• 0

Minderjarige bestuurder van een onderneming?

Ik kom heel vaak uit op dit forum voor allerlei vragen m.b.t. ondernemen. De volgende vraag is eigenlijk de eerste waarop Google geen antwoord weet.

 

Omdat ik al een tijdje een IT bedrijf uitoefen en mijn onderneming inmiddels aardig begint te groeien, ben ik op zoek naar een goede rechtsvorm voor mijn bedrijf. Een B.V. oprichten is in ieder geval geen optie, omdat ik ten eerste niet over het startkapitaal beschik en ten tweede omdat ik minderjarig ben.

 

Na wat zoeken kwam ik er achter dat het populair is om in Nederland met een Engelse Limited te ondernemen, of een Nederlands C.V. met twee Limiteds als vennoten. Deze Limited of C.V. kan redelijk eenvoudig bij de KvK worden ingeschreven. Deze constructie is u wellicht bekend onder de naam C.V. B.A. of Euro-B.V.. Nu is het zo dat in Schotland, waar qua ondernemingsrecht dezelfde wetten gelden als in Engeland, men al meerderjarig is vanaf het 16e levensjaar. Ik kan dus eenvoudig in Schotland een bedrijf oprichten. Dat is geen enkel probleem. Nu is echter de vraag als volgt: kan ik deze Limited inschrijven bij de KvK, met mijzelf als bestuurder?

 

Een eventueel alternatief als dat niet kan, omdat de KvK geen minderjarige bestuurders wil (d.w.z. minderjarig voor het Nederlands recht, want voor het recht van het land waar mijn bedrijf formeel gevestigd zou zijn, ben ik meerderjarig), is misschien een holding structuur. Ik denk dan aan een Limited die enkel in de UK is ingeschreven, met mij als bestuurder. Onder die Limited hang ik een tweede Limited, met de eerste Limited als bestuurder en aandeelhouder. Deze tweede Limited schrijf ik in bij de KvK, en ik geef enkel aan dat de eerste Limited de bestuurder is. Zo is mijn persoon voor de KvK geheel niet van belang.

 

Wat van deze constructies is mogelijk haalbaar, of wat valt er nog meer te verzinnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit gaat je niet helpen, omdat de KvK bij inschrijving altijd een legitimatie bewijs zal vragen, ongeacht de rechtsvorm.

 

op de site van de KvK is veel informatie te vinden over minderjarige ondernemers.

 

Kijk ook eens op de site van je-eigen-bedrijf.nl, die hebben ook een hele pagina over minderjarige ondernemers.

 

Je zult lezen dat handlichting een oplossing kan zijn, dit wil zeggen dat de rechter je voor een groot aantal zaken toestemming verleent om als meerderjarige op te treden.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

 

Beide links had ik al een keertje bekeken en gelezen. Over het algemeen lees je overal dat je handlichting aan moet vragen en dan een eenmanszaak kunt starten.

 

Dit gaat je niet helpen, omdat de KvK bij inschrijving altijd een legitimatie bewijs zal vragen, ongeacht de rechtsvorm.

 

Da's duidelijk. Inschrijven zonder legitimatie kan natuurlijk niet. Het idee is echter dat omdat de onderneming er al is, en ik volgens het recht van het land waar deze gevestigd is gewoon aandeelhouder en bestuurder kan zijn, ik deze gewoon kan vertegenwoordigen en niet mezelf, maar m'n onderneming inschrijf.

 

Dus eigenlijk is de vraag: kan een minderjarige als enige aandeelhouder en directeur een onderneming vertegenwoordigen? Hou in je achterhoofd dat de onderneming is gevestigd in een land waarin de minderjarige meerderjarig is.

 

Op deze pagina op Wikipedia staat een lijst van de meeste landen gesorteerd naar leeftijd waarop iemand meerderjarig wordt: http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_majority. Stel je voor dat een 18-jarige Nederlander met een B.V. in Japan, waar de grens op 20 jaar ligt, naar buiten wil treden. Kan dat dan ook niet?

Link naar reactie
  • 0
Maar waarom zou je dat dan niet gewoon doen?

