• 0

hulp met ondernemingsplan ICT

Zijn hier mensen die verstand hebben van het schrijven van ondernemingsplannen?

ik ben nu al meer dan een week bezig en krijg maar niks op papier.

 

Waar het om gaat:

Ik wil een website laten maken waar Ned. bedrijven hun IT projecten op kunnen zetten. ZZP-ers of outsourcing bedrijven kunnen daarop reageren. DIt klinkt even standaard, maar er zitten nog wat andere eigenschappen in de site die ik hier nog niet wil verklappen. Hoofdzaak is dat ik Ned. bedrijven via de site in contact wil brengen met programmeurs

 

Nu moet ik in het plan "de markt in beeld"invullen:

 

Trends en ontwikkelingen:

-Algemeen

-SPecifiek

 

(en dan uitsplitsen per doelgroep)

- voor zzp_ers

_ voor outsourcing bedrijven

- voor Ned. opdrachtgevers

 

-niet beinvloedbare omgevingsfacotren.

 

Heeft iemand enig idee wat ik hier nu kan invullen? Ik kom er echt niet uit.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jose,

 

Invullen zou erg eenvoudig zijn; het gaat erom dat je inzicht verkrijgt in de markt waarin je gaat ondernemen. (Externe analyse)

Door de externe analyse krijg je inzicht in de mogelijkheden die de markt biedt, wanneer je uitgaat van de voortzetting van de huidige marketingstrategie (ook een onderdeel van je ondernemingsplan).

 

Dit inzicht verkrijg je door de volgende vragen (per doelgroep) te beantwoorden:

 

- Wie zijn je (potentiele) klanten (bijvoorbeeld via http://www.cbs.nl) (niet te algemeen; 'iedereen die een computer heeft')

- Wie zijn je concurrenten (directe en indirecte concurrentie)

- Wat zijn de trends in de markt waarin je gaat ondernemen? (onderzoek bijv cbs, brancheorganisaties, vakbonden)

- Wat zijn de ontwikkelingen in de branche/markt waarin je gaat ondernemen (bijv aantal starters/faillisementen, fusies, omzetontwikkeling etc)

 

Op basis van de gegevens over de huidige marktsituatie bepaal je wat de kansen(O) en bedreigingen(T) voor het desbetreffende product zijn.

De conclusies hebben betrekking op kansen en bedreigingen die geformuleerd gaan worden in de SWOT-analyse:

-   in de ontwikkeling van de grootte van de markt

-   in bepaalde marktsegmenten

-   in bepaalde distributiekanalen

-   in de ontwikkeling van het koopgedrag

-   als gevolg van technologische ontwikkelingen

-   als gevolg van ontwikkelingen in de wetgeving

 

Ik hoop dat je hiermee verder komt?

Als het nog abacadabra is, kun je de betreffende pagina van je bestand wel even emailen, zet ik de vragen er voor je in.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo José,

 

Ik denk dat je eerst nog een stap terug moet doen en je idee moet concretiseren. Je hebt het nu over "IT projecten" en "Nederlandse bedrijven in contact brengen met programmeurs". Daar zit wat mij betreft een mismatch in en dat geeft mij het gevoel dat je zelf niet uit de IT wereld komt. Want voor het bemensen van IT projecten heb je naast programmeurs nog allerlei andere functies nodig, zoals informatie-analisten, projectmanagers, ontwerpers en testers.

 

Dus definieer eerst wat je verstaat onder "IT projecten", dat bepaalt voor een groot deel je doelgroep qua vragers en aanbieders. Bedenk dan waarom die vragers bij jou terecht zouden komen. Grotere bedrijven hebben vaak hun eigen automatiseringsafdeling of een aantal preferred suppliers en kleine bedrijven gebruiken sites als freelance.nl. Hoe pas jij daartussen?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Heren, beiden bedankt voor de input!

 

Kan iemand mij zeggen waar ik kan vinden hoeveel ICT zzp-ers Nederland heeft?

ik heb bij het cbs gekeken, maar daar vind ik oude data 9tm 2008).

 

Iemand enig idee?

Link naar reactie
  • 0

In dit bericht staat dat van 2008 tot 2009 er 3000 ICT zzp-ers bijgekomen zijn. Samen met de oude cijfers van het CBS geeft dat wellicht voldoende inzicht.

 

Ook hier trouwens wel handig om je af te vragen wat er allemaal onder "ICT" valt en of dat ook jouw doelgroep is. Rekent het CBS bijvoorbeeld ook telecom adviseurs en hardware webshops mee?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.