• 0

Een goede naam: waar moet je op letten?

Ehm... bezoekers vinden je site waarschijnlijk door te zoeken, of door op je advertentie te klikken, dus is het niet zo belangrijk om hem kort te houden of origineel te zijn lijkt me.

 

Mensen vinden je via een zoekactie, maar komen o.a. terug omdat ze je naam herinneren.

Het vertelt ook wat makkelijker door aan vrienden en familie

 

Waarom heet Bol nu Bol en niet boeken-kopen.nl , waarom denk je (komt ie weer voor mijn volgers ;) ) dat fonq Fong heet? Omdat je het onthoudt na 1 of 2 keer en de generieke domeinnamen waarop alle shops van fonq zitten niet te onthouden zijn zonder vergissingen te maken.

 

Een naam die op welke manier dan ook te onthouden is, is wel degelijk van belang, anders had ik mezelf ook wel sjdfnksukvhsidhfkwfbksxhosdfoisd.nl kunnen noemen (ja, gechargeerd, ik weet het, maar alle domeinen zijn nog vrij ;) )

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een naam die op welke manier dan ook te onthouden is, is wel degelijk van belang, anders had ik mezelf ook wel sjdfnksukvhsidhfkwfbksxhosdfoisd.nl kunnen noemen

 

Misschien wel handig om te onderzoeken wat de belangrijkste factor in de "onthoudbaarheid" van een naam is.

 

Ken je die onderzoeken waar mensen heel snel een cijfer gegeven wordt, en hen gevraagd wordt dit te onthouden? Normaal onthouden mensen dan iets van 7 of 8 cijfers. Ze onthouden 8356204 nog wel, maar 8436543768622357 niet meer. Tenzij ze de informatie in "chunks" kunnen opdelen, bijvoorbeeld 2001091119450505 wordt: 2001-09-11 en 1945-05-05. 16 cijfers worden 2 chunks: 9.11 en bevrijdingsdag.

 

Om een naam te cree-eren die goed onthouden wordt, moet je dus het aantal chunks proberen te verminderen.

 

[*]"1940-11-12" heeft bijvoorbeeld 3 chunks, of 1 chunk als deze datum voor jou een bepaalde betekenis heeft.

[*]"a" heeft 1 chunk.

[*]"s-j-d-f-n-k-s-u-k-v-h-s-i-d-h-f-k-w-f-b-k-s-x-h-o-s-d-f-o-i-s-d.nl " heeft 23 chunks.

[*]bol.-com heeft 2 chunks. (bestaand woord + com)

[*]"F-o-n-q" heeft 4 chunks. (fantasienaam). Of 2 als je "fon" als 1 geheel kunt zien.

[*]"small-electronics-for-less" heeft, denk ik, 5 chunks: de 4 woorden + het streepje ertussen.

[*]"smel-co" heeft denk ik 2.

 

Je kunt denk ik stellen dat als je naam uit bekende woorden bestaat, 1 woord 1 chunk is, en als je een fantasienamen gebruikt, 1 lettergreep 1 chunk is.

 

Ik denk dat het het beste is als je een beschrijvende naam kiest van 1, 2, of 3 chunks, als je via de zoekmachine gevonden wordt. Dit geeft de mogelijke klant de overtuiging: hier ben ik aan het goede adres: zij zijn gespecialiseerd in het ding waar ik naar op zoek ben. Hij zal veel eerder een printer kopen bij printer.com dan bij smelco.com.

 

Een fantasienaam is enkel nuttig als je via marketing je bekend wilt maken aan je publiek, ipv seo. En dit doet het merendeel van de vragers in dit topic niet.

Link naar reactie
  • 0

Een fantasienaam is enkel nuttig als je via marketing je bekend wilt maken aan je publiek, ipv seo. En dit doet het merendeel van de vragers in dit topic niet.

 

Tuurlijk wel, iedere keer als je een bezoeker op je website krijgt doe je aan marketing. Niet extern, maar intern in je eigen omgeving probeer je de klant te overtuigen.

 

Die zoekmachine domeinnaam kun je wel generiek maken, maar niemand die de verschillen ontoudt. Tuurlijk is printer.com te onthouden, maar kijk eens naar de domeinnamen als je een bbq wil kopen.

 

Je domeinnaam is 0 onderscheidend maar wel leuk voor google. Je moet dus iets anders vinden om te blijven hangen, zoals een enigszins pakkende bedrijfsnaam

 

Frans

Link naar reactie
  • 1

 

Liever een beschrijvende naam van een bedrijf dat iets onderscheidends doet, dan een onderscheidende naam van een bedrijf dat niks onderscheidends doet.

 

Wat ik vooral zie, zijn beschrijvende namen van bedrijven die hetzelfde doen.

