• 0

Eenmanszaak niet overnemen.

Mijn vader heeft een eenmanszaak (waarde max. circa 1.000.000) Hij is getrouwd op algehele gemeenschap van goederen. Mijn moeder is zeer zwaar gehandicapt kan niets meer beslissen. Ik wil niet doorgaan met het bedrijf.Ik heb zelf een baan. De notaris geeft aan dat ik zonder problemen een overname kan doen van het bedrijf, maar ik neem aan dat hier haken en ogen aanzitten.Ik heb ergens gelezen dat ik al 3 jaar werkzaam zou moeten zijn geweest en dat ik het bedrijf ook nog eens 5 jaar moet voortzetten. Maar hoe zit het daarna?Ook heb ik niet de juiste papieren om zijn bedrijf voort te zetten, en zou ik het dus moeten verhuren o.i.d.

Moet ik daarna wat gaan betalen? Wat kan mijn broer van mij eisen(hij gaat er ook niet mee door)Ik wil het bedrijf niet overnemen, wat is een gunstige oplossing om de nabestaanden (ik en mijn broer) zo gunstig mogelijk te laten erven? Mijn vader wil het het liefst op mijn naam zetten en er dan zelf zolang mogelijk mee doorgaan, maar misschien is dit geen 5 jaar meer, omdat hij al erg op leeftijd is.Het liefst wil ik dat hij de hele boel verkoopt zodat wij geen zorgen meer hebben, anders zal ik dat moeten doen bij zijn overlijden.Wat voor advies geeft u mij?Ik hoop dat iemand mij een antwoord wil geven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan je niet helpen. Maar ik adviseer je wel om altijd minimaal 2 adviezen (onafhankelijk van elkaar) te bestuderen. In deze situatie ben je erg kwetsbaar en er lopen allerlei vreemde snaken rond. Ik denk dat je er een betrouwbare derde partij bij moet halen, die met jou en je vader de juiste koers kan uitzetten. Als je geen zin hebt in het bedrijf, zou dat een overname-partij kunnen zijn. Doe het wel samen met je vader. Hij is beslist goed zakelijk en van jou spreekt je hart.Succes!

Link naar reactie
  • 0

Mijn vader heeft een eenmanszaak (waarde max. circa 1.000.000)

[...]

 

Als ik dat lees begin ik al flink te twijfelen. Uiteindelijk is een waardering altijd pas "waar" als iemand ook daadwerkelijk het bedrag op tafel legt. Als je nu een bedrijf erft/krijgt van 1 miljoen euro, betaal je dus ook belasting over dat bedrag (of moet je dat verantwoorden), als het toevallig ook 300.000 euro kan zijn, dan ziet de rekensom er misschien totaal anders uit.

 

Stel dat je een snelle break-down doet van het bedrijf, welke posten hebben dan (serieuze) waarde?

 

Good-will

Omzet/Winst (langlopende contracten?)

Voorraden

Inventaris

Pand/Winkel

Tegoeden

Kennis (werknemers?)

 

Als we het hebben over een zzp-er die zichzelf verhuurd dan is 1x de jaaromzet echt wel de max.

 

Nogmaals, een miljoen voor een eenmanszaak is niet gering en wat is 1 op 1 om te zetten in geld en wat is "wat de gek ervoor geeft"?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.