• 0

Inbreng kapitaal bij oprichting BV.

Beste forumleden,

Ik zal me even voorstellen, ik ben een 27 jarigestudent in de eindefase van mijn studie. Daarnaast ben ik sinds september bezig met het uitwerken van een bedrijfsidee. Eindelijk is het zover, het plan is zo goed als af. Ik heb inmiddels ook een investeringsmaatschappij gevonden die uitgesproken heeft te willen investeren. Het enige is dat zij enkel in BV’s investeren. Nu heb ik in totaal maar €52.000 nodig. Ik heb een eigen “kapitaal” van € 25.157,50. Het merendeel van het kapitaal bestaat echter uit zaken die ik in het bedrijf wil inbrengen, ik beschik dus niet (in cash) over het stortingskapitaal van €18.000. Ik heb begrepen dat je ook zaken kunt inbrengen als stortingskapitaal ter oprichting van een BV.

Mijn kapitaal:

Spaargeld:               1.200

Achtergestelde lening in de vorm van een website:   6.500   

Inbreng bedrijfsmiddelen reeds aangeschaft:      607,50

Een software licentie voor het eerste jaar ter waarde van: 16.850 (dit is wel een (voor mij) gratis investering)

Totaal 25.157,50

 

Mijn vraag is nu dan ook is dit voldoende om een BV. te kunnen oprichten? Ik moet sowieso naar een accountant om mijn liquiditeitsbegrotingen e.d. te laten checken, wat is volgens jullie verder nog essentieel (heb de hele tijd het gevoel dat ik allerlei zaken vergeet). Maar bij wat voor soort accountant moet ik dan zijn AA, RA? Wat moet ik alvorens ik naar een notaris ga om eventueel mijn BV. op te richten hebben geregeld indien ik het geld in natura wil inbrengen?

 

Bij voorbaat dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op HL

 

Je mag inderdaad ook de 18K (deels) storten in natura mits de waarde beschreven is door een accountant. Dat kan een AA of RA zijn. Dat maakt niet uit. Vraag de accountant wel naar zijn ervaring met het oprichten van BV's en de inbreng in natura! De waarde van de softwarelicentie zal wellicht niet door elke accountant verklaard worden. Stem ook dat dus van tevoren af.

 

Dat en de start van het traject bij de notaris kun je tegelijk aanvangen. De notaris moet toch de verklaring van geen bezwaar aanvragen. Dat geeft de accountant mooi een paar dagen om zijn verklaring op te stellen.

 

Wellicht is het contract met de investeerder nog veel belangrijker, maar ook daarover kun je vragen kwijt op het forum (board financiering).

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reactie.

Onderstaande bepaling heeft betrekking tot het inbrengen van kapitaal anders dan geld. Het is mij inmiddels duidelijk dat het mogelijk is het stortingskapitaal anders dan in geld in te brengen. Echter bij het onderstreepte stuk is mij nog steeds onduidelijk wat nou de criteria zijn? Ik kan uiteraard naar een notaris stappen, alleen zijn daar de kosten vaak rond € 1400 voor het oprichten van een BV. Ik hoopte gebruik te kunnen maken van de vele BV oprichters die op het internet worden aangeboden(v.a. € 450). Heeft iemand ervaring met zulke bedrijven? Zijn er toevallig accountants/notarissen actief op dit forum die mij kunnen vertellen of het weleens voorkomt dat een BV uitsluitend met kapitaal anders dan geld wordt opgericht?

Bij voorbaat dank!

 

Artikel 204a - 2:204a BW

1   Indien bij de oprichting inbreng op aandelen anders dan in geld wordt overeengekomen, maken de oprichters een beschrijving op van hetgeen wordt ingebracht, met vermelding van de daaraan toegekende waarde en van de toegepaste waarderingsmethoden. Deze methoden moeten voldoen aan normen die in het maatschappelijke verkeer als aanvaardbaar worden beschouwd. De beschrijving heeft betrekking op de toestand van hetgeen wordt ingebracht op een dag die niet eerder ligt dan hetzij 5 maanden voor de oprichting hetzij een maand voordat de ministeriële verklaring van geen bezwaar is aangevraagd voor een oprichting die uiterlijk een maand na de verklaring van geen bezwaar geschiedt. De beschrijving wordt door alle oprichters ondertekend. De vennootschap legt deze te haren kantore ter inzage van de houders van haar aandelen of van certificaten daarvan die met haar medewerking zijn uitgegeven.

 

Link naar reactie
  • 1

Een BV kan alleen bij de notaris opgericht worden. Ook de vele internetaanbieders werken met een notaris. De meeste van die aanbieders bieden alleen recht-toe-recht-aan-BV's waarbij cash gestort wordt. Er zijn ook gewone notarissen die voor 450 euro een BV op kunnen richten, maar bedenk wel dat maatwerk duurder is, maar vaak ook verstandiger.