 

Dan kun je beter in de andere uithoek zitten, als bedrijf dat zich onderscheidt met aanbod en naam.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het het beste is als je een beschrijvende naam kiest van 1, 2, of 3 chunks, als je via de zoekmachine gevonden wordt. Dit geeft de mogelijke klant de overtuiging: hier ben ik aan het goede adres: zij zijn gespecialiseerd in het ding waar ik naar op zoek ben. Hij zal veel eerder een printer kopen bij printer.com dan bij smelco.com.

 

Ik schreef het onhandig op, ik bedoelde eigenlijk:

Ik denk dat het het beste is als je een beschrijvende naam kiest van 1, 2, of 3 chunks, als je via de zoekmachine gevonden wordt. Dit geeft de mogelijke klant de overtuiging als hij de zoekresultaten scant: hier ben ik aan het goede adres: zij zijn gespecialiseerd in het ding waar ik naar op zoek ben. Hij zal veel eerder op printer.com klikken, als hij die in de zoekresultaten ziet staan, dan op smelco.com, wanneer hij op zoek is naar printers.

 

Die zoekmachine domeinnaam kun je wel generiek maken, maar niemand die de verschillen ontoudt. Tuurlijk is printer.com te onthouden, maar kijk eens naar de domeinnamen als je een bbq wil kopen.

 

(Ik heb niet generiek gezegd, ik zei beschrijvend.)

 

Ik heb de resultaten gescant: inderdaad, wat veel semi-identieke namen. Zijn de eigenaars nu dom, of hebben ze daar een goede reden voor? Ze staan toch niet voor niets allemaal zo hoog in Google?

 

Het minimaliseren van de chunks is dus niet voldoende. Dus moeten we, zoals je aangeeft, een tweede concept in de vergelijking opnemen: onderscheidendheid.

 

De vergelijking wordt dan: hoe minder chunks de naam heeft, en hoe onderscheidener hij is, hoe beter.

 

Ik voeg mijn eigen assumptie toe dat als je niet veel geld aan marketing kunt besteden of nog niet heel bekend bent, betere een beschrijvende naam kunt kiezen.

 

Om je bbq voorbeeld te gebruiken, de weergegeven namen zijn:

 

barbequeswinkels (vreemde toevoeging van de s)

bbq-kopen (goede naam)

bbqwinqel (goede naam)

bbqkopen (goede naam)

ibbq (gekunsteld)

barbequeshop (goede naam, maar levert deze ook in Nederland)

bbq-recepten (goede naam, maar ik zoek geen recepten)

weberstephen (dit kan toch niet over barbeques gaan?)

kampeerexpert (te brede focus, waarschijnlijk hebben ze slechts een aantal modellen)

vergelijk (vergelijkingssite, handig)

kieskeurig (vergelijkinssite, handig)

huis-en-tuin

bbq-outlet (goede naam, vast veel modellen en goedkoop)

barbeque-startpagina

cookoutshop

weber-barbeque.goedbegin

tuinmeubelspeciaalzaak

antag

marktnet

shoppingmedia

thuisvergelijk

elkamptuinmeubelcentrum

...

Deze post wordt te lang ...

 

Een goede naam is eentje die perfect beschrijft waar de klant naar op zoek is, wil hij heel veel keuze:

 

1000-barbeques

 

Wil hij goedkope:

 

we-sell-cheap-barbeques

 

Enz...

 

Daarna, als hij er al in de zoekresultaten op geklikt heeft en later nog een keer wil terugkomen, moet hij goed te onthouden zijn, slechte voorbeelden (niet relevante ook verwijderd):

 

 

barbequeswinkels (vreemde toevoeging van de s)

bbqwinqel

cookoutshop (ik kan me "cook" herinneren, en "shop" maar wat was de rest?)

elkamptuinmeubelcentrum (te veel chunks)

Of je kan natuurlijk je description tag gebruiken om je usp toe te lichten ...

 

Link naar reactie
  • 0
Ik voeg mijn eigen assumptie toe dat als je niet veel geld aan marketing kunt besteden of nog niet heel bekend bent, betere een beschrijvende naam kunt kiezen.

 

Oneens, zelf kostenefficiënte vormen van marketing bedrijven. Dat staat los van het soort handels- of merknaam. Een goede naam bespaart je wel marketingkosten om bekendheid te verwerven.

 

Of je kan natuurlijk je description tag gebruiken om je usp toe te lichten ...

 

En daarbij vooral inhaken op de naam om TOMA (top of mind awareness) te creeëren.

 

Verzin eens mee voor naamzoekers, ondernemers zijn vooral praktisch ingesteld en sommigen zijn hier dus concreet op zoek naar een handelsnaam.

 

Weekendgroet 2,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Verzin eens mee voor naamzoekers, ondernemers zijn vooral praktisch ingesteld en sommigen zijn hier dus concreet op zoek naar een handelsnaam.

