. Verkoper maakt contract/opdrachtbevestiging en stuurt die naar de koper. Kopende partij kan ook een bestelling op papier zetten, maar moet dat dus adresseren aan de verkopende partij (dus niet aan jou!).

 

Als je deze basisbeginselen niet goed kent, is het wellicht verstandig voor je om info op te vragen bij de Vereniging Nederlandse Tussenpersonen. Zij hebben ook standaard contracten en dergelijke.

http://www.vnt.org/nl/default.asp

 

Aanvulling: de opdrachtbevestiging en dergelijke kun jij ook opstellen, echter dan wel op briefpapier van de verkopende partij, maar officieel ben jij niet bevoegd om ook te ondertekenen ed. omdat je niet in dienst bent bij deze verkoper.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

hallo Ed,

 

bedankt voor je respons, als ik het goed begrijp moet ik wanneer ik bij een klant kom een verkoopcontract bij me hebben van de

verkoper (bedrijf X), bij een verkoop (dus order) zal ik dit verkoopcontract moeten faxen/.mailen voor een bevestiging naar bedrijf X en de koper zal deze dan uiteindelijk retour (bevestigd) ontvangen, waarna de goederen geleverd/betaald worden. En ik mijn commissie ontvang, (afhankelijk van de afspraak).

 

ik heb trouwens op de site van VNT gekeken, maar dit soort info kon ik niet vinden.

 

groetjes Emre

 

Link naar reactie
  • 0

Ja die werkwijze klopt wel aardig.

Op de site van VNT zul je inderdaad niet heel veel info vinden, maar als je daar lid wordt krijg je wel heel veel info.

Ik heb de indruk dat je nog behoorlijk wat basisinfo mist, juist dan is het interessant om lid te worden.

Zeker ook qua juridische kennis en agenturencontracten is het zeer belangrijk dat je e.e.a. kunt laten checken en je niet alleen laat leiden door je eigen enthousiasme.

 

Ik maak overigens geen reclame voor ze omdat ik er lid zou zijn of zo, ben er geen lid van.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ed,

 

Inderdaad ik mis nog de nodige ervaring, wil dit er nl. bij doen en niet zozeer als hoofdinkomen. Heb nog nooit als vertegenwoordiger/handelsagent gefungeerd maar kan aardig verkopen (zegt men).

Ben zelf techneut van beroep.

 

Vwb de theorie heb ik heel wat informatie verzameld, ben dan ook zeer zeker van plan om lid te worden van VNT , maar moet dit nog goed timen.

 

De ene helft van de voorbereiding is zo goed als done, nu volgt Turkije, tijdens mijn vakantie ga ik de bedrijven benaderen, dan weet ik gelijk of ze überhaupt wel werken met handelsagenten.

 

 

 

vriendelijk bedankt.

 

PS: alle verkoop info is welkom.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.