 

Ik denk dat een rechtspersoon een betere keuze is omdat ik dan de winst grotendeels kan sparen in het vennootschap waar de belastingdruk lager is en het op een later moment uit kan keren of investeren. Ook is het voor een rechtspersoon schijnbaar eenvoudiger om kosten af te trekken dan voor de eenmanszaak.

 

Een ander aspect is dat als ik in de toekomst risicovollere dingen ga doen (personeel, langdurige contracten, investeringen, etc.) ik absoluut niet hoofdelijk aansprakelijk wil zijn. Wat dat betreft is de oprichting van een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid natuurlijk uit te stellen.

 

Dus eigenlijk is de vraag: kan een minderjarige als enige aandeelhouder en directeur een onderneming vertegenwoordigen? Hou in je achterhoofd dat de onderneming is gevestigd in een land waarin de minderjarige meerderjarig is.

 

Ik hoop dat er iemand voorbij komt die deze vraag kan beantwoorden en zijn antwoord kan onderbouwen. :)

Link naar reactie
  • 0

Maar waarom zou je dat dan niet gewoon doen?

 

Ik denk dat een rechtspersoon een betere keuze is omdat ik dan de winst grotendeels kan sparen in het vennootschap waar de belastingdruk lager is en het op een later moment uit kan keren of investeren. Ook is het voor een rechtspersoon schijnbaar eenvoudiger om kosten af te trekken dan voor de eenmanszaak.

Zolang je niet te veel verdient zit je belastingtechnisch veel beter in een eenmanszaak. Zoek de term zelfstandigenaftrek maar eens op, bijvoorbeeld. Aftrek ligt iets gevoeliger in een eenmanszaak omdat soms de lijn tussen prive en zakelijk wat onduidelijker is, maar aftrek is zelden een reden om voor een rechtspersoon te kiezen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Maar waarom zou je dat dan niet gewoon doen?

Ik denk dat een rechtspersoon een betere keuze is omdat ik dan de winst grotendeels kan sparen in het vennootschap waar de belastingdruk lager is en het op een later moment uit kan keren of investeren. Ook is het voor een rechtspersoon schijnbaar eenvoudiger om kosten af te trekken dan voor de eenmanszaak.

Ik denk dat Wouter doelde op het aanvragen van handlichting. Handlichting houdt in dat de kantonrechter jou juridische bevoegdheden toewijst die normaal voorbehouden zijn aan meerderjarigen. Een dergelijke bevoegdheid zou de oprichting van een rechtspersoon (bijvoorbeeld een besloten vennootschap) kunnen zijn.

 

Naast dat de oprichting van een besloten vennootschap (na handlichting) eenvoudiger is dan het oprichten van een Engelse onderneming, lijkt me dit ook gevoelsmatig een betere keus. Je eigen bedrijf op poten zetten zal al genoeg energie kosten en de last van een ingewikkelde internationale juridische constructie lijkt mij dan ook absoluut niet welkom.

 

Wat betreft de keuze van de rechtsvorm: let niet alleen op de fiscale voor- en nadelen, maar beschouw ook de andere aspecten. Zo is een voordeel van een besloten vennootschap dat je niet (of minder snel) persoonlijk aansprakelijk bent. Daarentegen brengt een besloten vennootschap ook weer extra administratieve plichten met zich mee. Ik raad je aan de kenmerken van de verschillende rechtsvormen eens op een rij te zetten, en op basis daarvan te kiezen wat het best bij jouw bedrijf past.

Link naar reactie
  • 0

 

Dus eigenlijk is de vraag: kan een minderjarige als enige aandeelhouder en directeur een onderneming vertegenwoordigen? Hou in je achterhoofd dat de onderneming is gevestigd in een land waarin de minderjarige meerderjarig is.

 

Ik hoop dat er iemand voorbij komt die deze vraag kan beantwoorden en zijn antwoord kan onderbouwen. :)

 

Het gaat eigenlijk om 2 vragen:

 

1. kan de minderjarige de LTD, die hij als meerderjarige in Schotland heeft opgericht, inschrijven bij de KvK?