 

Weekendgroet 2,

 

Highio

 

Ik probeer handleding te geven over welk soort namen beter onthouden wordt. Daar heb ik verstand van: reden 1 dat ik hier post.

 

Over welk soort namen passend zijn voor een bedrijf ben ik minder zeker. Ik post hier mijn idee-en gechargeerd om er door de discussie met jullie een beter beeld van te krijgen: reden 2 dat ik hier post.

 

Ik vind de gegeven namen die ik hier doorgaans zie gepost worden niet goed: reden 3.

Link naar reactie
  • 0

Wat willen we een SEO naam of een branding naam...

 

Maak daar eens onderscheid in, dat is belangrijk.

 

Ik ben al jaren voorstander van SEO namen maar nu wordt het steeds moeilijker om nieuwe webwinkels op te starten. Denk aan ouderdom van de url en de meeste zijn niet vrij...

 

Goed nadenken wat je wil.

 

bbqkopen leg dat eens uit aan de telefoon? is niet makkelijk. Mijn naam heb ik laten verzinnen. Maar nu roep ik constant scaut met een A. Ben wel tevreden met de naam maar het is wel een lastig punt.

 

Het vinden van unieke branding namen is dus moeilijk vandaar de "hierargie" eerder in dit TC. Bij mij roept hierargie structuur op. (boomstructuur) Archiveren is structuur brengen. Waarom deze naam "hij blijft hangen" is een beetje controversioneel en past toch bij het onderwerp

 

Als je geen budget hebt zoals bol.com moet je wat anders verzinnen en ik vrees dat je het gewoon niet meer haalt met de "ouderwetse" manier van SEO merknamen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik probeer handleding te geven over welk soort namen beter onthouden wordt

 

Namen met betekenis en merkwaarde worden het best onthouden. Iedere naamvraag is gebaseerd op een specifieke toepassing.

 

SEO namen

 

Tegen dit type namen kan ik inbrengen dat je moelijk alle tld's en varianten kunt bezetten. Ze bieden doorgaans geen bescherming.

 

Weekendgroet 3,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Ik probeer handleding te geven over welk soort namen beter onthouden wordt. Daar heb ik verstand van: reden 1 dat ik hier post.

 

 

Graag onderbouwing.

 

Bovendien: welke invloed heeft naam op zoekresultaat in vergelijking met andere factoren?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

SEO vs Branding

Een zoekmachinevriendelijke naam of een naam om een merk in de markt te zetten? Lastige keuze. In principe kun je van iedere naam (welke dan ook) een merk maken, mits je maar de juiste marketingstrategie gebruikt. Als je een webshop wilt maken dan is het praktisch om een zoekmachinevriendelijke naam te hebben maar ook hierbij; als je de juiste online marketingstrategie hebt wordt je toch wel gevonden!

 

Mijns inziens moet een naam en een huisstijl voor een bedrijf, dienst of product geïntegreerd zijn; op elkaar aansluiten. Bij voorkeur moet deze combinatie direct zeggen wat het product doet en iets over de kernwaarde of kracht van het bedrijf.

 

Multitainment

Mijn bedrijf heet Multitainment. Het zegt niet direct wat het bedrijf doet, maar iedereen kan wel raden dat het over entertainment gaat. Combineer dat met het woord "multi" (veelzijdig) en het is eigenlijk vrij snel duidelijk wat we doen. In mijn logo staat een kroontje, waarmee ik wil aangeven dat de service die wij bieden koninklijk is. Mijn bedrijfsnaam is niet zoekmachinevriendelijk maar ik denk wel dat mijn conversie mede verhoogd wordt doordat mijn bedrijfsnaam direct iets zegt over de diensten die ik aanbied. Bovendien is het een naam die blijft hangen.

 

Creativiteit op gang brengen...

Als je een goede bedrijfsnaam wilt verzinnen is het handig om creatief te worden! Ga eens met wat vrienden of collega's te gaan zitten met een lekker drankje erbij en te gaan brainstormen. Creativiteit op gang brengen is veel makkelijker met meerdere mensen. Stel eerst voor jezelf een lijstje vast met diensten die je aanbied en een lijstje met datgene waarin je bedrijf zich onderscheid. Probeer daarna met z'n allen zo veel mogelijk namen te verzinnen die een zo groot mogelijk gedeelte van je diensten (en/of kernwaarden) van je bedrijf beslaan. Schrijf alles op, niets is fout of slecht.

 

Gedaan? Goed bezig! Probeer nu de vijf of tien beste namen eruit te halen en ga die eens op leuke manieren met elkaar combineren. Probeer een naam te krijgen die allitereert of in ieder geval goed klinkt en makkelijk uit te spreken is. Hoe korter de naam hoe krachtiger vaak...

 

Succes!

