• 0

Nederlands startersklimaat beste ter wereld

Vandaag gelezen in het FD, dat een niet nader genoemde Engelse participatiemaatschappij (zal wel 3i zijn) op donderdag uitkomt met een onderzoeksrapport, uitgevoerd naar het startersklimaat in 40 landen. Onder startersklimaat worden zaken verstaan als regelgeving, belasting, kapitaalmarkt, kennisinfrastructuur, etc. Korton, alle omgevingsfactoren die van invloed zijn op de slagingskans van nieuwe bedrijven.

 

Wat denk je, Nederland staat bovenaan!. We hebben het beste stratersklimaat van de wereld! We staan boven Denemarken (nr 2) en Landen als G.B. en de U.S.

 

Geweldig, met het beste startersklimaat en eerste klas kennisontwikkeling slagen we erin zo'n beetje het laagste percentage technostarters van Europa te realiseren.

 

Hoe kan dit?

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het beste startersklimaat!! Zie het als een hardloopwedstrijd! We hebben een goede inschrijvingsprocedure, controle op doping, het startpistool doet het altijd, de sfeer om de start is goed. Het inschrijfgeld is te overzien........START.......rennen en de weg zit opeens vol kuilen en oneffenheden. Het begint te regenen en te hagelen, bomen die over de weg liggen..enz. De starters blijken voor de race eigenlijk slecht voorbereid. Te weinig training en inzicht. Kortom het is opeens uiterst moeilijk geworden om in de buurt van de finish te komen en succesvol te zijn.

 

Nederland is over het algemeen (nu wat minder maar relatief gezien ok) politiek stabiel. Veel wet en regelgeving. Vrijwel alles staat op papier enz. Een goed geregelde start! Diezelfde wet en regelgeving kan het je gedurende de levenscyclus van de startup zeer moeilijk maken. Marktvrijheid is ineens ver te zoeken, de overheid met haar vinger in de pap steekt haar hele hand er maar weer even in. Alleen hele grote bedrijven vaak internationaal georienteerd hebben goede overlevingskansen.

 

Misschien lijkt het startersklimaat gweldig doordat het zeer overzichtelijk geregeld is maar is het schijn! We moeten daarbij ook niet vergeten dat Nederland met zijn 16 milj inwoners wel heel erg klein is in verhouding tot andere landen!

 

Conclusie: Veel starters. Een groot deel slecht voorbereid. Weinig kennis van de markt, en kort gehouden. Weinig finishers!

 

Zo'n onderzoek schept verwachtingen die in veel gevallen niet worden bevestigd! Een goed ondernemrsklimaat valt naar mijn mening niet te definieren. Ondernemen is het optimaal inspelen op alle mogelijke omstandigheden.

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik ben wel benieuwd naar het hele rapport, maar helaas moeten we tot donderdag wachten. Zoek de verschillen lijkt me een leuke klus, want heb nog niet zo lang geleden een rapport gezien waarin staat dat het startersklimaat in Nederland ons niet echt in tropische sferen brengt.

 

En dan nog maar niet gesproken over als je wel gestart bent en de finish niet haalt. Daar ga je natuurlijk niet vanuit. Maar dat klimaat is ook om kippenvel van te krijgen! En dan spreek ik uit ervaring. Loop nog met oorwarmers op. En voor de storm door mijn brievenbus heb ik dikke tochtstrippen zitten.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beste Kanban,

 

Volgens mij zijn omgevingsfactoren omgevingsfactoren. Naar mijn mening is niet alleen het startersklimaat maar ook het ondernemersklimaat in Nederland prima in orde. Als we niet het beste zijn, zijn we toch wel één van de beste in de wereld.

 

Om in jouw analogie van de hardloopwedstrijd te blijven (ik hou erg van dit soort analogieen), alles voor de start is geregeld, het parcours is vlak en geveegd, het is alleen wel 25 km licht bergopwaards.

 

Niemand heeft de ondernemer verteld dat hij loopschoenen moet kopen en 20 kilo moet afvallen om de eindstreep voor donker te halen. Hoe ver zou hij komen?

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Over klimaat gesproken.

Niet direct gericht op MKB, maar toch ... een Nederlands klimaat.

 

"De B.V. Nederland neemt onvoldoende maatregelen om de productiebedrijven voor ons land te behouden."

 

De resultaten van ons onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse

industrie, zijn ronduit alarmerend.' Dat zei Kees van Dorp, voorzitter van

de branchegroep Manufacturing van Deloitte & Touche, bij de presentatie van het rapport 'Made in Holland'.

 

In hoog tempo verdwijnen bedrijven over de grens. Overheidsmaatregelen zoals hogere subsidies voor research & development, een lagere

belastingdruk en het stimuleren van technisch onderwijs[/li] zijn volgens Deloitte & Touche dringend noodzakelijk om het tij te keren. Eén op de

vijf grote Nederlandse productiebedrijven denkt dat binnen twee jaar een substantieel deel van de productiecapaciteit wordt overgebracht naar het

buitenland, en dan met name Oost-Europa en Azië. En maar liefst 62% van hen verwacht dat ook r&d-afdelingen binnen enkele jaren zullen verhuizen

naar het buitenland. Op die manier zou de strategische concurrentiepositie van Nederland over vijf jaar onder het internationale gemiddelde kunnen komen te liggen.