 

Antwoord: Nee, je moet onderscheid maken tussen oprichting en inschrijving. Oprichting heeft plaatsgevonden in Schotland, volgens Schots recht. Als een 16 jarige dat daar kan doen, dan is de LTD rechtsgeldig opgericht. Inschrijving vindt plaats in Nederland, en is een handeling na de oprichting, waarop Nederlands recht van toepassing is. En volgens Nederlands recht ben je nog steeds minderjarig. De KvK stelt daarmee geen zwaardere eis dan het geval zou zijn bij inschrijving van een BV.

Je schrijft inderdaad niet jezelf persoonlijk in, maar de onderneming. Er zal echter altijd een persoon van vlees en bloed het inschrijfformulier moeten tekenen.

 

Maar stel dat het lukt, dan komt het volgende probleem:

 

2. kun je als minderjarige een LTD in Nederland vertegenwoordigen, die je als Schotse meerderjarige hebt opgericht?

 

Antwoord: Nee, je moet onderscheid maken tussen het land van oprichting en land van vestiging. Het feit dat je in het land van oprichting als meerderjarige wordt beschouwd, wil niet zeggen dat je in het land van vestiging ook opeens meerderjarig bent. Dus je kunt rustig zaken doen in Schotland, maar in Nederland ben je minderjarig en dus handelingsonbekwaam. Je kunt de LTd hier dus niet vertegenwoordigen, zoals je ook geen gewone BV zou kunnen vertegenwoordigen.

 

En in de praktijk zullen leveranciers, klanten etc, voor de zekerheid altijd een handtekening van ouder of voogd eisen, die zijn er echt niet in geinteresseerd hoe het juridisch precies zit.

 

Dus ik zou de eerdere adviezen opvolgen en een simpelere oplossing kiezen.

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, Richard!

 

Het antwoord op de eerste vraag—of ik mijn Ltd in kan schrijven bij de KvK—is voor mij het belangrijkst. Ik lever namelijk diensten, geen fysieke producten en dat gaat ook gewoon uurtje-factuurtje, meestal zonder uitgebreid contract. Veel opdrachten komen van mensen die ik persoonlijk ken, en mij dus gewoon vertrouwen dat het goed komt. Ik heb daar nooit problemen mee gehad.

 

Ik citeer van http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rechtsvormen/bv_of_eenmanszaak/minderjarige_ondernemers/

 

Bij de inschrijving van het bedrijf in het Handelsregister moet u een bewijs meenemen dat de handlichting is verleend. Als u geen handlichting heeft gekregen of nog geen 16 jaar bent, dan is het verstandig om uw ouders mee te laten tekenen. Zo staat vast dat zij instemmen met de start van het bedrijf.

 

Als ik even optimistisch lees dan kan ik uit Richard's verhaal en deze tekst op de site van de KvK opmaken dat inschrijving bij de KvK moet lukken. Want "dan is het verstandig om" is tenslotte niet "dan moet u". Een eventuele handtekening van m'n ouders zou dan zelfs nog een optie zijn, maar voor zover ik gelezen heb is dat niet verplicht. Kan iemand dit bevestigen, buiten de KvK zelf, waar ik van plan was maandag te informeren?

Link naar reactie
  • 0
Als ik even optimistisch lees dan kan ik uit Richard's verhaal en deze tekst op de site van de KvK opmaken dat inschrijving bij de KvK moet lukken. Want "dan is het verstandig om" is tenslotte niet "dan moet u". Een eventuele handtekening van m'n ouders zou dan zelfs nog een optie zijn, maar voor zover ik gelezen heb is dat niet verplicht. Kan iemand dit bevestigen, buiten de KvK zelf, waar ik van plan was maandag te informeren?

Ik weet niet zeker of iemand die jonger is dan 16 jaar, zich zonder handtekening van een wettelijk vertegenwoordiger kan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Als je 16 jaar of ouder bent kun je je hoe dan ook wél inschrijven zonder meetekenen van een wettelijk vertegenwoordiger.

 

Belangrijk om te weten is dat niet elke medewerker van de Kamer van Koophandel hiervan op de hoogte is (er komen natuurlijk ook niet dagelijks minderjarigen langs). Bij mijn inschrijving (vorig jaar, als 16-jarige) gaf de medewerker aan dat ze mij niet kon inschrijven zonder een handtekening van een van mijn ouders. Nadat ze dit op mijn aandringen had gecontroleerd bij een collega-jurist, bleek dit inderdaad wel te kunnen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.