"Een lachend gezicht verblijdt het hart, een goed bericht verkwikt het lichaam" Spreuken 15:30

"Accepteer wat je niet kunt veranderen, verander wat je niet kunt accepteren"

 

Zakelijk of informeel entertainer nodig?

http://www.bartvandenbelt.nl

http://www.artiestboeken.nl

Link naar reactie
  • 0

Namen met betekenis en merkwaarde worden het best onthouden. Iedere naamvraag is gebaseerd op een specifieke toepassing.

 

Eens :)

 

Wat willen we een SEO naam of een branding naam...

 

Krijg je verschillende posities in de zoekmachine als je verschillende domeinnamen hebt? Ik dacht toch dat het aan de content lag?

 

bbqkopen leg dat eens uit aan de telefoon? is niet makkelijk.

 

Maar je gaat toch geen telefonische acquisitie plegen als je een webwinkel hebt? "hierargie" is ook niet echt makkelijk uitleggen ...

 

...

 

... [random]

Het ding dat je over het hoofd ziet als je bijvoorbeeld een naam als "smelco" zou overwegen, is dat bedrijven die nu hetzelfde soort naam heeft (afkortingen), zoals 3M, IBM, of GE. Ook begonnen zijn met beschrijvende namen. Pas toen ze voldoende bekend raakten, stapten ze over op de kortere namen. Het is onzin om je bedrijf "smelco" te noemen omdat niemand weet wat het betekent. Dan kun je beter een goed onthoudbare fantasienaam bedenken en je helemaal niet om de betekenis druk maken.

[/random]

 

 

Graag onderbouwing.

 

Ik verviel hier in Ad verecundiam. Sorry, maar ik heb geen zin om literatuur te zoeken die de stellingen die ik hier uit mijn geheugen oplepel onderbouwd.

 

Met behulp van het Harry Potter draadje kun je je fantasie de loop laten over mijn ervaring/kennis. Uit interesse: wat zijn jouw kennisgebieden en hoe heb je dat opgedaan?

 

Bovendien: welke invloed heeft naam op zoekresultaat in vergelijking met andere factoren?

 

Daar heb ik het niet over gehad. Ik vind het inderdaad ook wel een matig interessante vraag. Maar de uitkomst zal niet schokkend genoeg zijn om de naamstrategie aan te passen.

 

Link naar reactie
  • 0

De domeinnaam heeft meerdere doelen:

 

Laten we even zoals ik eerder aangaf het onderscheid maken tussen een eerste bezoek en herhalingsbezoeken.

 

Bij eerste bezoeken zoekt een geinteresseerde op google op bbq kopen

 

Daar is je eerste marketingpunt, namelijk de titel van je site, de omschrijving die google kiest en je domeinnaam.

 

die 3 elementen bepalen tezamen met de positie in google of iemand klikt naar je site.

 

een domeinnaam die bbqkopen bevat zal eerder herkenning oproepen bij de zoeker. Hij ziet aan de domeinnaam dat de site in ieder geval datgene biedt wat hij zoekt. Eerder dan dat hij dat idee heeft bij een merknaam, tenzij die merknaam enorm goed gebrand cq. bekend is voor die branche, zoals bijvoorbeeld weber-kopen.nl

 

In dat opzicht draagt de generieke domeinnaam dus bij aan herkenbaarheid voor een eerste bezoek. Het gaat namelijk om de juiste bezoekers trekken en vervolgens converteren. Daar helpt dus een goed gekozen generieke naam bij.

 

Tweede punt is vindbaarheid in google. De domeinnaam is 1 van de vele aspecten die daaraan bijdraagt. Google maar eens op 'invloed domeinnaam op vindbaarheid' en je leest meer

 

Dus voor dat eerste bezoek wil ik / heb ik een aantal generieke domeinnnamen.

 

Om ook een naam te hebben die wat langer blijft hangen wil ik er een paraplunaam boven hebben. c'est tout :)

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Om ook een naam te hebben die wat langer blijft hangen wil ik er een paraplunaam boven hebben. c'est tout :)

 

Zo doe ik het ook ;)

 

Maar ik zie hier gewoon muddled thinking. Ik heb niet het idee dat de posters een idee hebben van de verschillende ingredienten in de vergelijking, en hoe je die kan optimaliseren.

 

Seo lijkt me bijvoorbeeld bij deze vraag niet relevant, omdat je domeinnaam hier een te klein effect op heeft.

 

En hoe lang een naam blijft hangen is weer redelijk onafhankelijk van of het een fantasienaam of een beschrijvende naam is. (Daar zijn het aantal chunks en de "opvallendheid / kan niet op de term komen" de belangrijkste factoren)

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik probeer handleiding te geven over welk soort namen beter onthouden wordt. Daar heb ik verstand van: reden 1 dat ik hier post.