 

Joost geeft heel erg duidelijk in zijn eerste zin aan dat er ook in natura gestort kan worden. Aan dat antwoord hoef je niet te twijfelen. Waar ik wel aan twijfel, is of je een accountant gaat vinden die durft te verklaren dat je opsomming inderdaad tenminste 18k waard is (en dat is nodig, lees maar eens het tweede lid van het door jou genoemde wetsartikel). Zeker die licentie: bijna 17k voor één jaar, terwijl je er niets voor betaalt? En die kun je op ieder moment in laten gaan (de oprichting duurt immers even)? Aan de meeste licenties zit een beperking voor wat betreft overdraagbaarheid. Dat heeft invloed op de waarde.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Even een opmerking terzijde de eis van 18 000 EUR is niet meer nodig sinds 1 juli 2010. Dit staat te lezen in het tijdschrift de Zaak van ING:

 

BV-recht eenvoudiger en flexibeler: Er worden minder eisen gesteld aan de oprichting van een bv. Onder meer wordt het verplichte minimumkapitaal van 18 000 EUR, de bankverklaring en de accountantscontrole afgeschaft. Dat geldt ook voor de blokkeringsregeling. Daarnaast komt er een betere crediteurenbescherming, meer inrichtingsvrijheid, eenvoudiger besluitvorming.

 

Ik neem aan dat dit juist is.

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho

Zeker die licentie: bijna 17k voor één jaar, terwijl je er niets voor betaalt?

Ik heb het bedrijf dat deze licenties normaal gesproken verkoopt enthousiast gekregen voor mijn plan. Zij geven mij in ieder geval een jaar en indien nodig twee jaar de tijd om mijn bedrijf op te zetten. Heeft iemand trouwens een idee hoe je dit het beste kunt regelen (juridisch vorm geven) indien je een “goed” als een licentie in een bedrijf wilt inbrengen terwijl je er niet voor betaalt. Op dit moment is de overeenkomst zo ingevuld dat ik een nul factuur krijg (een overeenkomst waarin staat dat ik voor minimaal een jaar gebruik mag maken van hun licentie en nog wat service etc. en dat ik dit krijg tegen vergoeding van 0 euro). Ik zou wel samen met het bedrijf waarvan ik de gratis licentie krijg kunnen aantonen dat de licentie en de service etc. die zij mij leveren het desbetreffende bedrag waard is, immers hebben zij 30+ klanten die dat jaarlijks neertellen. Zou dat voldoende zijn?

 

Concreet: het feit dat ik 0 euro betaal betekent dat, dat ik het goed (de licentie) niet volgens de reeele waarde in de BV kan inbrengen?

 

Ik maak sowieso even een afspraak met een accountant en een notaris, maar alle advies en suggesties zijn hartelijk welkom.

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

Je moet in ieder geval je accountant kunnen overtuigen dat de softwarelicentie die jij hebt de waarde presenteert die jij noemt. Ik denk niet dat je accountant staat te springen om een dergelijke verklaring af te geven op een tweejarige licentie.

 

Overigens de notariskantoren die ik ken rekenen over het algemeen tussen de 600 - 800 euro voor het oprichten van een BV (ex. accountantskosten uiteraard). Ik denk dat je met 1400 wel een vrij prijzige te pakken hebt.

 

Is de aankoop van een lege BV misschien een betere optie? Kost je enkel 1 statutenwijziging en de prijs van de BV.

Link naar reactie
  • 0

Even voor de zekerheid.

 

Het onderstaande is niet meer actueel.

 

"Even een opmerking terzijde de eis van 18 000 EUR is niet meer nodig sinds 1 juli 2010. Dit staat te lezen in het tijdschrift de Zaak van ING:

 

BV-recht eenvoudiger en flexibeler: Er worden minder eisen gesteld aan de oprichting van een bv. Onder meer wordt het verplichte minimumkapitaal van 18 000 EUR, de bankverklaring en de accountantscontrole afgeschaft. Dat geldt ook voor de blokkeringsregeling. Daarnaast komt er een betere crediteurenbescherming, meer inrichtingsvrijheid, eenvoudiger besluitvorming. "

 

De wijziging is wederom uitgesteld. De vermoedelijke datum van inwerkingtreding vind je in de volgende link:

 

BV-recht; vereenvoudiging en flexibilisering

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/jus/BV-recht--vereenvoudiging-en-flexibilisering?q=bv&producttype=0&producttype=1&producttype=7&producttype=98&producttype=99&producttype=3&producttype=4&producttype=2&producttype=94&producttype=91&sop=a&searchpage=/zoekresultaat&page=

 

Groet, Nynke

 

quote en link gefixt

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Even voor de zekerheid.

 

Het onderstaande is niet meer actueel.

[....]

quote en link gefixt

Beste Nynke, links naar jullie site kunnen zonder het gedeelte achter het ? geplaatst worden:

 

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/jus/BV-recht--vereenvoudiging-en-flexibilisering

 

Dan is het een stuk beter leesbaar en vervormt de pagina niet zo!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.