• 0

grote partij wil praten

Sinds enige tijd denk ik een interessant bedrijfsidee te hebben. Op dit moment probeer ik een financiering rond te krijgen om de onderneming daadwerkelijk te starten . nu is het zo dat de markt waarop ik me ga bevinden gedomineerd wordt door hele grote partijen. 1 van deze partijen heb ik nodig omdat ik hier informatie inkoop. Nu zijn ze zich wat meer gaan verdiepen in mijn idee en tonen ze voorzichtige interesse om eens te kijken of we niet wat voor elkaar kunnen betekenen in de vorm van een samenwerking en ondersteuning van hun kant.

 

Dit zou heel veel waarde voor me hebben omdat zij me kunnen helpen de markt op te gaan op een manier die me alleen niet zal lukken. Nu ga ik dus een gesprek met ze aan en ben ik bereidt de in en outs van mijn idee te vertellen. Ik ben alleen bang dat ze vervolgens het idee pikken en mij buiten sluiten. Zijn hier toevallig mensen die bekend zijn met dergelijke samenwerkingen en die mij kunnen vertellen hoe ik dit aanpak. Moet ik wellicht eerst niet te veel los laten met de kans dat ze niet geintresseerd raken of moet ik juist de gok nemen en er vanuit gaan dat een grote partij geen ideeen steelt? Graag hoor ik graag adviezen van andere hoe zij dit zien/zouden doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

oke..een geheimhoudingsverklaring dus. Maar kan dit ook wanneer ik nog geen bedrijfsvorm heb. Dus op persoonlijke naam?

Ja.

En wanneer je gaat praten, is het dan niet raar als dat het eerste is wat je voor hun neus schuift??

Nee.

 

Daar kan ik het natuurlijk bij laten ( ;) ), maar ik wil er graag aan toevoegen dat dat zelfs een hele normale gang van zaken is. Als de partij er nooit over nagedacht heeft je idee te stelen zal het geen enkel probleem zijn en voel jij je een stuk geruster. Ik kan het opstellen van een NDA alleen maar aanraden in dit soort situaties.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

En wanneer je gaat praten, is het dan niet raar als dat het eerste is wat je voor hun neus schuift??

 

En wanneer je gaat praten, is het dan niet raar dat de toekomstige partner hem niet zou willen tekenen?

En als ze niet willen tekenen, wil jij dan nog wel met ze praten? Zie het als een lakmoesproef van je prille relatie :)

 

Het geeft alleen maar aan dat je zelf in het idee gelooft, en er serieus mee bezig bent.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

 

Probeer eens na te gaan wat ze jou waarschijnlijk ook niet zullen vertellen.

 

Verzamel alle feiten die je maar weet over deze partner.

 

Wat zouden de voordelen zijn voor jullie beide, als jullie al of niet volledig of gedeeltelijk transparant zouden samenwerken?

 

Probeer heel goed bij jezelf te beluisteren hoe je voelt en denkt over de partner. Wat spreek je niet uit, maar denk je wel als je in gesprek bent? Let goed op hoe je denkt en schrijf die op. Analyseer die gedachtes van jezelf en van de ander.

 

Je vermoed nu al hoe de partner waarschijnlijk over jouw denkt. Toets die vermoedens in je gesprek en je zult zien dat je door jezelf minder primair reagerend op te stellen er een dialoog ontstaat die jullie beide heel ver zullen gaan brengen.

 

Succes,

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Samenvattend is het dus belangrijk dat je eerst vertrouwen kweekt, en dat een geheimhoudingsverklaring (NDA) hierbij een teken is van wederzijds vertrouwen. Partijen die in elkaar vertrouwen hebben zullen hier niet van af schrikken. Daarnaast zou ik inderdaad ook niet alles meteen vertellen, en enkel op een dusdanige manier waarbij je jezelf aan het verkopen bent. M.a.w. dat het idee enkel kan slagen indien jij erbij betrokken blijft. Dit blijft namelijk lastig voor bedrijven, ze kunnen we het juiste idee verkrijgen, maar de implementatie blijft lastig. Zonder visie bij het idee (die jij uiteraard beter hebt) is het idee vrijwel waardeloos.

Werkzaam bij een marketingbureau: Onderscheidend vermogen door branchmarking, het leren van best practices uit andere branches!

Link naar reactie
  • 0

Is het niet mogelijk je idee ergens te deponeren/vastleggen o.i.d.?

 

 

Nope, je kunt een idee niet beschermen.

 

Erg kort door de bocht, dit antwoord, Joost.

Een idee is inderdaad niet te beschermen maar het concretiseren van een idee wel degelijk. Daar het hier nog niet bekend is waar we het precies over hebben is het dus moeilijk om te zeggen voor welke bescherming je mogelijk in aanmerking zou kunnen komen.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.