 

 

Mijn indruk is dat je beweert dat een verkoper van steunzolen meer heeft aan een domeinnaam met het woord steunzolen erin, dan bv zeunstolen. Dan zoom je echter in op één aspect van de waarschijnlijke zoekmachinelogaritmen. Mij is altijd verteld dat zoekmachines vooral kijken naar de relevantie van je content op basis van binnenkomende links van gekwalificeerde sites. Dan zou zeunstolen alsnog kunnen winnen van steunzolen, simpelweg door betere content aan te bieden.

 

Met het 'onthouden van namen' heeft dat allemaal niks te maken. De domeinnaam bbqkopen.nl hoef je niet te onthouden, want die duikt vanzelf op bij de zoekactie 'bbq kopen'. En heb je dat ding eenmaal gekocht, dan hoef je jaren niet meer terug. Alleen ben je de volgende week op zoek naar een opblaasboot. Die je dan natuurlijk vindt bij opblaasbootkopen.nl. Het einde van de general store? Wat je promoot is domeinnaamopportunisme. Get rich quick-opzetjes. Linkfarms naar barbecues, steunzolen en opblaasvriendinnen. Kleingeld voor studenten. Want je moddert de markt af om restantjes van Bol en Amazon.com (wat een domme namen) op te pikken.

 

Neemt niet weg dat je als bedrijf met een bedrijfsnaam best extra landingspagina's of campagnesites kan opzetten om gericht verkeer aan te trekken. Door de opkomst van shopzoekmachines, reviewsites en andere aggregators zullen de zoekresultaten van ook generieke zoekacties echter op den duur eerder naar relevante aanbieders verwijzen, en niet naar de eerste de beste idioot die een generieke uitdrukking als domeinnaam geregistreerd heeft. Als ik een barbecue zoek, wil ik helemaal niet bij de barnecueconcurrent belanden.

 

Relevant Content beats Names!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TC begint meer op een SEO TC te lijken.

 

Ik ben het met vele niet eens en heb het gevoel steeds in herhaling te vallen. Wellicht in een andere TC

weer verder sparren.

 

Nog een paar dingen.

 

Bol.com is vanaf het begin al een branding strategie geweest. En het werkt (iedereen kent het) kost wat maar...

 

 

Onlangs zijn er nog 2 tld's verkocht kijk hier welke (waarom denk je?)

 

Volgens mij moet je gewoon per sector en naar het budget kijken wat voor soort naam je gaat nemen.

 

Ook SEA telt mee in deze overwegingen. Zelfs alleen daarvoor worden er al TLD's vastgelegt.

 

Maargoed lijkt me verstandig om hier weer op creativieteit door te gaan. (En dat kan ik niet ;D)

Link naar reactie
  • 0

 

Bij naamkeuze spelen allerlei factoren mee. Vindbaarheid op internet is er eentje, maar als je eenmaal een transactie gerealiseerd hebt, onthoudt die klant jouw naam vervolgens en kan die een referentie geven? Wat staat er op je verpakking, op je nota? Hoe belangrijk is de relatie - als verlengde van de transactie?

 

De discussie of een beschrijvende naam beter is dan een ietwat meer unieke naam (beter te beschermen) is echter toch wel interessant voor dit topic. Je zou verwachten dat na 15 jaar zoekmachine-ontwikkeling de domeinnaam totaal irrelevant is voor zoekresultaten, maar blijkbaar speelt dat toch nog steeds een rol. Als dat zo is, kun je gewoon beide sporen tegelijk volgen - wat Frans al bedacht had en volgens Scaut een slimme tactiek is.

 

 

Frans is goed bezig, De shops een seo domein geven en voor branding een nivo erboven zetten. De bedrijfsnaam Seo vriendelijk maken een effectieve manieer maar in de toekomst gaan de zoekmachines meer op "citaten" letten. En hier is een unieke naam belangrijk.

 

 

Dat BOL en GE en HEMA oorspronkelijk ook beschrijvende namen waren, maakt eigenlijk helemaal niks uit. Als ik op zoek ben naar een boek (ooit iemand ontmoet die een boek wilde kopen op basis van het zoekwoord boek?), een energiebesparende lamp of rookworst (zie trouwens dat AH die afvangt op Google) hebben BOL, GE en HEMA helemaal geen voordeel van hun naamhistorie. Die zullen gewoon met zoekmachineoptimalistie/zoekreclame het verkeer moeten aantrekken.

 

Nou ben ik alleen nog benieuwd wat muddled thinking is. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Why are you being so contrarian?

 

Mijn indruk is dat je beweert dat een verkoper van steunzolen meer heeft aan een domeinnaam met het woord steunzolen erin, dan bv zeunstolen.

Idd.

 

Dan zoom je echter in op één aspect van de waarschijnlijke zoekmachinelogaritmen. Mij is altijd verteld dat zoekmachines vooral kijken naar de relevantie van je content op basis van binnenkomende links van gekwalificeerde sites. Dan zou zeunstolen alsnog kunnen winnen van steunzolen, simpelweg door betere content aan te bieden.

