• 0

Wel goed idee niet de kennis en geld

Onlangs een goed idee bedacht. Het betreft een site waar ingewikkeld programmeerwerk aan te pas moet komen om het idee zichtbaar en werkbaar te maken voor de doelgroep.

Probleem:

Kan zelf niet programmeren

Heb niet genoeg geld om het te laten ontwikkelen ( al enkele offertes ontvangen)

Wat kan ik wel doen?

Marketing. Heb zelf veel ervaring in marketing dus het idee promoten wordt geen issue.

Wat kan ik het beste doen om geld binnen te krijgen en het te laten ontwikkelen en er zelf toch beter van te worden? Heb al gezocht op het forum maar kon niet echt iets bruikbaars vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

De beste oplossing, kort maar krachtig: zoek een partner die je aanvult, en geef hem/haar/hun een deel van je bedrijf in ruil voor het werk.

 

Indien dat niet wenselijk is dat zul je een goed businessplan moeten maken, en moeten bekijken of je financiering kunt krijgen om de techniek te laten ontwikkelen. Die financiering kan van een investeerder komen in ruil voor een percentage van het bedrijf, of van iemand die het je leent waarna je het na verloop van tijd terug zult moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

Onlangs een goed idee bedacht. Het betreft een site waar ingewikkeld programmeerwerk aan te pas moet komen om het idee zichtbaar en werkbaar te maken voor de doelgroep.

Probleem:

Kan zelf niet programmeren

 

Heb je wel advies gevraagd in welke taal het het beste geprogrammeerd kan worden om het zo goedkoop en snel mogelijk te doen voor een demo versie?

 

Kun je "nice to have" features weglaten en je alleen druk maken om de de dingen die er echt in moeten zitten?

 

Kun je zelf een taal leren? Sommige zijn redelijk makkelijk zelf te leren.

 

Als je dat gedaan hebt, kun je misschien aan andere manieren denken om het te laten schrijven: studenten, scholieren, buitenlandse bedrijven / freelancers...

Link naar reactie
  • 0

Onlangs een goed idee bedacht. Het betreft een site waar ingewikkeld programmeerwerk aan te pas moet komen om het idee zichtbaar en werkbaar te maken voor de doelgroep.

 

Is je idee innovatief?

 

Als dit niet het geval is, zou je een aanpassing op je idee kunnen maken om het wel innovatief te maken?

Je zou het eens kunnen polsen bij http://www.syntens.nl

 

Je zou ook kunnen proberen aan de hand van een businessplan enige investeerders te zoeken. Zijn legio investeerders op zoek naar 'het beste idee'.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe vind je een goede partner?

Da's ook een moeilijke!

 

Dat klopt, maar het is wel een gaanbare weg. Maar om die vraag te beantwoorden: kijk naar wie je al kent, zitten daar wellicht mensen bij die je vertrouwt en die wellicht een stap naar ondernemerschap willen maken. of zorg dat je in de buurt komt bij potentiële partners, bijvoorbeeld door naar Open Coffees te gaan op zinvolle plekken (Utrecht, Amsterdam). Niet gemakkelijk, maar wel de moeite waard wanneer je een gelijkwaardige partner ziet die mee kan ondernemen om van het idee een realiteit te maken.

Link naar reactie
  • 0

Wees creatief..

Het enige wat nog makkelijker is om je idee draaiende te krijgen is een goede partner zoeken.. :-\

 

Dan rest denk ik de vraag: Als je geen eigen geld hebt: hoe ga je je idee op poten zetten?

Weer: wees creatief.. of: zoek een partner..

 

Ik heb laatst een website overgekocht en toen heb ik direct een aantal webdevelopers gemaild (goede) gesprekken gehad, één gecontracteerd die er ook wat in zag en toen ben ik een financier gaan zoeken die er 20.000 euro in wilde stoppen. Waarom dan pas? Omdat je dan een goede presentatie kan houden met harde cijfers en resultaten.

 

It's all about persistance..

Link naar reactie
  • 2

De beste oplossing, kort maar krachtig: zoek een partner die je aanvult, en geef hem/haar/hun een deel van je bedrijf in ruil voor het werk.