 

Het rapport 'Made in Holland' is te downloaden

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nog een rapport over een warmer vestigingsklimaat voor het MKB?

Dit rapport geeft inzicht in de rol van de gemeenten bij het locatiegedrag van MKB-ondernemingen. Onderzocht wordt wat het belang is van de gemeenten in het geheel van factoren die het locatiegedrag van MKB-ondernemingen bepalen. Daarnaast gaat men in op de vraag hoe MKB-ondernemingen de gemeentelijke rol in de uitvoering van hun locatiebeleid ervaren. Tevens wordt onderzocht of gemeenten een ruimtelijk-economisch beleid voeren dat specifiek op de doelgroep van MKB-ondernemingen gericht is.

Het volledige raport kun je downloaden

 

Pffff ... krijg het er warm van en dat is goed !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ondernemer kiest vooral voor de uitdaging

 

In 2001 heeft wereldwijd ongeveer 10% van de beroepsbevolking een eigen bedrijf opgericht. Dit blijkt uit de Global entrepreneurship monitor 2001. Op landelijk niveau verschillen de percentages aanzienlijk. Zo werd ongeveer 5% van de Belgische en Japanse beroepsbevolking vorig jaar ondernemer, tegenover 18% van de Mexicaanse beroepsbevolking. Nederland scoorde relatief laag met 6,4%, maar voor Europese begrippen is dat echter vrij normaal. Mannen richten gemiddeld twee keer zo vaak een eigen bedrijf op als vrouwen. Dat is echter niet het geval in Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten, Spanje en Italie, waar de verschillen tussen mannen en vrouwen veel kleiner zijn. De belangrijkste motivatie voor het starten van een bedrijf is het `gat in de markt`. Voor veel ondernemers (54%) is dit een uitdaging. Op de tweede plaats staat ondernemen uit noodzaak. Ongeveer 43% van de ondernemers start een bedrijf als alternatief voor werkloosheid. Opvallend is dat de laatste groep vooral consumentengoederen verkoopt, terwijl de ondernemers die de uitdaging zoeken veelal in de dienstensector actief zijn. [bron: Financieele Dagblad]

 

Zo ... ik bezorg jullie nu een overkill aan klimaatsveranderingen. Dus stop er nu even mee.

Zodra ik weer wat tegenkom houd ik jullie op de hoogte.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, in Nederland is alles "geregeld": het maakt niet uit wat je wilt doen maar alles is vastgelegd in wet- & regelgeving, normen, voorschriften, statuten, randvoorwaarden etc.. Wat zo jammer is dat zo langzamerhand niemand meer weet waar alles vastgelegd is en waarom (de bomen en het bos ....).

 

In de Nederlandse praktijk van bijv. een technostarter pakt dit alles meestal maximaal frustrerend uit. Je wilt ergens aan beginnen en gaandeweg het traject blijkt dat er op duizend-en-één plekken knelpunten-opleverende regeltjes zijn waar je je aan moet houden. Het overzicht behouden en/of een partner/partners vinden die je uit het doolhof helpt/helpen is zoeken naar een speld in de hooiberg. Samenwerking, overleg, afstemming, coördinatie van alle activiteiten die van invloed zijn op het blijkbaar zo fantastische technostartersklimaat in Nederland komt niet zo heel veel voor. Volgens mij werd er in Nederland 15-20 jaar geleden in de politiek al geklaagd over "verzuiling" en gefragmenteerd beleid ....

 

Wat er mijns inziens ontbreekt in het Nederlandse startersklimaat is een bepaalde constructieve attitude. En dit geldt voor alle betrokkenen: bedrijfsleven, overheid EN de wetenschappelijke wereld.

 

Ondernemen is bouwen, toegevoegde waarde creëren, succes nastreven, gecontroleerde risico's nemen, kennis & ervaring delen en behaalde sucessen gunnen en willen delen. En daar ontbreekt het in Nederland mijns inziens vaak aan. Stel je voor dat je je zou richten op de vraag waarom je iets WEL zou doen; het is makkelijker om 100 redenen te vinden waarom jij (en vele anderen) iets NIET moeten doen. Stel je voor dat je ruimte schept om iemand anders de mogelijkheid te geven zich te ontplooien; eerst moet uitgezocht worden of IK er niet slechter van word. Stel je voor dat je eerst zelf belangeloos wat investeert in de pogingen van een ander om een nieuwe activiteit van de grond te krijgen: eerst moet mijn eigen belangen verzekerd zijn en moet duidelijk gemaakt worden hoe IK er beter van word ....

 

Als we met zijn allen eerst de slag maken dat we er op termijn allemaal veel beter van worden als we samen constructief bezig zijn dan geloof ik dat dit een veel positievere impact heeft op het rendement van Neerlands' startersinitiatieven dan het dwangneurotisch nastreven van het ideaal dat alles "geregeld" moet zijn.