 

Idd, deze stelling heb ik mijn laatste posts een aantal keer impliciet herhaald door dingen te zeggen als: "Seo lijkt me bijvoorbeeld bij deze vraag niet relevant." In de posts daarvoor heb ik het niet genoemd.

 

Met het 'onthouden van namen' heeft dat allemaal niks te maken. De domeinnaam bbqkopen.nl hoef je niet te onthouden, want die duikt vanzelf op bij de zoekactie 'bbq kopen'. En heb je dat ding eenmaal gekocht, dan hoef je jaren niet meer terug. Alleen ben je de volgende week op zoek naar een opblaasboot. Die je dan natuurlijk vindt bij opblaasbootkopen.nl. Het einde van de general store? Wat je promoot is domeinnaamopportunisme. Get rich quick-opzetjes. Linkfarms naar barbecues, steunzolen en opblaasvriendinnen. Kleingeld voor studenten. Want je moddert de markt af om restantjes van Bol en Amazon.com (wat een domme namen) op te pikken.

 

[insert random unfriendly remark here.].. :-K

 

"want die duikt vanzelf op bij de zoekactie 'bbq kopen'" Het valt me op dat je niet zo nauwlettend leest. Hoe wil je nu een discussie aangaan als je niet weet wat de tegenpartij schrijft? Ik zeg regelmatig dat seo niet relevant is door de weinige invloed die een domeinnaam daar op heeft.

 

Als opblaasboten meer relevante content heeft over opblaasboten heeft en meer relevante producten, vind ik het ook logisch als je daar terecht zou komen. Moet je maar als general store beter je best doen.

 

Is het nou zo'n moeilijk concept om te begrijpen: laat je naam gaan over wat je verkoopt. Verkoop je barbeques, iets met "barbeques". Verkoop je naast tenten, opblaasboten enz., dan iets met "buiten". Verkoop je heel veel dingen, dan iets met "heel veel dingen," of je kan overwegen om een niet-beschrijvende te kiezen.

 

Neemt niet weg dat je als bedrijf met een bedrijfsnaam best extra landingspagina's of campagnesites kan opzetten om gericht verkeer aan te trekken. Door de opkomst van shopzoekmachines, reviewsites en andere aggregators zullen de zoekresultaten van ook generieke zoekacties echter op den duur eerder naar relevante aanbieders verwijzen

 

Ik snap niet waarom je tegen me ingaat terwijl je precies hetzelfde zegt ...

 

Lees eens wat beter en trek minder snel voorbarige conclusies: ik heb het over het verminderen van chunks, opvallenheid, voor de doelgroep relevante namen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je nou opnieuw naar je eerste bericht over deze kwestie kijkt, en dan volgt hoe je redenering zich ontwikkelt, wordt die definitie van muddled thinking interessant. Je haalt namelijk aanvankelijk jouw visie op de onthoudbaarheid van namen door mekaar met je pleidooi voor beschrijvende namen, om vervolgens 180' te draaien door te beweren dat de domeinnaam niet relevant is voor seo.

 

 

Misschien wel handig om te onderzoeken wat de belangrijkste factor in de "onthoudbaarheid" van een naam is.

 

<...>

 

Ik denk dat het het beste is als je een beschrijvende naam kiest van 1, 2, of 3 chunks, als je via de zoekmachine gevonden wordt. Dit geeft de mogelijke klant de overtuiging: hier ben ik aan het goede adres: zij zijn gespecialiseerd in het ding waar ik naar op zoek ben. Hij zal veel eerder een printer kopen bij printer.com dan bij smelco.com.

 

Een fantasienaam is enkel nuttig als je via marketing je bekend wilt maken aan je publiek, ipv seo. En dit doet het merendeel van de vragers in dit topic niet.

 

 

Dus als je dmv seo verkeer wil aantrekken en bekendheid vergaren, dan is een beschrijvende naam beter.

 

 

Hoe wil je nu een discussie aangaan als je niet weet wat de tegenpartij schrijft? Ik zeg regelmatig dat seo niet relevant is door de weinige invloed die een domeinnaam daar op heeft.

 

 

En daar heeft de domeinnaam (beschrijvend of niet) ineens geen invloed meer op je marketing door seo. Dan wordt al dat getheoretiseer over chunks en het belang van beschrijvende domeinnamen en de expertise van Harry Potter eigenlijk irrelevant.

 

Lijkt me trouwens dat je met die chunkies best kan bijdragen aan de onthoudbaarheid van namen. Maar daar heb je geen ingewikkelde theorie met nummervoorbeelden voor nodig. Een simpele naam is altijd beter te onthouden dan een complexe naam.

 

Waarom daar nou over doorgaan? Omdat je begint met te stellen dat het merendeel van de vragenstellers in dit topic niet gediend is met een fantasienaam en omdat je gaandeweg ook nog eens kritiek hebt op de bijdragen van anderen. Dat is allemaal best, maar dan wil ik wel een goede argumentatie zien.