 

Ik heb als ontwikkelaar en designer meerdere malen op deze manier aan projecten gewerkt en er zitten 2 kanten aan deze manier van werken vanuit het perspectief van een ontwikkelaar/designer.

 

De eerste kant die ik wil uitlichten is de negatieve kant. Ik en vele andere ontwikkelaars en designers met mij krijgen erg vaak "aanbiedingen" van mensen die een idee hebben en dat graag uitgewerkt willen zien, zich niet realizerend dat wat ze willen enorm complex is om te maken en vaak een jaar of langer duurt om te maken. Een simpele website is al gauw 10000 regels code in 6 verschillende scripttalen, een gemiddelde website is rond de 100000 regels code en het schalen van de architectuur naar 100000 regels code maakt een project al veel complexer en dan nog maar niet te spreken over grote websites welke uit 1000000 regels code of meer bestaan. Elke regel code dient vanuit verschillende invalshoeken getest te worden en alles dient met elkaar naadloos samen te werken en vele zaken hebben een content management systeem en een grafische schil nodig voor de niet-ontwikkelaars binnen een bedrijf.

 

Dat is 1 ding, maar daardoor kan je niet zomaar verwachten van een ontwikkelaar en designer dat zij dit voor je gaan doen op een belofte van "you get paid when I get paid, if and only if my idea succeeds". Als ontwikkelaar en designer zul je tijdens het werk dat jaar ook je huur/hypotheek moeten betalen, je boodschappen moeten doen etc. Veel mensen voelen zich beledigd wanneer hun "aanbieding" afgewezen wordt, want ze hadden zich het idee zo enorm mooi voorgesteld.

 

Ik heb zelf meerdere keren meegedaan aan zulke projecten en 50% heeft positief uitgepakt en 50% heeft negatief uitgepakt.

Wat maakte het verschil? De founder/oprichter. Bij 50% van de projecten kreeg ik uitbetaald in aandelen voor gewerkte uren en kreeg ik cash bonussen voor gehaalde business targets en mijlpalen. De founders hoefden op deze manier niet diep in de buidel te tasten, maar kregen het werk toch voor elkaar. Dan was er nog de andere 50%, de onprettige founders werkten doormiddel van "wedstrijdjes". Ze hielden ontwikkelaars en designers een wortel aan een stokje voor door te zeggen, ik heb een project voor jullie en de beste uitwerking van het project wint bedrag X. Verschillende ontwikkelaars en designers strijden dan eigenlijk om betaald te krijgen. Als er 20 mensen of teams meedoen dan wint slechts 1 persoon of team het loon als "prijs". Deze manier van werken heeft een officiele naam en heet "no-spec". Zie deze website voor meer info: http://www.no-spec.com

 

Zelf doe ik geen no-spec werk meer, omdat de oprichters van bedrijven die op deze manier werken je echt een poot uitdraaien. Ik heb op die manier ook nooit 1 enkele eurocent verdiend, terwijl ze je en anderen wel het werk laten doen. Laten we het er maar bij houden dat men door schade en schande wijzer wordt.

 

Mijn advies aan de topic starter:

Als je niemand kan vinden die het idee voor je uit kan werken raad ik je aan om toch zelf de website te gaan scripten.

Dit kost je wel tijd maar geen geld, want de benodigdheden ervoor zijn allemaal gratis beschikbaar op internet. Echter wil ik je toch waarschuwen voor het volgende. Wanneer je website af is zal niemand en dan ook niemand weten dat je website bestaat. Je website zal wel op een server kunnen staan bij een webhost, maar daarvoor krijg je geen enkele bezoeker. Wanneer je geen beproefde marketingstrategie gebruikt om bezoekers naar je website te krijgen sterft je website een stille dood. Een jaar werk zal er dan in gezeten hebben zonder dat ook maar iemand de website ooit heeft gezien. Realiseer je dus goed dat het afkrijgen van een website nog LANG niet het eindstation is.

 

Mocht je ervoor kiezen om zelf de website te gaan maken dan adviseer ik je de volgende scripttalen en applicaties:

XHTML - Deze scripttaal is de eerste scripptaal die je zult moeten leren, want hiermee zet je de structuur op van de website.