 

Dus komt er iemand met een idee, initiatief of vraag: laten we meedenken over de mogelijkheid om dit initiatief te realiseren. Op z'n Hollands eerst duidelijk maken waarom het niet kan of mag brengt ons op termijn alleen maar een algehele apathie of lethargie op het gebied van avontuurlijk ondernemerschap!

 

Gr.

 

 

 

Bengel.

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt natuurlijk een klimaat definiëren en onderzoeken en tot de conclusie komen dat dit een gunstig klimaat is; daarmee is nog niets gezegd over de mensen die kiezen voor ondernemerschap (een gunstig klimaat voor een komkommerplant is wat anders dan een gunstig klimaat voor een edelweiss), die zich moeten handhaven in dat klimaat. Daar komt m.i. ook bij, dat "starten" iets anders is dan "ondernemen".

Starten kan (bij wijze van spreken) iedereen. Ondernemen is vers 2.

 

Het is wel het meest fantastische wat ik ooit heb gedaan.

Starten en ondernemen!

Of het 'klimaat' hier mede voor aan te wijzen is als oorzaak? Misschien.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bengel,

 

Wat een mooi pleidooi. Het is me uit het hart gegrepen. Kon helaas niet eerder reageren wegens kleine medische ingreep. :-[

 

Positivisme, optimisme en gewoon iets doen omdat een ander er ook wat aan heeft is essentieel voor betere ondernemersresultaten.

 

Als ik jouw stuk zo lees en ik denk bij mezelf, wat is er nou mis met het ondernemerschap in Nederland. Dan bekruipt me het gevoel dat dit land bewoond wordt door een grote kudde gore egoïsten.

 

Alle plannetjesmakers van overheidswegen, maar ook het gevestigde bedrijfsleven, de professionele financiele en consultancy sector, allemaal hebben ze een eigen agenda en willen ze hun visie van de realiteit opdringen aan de technostarters. Ze hebben geen flauw benul waar die startende ondernemers nou behoefte aan heeft, ze kunnen alleen nadenken over wat zij zelf aan die ondernemer willen slijten. En wordt er een initiatief genomen waar "een ander" misschien van profiteerd, dan wordt het gesaboteerd.

 

"listen boy, we know whats good for you" is het uitgangspunt van de gevestigde orde. Het toppunt van paternalisme en regentengedrag natuurlijk, wat lijdt tot machtsspelletjes en bureaucratie.

 

Ik hoop dat de ondernemers nu eindelijk hun stem laten horen. De enige manier om verbetering in de situatie aan te brengen is als de ondernemers een front vormen en zelf aangeven waar ze wel en geen behoefte aan hebben. Dus: minstens 2000 nieuwe leden voor Higher level! en op de baricades ;D We maken er een bond van, de BVio (Bond voor innovatieve ondernemers)

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nils ... HEERLIJK ... zo lekker ongenuanceerd je kan zijn.

 

Tsja ... het enige wat ik kan zeggen is APLAUS met staand OVATIE!

 

Higher Level gaat ervoor. Speak up ALL en wie weet wordt er straks naar ons (de technostarters) geluisterd.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Vandaag gelezen in het FD, dat een niet nader genoemde Engelse participatiemaatschappij (zal wel 3i zijn) op donderdag uitkomt met een onderzoeksrapport, uitgevoerd naar het startersklimaat in 40 landen.

 

Ik ben sinds die donderdag op zoek gegaan naar het rapport, maar heb het nog nergens kunnen vinden.

Heeft iemand het ergens "voorbij" zien komen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ach, voor gevestigde ondernemers is het vast goed toeven in Nederland.

Ik zie alleen iedere keer weer dat goedwillende kleine ondernemers zonder het te beseffen, of zelfs te willen, een of meer van de regeltjes in Nederland overtreden.

En dan spreken de regeltjes elkaar weer tegen, of ze zijn niet in het belang van de klant.

 

Ik hoor het van horekaffers, ik heb zelf een tandartspraktijk, ik zie het bij mensen met een klein IT-bedrijf die ineens de arbeidsinspectie op bezoek krijgen.

 

Je voelt je dan ineens een halve illegaal, of onderworpen aan halve garen die regels die je niet als zinvol ervaart, aan je opdringen met boetes en dwangmaatregelen.

 

En dan samen weer eens een vuist maken? tegen wetgevers die te lui zijn om zelf eens wat te ondernemen? Ze lachen je niet eens uit, ze zien je niet staan omdat ze niet naar hun 'klanten' kijken.

De oplossing? je klant tevreden stellen en met de wetgever onderhandelen (belastingdienst, arbeidsinspectie, arbeidsbureau) over de oplossing voor de overtreding die ze nou weer bij je ontdekt hebben. Veel daarvan zijn erg welwillend.

Mooie tanden krijg je makkelijker dan je denkt...

 

Die dokters kunnen zoveel tegenwoordig!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.