 

Volgens mij is de tussenstand dat een fantasienaam op zich geen kwaad kan, mits je betere content op je site hebt dan de concurrent. Als domeinnamen invloed hebben op zoekresultaten, zou je de extra inzet van site/pages met beschrijvende namen kunnen overwegen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Als je nou opnieuw naar je eerste bericht over deze kwestie kijkt ...

 

Die had ik de volgende dag dan ook aangepast:

 

Ik denk dat het het beste is als je een beschrijvende naam kiest van 1, 2, of 3 chunks, als je via de zoekmachine gevonden wordt. Dit geeft de mogelijke klant de overtuiging: hier ben ik aan het goede adres: zij zijn gespecialiseerd in het ding waar ik naar op zoek ben. Hij zal veel eerder een printer kopen bij printer.com dan bij smelco.com.

 

Ik schreef het onhandig op, ik bedoelde eigenlijk:

Ik denk dat het het beste is als je een beschrijvende naam kiest van 1, 2, of 3 chunks, als je via de zoekmachine gevonden wordt. Dit geeft de mogelijke klant de overtuiging als hij de zoekresultaten scant: hier ben ik aan het goede adres: zij zijn gespecialiseerd in het ding waar ik naar op zoek ben. Hij zal veel eerder op printer.com klikken, als hij die in de zoekresultaten ziet staan, dan op smelco.com, wanneer hij op zoek is naar printers.

 

... Lijkt me trouwens dat je met die chunkies best kan bijdragen aan de onthoudbaarheid van namen. Maar daar heb je geen ingewikkelde theorie met nummervoorbeelden voor nodig. Een simpele naam is altijd beter te onthouden dan een complexe naam.

 

Waarom daar nou over doorgaan? Omdat je begint met te stellen dat het merendeel van de vragenstellers in dit topic niet gediend is met een fantasienaam en omdat je gaandeweg ook nog eens kritiek hebt op de bijdragen van anderen. Dat is allemaal best, maar dan wil ik wel een goede argumentatie zien.

 

Als je het op een bepaald niveau ergens over wilt praten, vind ik het handig om de relevante onderzoeken en theorie-en erbij te halen. Ik doe het uit mijn hoofd, omdat ik geen zin heb om er nu een wetenschappelijk artikel over te schrijven, maar hier lijken me dat de hoeveelheid chunks, de opvallenheid, en (nieuwe toevoeging) begrijpelijkheid.

 

Laat je daardoor leiden, i.p.v. onzin namen te bedenken als (sorry Highio) smelco.

 

Gebruik deze concepten (chunks, opvallenheid, begrijpelijkheid, relevantie) om eventuele namen te screenen. Omdat fantasienamen geen betekenis hebben, zijn ze eigenlijk per definitie niet opvallend, niet begrijpelijk en niet relevant. Dit moet door marketing aan deze namen toegevoegd worden. Fantasienamen zoals "Microsoft" kunnen dat weer wel zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

"Laat je daardoor leiden, i.p.v. onzin namen te bedenken als (sorry Highio) smelco."

 

Nu gaan we weer bijna op crea. In SEO gaat een branding naam (als je het goed doet) op langere termijn gekoppeld worden aan een product (relevantie). Als je dat voor elkaar krijgt dan win je het van de SEO namen. (zelfs een unieke tld). De zoekmachines zien dus relevantie met de branding naam en het product. Sorry XiaoDi maar ik ben het hier niet met je eens. Bv Smelco kan wel werken alleen is het een langere weg om te bewandelen.

 

Je moet verder kijken dan je theorie...

 

Toevoeging.. Als Frans het voor elkaar krijgt met CRM, dan kan hij op langere termijn daar meer mee halen dan met de reguliere SEO.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je realiseert je dat je hetzelfde zegt als ik? ;)

 

Ik zeg, herhaaldelijk, zoiets als: de invloed van je domeinnaam op seo is te klein om dit in je naamkeuze mee te nemen.

"smelco" is een onzin naam door de associatie met "smell."

 

 

De associatie maakt hier niet uit.. Wat heeft bol.com te maken met een dvd speler of boeken. Dat zeg ik.

In een branding naam hoeft geen relevantie te zitten.. Maar een naam die iedereen onthoudt En makkelijk onthoudt. Die koppel je aan je product of meerdere producten. Simpel wat heeft Google te maken met een zoekmachine.

Maar staat nu wel in de van dale.