CSS - Deze scripttaal geeft de gestructureerde onderdelen van je website welke je in XHTML hebt geschreven een layout.

Javascript - Met deze scripttaal kun je interactieve elementen toevoegen op je website welke uitgevoerd worden aan de client-side.

PHP - Deze scripttaal maakt het mogelijk om taken uit te voeren op server-side voordat het resultaat van die taken naar de browser van een eindgebruiker worden gestuurd.

MySQL - Dit is een gratis open source database waarmee je doormiddel van SQL commando's een database kan aansturen.

XML - Wanneer je geen database wilt gebruiken kun je kiezen om data op te slaan in een XML bestand en deze doormiddel van PHP of Javascript uit te lezen.

 

Zijn al deze talen nodig? Nee, het ligt eraan wat voor een website je wilt maken. Je kunt al een volledige website maken met slechts XHTML, maar dat zal een erg basic uitziende website worden. Met CSS kun je het er al een stuk mooier uit laten zien.

 

Wat heb je nodig?

Notepad++ - Dit is een teksteditor met kleurcodering. Hiermee kun je je code schrijven en opslaan in bestanden.

Filezilla FTP - Dit is een applicatie om je bestanden te uploaden naar een webserver.

Paint.NET en The Gimp - Dit zijn gratis open source applicaties om grafische bestanden mee te maken en om foto's mee te bewerken.

Webruimte bij een hostingbedrijf - Op internet zijn vele gratis webhosts te vinden waarmee je enigzins kan oefenen. Deze zijn vaak erg onbetrouwbaar qua uptime, je website kan zomaar eens verdwijnen en verwijderd worden van de servers. Voor enkele euro's per jaar kun je echter al een betrouwbare commerciele host krijgen, maar dan heb je ook wat.

Een domeinnaam - Er zijn gratis domeinnamen beschikbaar, maar die zijn vaak niet zo mooi en simpel als de .com en .nl domeinnamen. Een .com of .nl domeinnaam kost een tientje per jaar.

Een leermiddel - Op internet zijn vele gratis tutorials te vinden mbt de scripttalen en applicaties. Een goede website om mee te beginnen is http://www.w3schools.com . Deze website is weliswaar in het Engels, maar aangezien de voertaal voor programmeren/scripten Engels is zal dat juist prettiger (kunnen) zijn.

 

 

Wat niet te doen:

- Neem geen ontslag bij je huidige werkgever. Ten eerste lopen ook jouw rekeningen door en ten tweede heb je geen garantie dat je website een succes wordt.

- Wees voorzichtig met het nemen van leningen, je hebt geen garantie dat je ze zult kunnen afbetalen mbv omzet van de website. Het beste is om zowiezo geen risiko te nemen met geleend geld tenzij je een BV begint.

 

Zal het moeilijk worden? Ongetwijfeld. Zullen er frustraties ontstaan? Het zou opmerkelijk zijn wanneer dat niet zou gebeuren. In de wereld van internet startups is er slechts 1 formule voor succes. Doorgaan todat het wel lukt, want alleen de aanhouder wint. Hoewel dat geldt natuurlijk voor het opzetten voor bijna alle bedrijven.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De TS kan toch ook een idee hebben dat een heel mooie oplossing is voor een groot bedrijf? Dan is het zaak om de mogelijkheden van het idee op naam vast te leggen en de betreffende gegadigde bedrijven te selecteren en in gesprek te gaan. Dan kan hij het idee als idee verkopen en is van de rompslomp af.

Link naar reactie
  • 0

Kijk in je eigen kennissen kring. Doen vrienden of kennissen geen opleiding als ICT-er? Of heeft iemand zelfs een uit de hand gelopen hobby als programmeur. Zoals al eerder is gezegd hierboven; Biedt hem of haar een deel van het bedrijf.

 

Wellicht dat studenten op het grafisch lyceum interesse hebben (zitten door het hele land een x aantal vestigingen).

 

Succes.

Eventaanbod.nl - Vraag en aanbod van evenementen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.