• 0

Aankoop magazijnruimte, hoe op de balans? Afschrijving?

Hallo allemaal,

 

Ik overweeg om magazijnruimte aan te schaffen.

Het is een nieuw complex en de aanschaf is dan ook vrij op naam.

 

Volgens mij kan ik de ruimte zelf als bedrijfsruimte op de balans zetten.

 

Het is me alleen niet helemaal duidelijk hoe het zit met de btw en eventuele afschrijving?

Ik neem aan dat de geheven btw door mij als voorbelasting weer kan worden teruggevraagd.

 

Zit er afschrijving op zoiets?

Tot nu toe heb ik alleen in dingen "geïnvesteerd" die met de tijd ook minder waard worden. Ik verwacht echter dat deze ruimte bij verkoop toch op zijn minst hetzelfde bedrag oplevert..

Dan zou ik dus ook geen afschrijving hebben, maar ik heb natuurlijk wel de aanschafkosten.. blijven die dan in die ruimte tot we ooit besluiten het te verkopen?

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Karen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW:

Levering van een nieuwe onroerende zaak is belast met btw. Als je de onroerende zaak voor met btw belaste prestaties gebruikt, kun je de btw terugvragen (aftrekken op je btw-aangifte). De komende 10 jaar zit je dan in de zogenaamde herzieningsperiode. Gedurende die periode moet je elk jaar nagaan of je het pand inderdaad voor met btw-belaste prestaties hebt gebruikt, of ook voor andere dingen. Eventueel moet je een deel van de eerder afgetrokken btw terugbetalen.

 

Bij verkoop binnen 10 jaar moet je de resterende btw herzien. Als je nu alle btw aftrekt en straks met btw verkoopt levert dat geen correctie op. Verkoop je zonder btw, dan moet je de btw over de resterende periode (1/10 deel per jaar) terugbetalen. Of je kunt opteren voor een btw-belaste levering is afhankelijk van het gebruik door de koper. Maar dat is van later zorg.

 

IB:

Je activeert de bedrijfsruimte op de balans. Vervolgens kun je daarover afschrijven op basis van de verwachte levensduur en de verwachte restwaarde. In die verwachte restwaarde zitten niet de eventuele toekomstige waardestijgingen. Vaak wordt van een restwaarde van 10% of 20% uitgegaan, maar dat verschilt van geval tot geval. De daadwerkelijke afschrijving is vervolgens nog beperkt: je mag alleen maar afschrijven als de boekwaarde niet onder de bodemwaarde komt. De bodemwaarde bij vastgoed in eigen gebruik is 50% van de WOZ-waarde. Dit beperkt overigens alleen de afschrijving, je hoeft geen winst te nemen als de bodemwaarde stijgt. De boekwaarde mag namelijk wel lager zijn dan de bodemwaarde, alleen mag je dan dus niet afschrijven.

 

That's it in a nutshell...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Zo te lezen gaat het dan wel goed met je zaak, fijn voor je!

 

Ik ben geen belastingexpert maar heb wel deels ervaring mee (zelf bedrijfswoning (dus combi) gekocht). Paar tips:

- je kan btw verlegging aanvragen. Op zich krijg je het anders wel terug maar het is fijn dat je het geld dan even niet hoeft te missen.

- er geldt ook investeringsaftrek op het pand. Misschien overdreven dat ik het meld, maar normaal gesproken geldt investeringsaftrek alleen als je totaal minimaal iets van 2200,- in 1 jaar heb uitgegeven. Door het pand hoef je dan niet meer op te letten of je de minimum hebt gehaald, als je bv laptop koopt waar investeringsaftrek weer leuke meevaller bij is. ;)

- als je het uiteindelijk weer verkoopt moet je de winst in je boekhouding stoppen en daar dus ook inkomstenbelasting over betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

Je had nog een vraag openstaan over afschrijven. Je kan het pand inderdaad afschrijven. Dit kan tot aan de helft van de WOZ-waarde van het pand. Daarna mag je niet meer afschrijven.

 

Normaal gesproken hanteer je een afschrijvings periode van 30 jaar voor het pand.

 

Gr.

Dennis

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.