 

Link naar reactie
  • 0

De voorkeur voor generieke namen is inderdaad een oude redenering uit de domeinnaamhandel. De naamspecialisten en branding experts zijn het daar (voorspelbaar) niet mee eens. Paar interessante links:

 

The Naming Dude

 

Is Men.com a good domain name? How about Furniture.com? Or what about Cars.com? The market place seems to think these are valuable. Men.com sold for 1.3 million. But is it? Are any of these really brands? Has anyone ever said to you “Dude you gotta check out www.furniture.com, it rocks!” or “I just love Men.com…what a great place to go for like, uh, men and stuff!” How in the world would you market these names and how would you distinguish yourself from the thousands of variants, copycats and hucksters that will inevitably pop up. You can’t trademark a generic word, so forget about taking your competitors to court. You could spend millions advertising the domain only to have people walk away wondering if they were supposed to check out Man.com or Men.com. These generic literal names also carry another layer of baggage and that is in their meaning, or lack of meaning. Is Men.com about the concept of men like in gender studies. Is it about men from a biological point of view? Is it for women looking to find men? Is it for gay men or straight men? Fashion? Sports? Who knows, the name tells us nothing.

 

Domain Monsters

 

Generic Domains: Worth the Cost?

 

Many search engine optimisation (SEO) experts will tell you that if you want your website to succeed, you need a generic (or "keyword-rich") domain name. The market certainly seems to agree: it's the most generic of all Domain Names, such as business.com and wine.com, that sell for millions of dollars in the domain resale market. Speculators go crazy for these keyword-rich domain names, snapping them up as soon as they become available.

 

But are they really worth the money? The SEO experts argue that a keyword-rich domain name is an important part of optimising your website; if you sell used cars, usedcars.com is the best domain you could have. It is true that search engines take domain names into account when ranking pages in order of relevance, but they are certainly not the be all and end all. The fact that Business.com is a not-unusually-successful web directory says it all: even with the most expensive domain name on the planet, your online business is not necessarily bound for success.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toch eens getest wat beschrijvende domeinnamen doen. Pak een generieke beschrijving zoals bv hotel, restaurant, garage, loodgieter of vakantie. Bij hotel is hotels.nl inderdaad het eerste zoekresultaat, bij vakantie komt vakantie.nl op één, bij restaurant staat restaurant.nl op twee. Maar loodgieter.nl komt niet naar boven (onbekende eigenaar) en garage.nl is eigendom van Garage Vierhout die zijn generieke domeinnaam helaas niet opgestoten heeft in de vaart der volkeren.

 

Het werkt kortom, maar je moet er wel wat voor doen.

 

Dat blijkt nog duidelijker wanneer de zoekactie gerichter is. Niemand zoekt zomaar naar een hotel, een restaurant of een vakantie. Je koppelt dat aan een bestemming. Bij een zoekactie naar hotel in Amsterdam doet hotels.nl het nog steeds goed. Op restaurant in Amsterdam zakt restaurants.nl (van Sanoma) echter snel weg in de zoekresultaten. Op vakantie in Spanje komen ook totaal andere domeinen naar boven, want vakantie.nl verdwijnt. Je moet er blijkbaar veel voor doen om relevant te blijven.

 

Wie scoort er nou als beste op restaurant in Amsterdam? Iens! En dat heeft te maken met de autoriteit van de links naar die gids. Hoe dan ook: branding werkt blijkbaar prima. Bij het zoekresultaat van hotel in Amsterdam moet ik bovendien melden dat de organische zoekresultaten inmiddels verdwijnen achter de zoekreclame en Google maps die specifieke hotels laat zien, waarbij het aantal reviews een factor lijkt. Dat is dus een argument tegen beschrijvende namen sec.

 

Een argument voor is dat ook op meer gerichte zoekacties veel resultaten het algemene keyword in hun url hebben; alleen niet als primaire domeinnaam.

 

Ik denk dat voor alle business met een lokale dimensie die reviews uiteindelijk het belangrijkste zoekcriterium worden. Als je dus Broodjeszaak Bas in Borculo bent: zorg voor landingspagina's met de plaatsnaam als keyword. En pagina's met de keywords lunch, catering, sandwich, uitsmijter, en zo voort. Maar meld je tevens aan bij Google Maps en vraag je klanten om reviews.

 

Algemene regels voor beschrijvende domeinnamen of fantasienamen zou ik niet durven geven. Dat moet je per sector en per geval bekijken. Garage Vierhout heeft in ieder geval geen voordeel van zijn generieke domein.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

2 voorbeelden:

 

fietsen kopen

 

www.fietskopen.nl staat op 7 als je zoekt op fiets kopen, maar: domein is leeg, bevat geen content en er wordt niet naar gelinked volgen google en maar 2 links volgens Yahoo vanaf verzamelsites.

 

De enige factor die aan ranking bijdraagt is de domeinnaam. Content ontbreekt, tags en metadescription ontbreken, etc.

 

boeken kopen

 

Boven Bol.com met al zijn links en content staat een simpele eenvoudig 1-page affiliatesite www.onlineboekenkopen.com. Geen links, vrijwel geen content maat wel op 1

 

Frans

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.