• 0

op welk tijdstip fiscaal liquidatieverlies toegestaan bij faillissement

goedemorgen,

ik heb een discussie met mijn accountant.

ik heb een deelneming in een bv waarvan het faillissement is aangevraagd in 2009 en als zodang ook terug is te vinden in het insolventieregister

in 2008 heb ik deze deelneming reeds commercieel afgeschreven en in 2009 wil ik dit fiscaal doen

mijn accountant stelt als voorwaarde dat de deelneming ook feitelijk ontbonden moet zijn

op de letter zou hij volgens mij wel gelijk kunnen hebben maar praktisch niet en ik wil het dus toch gewoon opnemen in de aangifte

dat wil hij principieel niet doen

heeft hij gelijk ?

grt

paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Paul,

 

excuses aanvaard ;)

 

De afwaardering van een deelneming vindt plaats op grond van goedkoopmansgebruik. Je waardeert een deelneming naar de netto vermogenswaarde, zie Burgerlijk Wetboek 2, titel 9, art. 389. De dochter hoeft helemaal niet geliquideerd te zijn voordat je de deelneming af kunt waarderen.

 

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hallo Joost,

 

jouw insteek is dus niet in lijn met die van hem

zijn antwoord is als volgt:

quote:

Een verlies uit hoofde van een deelneming kan -overigens onder voorwaarden- pas in aanmerking genomen worden als de deelneming is ontbonden. De tekst van de Wet is hier duidelijk over:De deelnemingsvrijstelling vindt geen toepassing ten aanzien van een verlies op een deelneming dat tot uitdrukking komt nadat het lichaam waarin de belastingplichtige deelneemt is ontbonden (liquidatieverlies).

 

Doordat in casu de vennootschap waarin jouw BV de deelneming heeft nog niet is ontbonden, kan ook het liquidatieverlies nog niet in aanmerking worden genomen.

Ik vertrouw er op je hiermee meer inzicht te hebben gegeven en verneem verder van je.

einde quote

 

Hoe kan ik hem nu netjes antwoorden zonder in dispuut te komen ?

Link naar reactie
  • 0

Die wettekst klopt (art. 13d VPB). En ik begrijp nu ook dat er geen fiscale eenheid is voor de VPB tussen holding en dochter.

 

Dan heeft de accountant gelijk. Het verlies dat de dochter geleden heeft, is volgens de deelnemingsvrijstelling niet aftrekbaar in de holding. Het verlies komt enkel de dochter toe.

 

Pas als de dochter geliquideerd wordt, mag de holding met toepassing van art. 13d het volgende verlies in aanmerking nemen:

 

opgeofferd bedrag voor de verkrijging van de deelneming minus de ontvangen liquidatieuitkeringen.

 

Daar valt fiscaal weinig aan te doen.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je niet, dus even voor ze zekerheid in mijn simpele termen, voordat ik me er wellicht onterecht bij neerleg :

Ik heb vanuit mijn BV geparticipeerd in een beleggings BV samen met 11 andere aandeelhouders.

In 2009 is deze BV in staat van faillissennet gesteld en het ziet er niet naar uit dat er iets te halen zal zijn..

De bestuurders worden waar mogelijk strafrechtelijk vervolgd ism FIOD.

Curator verwacht niet dat er iets te halen zal zijn..

Commercieel dus reeds afgeschreven in 2008.

Fiscaal moest ik wachten van accountant tot faillseement was aangevraagd.

Nu zegt hij dat de ondernemening ook feitelijk gestaakt moet zijn en dat moet blijken uit de inschrijving van de KvK, waar alleen staat in staat van failissemnet gesteld.

Moet ik me hier bij neerleggen ?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan er weinig anders van maken. De vereffening moet zijn voltooid om een liquidatieverlies te kunnen nemen. In uitzonderlijke omstandigheden kan een beroep op de hardheidsclausule worden gedaan. Dat is echter niet mogelijk als de voltooiing van de vereffening op zich laat wachten. Dat zal pas worden gehonoreerd na acht jaar, blijkens het betreffende besluit van de staatssecretaris, met nummer Nr. CPP2008/257M (onderdeel 5.9.1).

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.